Fobier, kroppsliga hallucinationer, någon? (Zoloft?)
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Fobier, kroppsliga hallucinationer, någon? (Zoloft?)
Är det nån som vet med sig en medicin som kan hjälpa mot fobier ( för mig är det mycket mot insekter och djur, men jag är annars rädd för det mesta )? Jag trodde att neuroleptika kunde tänkas svara en sån medicin, men vi diskuterade det lite här: neuroleptika-t15333.html
Jag funderar lite på om fobier har att göra med en låg serotonihalt också, men jag vet inte vad ni tror? Sen min andra fråga handlar om kroppsliga jobbigheter, för ni kanske har hört talas om det här med nålfobier och sånt där? Som nålfobier har jag men några resor värre, har liksom taktila tortyrhallucinationer/ tvångstankar el. vad det kan kallas. Jag tycker att det går bort något av när jag äter Zoloft ( spelar ju lite på Dopamin Zoloften också ), men nu har det blivit så att jag endast äter en ytterst liten mängd Zoloft för dessa tortyrtankar, annars hade jag inte ätit lyckopiller alls. Jag känner liksom när knivar skär isönder mig på känsliga ställen, är rädd att jag ska fastna i fabriksmaskiner som skär i sönder mig, ungefär den typen av långsökta tvångstankar, och jag känner liksom av hur redskapen hyvlar i sönder mig.
Jag funderar lite på om fobier har att göra med en låg serotonihalt också, men jag vet inte vad ni tror? Sen min andra fråga handlar om kroppsliga jobbigheter, för ni kanske har hört talas om det här med nålfobier och sånt där? Som nålfobier har jag men några resor värre, har liksom taktila tortyrhallucinationer/ tvångstankar el. vad det kan kallas. Jag tycker att det går bort något av när jag äter Zoloft ( spelar ju lite på Dopamin Zoloften också ), men nu har det blivit så att jag endast äter en ytterst liten mängd Zoloft för dessa tortyrtankar, annars hade jag inte ätit lyckopiller alls. Jag känner liksom när knivar skär isönder mig på känsliga ställen, är rädd att jag ska fastna i fabriksmaskiner som skär i sönder mig, ungefär den typen av långsökta tvångstankar, och jag känner liksom av hur redskapen hyvlar i sönder mig.
Senast redigerad av Obotlig 2011-05-05 2:43:42, redigerad totalt 1 gång.
Neuroleptika mot tvångstankar (ex Zyprexa). Mot fobier lär väl KBT (kognitiv beteendeterapi) vara det effektivaste. Däremot kan symptomen av fobier som ångest dämpas med anxiolytika/sedativa som lyrica, bensodiazepiner, neuroleptika (perfenazin).
Senast redigerad av Tor 2011-05-05 2:43:42, redigerad totalt 1 gång.
Ja, tack du. Knepigt detta ändå med mina tortyrbryderier, kommer i skov och blir skulle vilja säga ohanterbart vissa gånger. Har försökt luska ut vad det kan vara men det är tydligen inte så vanligt? Skulle ge mycket för att få bukt med detta och KBT är ju ej någon lösning , men nån medicin kanske kunde smaka mumma i nödfall
Senast redigerad av Obotlig 2011-05-05 2:43:42, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården