För gammal för att läsa in gymnasiet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav keyns » 2011-10-31 10:51:35

Ja man närmar ju sig 30 då så kort sagt, anser ni att man är för gammal för att läsa in gymnasiekompetens på komvux då? Jag menar, kommer ju inte kunna läsa högskola/universitet innan jag är 33 då.. :cry:
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav calima » 2011-10-31 11:10:44

Jag kompletterade och läste upp mina gymnasiebetyg när jag var 34, det är aldrig för sent.

Jag läste på universitetet första omgången när jag var 20, läste nya ämnen när jag var 35 och plockade ut mina examina när jag fyllt 40.
Till våren hoppas jag kunna läsa deltid distans, lite småämnen jag är nyfiken på.

Kolla bara upp hur länge/hur många veckor då får ta studielån. Antalet veckor man får lån sjunker med åldern, men jag tror det börjar minska först vid 40-års ålder.
Det kan ju bli lite surt om du har två teminer kvar till examen och inte får några lån.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Miche » 2011-10-31 11:11:10

Det tycker inte jag. Har man orken och motivationen så ska du istället tänka så här:
Om du kommer in på högskolan när du är 33 så kanske du är klar när du är 37-38 vilket innebär att du har knappt 30 år kvar till pension.

Det är dumt att kasta bort drygt 35 år (inklusive de år du pluggar) på ett tråkigt liv för att man inte tog steget när man kunde!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav LostInAForest » 2011-10-31 12:34:39

absolut inte!

jag läser på komvux nu och där är väldigt blandat åldersmässigt, så om du oroar dig för att vara äldst i klassen kommer det inte vara något problem. :-)Happy

att söka högskola/universitet när man är lite äldre tror jag dessutom kan vara en stor fördel - den ökade erfarenheten man har med sig kan nog bidra till att man dels gör bättre ifrån sig än man hade gjort som rastlös runt-20-åring, dels att man får ut mer av utbildningen för egen del.

kör på bara tycker jag, och stort lycka till!
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-31 13:13:10

Det är definitivt inte för sent. Tvärtom tror jag du presterar bättre och får ut mer av studierna nu med ålderns livserfarenhet än du hade gjort som 17-18-åring.

Vet flera som framgångsrikt avslutat gymnasiekompetensen fast de varit betydligt äldre än du.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav kullan » 2011-10-31 14:20:23

Jag har en fråga som skulle riktats mot regeringen istället. Varför kan inte studier få räknas som en Daglig Verksamhet? Det hade då varit nåt som gett någonting.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Alien » 2011-10-31 14:43:08

Jag kan tänka mig tre orsaker:

1. Daglig verksamhet skapades ursprungligen för utvecklingsstörda, och de klarar inte av högskolestudier.

2. Studieplatser kostar, och ska inte slösas bort på folk som inte säkert kommer att arbeta.

3. Det är orättvist mot andra studerande, som är tvungna att ta studielån.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Miche » 2011-10-31 14:46:43

Oavsett vilket så är det dumt och låser in många i ett livslångt utanförskap.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-31 15:19:52

Alien skrev:Jag kan tänka mig tre orsaker:
3. Det är orättvist mot andra studerande, som är tvungna att ta studielån.

Isf är det lika orättvist att tillåta studerande som finansierar sina studier på annat sätt. Exempelvis via betalande föräldrar. Stipendier måtte också vara djupt orättvist?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav kullan » 2011-10-31 15:26:31

Alien skrev:1. Daglig verksamhet skapades ursprungligen för utvecklingsstörda, och de klarar inte av högskolestudier.


Nu pratar jag inte om högskolestudier specifikt utan studier i största allmänhet. Jag skulle kunna tänka mig att gå på en folkhögskola och studera. Inte för att ska leda till nåt annat än att jag har nåt vettigt att göra på dagarna. Kommunen betalar en plats på ett ställe där man sorterar skruv hela dagen, varför inte betala en plats på folkhögskolan istället? Det skulle kunna leda till att jag ökar mitt självförtroende och börjar tro på att jag skulle kunna göra nåt ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Miche » 2011-10-31 15:32:45

kullan skrev:Det skulle kunna leda till att jag ökar mitt självförtroende och börjar tro på att jag skulle kunna göra nåt ändå.

:-)040
Förskräckligt om människor på DV skulle få självförtroende och börja må bra, det måste vi genast sätta stopp för!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav kullan » 2011-10-31 15:34:28

Miche skrev:
kullan skrev:Det skulle kunna leda till att jag ökar mitt självförtroende och börjar tro på att jag skulle kunna göra nåt ändå.

:-)040
Förskräckligt om människor på DV skulle få självförtroende och börja må bra, det måste vi genast sätta stopp för!


Ja men heller hur. Folk kan ju tro att dom är nåt. :-)040
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-31 15:40:32

kullan skrev:
Alien skrev:1. Daglig verksamhet skapades ursprungligen för utvecklingsstörda, och de klarar inte av högskolestudier.


Nu pratar jag inte om högskolestudier specifikt utan studier i största allmänhet. Jag skulle kunna tänka mig att gå på en folkhögskola och studera. Inte för att ska leda till nåt annat än att jag har nåt vettigt att göra på dagarna. Kommunen betalar en plats på ett ställe där man sorterar skruv hela dagen, varför inte betala en plats på folkhögskolan istället? Det skulle kunna leda till att jag ökar mitt självförtroende och börjar tro på att jag skulle kunna göra nåt ändå.

