Finns det någon HJÄLP???

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Finns det någon HJÄLP???

Inläggav tenderly » 2008-10-06 14:55:26

Hjälp mig :!: :!: :!: !!!

Jag råkar vara just nu i behov av AKUT hjälp från detta forum!

- Jag skulle så gärna önska; som en
valfrihetspatient att komma i kontakt med en förstående och bra neuropsykiater - kanske en privat neuropsykiater för att komma bort från en enkelriktad psykodynamiskt motarbetande mottagning!

Men nu är det så att jag tyvärr INTE har någon aning om VEM och VAR? eller om det överhuvudtaget finns någon läkare med denna specialité, som skulle ta emot nya neuropsykiatriska patienter i Stockholmslän och som skulle kunna bli min nya läkarkontakt!

Kanske det finns någon som har goda erfarenheter och kanske kan rentav rekommedera någon läkare eller mottagning?
• Tacksam för tips!

/en smått desperat Tenderly :roll: :!:
[ Har nyligen fått min AS diagnos]
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 16:11:37, redigerad totalt 1 gång.
tenderly

Anslöt: 2006-10-14

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-06 15:48:31

Mmm.. Jag vet inte om det är nåt bra tips, men Ola Lundin i Uppsala kan ju npf, så vitt jag hört. Om inte annat så har han nån egen bokstavsdiagnos, så han har iaf inifrånperspektivet. Hoppas du hittar rätt, freudianer har du som du märkt ingen glädje av!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:11:37, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav HellviHumle » 2008-10-06 16:53:29

alfapetsmamma skrev:Mmm.. Jag vet inte om det är nåt bra tips, men Ola Lundin i Uppsala kan ju npf, så vitt jag hört. Om inte annat så har han nån egen bokstavsdiagnos, så han har iaf inifrånperspektivet. Hoppas du hittar rätt, freudianer har du som du märkt ingen glädje av!

Rätta mig om jag har fel men alla som inte är neuropsykiater är väl inte freudianer?
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:11:37, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle

Anslöt: 2008-09-24

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-06 16:58:25

HellviHumle skrev:
alfapetsmamma skrev:Mmm.. Jag vet inte om det är nåt bra tips, men Ola Lundin i Uppsala kan ju npf, så vitt jag hört. Om inte annat så har han nån egen bokstavsdiagnos, så han har iaf inifrånperspektivet. Hoppas du hittar rätt, freudianer har du som du märkt ingen glädje av!

Rätta mig om jag har fel men alla som inte är neuropsykiater är väl inte freudianer?

Oh gosh vad trött jag blir.

Mycket riktigt finns det inget likhetstecken mellan vare sig icke-neuropsykiater och icke-freudian eller nånting. Möjligvis mellan mänsklig och har ögon näsa mun (om man inte råkar vara ögon öron eller munlös).

Hon skrev om "för psykodynamiskt inriktade", därav mitt "freudianer".

Har själv gått hos vanlig psykodynamiskt inriktad terapeut som förklarade ALLT med mammas och pappas insats, även sånt som är vrål-npfigt alltså, och fetrelaterar till önskan om en större npf-kompetens, därav mitt kanske för svepande inlägg.
alfapetsmamma

Re: Finns det någon HJÄLP???

Inläggav Glimma » 2008-10-06 17:34:59

tenderly skrev:Hjälp mig :!: :!: :!: !!!

Jag råkar vara just nu i behov av AKUT hjälp från detta forum!

- Jag skulle så gärna önska; som en
valfrihetspatient att komma i kontakt med en förstående och bra neuropsykiater - kanske en privat neuropsykiater för att komma bort från en enkelriktad psykodynamiskt motarbetande mottagning!

Men nu är det så att jag tyvärr INTE har någon aning om VEM och VAR? eller om det överhuvudtaget finns någon läkare med denna specialité, som skulle ta emot nya neuropsykiatriska patienter i Stockholmslän och som skulle kunna bli min nya läkarkontakt!

Kanske det finns någon som har goda erfarenheter och kanske kan rentav rekommedera någon läkare eller mottagning?
• Tacksam för tips!

