Folktro och mytologi

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Folktro och mytologi

Inläggav Puzzle » 2015-08-07 23:16:01

Den stora (diffusa) tråden om folktro och mytologi, ja. :wink:

Men jag har sett att det finns ett visst intresse kring mytologi och kanske särskilt fornnordisk så är det några speciella sagor, berättelser, karaktärer och så vidare som ni tycker är särskilt intressanta och i sådana fall, vilka, vem och varför?
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Folktro och mytologi

Inläggav Puzzle » 2015-08-07 23:16:18

Själv så gillar jag nog Loke, listig och lömsk många gånger men av någon anledning är fortfarande berättelsen om Balders död där han slutligen får sitt långvariga straff också en favorit. Att Sigyn väljer att hjälpa sin man är också rätt charmigt.

Bild

Utöver det så gillar jag finska hjältesagorna i Kalevala, rätt intressant att den är såpass olik när vi ändå har så mycket historik med Finland.

Medusa är också fascinerande just i hur folket fick för sig att någon som hon skulle existera.

Drakar kan jag väl också lägga till lite sådär i förbifarten. :wink:
Puzzle

Folktro och mytologi

Inläggav Fenren » 2015-08-07 23:43:30

Puzzle skrev:berättelsen om Baldurs död där han slutligen får sitt långvariga straff också en favorit

De är så snälla mot honom... Bindas fast i sin sons inälvor med en syradroppande orm över nyllet...
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Folktro och mytologi

Inläggav River » 2015-08-07 23:49:04

Ja, jeg har lest litt om det. Nøkken og Huldra fks. Det er jo litt spennende. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Folktro och mytologi

Inläggav Puzzle » 2015-08-07 23:50:15

Fenren skrev:
Puzzle skrev:berättelsen om Baldurs död där han slutligen får sitt långvariga straff också en favorit

De är så snälla mot honom... Bindas fast i sin sons inälvor med en syradroppande orm över nyllet...

Men han fick ju blinda Höder att skuta ihjäl sin egen bror, är det så mycket snällare? :wink:
Puzzle

Folktro och mytologi

Inläggav River » 2015-08-08 0:14:23

Huldra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Folktro och mytologi

Inläggav Fenren » 2015-08-09 2:06:16

Puzzle skrev:
Fenren skrev:

Men han fick ju blinda Höder att skuta ihjäl sin egen bror, är det så mycket snällare? :wink:

Ja, för det var i princip en hämd för vad de gjorde mot midgårdsormen och stackars söta och gosiga Fenrisulven.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Återgå till Intressanta intressen

Logga in