Firefox struntar i att spara eller fråga om lösenord

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Firefox struntar i att spara eller fråga om lösenord

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 7:16:39

Mitt FF har fungerat så att när jag loggar in på ett stället första gången, så frågar det om jag vill spara användarnamn och lösenord. Frågan brukar ju komma i en list längst upp i FF-fönstret.

Plötsligt så frågar den inte längre, och inga uppgifter sparas heller.

Jag kollade inställningarna verktyg/inställningar/säkerhet och där är "spara lösenord" ikryssat.

Men inga lösenord sparas ju!?!

Och problemet började samtidigt som programmet slutade fråga om lösenord ska sparas (tror att lösenord kanske kan sparas även utan den frågan, så bortfall av frågan betyder väl kanske inte per definition att inget sparas).

Detta är rätt så irriterande, och efter att ha googlat en kort stund två gånger, har jag inte fått ett enda svar, mer än att jag ska kolla inställningarna som jag redan kollat.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Re: Firefox struntar i att spara eller fråga om lösenord

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 7:28:06

Tillägg: Det är ett nytt konto på google som inte sparas.

Kanske ligger problemet hos google, eftersom jag efter lite testande ser att lösen sparas på ett annat ställe.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 7:31:46

Problem två med google:

Jag har skapat ett konto. I gmail fixade jag så att en privat mailadress hämtar mail och används som standard att skicka från. Allts, gmail används som mailklient för en POP3.

Nu gick jag in på detta kontos inställningar, och ville ange denna adress som en adress personen ska kunna logga in från. Så har jag gjort med mitt konto, så att jag slipper skriva min gmailadress, utan använder min vanliga adress vid inlogg.

Problemet är att google nekar den här adressen att anges som alternativ adress för inloggning. Google säger att det är redan kopplat till ett konto. Men saken är ju den att det är ju just det konto jag är inloggad med, som är kopplat till adressen. Så varför blir det så, och vad ska jag göra?

Och det första problemet kvarstår: Varför sparar inte google lösenord längre? Det är ju svintrist att fylla i den långa otympliga gmailadressen hela tiden.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2011-06-09 10:55:04

Bror Duktig skrev:Problem två med google:

Jag har skapat ett konto. I gmail fixade jag så att en privat mailadress hämtar mail och används som standard att skicka från. Allts, gmail används som mailklient för en POP3.

Nu gick jag in på detta kontos inställningar, och ville ange denna adress som en adress personen ska kunna logga in från. Så har jag gjort med mitt konto, så att jag slipper skriva min gmailadress, utan använder min vanliga adress vid inlogg.

Problemet är att google nekar den här adressen att anges som alternativ adress för inloggning. Google säger att det är redan kopplat till ett konto. Men saken är ju den att det är ju just det konto jag är inloggad med, som är kopplat till adressen. Så varför blir det så, och vad ska jag göra?

Inte riktigt med.

Om jag antar att din POP3-mail är säg Telia som exempel. Så tidigare har du lagt till Telia till ditt gmailkonto genom att gå in i Inställningar / Konton och import / Lägg till epostkonto för POP3?

Och då ser du både din gmail och Teliamail samtidigt på samma bild? I webbläsaren antar jag? (att lägga till flera konton fungerar alltid bra i webbläsare men kan vara lite lurigt om man kör ex Outlook och den typen av klienter, inte minstnär man har lagt till POP3-konton till gmail).

(Jag gör så själv förresten, fast i mitt fall är POP3-kontot ett gammalt spray-konto.)

Men så skriver du om "andra inloggningar" som jag inte fattar. Jag loggar alltid in med gmailkontot, inget annat.

Så jag är inte med på vad du menar här:
Bror Duktig skrev:Nu gick jag in på detta kontos inställningar, och ville ange denna adress som en adress personen ska kunna logga in från. Så har jag gjort med mitt konto, så att jag slipper skriva min gmailadress, utan använder min vanliga adress vid inlogg.