Du ska kunna studera sånt som inte innebär högskolestudier. Jag vet inte hur FK där du bor resonerar, men studier på lägre nivåer ska medges enligt reglerna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav kullan » 2011-10-31 15:45:15

KrigarSjäl skrev:Du ska kunna studera sånt som inte innebär högskolestudier. Jag vet inte hur FK där du bor resonerar, men studier på lägre nivåer ska medges enligt reglerna.


Ok. Det låter ju lovande ju. Så helt stängt är det alltså inte. Jag håller ju på att leta bostad i Norrköping och där har dom en intressant skola som jag skulle vilja titta närmare på. Då får jag prata med FK där då sen. Då vart det lite intressant igen. :-)Happy
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav slackern » 2011-10-31 16:03:06

kullan skrev:Jag har en fråga som skulle riktats mot regeringen istället. Varför kan inte studier få räknas som en Daglig Verksamhet? Det hade då varit nåt som gett någonting.


Är du under 30 år finns ju aktivitetsersättning som ska hjälpa folk att få behörighet genom förlängd skolgång.
slackern
 
Inlägg: 43884
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav kullan » 2011-10-31 16:04:16

slackern skrev:
kullan skrev:Jag har en fråga som skulle riktats mot regeringen istället. Varför kan inte studier få räknas som en Daglig Verksamhet? Det hade då varit nåt som gett någonting.


Är du under 30 år finns ju aktivitetsersättning som ska hjälpa folk att få behörighet genom förlängd skolgång.


Nä jag är 40. Blir 41 nästa år så det är lite sent.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav slackern » 2011-10-31 16:06:15

kullan skrev:
slackern skrev:
kullan skrev:Jag har en fråga som skulle riktats mot regeringen istället. Varför kan inte studier få räknas som en Daglig Verksamhet? Det hade då varit nåt som gett någonting.


Är du under 30 år finns ju aktivitetsersättning som ska hjälpa folk att få behörighet genom förlängd skolgång.


Nä jag är 40. Blir 41 nästa år så det är lite sent.


Hmm sant tänkte jag inte på. Men jag fick någon slags ersättning för kanske 7-8 år sen rehablitering via FK för en yrkesutbildning.
slackern
 
Inlägg: 43884
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Alien » 2011-10-31 17:13:21

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Jag kan tänka mig tre orsaker:
3. Det är orättvist mot andra studerande, som är tvungna att ta studielån.

Isf är det lika orättvist att tillåta studerande som finansierar sina studier på annat sätt. Exempelvis via betalande föräldrar. Stipendier måtte också vara djupt orättvist?


Stipendier är till för de som är extra duktiga, så det blir lönsamt.

Men jag tror faktiskt att folk skulle bli avundsjuka på aspergare som bara behöver göra vad de vill och studera vad de vill för nöjes skull utan att drabbas av studieskulder. Där gäller det skattepengar, att det är orättvist genom att en del har rika föräldrar accepteras lättare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Miche » 2011-10-31 17:16:50

:-)040
Människor i gemen är säkert även avundsjuka på att Aspergare har möjlighet till totalt meningslösa liv...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-31 17:21:30

Studielån för högskolestudier får man väl fortfarande upp till 45 väl? Själv har jag förbrukat mina studielånsmöjligheter för länge sen (tagit alla terminer) men jag tycker faktiskt att man borde höja den åldersgränsen eftersom jag tycker att även människor med 10-15 år kvar till pensionen borde få rätt att vidareutbilda sig på högskolenivå. Förändringarna i många branscher gör det motiverat folk kan få energi när familjebildande och sånt är över och vissa kanske inte längre kan klara av ett fysiskt krävande arbete men skulle kunna göra något som kräver högre utbildning. Allt funkar inte med deltidsstudier.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Miche » 2011-10-31 17:27:09

:-)040
Alliansen med Fan Björklund i spetsen har ju redan bestämt att du ska avgöra din framtida yrkesbana när du väljer till gymnasiet i nian. Hur skulle det se ut om man accepterar att man väljer fel och får chansen att byta yrke hur som helst?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-31 17:28:14

Miche skrev: :-)040
Alliansen med Fan Björklund i spetsen har ju redan bestämt att du ska avgöra din framtida yrkesbana när du väljer till gymnasiet i nian. Hur skulle det se ut om man accepterar att man väljer fel och får chansen att byta yrke hur som helst?


Klasspolitik!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav barracuber » 2011-10-31 17:53:52

Bjäbbmonstret skrev:Studielån för högskolestudier får man väl fortfarande upp till 45 väl? Själv har jag förbrukat mina studielånsmöjligheter för länge sen (tagit alla terminer) men jag tycker faktiskt att man borde höja den åldersgränsen eftersom jag tycker att även människor men 10-15 år kvar till pensionen borde få rätt att vidareutbilda sig på högskolenivå. Förändringarna i många branscher gör det motiverat folk kan få energi när familjebildande och sånt är över och vissa kanske inte längre kan klara av ett fysiskt krävande arbete men skulle kunna göra något som kräver högre utbildning. Allt funkar inte med deltidsstudier.


+1

Dessutom tror jag det ligger betydligt högre än 45. Kompisen berättade för några år sedan att det då höjdes från 52 till 54. Antalet terminer man får plugga är fortfarande 12 men i vissa fall tillåts 14.

EDIT: Här står hur det funkar: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studi ... ersgranser. Du har rätt, Bjäbbis. Bara fullt lån upp t.o.m. 45.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Joakoni » 2011-11-03 2:08:38

kullan skrev:Jag har en fråga som skulle riktats mot regeringen istället. Varför kan inte studier få räknas som en Daglig Verksamhet? Det hade då varit nåt som gett någonting.

+1!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in