För alla er som gillar rymden
17 inlägg
• Sida 1 av 1
För alla er som gillar rymden
http://www.youtube.com/watch?v=dvTe1-a6Pdo
Underbart vacker video tycker jag - även fast det är lite halvdålig kvalité (den gjordes vid decennieskiftet 1950/1960 trots allt). Det finns en annan sån här video också som går ännu längre, med narrativ från Morgan Freeman.
Jag vet inte riktigt vad jag vill diskutera med denna tråd - jag ville främst dela med mig av en fantastisk video som får en att verkligen tänka efter och fundera över universums exponentiella storlek...
Underbart vacker video tycker jag - även fast det är lite halvdålig kvalité (den gjordes vid decennieskiftet 1950/1960 trots allt). Det finns en annan sån här video också som går ännu längre, med narrativ från Morgan Freeman.
Jag vet inte riktigt vad jag vill diskutera med denna tråd - jag ville främst dela med mig av en fantastisk video som får en att verkligen tänka efter och fundera över universums exponentiella storlek...
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Re: För alla er som gillar rymden
DefinitivtInteAnonym skrev:Lite samma tema
http://uploads.ungrounded.net/525000/525347_scale_of_universe_ng.swf
Tack för en helt underbar länk, ... ... ... visualiserade proportioner ?
Mvh segdeg
segdeg skrev: ... visualiserade proportioner ?
Förstår inte riktigt.
Kan du specificera lite?
- DefinitivtInteAnonym
- Anslöt: 2009-11-29
DefinitivtInteAnonym skrev:segdeg skrev: ... visualiserade proportioner ?
Förstår inte riktigt.
Kan du specificera lite?
Klumpigt uttryckt fråga av mig men jag hisnar (eller Hissnar) inför sådana här utflykter till verkligheten och det som är så knepigt att se.
Jag menar att det är en stor tröst med att världen, även om den är svårfångad låter sig gestaltas, matematiska formler får ersätta den språkliga poesin, Människan i naturlig storlek varken större eller mindre, men som alltid faktiskt igår om vi väljer att filosofera över kvantfysiska tillstånd i kosmos.
Nä jag kan inte specificera mig, min litenhet förbjuder mig att grandiost låtsas begripa vad
jag menar, var liksom bara tvungen att slippa ur mig nå't för att jag ibland inte tycker om att känna mig allt för gles av alla Molekylers Atomer.
Nä kunde inte specificera (inte illa men't)
Mvh segdeg,
Rymden
Alltid varit intresserad av rymden ville bli astronaut som barn,nu blev jag en psychonaut istället
Nån mer som har det intresset?
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om rymden.
Nån mer som har det intresset?
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om rymden.
- Desolation
- Anslöt: 2015-11-04
Rymden
Jag tycker det kan vara intressant ibland. Men jag tycker våra planeter i vårt solsystem är ganska tråkiga. Skulle vara intressant att veta vad som finns bortom och om rymden verkligen är oändlig. Tar universum slut nånstans? Varför svävar det runt planeter i ett svart och oändligt rum för??
- Xtrail3344
- Anslöt: 2015-09-11
Rymden
Tittade på Perseiderna när de senast passerade. Var dock inte mycket att hurra för, natten då de skulle ha sin topp i antal stjärnfall per timme var det molnigt. Natten före det var det dock stjärnklart men antalet stjärnfall var väl inte så jättemånga. Men trevligare än inget.
Läs mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna
Läs mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna
- Bonddrengen
- Anslöt: 2015-09-12
Rymden
Månen lär bjuda på intressant föreställning kring den 14 november. Håll ögonen öppna!
- Bonddrengen
Rymden
Bonddrengen skrev:Månen lär bjuda på intressant föreställning kring den 14 november. Håll ögonen öppna!
Jag googlade: Den största fullmånen sedan 1948. Ca 02-06 på morgonen den 14:e och natten efter. Nästa gång månen är lika nära är 2034. Hoppas på klart väder.
En gång när jag såg nymånen kunde jag svagt men tydligt se resten av månen med. Kan inte minnas att jag sett det förut, vackert. Tror månen var ovanligt stor då med.
Rymden
Ja, rymden fascinerar mig massor. Jag läste för övrigt nyligen i en bok om svenska satelliter om sajten http://www.rymdkanalen.se/.
Rymden
Det blev ingen "supermåne", det blev moln och regn istället. SOM VANLIGT!
- Bonddrengen
Rymden
Såg "supermånen." Man hajjade till rejält när man såg den. Rymden har alltid fascinerat mig. Tittar på dokumentärer om det då och då. Jag kan bli helt förtrollad och ödmjuk för dessa astronomiska siffror på storlekar, avstånd m.m. Sen tycker jag det är häftigt att filosofera om att rymden hela tiden expandera, vad ligger bakom? Där rymden inte expanderats till så att säga?
Rymden
Bägge områdena är ju intressanta, och astronaut vill man ju bli. Psykonaut kanske inte är så lämpligt att göra för ofta dock. Även om det säkert också ger en minnesvärd upplevelse.
- Robin Fasth
- Inaktiv
- Anslöt: 2017-05-11
Återgå till Intressanta intressen