Finns helvetet/ himmelriket? (Omröstning)
MsTibbs skrev:KrigarSjäl skrev:Satanisterna tillber inte någonting, kan jag upplysa om.
Det har ingen påstått, kan jag upplysa om.
Debbido: Imponerad! Du uttrycker mycket väl det jag känner, men inte klarat få på pränt lika väl som du!
Tack ska du ha MsTibbs!
Jo, jag ser att du har kämpat tappert hittills för att uttrycka det du innerst inne känner. På dessa sju sidor tycks du ha genomgått sju helveten genom att stå upp för det du tror på. Starkt jobbat
Jag antar att vi aspergare som har en gudstro åker på mycket stryk vare sig vi är innanför eller utanför kyrkoväggarna. Dels säger vi ofta ocensurerat vad vi tänker, dels passar vi sällan in i grupper (t ex en församling) eftersom vi alltid sticker ut på ena eller andra sättet.
Jag har ju haft ett liv på mig att fundera på vad jag tror och jag har i hög grad gjort andliga experiment som gått ut på att testa om det Jesus sa funkar i praktiken. Avsikten har varit att få en känslomässigt stark relation till Gud. Jag har en stor erfarenhetsbank numera av metafysiska upplevelser och jag har insett att man verkligen kan få uppleva Gud, men att priset är högt. Det handlar om Jagets död, att gå upp i Gud. Men belöningen man får, när man vågar ta klivet ut i luften är enorm. När den stora handen fångar upp en, då VET man att man verkligen LEVER. Man måste ju dö för att komma till himmelen. Döden, himlen och helvetet finns HÄR och NU.
Så småningom insåg jag att det fanns ett ord för sådana som mig. Jag är kristen MYSTIKER. Läs om MYSTIK på Wikipedia. Läste nyss vad som stod där. Jo, mystikerna från olika religioner är påfallande lika. De är nämligen ute efter samma sak: att uppgå i Gud, bli ett, lämna separationen bakom sig.
MsTibbs - du kanske också är mystiker?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:56:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Satanisterna tillber inte någonting, kan jag upplysa om.
Aaahh?
Kollade lite på nätet. Verkar som om vissa äldre former av satanism faktiskt inkluderar djävulsdyrkan.
Detta med att spika fast katter på kyrkdörrar och gå omkring med sönderbrutna kors eller välta gravstenar kan väl mest ses som en revolt mot kristendomen, men likväl - det finns de som ser Satan som en förebild i fråga om styrka och makt här på jorden och gärna använder satanistsymboler. Man kan ju se Jesus som ett mesigt lamm och Satan som ett rytande lejon, eller?
Den nyare satanismen handlar väl mest om en renodlad dyrkan av Jaget.
Detta ses som tilltalande för somliga.
Frågan är om man ska förstärka Jaget som satanisterna säger eller låta det elimineras och uppgå i Gud, såsom mystiker från olika religioner ser som vägen till sann inre frid?
Jag har ofta gått, och går, min egen väg. Detta brukar straffa sig själv förr eller senare. Har funnit tillfällig, men inte varaktig frid på den vägen.
Detta som prästen sa: "Den som går sin egen väg bryter mot Guds vilja" är dåligt formulerat eftersom Gud inte är en diktator som sitter på ett moln med en pekpinne i ena handen och ett maskingevär i det andra.
Gud finns inte utanför oss, utan inuti oss. Gud är alltså en del av våra jag, vårt högre eller bättre jag. När jag är självisk är jag samtidigt otrogen mot en del av mig själv. Om jag slår någon på käften kör jag samtidigt över den där finare delen av mig själv. Ingen där ute behöver säga att jag gjort fel. Det känner jag ju själv. Jag är Gud, dvs en del av honom/henne. Du är en annan del av samma Gud. Vi är alla delar av något större.
Människor som mediterar, ber och söker radera bort gränserna kring Jaget för att uppgå i den större Helheten, de söker utplåna separationen vi dragit på oss genom att vara kärlekslösa mot varandra och Gud. Man tror att befrielsen från oro och ångest ligger i befrielsen från Jagets tyranni. Satanisterna tror att befrielse ligger i att glorifiera Jaget.
Undrar vem som har rätt?
Debbido skrev:MsTibbs - du kanske också är mystiker?
Jag är inte tillräckligt insatt, för att kunna ge en säker och genomtänkt analys, men utifrån den lilla text som jag ser på wiki, kan det mycket väl så vara. Att Gud är en, oavsett vart på jorden man råkar bli född, är för mig en självklarhet, då jag inte tror Gud dömer folk, pga saker de själva inte kunnat påverka, välja eller känna till. Om icke i detta liv, så i nästa. Det är hopp, det måste vara hopp.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:53, redigerad totalt 1 gång.
Debbido skrev:KrigarSjäl skrev:Satanisterna tillber inte någonting, kan jag upplysa om.
Kollade lite på nätet. Verkar som om vissa äldre former av satanism faktiskt inkluderar djävulsdyrkan.
Endel säger att helvetet är avsaknaden av Gud. Även att det jordiska är motsats till andligheten. Att egoismen är motsats till den stora kärleken.
Jag har läst bland annat satanistbibeln av LaVey. Den var mycket kall. Två år var jag utan Gud, jag märkte det först, då min uppkoppling åter började fungera. Min nätverkskabel hade glidit ut.
MsTibbs skrev:Debbido skrev:KrigarSjäl skrev:Satanisterna tillber inte någonting, kan jag upplysa om.
Endel säger att helvetet är avsaknaden av Gud. Även att det jordiska är motsats till andligheten. Att egoismen är motsats till den stora kärleken.
Jag har läst bland annat satanistbibeln av LaVey. Den var mycket kall. Två år var jag utan Gud, jag märkte det först, då min uppkoppling åter började fungera. Min nätverkskabel hade glidit ut.
Håller med! Jag gillar att likna Gud-Kristus-Kristi bröder och systrar i olika religioner och utanför vid internetuppkoppling. Vi är alla (inklusive djuren) uppkopplade på superdatorn "Jag är". Vi kan snabbt komma i kontakt med människor i annan väldsdel. Vi behöver inte flytta kroppen för att komma i kontakt med varandra eller med Gud.
Ett exempel: en vän som tänkte ta sitt liv efter en skilsmässa. Vi pratade förstås mycket innan och grät. (Jag t o m bad för honom. Han accepterade det fast han var muslim från början) Men inget tycktes hjälpa. Så han åkte till Medelhavet för att dö. En god middag, alkohol, tabletter och sedan en simtur ut i havet, det hav där han föddes. Han simmade långt ut och var rejält avtrubbad, sjönk, och kom på att HAN VILLE LEVA! Men det var lite väl sent att komma på det då...han sjönk igen....drog in vatten, grurglade, flämtade, kved uppe vid ytan och sjönk igen...
Samtidigt låg jag i en sommarstuga och sov djupt när något väckte mig. Det fanns liksom ett hål i luften vid fotändan av sängen och ur det hålet strömmade de ljud som jag ovan har beskrivit. Jag lyssnade på plaskandet och ropen på hjälp medan jag hoppade upp ur sängen, chockad. Satte mig sedan ner och bad att änglarna skulle rädda min vän. Sedan somnade jag snabbt om, eftersom jag kände mig säker på att de hade hört min bön. De hade ju hört min väns rop och t om tagit sig besväret att överföra plaskandet från Medelhavet till Byfjorden. Tack!
Senare fick jag kontakt med vännen och checkade av tiden för självmordsförsöket. Det stämde med när jag blev väckt. Han visade sin förstörda plånbok. Som sagt, den hade legat länge i vattnet. Som jag ser det var det Gud, Änglarna, Kärleken och Medlidandet som räddade livet på mannen. Jag fick veta vad som hände via det trådlösa, andliga internet som heter Love Seach!
MsTibbs, du kan ju läsa lite böcker om mystiken så kanske du finner dig själv i dem. Vi mystiker är med om metafysiska upplevelser typ ovan, länkade till andligt sökande och Kärleken. Vi är fascinerade av sådana upplevelser och de skrämmer oss inte. Det som skrämmer oss är egoismen och frånvaron av kärlek.
Innan man börjar diskutera satanism ska man ha klart för sig att satanism och djävulsdyrkan är två olika saker. Djävulsdyrkare är kristna iom att de tror på djävulen; tror man på djävulen tror man också på gud.
