Finns det någon lösning?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Finns det någon lösning?
Det här är förmodligen den jobbigaste och mest uttjatade frågan men..
Jag har sen några år tillbaka haft en kurator, som jag dock inte varit hos på ett tag.
Jag misstänker att jag har AS och skulle vilja "kolla upp det", men om jag skulle berätta det för mina föräldrar skulle dom bli galna och tycka det är onödigt..
"Det är väl inte nödvändigt? Du är ju bara i tonåren..."
Min mor har dock nämnt symtom (Hon är sjuksköterska..)
men är så "mammig" att hon inte vill göra något åt det.
Finns det någon möjlighet att man kan göra en utredning utan att föräldrarna vet om det, eller är det obligatoriskt?
Jag har sen några år tillbaka haft en kurator, som jag dock inte varit hos på ett tag.
Jag misstänker att jag har AS och skulle vilja "kolla upp det", men om jag skulle berätta det för mina föräldrar skulle dom bli galna och tycka det är onödigt..
"Det är väl inte nödvändigt? Du är ju bara i tonåren..."
Min mor har dock nämnt symtom (Hon är sjuksköterska..)
men är så "mammig" att hon inte vill göra något åt det.
Finns det någon möjlighet att man kan göra en utredning utan att föräldrarna vet om det, eller är det obligatoriskt?
Senast redigerad av prelude 2011-05-04 18:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag föreslår att du talar med skolsköterskan. Hon/han har tystnadsplikt och varken kan eller får berätta för dina föräldrar om era kontakter om du inte godkänner det. Hon/han bör kunna hjälpa dig vidare.
På skolan finns som regel en skolpsykolog. Han/hon kan troligen göra en del inledande tester liksom den specialpedagog som finns på skolan. De brukar allihop ingå i ett Elevhälsoteam och kontaktar du skolsköterskan så når du hela teamet den vägen.
På skolan finns som regel en skolpsykolog. Han/hon kan troligen göra en del inledande tester liksom den specialpedagog som finns på skolan. De brukar allihop ingå i ett Elevhälsoteam och kontaktar du skolsköterskan så når du hela teamet den vägen.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Vad du kan göra på egen hand beror helt o hållet på hur gammal du är.
Skolpsykolog finns inte i alla kommuner och vanligen inte på varje skola.
Ska de anlitas så brukar det vara rektor som bestämmer det.
Skolpsykolog finns inte i alla kommuner och vanligen inte på varje skola.
Ska de anlitas så brukar det vara rektor som bestämmer det.
Senast redigerad av A 2011-05-04 18:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare