Flimrande filmspelare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Flimrande filmspelare

Inläggav Zombie » 2009-05-30 22:57:14

Kan man göra något åt att bilden flimrar när man ska försöka se t.ex. en musikvideo på Youtube? Ömsom helbild och ömsom en fjärdedels bild uppe i övre vänstra hörnet av bildrutan och resten fylld med linjerna och färgerna från bildens kanter utsmetade. Växlar i regel oftare än sekundsnabbt. Har kommit den senaste månaden eller så, vad jag minns.

Jag har Adobe Flashplayer 10, har laddat om både den och nian flera gånger utan resultat, har Windows XP i en gammal dator med det virtuella minnet permanent överlastat och som ändå inte kan visa en film av för hög (= normal film- eller TV-) kvalitet. Men problemet med dem är ju att visningen blir i ryckig ultrarapid, inte det här bildflimret. Vet inte om något av det är relevant och orkar inte treva mig fram på Google i blindo.

Tacksam för svar, men svara inte om du suckar över ännu en datorokunnig dumskalle.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:40:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2009-05-31 10:05:45

Rekommenderar att du tittar i Aktivitetshanteraren (högerklicka på ett ledigt utrymme till höger om Start och välj Aktivitetshanteraren där).
Välj fliken Processer och klicka två gånger (inte dubbelklicka) på kolumnen CPU (om den inte syns, klicka på Visa i menyraden och Välj kolumner..., alternativet CPU-tid måste vara markerat, när du ändå är där, se till att även minnesanvändning är markerat).
De processer som tar mest processorkraft visas nu överst, helst ska Systemets vänteprocess visas överst med minst 90%
Om du undrar över något i listan som kräver mycket CPU eller minnesanvändning, sök efter programnamnet på Google.

Jag rekommenderar dessutom att du kollar vilka tjänster som är igång på datorn, gör så här:
Högerklicka på Den här datorn (finns troligen på skrivbordet, annars via Utforskaren) och välj Hantera.
Klicka på Tjänster och program och dubbelklicka på Tjänster, samt välj fliken Standard (längst ner i fönstret).
Anpassa bredderna på kolumnerna (genom att dra med musen kanterna mellan kolumnrubrikerna) så att du ser början på kolumnen Namn samt kan se Status och Startmetod.
Jämför namnen på tjänsterna med websidan <a href="http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/Tjänster_och_otjänster_i_Windows_XP_och_2000" target="_blank">Tjänster och otjänster i Windows XP och 2000</a> och ändra på (stäng av) de tjänster som är onödiga.

Ett sista tips, använd en webläsare som inte kräver så mycket resurser, mitt tips är Google Chrome som är en mycket snabbare och mindre resurskrävande webläsare än Internet Explorer och enligt min erfarenhet duger till det mesta, den har dessutom blivit av med ett antal brister i nyaste versionen.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:40:54, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2009-05-31 12:57:42

Oj. :shock:

Ja, allt det där vet jag inte hur jag skulle ha kunnat komma fram till ens i stridsdugligt skick.

Arbetshypotes överbelastad dator alltså?

Provar allteftersom krafterna tillåter. Tusen tack! :D :D

Miche skrev:Ett sista tips, använd en webläsare som inte kräver så mycket resurser, mitt tips är Google Chrome som är en mycket snabbare och mindre resurskrävande webläsare än Internet Explorer och enligt min erfarenhet duger till det mesta, den har dessutom blivit av med ett antal brister i nyaste versionen.

Hmm... jag använder inte IE utan Firefox. Har IE kvar i reserv och för de där delarna av operativsystemet som lär vara beroende av den. Men Firefox lär också vara resurskrävande, har jag hört?
- Hur är det med säkerheten på Google Chrome då? Och får man något spioneri från Googles sida på köpet?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:40:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2009-05-31 13:10:15

Zombie skrev:Oj. :shock:

Ja, allt det där vet jag inte hur jag skulle ha kunnat komma fram till ens i stridsdugligt skick.

Arbetshypotes överbelastad dator alltså?

Provar allteftersom krafterna tillåter. Tusen tack! :D :D

Jo, det är troligt att datorn har för mycket att göra, vilket brukar bli fallet då Windows varit installerad för länge och man varit ute mycket på nätet, samt installerat ditt och datt...

Zombie skrev:
Miche skrev:Ett sista tips, använd en webläsare som inte kräver så mycket resurser, mitt tips är Google Chrome som är en mycket snabbare och mindre resurskrävande webläsare än Internet Explorer och enligt min erfarenhet duger till det mesta, den har dessutom blivit av med ett antal brister i nyaste versionen.

Hmm... jag använder inte IE utan Firefox. Har IE kvar i reserv och för de där delarna av operativsystemet som lär vara beroende av den. Men Firefox lär också vara resurskrävande, har jag hört?
- Hur är det med säkerheten på Google Chrome då? Och får man något spioneri från Googles sida på köpet?

Jag har testat IE4-8, Firefox, Opera, Safari och Chrome, men ingen når upp till Chromes hastigheter och resursanvändning, Safari är nära, Firefox och Opera släpar efter, IE är bara att glömma, stjäl extremt mycket resurser och är lååångsamt...

Skulle tro att risken med Chrome inte är större än hos andra webläsare, som när man är inloggad på ett Google-konto... Hur skulle de kunna vara så snabba och resurssnåla om de samtidigt spionerade?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in