De är alltså ett slags kristna fast tvärtom.
Satanisterna tror inte på någon gud, utan på att individen är sin egen gud. Att använda termen egoism är inte helt fel. Denna typ av satanister, LaVey-satanister, har inte ett smack med döda kattungar och välta gravstenar att göra. Sånt görs bara av förvirrade tonårringar. Mest av allt är det en superindividualistisk filosofi.
Själv uppskattar jag LaVey mest som essäist, där är han i världsklass. The Satanic Bible är tyvärr en ganska tunn historia som mest talar om vad satanismen inte är. Jag får känslan att han skrivit stora delar av den i utfyllnadssyfte.
Men kolla in essäsamlingarna The Devil's Notebook och Satan Speaks!. En del mycket träffsäkra iakttagelser skrivna på ett kåserande sätt. Vill också rekommendera biografin av Blanche Barton.
Satanisterna tror inte på någon gud, utan på att individen är sin egen gud. Att använda termen egoism är inte helt fel. Denna typ av satanister, LaVey-satanister, har inte ett smack med döda kattungar och välta gravstenar att göra. Sånt görs bara av förvirrade tonårringar. Mest av allt är det en superindividualistisk filosofi.
Själv uppskattar jag LaVey mest som essäist, där är han i världsklass. The Satanic Bible är tyvärr en ganska tunn historia som mest talar om vad satanismen inte är. Jag får känslan att han skrivit stora delar av den i utfyllnadssyfte.
Men kolla in essäsamlingarna The Devil's Notebook och Satan Speaks!. En del mycket träffsäkra iakttagelser skrivna på ett kåserande sätt. Vill också rekommendera biografin av Blanche Barton.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:53, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
MsTibbs skrev:Endel säger att helvetet är avsaknaden av Gud. Även att det jordiska är motsats till andligheten. Att egoismen är motsats till den stora kärleken.
Gud har jag ingen uppfattning om, men den sista meningen håller jag med om - utan att absolutifiera, för man man kan behöva älska ochförstå sig själv för att kunna älska och förstå andra. (Kärlek och förståelse är för mig nära förknippade, nästan synonyma.)
Jag har läst bland annat satanistbibeln av LaVey. Den var mycket kall.
Jag har inte läst LaVey men det jag har läst av andra satanismer ger mig samma intryck. Jag förstår dock mycket väl att man vill kasta av sig religionens ok och ta sig rätten att göra vad man vill så länge det inte skadar någon annan. Egentligen en mycket naturlig motreaktion mot en religion, med dess levnadsregler, som påtvingas en utifrån.
En tro, för att vara äkta, måste ju komma inifrån. Viljan att leva så etiskt man kan måste också komma inifrån för att det ska vara något bestående och genuint och inte bara nåt man gör för att hålla skenet uppe. I människans barndom behövde man kanske förebilder, föreskrifter och förmaningar i form av organiserad religion och starkt socialt tryck, men vartefter mänskligheten utvecklas tror jag att sådant måste få växa fram av sig självt hos var och en; att man via egna erfarenheter får erfara konsekvenserna av en viss insställning eller handlingsstätt och dra sina egna slutsatser. När man lidit tillräckligt får man kanske större förståelse för andra och blir mindre benägen att tillfoga dem lidande för egen vinning.
Två år var jag utan Gud, jag märkte det först, då min uppkoppling åter började fungera. Min nätverkskabel hade glidit ut.
Det var en fin analogi.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:56:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Innan man börjar diskutera satanism ska man ha klart för sig att satanism och djävulsdyrkan är två olika saker. Djävulsdyrkare är kristna iom att de tror på djävulen; tror man på djävulen tror man också på gud.
Hmmm, jag tycker att det du skriver i förklarande syfte i det här inlägget är ungefär detsamma jag själv skrev sedan jag läst lite om satanismen på Wikipedia? Alltså, djävulsdyrkan kan förekomma inom begreppet satanism, men oftast är det inte så, utan "bara" en dyrkan av Jaget.