Det kan iofs vara en funktion som jag har missat. Vad är "min vanliga adress"? Är det inte din gmailinloggning utan din POP3? Jag förstod att du helst inte vill logga in med din gmailadress.

Och den personen du nämner. Vad exakt vill den personen se när h*n loggar in?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 11:04:16

Ja, jag har lagt till en POP3 så som du beskriver. Då får jag mail till gmailinkorgen.

Men, man kan även ange en annan adress än gmail-adressen, för att kunna logga in på google/gmail. Detta har jag gjort med mitt konto, och valde då samma adress som den POP3 jag vill hämta mail till till gmailinkorgen.

Inga problem, nu kan jag logga in med denna adress på mitt googlekonto eller till gmail direkt.

Men när jag ska ange den här personens emailadress (den som är inlagd som POP3 i gmail, och det fungerar) som adress att kunna logga in på kontot med, så säger google att det inte går att det är associerat med ett befintligt konto och inte kan användas till två konton. Problemet är ju att det är ju det kontot jag är inne på. Google känner alltså att adressen är regad, men förstår inte att den är regad i det konto jag är inne i.

Man måste alltså adda en sådan adress via sin profil i sitt googlekonto, vilket är vad jag utan framgång försökt göra.

"Den vanliga adressen" är den adress jag vill adda, den som jag lagt till som POP3 i gmail. Det är alltså inte en gmailadress utan en privat på egen domän.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 11:07:37

Tillägg: personen vill bara bli inloggad. Antar att den vill se gmail oftast. Men den vill logga in med sin vanliga adress (privata på egna domänen), inte med en krånglig gmailadress.

Googlekontot och gmailkontot är väl sak samma? Om jag loggar in med gmailadressen, så har jag tillgång till hela googlekontot. Profil (där jag vägras lägga till POP3-mailadressen), gmail, kalender, whatever som är aktiverat.

Jag har gjort detta förut med mitt eget konto, så det ska ju fungera. Jag har lagt till min vanliga privatadress i gmail, och sedan som adress att logga in med i stället för gmail-adressen.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2011-06-09 11:37:14

Bror Duktig skrev:Jag har gjort detta förut med mitt eget konto, så det ska ju fungera. Jag har lagt till min vanliga privatadress i gmail, och sedan som adress att logga in med i stället för gmail-adressen.

Ok. Som sagt det där sista kände jag inte till. Men det låter ju som en bra funktion. Du kan alltså gå till gmail.com och logga in med din Teliaadress (ifall tex Telia är din POP3)?

Bror Duktig skrev:Tillägg: personen vill bara bli inloggad. Antar att den vill se gmail oftast. Men den vill logga in med sin vanliga adress (privata på egna domänen), inte med en krånglig gmailadress.

Du ville att h*n skulle "låna" din gmail, att h*ns POP3-konto är kopplat till din gmail? Det borde ju gå. Alternativt att personen skaffar ett helt eget gmailkonto.

Varför du får det där "already connected" felet vet jag inte.

Bror Duktig skrev:Googlekontot och gmailkontot är väl sak samma? Om jag loggar in med gmailadressen, så har jag tillgång till hela googlekontot. Profil (där jag vägras lägga till POP3-mailadressen), gmail, kalender, whatever som är aktiverat.

Har inte full koll på det men har ibland undrat om dom är samma sak. Det funakr nog så att googlekontot är som ett masterkonto, som en "parent" till de övriga "child"-kontona (gmail, reader, picasa, docs osv). Exakt hur det funkar går säkert att ta reda på.

Ja, POP3-mail lägger man till i gmail, inte i profilen, så mycket vet jag.

