För "sjuk" för att jobba

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

För "sjuk" för att jobba

Inläggav svartamolnet » 2010-02-14 10:57:32

Jag var på gång med praktik, som förhoppningsvis skulle leda till lönebidragsarbete så småningom. Jag hade en SIUS-coach på Af och ett besök på en praktikplats var på gång.

Men så gick jag till psykiatern, för att få ett läkarutlåtande och ansöka om förlängd sjukersättning på 50%. Psykiatern undrade varför jag ska jobba, när jag inte klarar av att ta hand om hemmet och barnen och bara sover när jag kommer hem från jobbet.

Hon sjukskrev mig i tre månader och antydde att med min diagnos borde jag ha hel sjukersättning och möjligen arbetsträning någon gång i framtiden.

Jag blev så överraskad och ändringar i planerna är jobbiga för mig, så jag var helt förstörd när jag gick därifrån. Nu vet jag inte vad jag ska göra och vad jag vill.

I kopian jag fick hemskickad står det att jag har en "genomgripande utvecklingsstörning - autism". Det låter ju muntert, som om jag vore förståndshandikappad.

Den diagnos jag fick på utredningen var autismliknande tillstånd och min IQ var hög. Det är inget fel på att vara förståndshandikappad, men man vill ju inte bli beskriven så att det verkar som man är något annat än det man är.

Läkaren menade säkert väl och hon har säkert rätt att jag borde klara hemmet och barnen i första hand. Att barnen har det bra är ju det viktigaste och jag blir en sämre mamma när jag jobbar. Det känns bara så jobbigt nu, att planerna förändrats och att jag inte vet om försäkringskassan kommer att gå med på läkarens rekommendation. De har inte precis varit så förstående tidigare.

Nu kan jag inte göra annat än att gå och vänta på försäkringskassans svar på läkarens brev. Jag hatar att gå och vänta i ovisshet.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-05 0:29:41, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Inläggav shibedibato » 2010-02-14 12:24:08

Jag tror att läkaren skrev så därför att det står under ICD-10:s diagnoskoder att autism är en "genomgripande utvecklingsstörning". Det är nog lätt att förknippas med de riktigt utvecklingsstörda men du behöver ju inte vara orolig för det även om det låter fel. Det är väl bara försäkringskassan som läser dina papper? De vet nog säkert om diagnoskoderna. Att återgå i arbete är något som du själv bestämmer, det kan ingen läkare göra så du får väl känna vad som vore bäst. Även om planerna blir rubbade.

http://www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... Scroll=376
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-05 0:29:48, redigerad totalt 1 gång.
shibedibato

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav MsTibbs » 2010-02-14 12:58:35

shibedibato skrev:Jag tror att läkaren skrev så därför att det står under ICD-10:s diagnoskoder att autism är en "genomgripande utvecklingsstörning". Det är nog lätt att förknippas med de riktigt utvecklingsstörda men du behöver ju inte vara orolig för det även om det låter fel. Det är väl bara försäkringskassan som läser dina papper? De vet nog säkert om diagnoskoderna. Att återgå i arbete är något som du själv bestämmer, det kan ingen läkare göra så du får väl känna vad som vore bäst. Även om planerna blir rubbade.

http://www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... Scroll=376

När jag skrev Wiki-artikeln om McDD bad min psykolog mig att ändra till "Genomgripande störning i utvecklingen" för att minska risken för missförstånd.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:29:48, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Pemer » 2010-02-14 14:36:17

Det pågår eller har i vart fall pågått en namnändring där man av någon anledning har tyckt att genomgripande störning i utvecklingen skulle heta genomgripande utvecklingsstörning. I alla mina försäkringskassepapper på senare tid har de kallat min tidigare diagnos genomgripande utvecklingsstörning UNS.

Tanken var då tydligen att uttrycket vi traditionellt har kallat utvecklingsstörning skulle förtydligas som... om det var begåvningsmässig utvecklingsstörning eller något liknande, till skillnad från de genomgripande utvecklingsstörningarna.

Man får dock helt olika intryck av huruvida denna process pågår, har stannat, upphört eller aldrig ens påbörjats beroende på vad man hittar för fakta.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Inger » 2010-02-14 14:45:45

I alla fall så betyder det inte att man är utveckingsstörd utan det är en översättning från engelskans pervasive developmental disorder som blivit lite tokig på svenska eftersom ordet hos oss betyder begåvningshandikappad, medan det på engelska bara indikerar att AS sorterar under gruppen störningar som funnits sedan barndommen.

Sen ville läkaren nog bara vara omtänksam. Man måste ju inte vara sjukskriven om man inte vill, men orkar du jobba då?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ragnevi » 2010-02-15 12:08:04

shibedibato skrev:Att återgå i arbete är något som du själv bestämmer, det kan ingen läkare göra så du får väl känna vad som vore bäst. Även om planerna blir rubbade.
Om svartamolnet vill ha praktik eller arbetsträna genom Arbetsförmedlingen och är sjukskriven eller har aktivitets- eller sjukersättning så kommer Försäkringskassan fråga efter ett läkarintyg som styrker arbetsförmågan.
Man kan naturligtvis tycka att det borde vara upp till individen själv att göra en sådan bedömning, och visst, läkare skriver säkert det som patienten önskar i intyget, men fortfarande fungerar systemet så att det krävs ett läkarintyg.
Det hade varit betydligt bättre om Försäkringskassan hade lyssnat på individens önskemål direkt utan att behöva gå en omväg kring en läkare, men så fungerar inte systemet idag.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-05 0:29:48, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav svartamolnet » 2010-02-16 17:48:36

Jag tror att en plan börjar formas i min förvirrade och trötta skalle.

Om försäkringskassan godkänner min sjukskrivning ska jag stanna hemma ett tag och fixa med lite saker som behövs för att jag lättare ska kunna börja på praktik. Jag behöver bland annat hitta en billig bil att ta mig dit med.

Sedan ska jag testa att ha praktik och ansöka om 50% sjukersättning. Jag ska förklara för läkaren på nästa besök att jag tror att jag skulle må bra av att komma iväg hemifrån lite och att jag vill prova om det fungerar.

Habiliteringen sade att det kan vara bra med de rutiner det innebär att ha ett arbete att gå till. Det ska jag berätta för läkaren.
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in