Jag har erfarenhet av satanister i min egen stad, som utfört provokativa handlingar gentemot de kristna kyrkorna, främst Livets Ord. Bakom det anar jag en besvikelse och bitterhet för att kyrkorna inte lever upp till det man predikar bättre än man gör, dvs inte särskilt bra. Så dessa "djävulsdyrkare" är mest en form av "protestanter", de är tvärt-emot-kristna.
Inger: väl genomtänkt som vanligt!
Jag tänker i stort sett som du. Den avgörande skillnaden mellan andliga strömningar idag och förr är att de är mindre auktoritärt inriktade och i stort sett går ut på att få kontakt med andligheten i sitt inre och den vishet som redan bor där. Så meditationsgrupper finns inom de flesta riktningar. Det är ju b l a så man lär sig lyssna inåt. Dessutom bjuder ju livet på nya lektioner varje dag, om man bara uppmärksammar dem.
Jag tänker i stort sett som du. Den avgörande skillnaden mellan andliga strömningar idag och förr är att de är mindre auktoritärt inriktade och i stort sett går ut på att få kontakt med andligheten i sitt inre och den vishet som redan bor där. Så meditationsgrupper finns inom de flesta riktningar. Det är ju b l a så man lär sig lyssna inåt. Dessutom bjuder ju livet på nya lektioner varje dag, om man bara uppmärksammar dem.
Personligen känner jag fyra personer som är uttryckligen satanister:
- 1. Eldade ner en kyrka, välte gravstenar och knivhögg ett barn till döds. Sitter inne sedan några år på rättspsyk.
2. Eldade en kyrka och dömdes till "nästan mordbrand" som han uttryckte det fängelse två år för det, även andra domar.
3. Eldade flera kyrkor och mördade en vuxen person. Sitter inne på livstid sedan många år utan utsikt att släppas fri.
4. Endast svartklädd och normal.
MsTibbs skrev:Personligen känner jag fyra personer som är uttryckligen satanister:1. Eldade ner en kyrka, välte gravstenar och knivhögg ett barn till döds. Sitter inne sedan några år på rättspsyk.
2. Eldade en kyrka och dömdes till "nästan mordbrand" som han uttryckte det fängelse två år för det, även andra domar.
3. Eldade flera kyrkor och mördade en vuxen person. Sitter inne på livstid sedan många år utan utsikt att släppas fri.
Ja, det är ju sådant som man kan se, höra eller läsa om OCH jag tycker inte att det verkar vara en särskilt attraktiv livsåskådning, lite överspänd liksom.
Nej, jag fortsätter hellre att utveckla min egen livsåskådning. Den bygger i hög grad på det som kallas för TRIAL AND ERROR
Andra kallar det "den inre resan".
MsTibbs skrev:Personligen känner jag fyra personer som är uttryckligen satanister:1. Eldade ner en kyrka, välte gravstenar och knivhögg ett barn till döds. Sitter inne sedan några år på rättspsyk.
Det där har bara rent anekdotiskt värde och har ingenting att göra med LaVeys satanism.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:MsTibbs skrev:Personligen känner jag fyra personer som är uttryckligen satanister:1. Eldade ner en kyrka, välte gravstenar och knivhögg ett barn till döds. Sitter inne sedan några år på rättspsyk.
Det där har bara rent anekdotiskt värde och har ingenting att göra med LaVeys satanism.
Jag har läst LaVey, har åtminstone Satanistbibeln och The Satanic Wich hemma vet jag spontant, ev. nån mer och detta såg jag även då, före jag hörde om ovanstående, som den naturliga konsekvensen av satanismens självfokusering. Satanism liknar anarkism och nyliberalism.
Om det blir svart i den benämningen att man upplever svart så betyder ju det alltså att man fortfarande kan uppleva saker, och hur ska man kunna uppleva saker om man är död och inte finns längre?
Istället för att det "blir svart" så händer snarare ingenting isåfall.
Men att uppleva ingenting går inte för oss att tänka sig så länge vi lever och finns, och inte kan minnas hur det var innan vi fanns (för det kan vi omöjligt ha förnimmelse av)
Men att uppleva ingenting går inte för oss att tänka sig så länge vi lever och finns, och inte kan minnas hur det var innan vi fanns (för det kan vi omöjligt ha förnimmelse av)
Senast redigerad av xlnt 2011-05-04 17:56:53, redigerad totalt 1 gång.
xlnt skrev:Om det blir svart i den benämningen att man upplever svart så betyder ju det alltså att man fortfarande kan uppleva saker, och hur ska man kunna uppleva saker om man är död och inte finns längre?