Profilen är också en sak som jag inte har koll på. Har fått uppfattningen att den har en viktig del för Googles strategi inom sociala medier. Det går rykten at Google håller på att ta fram en ny social mediatjänst som ska bli The Big Facebook Killer, efter att Buzz och andra projekt floppat rejält. Redan nu ser man att många på nätet som marknadsför sig själva - s.k. personal branding - ofta har med sin Google Profile, förutom alla de andra som nu blivit standard dvs Twitter, Facebook, LinkedIn, Tumblr, personlig blogg, personlig hemsida osv - det varierar ju från person till person vilka tjänster man tycker är "bäst".
barracuber

Inläggav Mellanvärld » 2011-06-09 13:21:30

Bror Duktig skrev:Tillägg: Det är ett nytt konto på google som inte sparas.

Kanske ligger problemet hos google, eftersom jag efter lite testande ser att lösen sparas på ett annat ställe.
Du kan ha råkat klicka för spara aldrig lösenord på ____ någon gång.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav barracuber » 2011-06-09 14:22:11

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Googlekontot och gmailkontot är väl sak samma? Om jag loggar in med gmailadressen, så har jag tillgång till hela googlekontot. Profil (där jag vägras lägga till POP3-mailadressen), gmail, kalender, whatever som är aktiverat.

Har inte full koll på det men har ibland undrat om dom är samma sak. Det funakr nog så att googlekontot är som ett masterkonto, som en "parent" till de övriga "child"-kontona (gmail, reader, picasa, docs osv). Exakt hur det funkar går säkert att ta reda på.

Ja, POP3-mail lägger man till i gmail, inte i profilen, så mycket vet jag.

Profilen är också en sak som jag inte har koll på. Har fått uppfattningen att den har en viktig del för Googles strategi inom sociala medier. Det går rykten at Google håller på att ta fram en ny social mediatjänst som ska bli The Big Facebook Killer, efter att Buzz och andra projekt floppat rejält. Redan nu ser man att många på nätet som marknadsför sig själva - s.k. personal branding - ofta har med sin Google Profile, förutom alla de andra som nu blivit standard dvs Twitter, Facebook, LinkedIn, Tumblr, personlig blogg, personlig hemsida osv - det varierar ju från person till person vilka tjänster man tycker är "bäst".

Kom på att det sista långa stycket blev OT - det hade inte nånting med det andra att göra. Jag kom in på det för att du nämnde Profile tidigare. (Det jag skrev stämmer iofs - Profile är en av centralpelarna i socialmediasatsningen. Men nog om det just nu.)

Att du ställde frågan om skillnaden mellan google account och gmail just idag blev också lite lustigt. Just imorse så, när jag gick in som vanligt på gmail, så kommer det en fråga: "Har du flyttat? Är din nya hemsida http://www.google.at? Klicka Ja i så fall". :shock: Jag klickade nej för jag har inte flyttat till Österrike :D

Nästa lustighet är att - trots att jag sagt Nej kära Google, jag har inte flyttat till Österrike -
så börjar vissa googlesidor helt plötsligt visas med TYSK TEXT! :shock: :roll: :? OK. jag får ett litet helvete med att behöva fippla med Google Translate som inte funkar i alla lägen. Nu tror jag jag fått hyfsad rätsida på skiten men helt säker är jag inte.

På tal om google accounts så sprang jag på den här sidan: https://www.google.com/dashboard

Dashboard är ett annat ord för Google Account. En sorts "Google Headquarter", en allmän överblick över de googletjänster man har, vilka data och sajter de eventuellt har åtkomst till, Checkout (vilka köp man har gjort), hur många kontakter man har i Contacts, antal mail, docs m.m.m.m. Kort sagt en massa smånyttig info samlad på ett ställe.

Den här sidan hade jag nog aldrig upptäckt om inte du hade börjat prata om account och profile, Bror Duktig! :)
barracuber

Inläggav Miche » 2011-06-09 17:00:58

Om adressen är en https-adress så brukar spara lösenord strula. (Har inte läst allt ovan, sitter med läsplattan...)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 21:56:34

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Jag har gjort detta förut med mitt eget konto, så det ska ju fungera. Jag har lagt till min vanliga privatadress i gmail, och sedan som adress att logga in med i stället för gmail-adressen.

