Flashback hjälpte till att sätta dit kattmördaren.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2013-05-04 13:19:15

http://www.expressen.se/gt/flashbackgru ... ttplagare/

– Alla är aktiva på Flashback och flera har ett genuint kattintresse. Vi började resonera om det som skedde i Göteborg och fann snart att vi måste gå över till att stänga in oss i ett eget forum, säger en av "grävarna" till dn.se.
Tog kontakt med polisen

Redan i ett tidigt skede tog gruppen kontakt med polisen och efter en tid fick också gruppen kontakt med den misstänkte gärningsmannen på internet.

– Alltså, kontakterna med honom ledde till att misstankarna stärktes, så kan jag säga, säger "grävaren" till dn.se.

Folket på Flashback är duktiga på att snoka reda på saker. För det mesta hamnar dom i blåsväder då dom läcker sånt som en del anser vara fel och känsligt att snoka i. Men här har dom gjort nåt som de allra flesta borde tycka är bra gjort.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav slackern » 2013-05-04 13:26:05

Finns även en baksida på myntet. Men som med alla andra forum så måste man ta allt med en stor nypa salt. Och lita på sitt eget omdöme och referenser.

Men det är bra att dom har hjälpt till att hitta honom. Fast jag gillar inte hetsjakten pöbelmentaliteten och hetsjakten. Kan nog bli rätt jobbigt för folk som blir falskt anklagade.

16-åringen som erkänt att han dödat katter i Högsbo har fått ett pris på sitt huvud. På Flashback och andra internetforum framförs flera hot mot pojken och hans familj.

På internetforumet Flashback är tongångarna mot den misstänkte 16-åringen oförsonliga. ”Förvänta dig besök KRÄK!”, ”Han är uppspårad, gripen och har erkänt. Räcker det?” och ”Hoppas att han får lida mycket tills den dag han hamnar i helvetet” stod det bland annat innan inläggen raderades på lördagen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pris-p ... rens-huvud
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Wine » 2013-05-04 15:06:33

Bra att de har hittat djurplågaren.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav atoms » 2013-05-04 15:21:13

slackern skrev:Finns även en baksida på myntet. Men som med alla andra forum så måste man ta allt med en stor nypa salt. Och lita på sitt eget omdöme och referenser.

Men det är bra att dom har hjälpt till att hitta honom. Fast jag gillar inte hetsjakten pöbelmentaliteten och hetsjakten. Kan nog bli rätt jobbigt för folk som blir falskt anklagade.

Kan tänka mig att de som har identifierat killen inte nödvändigtvis är samma folk som ingår i lynchmobben.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav slackern » 2013-05-04 15:29:43

atoms skrev:
slackern skrev:Finns även en baksida på myntet. Men som med alla andra forum så måste man ta allt med en stor nypa salt. Och lita på sitt eget omdöme och referenser.

Kan tänka mig att de som har identifierat killen inte nödvändigtvis är samma folk som ingår i lynchmobben.

Det kan du förvissa ha rätt i. :) Men men bra att fler katter slipper lida pga honom på ett tag får man hoppas. Förhoppningsvis kanske han får sej en tankeställare och hjälp. Så att han kan gå vidare med livet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav earlydayminer » 2013-05-04 15:58:47

Han har nog ett härligt liv framför sig. Det finns individer som gärna vill träffa den lilla fjanten.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-05 16:33:31

Och det finns säkert folk som skapar bilder på "kattplågaren" med fel bild, avsiktligt för att jävlas, eller oavsiktligt... så får nån oskyldig skit.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav plåtmonster » 2013-05-05 20:23:04

Man bör hålla kräldjuren på behörigt avstånd :twisted:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav colaflaska » 2013-05-05 20:29:11

Jävligt bra gjort av flashbackgrävarna, och det är ju inte den första kattmördaren de identifierat heller. Var väl någon i Gävle(?) också som de hittade namnet på.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-05 21:11:07

Ja det var mycket bra gjort. Jag gillar flashback som helhet, trots forumets negativa sidor.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Zokka » 2013-05-05 21:40:55

Flashback äger :-)049
Zokka

Anslöt: 2009-06-06

Inläggav Moggy » 2013-05-07 20:53:51

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/han-p ... 153084.svd

Daniel Deak hotades sedan han felaktigt utpekats som kattdödaren i Högsbo. Trots att antalet polisanmälningar om förtal och hot på internet ökat lavinartat dom senaste åren har polis och åklagare ofta svårt att utreda misstankarna.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav barracuber » 2013-05-07 22:43:52

Intervju här med Flashbackgrävare: Sveriges Radio: Nätgrävare stoppade kattplågare
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav atoms » 2013-05-07 22:49:01

colaflaska skrev:Jävligt bra gjort av flashbackgrävarna, och det är ju inte den första kattmördaren de identifierat heller. Var väl någon i Gävle(?) också som de hittade namnet på.

Har för mig att de identifierade en marodör som härjade i Lerum.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-08 3:35:08

atoms skrev:
colaflaska skrev:Jävligt bra gjort av flashbackgrävarna, och det är ju inte den första kattmördaren de identifierat heller. Var väl någon i Gävle(?) också som de hittade namnet på.

Har för mig att de identifierade en marodör som härjade i Lerum.

Ja det har jag också för mig men härjade inte den nyligen haffade mördaren också i Lerum? De kanske var samma? Det jag minns av är från cirka 2009 när en kattmördare i cirka 45-års åldern i Floda i Lerum blev påkommen av flashbackgrävare. Men det kanske blev fel person den gången? Minns jag ens rätt?

Edit: Såg att den nya kattmördaren blivit haffad i Högsbo, inte Lerum. Så då har FB satt dit 2 kattmördare.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in