Blir svart = blackout typ.
Dra sladden ur datorn, skärmen blir svart.
MsTibbs skrev:Jag har läst LaVey, har åtminstone Satanistbibeln och The Satanic Wich hemma vet jag spontant, ev. nån mer och detta såg jag även då, före jag hörde om ovanstående, som den naturliga konsekvensen av satanismens självfokusering. Satanism liknar anarkism och nyliberalism.
Och eftersom jag läst The Satanic Rituals vet jag att det inte förekommer offrande av djur i LaVeys satanism. Eftersom man inte tror på gudar eller andra högre makter, finns det heller inget att offra åt.
Vidare har LaVey explicit uttalat sig om att han är emot att plåga barn & djur.
Jag har också läst och hört om djuroffer och välta gravstenar i "satanismens" förtecken, men det har att göra med att det finns förvirrade unga människor som inte har klart för sig vad satanismen är.
Och att journalistkåren sällan är insatt i vad satanismen innebär.
Framförallt gör man ett kardinalfel om man kallar dem satanister; offrar de åt satan är de snarast djävulsdyrkare och som sådana totala pajasar.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
MsTibbs skrev:xlnt skrev:Om det blir svart i den benämningen att man upplever svart så betyder ju det alltså att man fortfarande kan uppleva saker, och hur ska man kunna uppleva saker om man är död och inte finns längre?
Blir svart = blackout typ.
Dra sladden ur datorn, skärmen blir svart.
Har dock hört detta uttryck många gånger av personer som verkar tro att det blir en evig svart tystnad.
Är man död så kan man inte uppleva något alls, varken tid eller rum så det kan alltså inte stämma isåfall.
Omröstningsalternativet borde ha varit "Man försvinner ur existensen/allt försvinner" eller dylikt.
Senast redigerad av xlnt 2011-05-04 17:56:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Framförallt gör man ett kardinalfel om man kallar dem satanister; offrar de åt satan är de snarast djävulsdyrkare och som sådana totala pajasar.
För hundrafemtioelfte gången: ingen har påstått att satanister och djävulsdyrkare är samma sak!
MsTibbs skrev:KrigarSjäl skrev:Framförallt gör man ett kardinalfel om man kallar dem satanister; offrar de åt satan är de snarast djävulsdyrkare och som sådana totala pajasar.
För hundrafemtioelfte gången: ingen har påstått att satanister och djävulsdyrkare är samma sak!
Så varför tar du då med dina små anekdoter om satanister?
För hundrafemtiotolfte gången: folk blandar ständigt ihop begreppen dvävulsdyrkan och satanism. Inte minst du som har för vana att blanda ihop saker.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:MsTibbs skrev:KrigarSjäl skrev:Framförallt gör man ett kardinalfel om man kallar dem satanister; offrar de åt satan är de snarast djävulsdyrkare och som sådana totala pajasar.
Så varför tar du då med dina små anekdoter om satanister?
För hundrafemtiotolfte gången: folk blandar ständigt ihop begreppen dvävulsdyrkan och satanism. Inte minst du som har för vana att blanda ihop saker.
Länk, eller är du bara ute efter att snacka skit om dina motståndare - igen?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:54, redigerad totalt 1 gång.
Hur vore det om du svarade på frågan istället??
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:58, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Lilla Tibbsan flyr från frågorna. Igen.
Hur vore det om du, som trots allt är en vuxen människa, kunde börja ta ansvar för vad du skriver?
Det är väldigt svårt att ta dig på allvar nu när du alltid bemöter argument med "vill inte svara".
Moderator Titti:
Detta inlägg har renderat dig ett PM.
Hur vore det om du, som trots allt är en vuxen människa, kunde börja ta ansvar för vad du skriver?
Det är väldigt svårt att ta dig på allvar nu när du alltid bemöter argument med "vill inte svara".
Moderator Titti:
Detta inlägg har renderat dig ett PM.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:58, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Intressanta intressen