Ok. Som sagt det där sista kände jag inte till. Men det låter ju som en bra funktion. Du kan alltså gå till gmail.com och logga in med din Teliaadress (ifall tex Telia är din POP3)?

Ja.

Du ville att h*n skulle "låna" din gmail, att h*ns POP3-konto är kopplat till din gmail? Det borde ju gå. Alternativt att personen skaffar ett helt eget gmailkonto.

Det är ett nytt konto som jag skapat till personen. Och det vill alltså inte fungera, men det fungerade felfritt när jag gjorde detsamma med mitt eget konto.

Det är märkligt att det inte går att lägga till POP3-adressen i profilen för kontot, utan att man får meddelandet att det redan är associerat med ett konto (underförstått, enligt hjälpavsnittet, associerat med ett annat konto). Fast det är samma jävla konto.

Profilen är också en sak som jag inte har koll på.

Även om man inte aktiverar sin profil så att man får en massa funktioner, så har man en profil med sitt namn och emailadress. Det är där man lägger till andra adresser som man kan logga in med. Jag har inte aktiverat personens profil, kanske det skulle lösa saken. Men jag vet att personen inte vill vara med i något communityliknande där.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 21:57:40

Mellanvärld skrev:
Bror Duktig skrev:Tillägg: Det är ett nytt konto på google som inte sparas.

Du kan ha råkat klicka för spara aldrig lösenord på ____ någon gång.

Det är inte det som är felet. I inställningarna för FF så står det att de ska sparas, och går jag på andra sidor, så sparas lösen faktiskt. Så min slutsats är nu att google har ändrat på något, säkert med säkerhet, så att det fungerar som vid inlogg på banker, d.v.s. inget sparas.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 22:07:56

@Barracuber: Varför gömmer de allting? Hur hittar man dashboard utan att behöva göra ett bokmärke eller skriva in adressen?
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-09 22:09:19

Miche skrev:Om adressen är en https-adress så brukar spara lösenord strula. (Har inte läst allt ovan, sitter med läsplattan...)

Det är nog svaret. Ser https nu vid inloggning. De måste ha ändrat till detta rätt nyss då. Kan man komma förbi det? Synd att man inte kan fylla i själv i listan med användarnamn + lösen för diverse siter. Kanske man kan komma åt det via FFs filer.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2011-06-09 22:19:56

Bror Duktig skrev:@Barracuber: Varför gömmer de allting? Hur hittar man dashboard utan att behöva göra ett bokmärke eller skriva in adressen?

Håller med, på webben är det rena nål i höstacken.

Men just idag faktiskt sprang jag på en add-on till Firefox som heter Google Shortcuts. Har inte kollat men den borde finnas till andra vävläsare också. Den hamnar uppe till vänster om adressfältet i FF. I inställningarna ändrade jag till dropdown eftersom den tar mycket mindre plats än separata ikoner (som var default).

Den innehåller till att börja med alla googles tjänster vilket ju var det vi ville ha. Man har hela listan av tjänster och lägger till / tar bort tjänster som man vill. Den smartaste och mest kompletta samlingen av googletjänster jag sett hittills.
barracuber

Inläggav barracuber » 2011-06-09 22:31:45

Bror Duktig skrev:
Profilen är också en sak som jag inte har koll på.

Även om man inte aktiverar sin profil så att man får en massa funktioner, så har man en profil med sitt namn och emailadress. Det är där man lägger till andra adresser som man kan logga in med.

Varning, är astrött så borde egentligen inte skriva.. Men detta:

du skrev:..man lägger till andra adresser som man kan logga in med..

ligger hos mig inte på profilbilden utan på accountbilden. Där finns en inställning som heter Multiple sign-in men det låter ju som att du redan har hittat den. Accountbilden når jag genom att gå till Dashboard och välja Manage account - logiskt eller hur? :) :x icon Google Disorder, hallå? :lol:

Gonatt!
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in