/en smått desperat Tenderly :roll: :!:
[ Har nyligen fått min AS diagnos]

Jag sökte på nätet och hittade följande intressanta sida:Sveriges Neuropsykologers Förening. Sök via google. Lycka till!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav HellviHumle » 2008-10-06 20:19:21

alfapetsmamma skrev:
HellviHumle skrev:

Oh gosh vad trött jag blir.

Mycket riktigt finns det inget likhetstecken mellan vare sig icke-neuropsykiater och icke-freudian eller nånting. Möjligvis mellan mänsklig och har ögon näsa mun (om man inte råkar vara ögon öron eller munlös).

Hon skrev om "för psykodynamiskt inriktade", därav mitt "freudianer".

Har själv gått hos vanlig psykodynamiskt inriktad terapeut som förklarade ALLT med mammas och pappas insats, även sånt som är vrål-npfigt alltså, och fetrelaterar till önskan om en större npf-kompetens, därav mitt kanske för svepande inlägg.

Å, ursäkta! Det var inte min mening att trötta ut dig eller någon annan.
Har också gått (och går) hos en psykodynamiker och det känns inte som jag skulle vilja ha det ogjort. Har funkat bra mest hela tiden. Har inte sett skymten av Freud.
HellviHumle

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-06 20:47:25

HellviHumle skrev:
Har också gått (och går) hos en psykodynamiker och det känns inte som jag skulle vilja ha det ogjort. Har funkat bra mest hela tiden. Har inte sett skymten av Freud.

Menar du det? Vad spännande (obs, inte ironisk!). Har läst många många som tyckt att psykodynamiskt inriktad terapi antingen inte gav särskilt mycket eller t o m gjorde skada. Själv tyckte jag min toktant var väldigt bra, duktig och så, men att hon helt enkelt letade under fel stenar, när det kom till somligt iaf. Inte så konstigt när npf inte ens FINNS i vissa terapeuters föreställningsvärld.

Det får mig att tänka på att jag skulle skriva till toktanten och föreslå henne att läsa Karin Stadlers bok om npf och klassisk psykodynamisk psykoterapi. (Tyvärr är boken hattig, men den är ändå intressant, mest för att perspektivet är sååå ovanligt.)
alfapetsmamma

Inläggav Inger » 2008-10-07 3:04:26

Jag skulle nog inte rekommendera Ola till just Tenderly, även om han är kunnig rent kunskapsmässigt och bra på att diagnosticera NPF. Du kanske står ut med hans aspiga bufflighet men jag vill nog se Tenderly hos en lite mer empatisk och kommunikativ läkare.

Dock fick jag inte riktigt klart för mig vad syftet med läkarkontakten skulle vara. För utredning, terapi eller bara som NPF-förstående husläkare för övervägande somatiska problem? Det sistnämnda tror jag är extremt svårt att få, om man inte har sån fantastisk tur att man råkar få en allmänläkare som råkar ha fortbildat sig på NPF eller har det i familjen. (Eller har jag fel, ni som vet mer?)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav HellviHumle » 2008-10-07 12:17:59

alfapetsmamma skrev:
HellviHumle skrev:

Menar du det? Vad spännande (obs, inte ironisk!). Har läst många många som tyckt att psykodynamiskt inriktad terapi antingen inte gav särskilt mycket eller t o m gjorde skada. Själv tyckte jag min toktant var väldigt bra, duktig och så, men att hon helt enkelt letade under fel stenar, när det kom till somligt iaf. Inte så konstigt när npf inte ens FINNS i vissa terapeuters föreställningsvärld.

Det får mig att tänka på att jag skulle skriva till toktanten och föreslå henne att läsa Karin Stadlers bok om npf och klassisk psykodynamisk psykoterapi. (Tyvärr är boken hattig, men den är ändå intressant, mest för att perspektivet är sååå ovanligt.)

Jag hade en djup depression när jag fick komma dit. Hade i princip stakat ut framtiden, och den var inte lång, om jag säger så. Terapeuten såg mig som borderlinepatient. Och det var väl inte alltför långt ifrån sanningen. Jag gick in i terapin med målsättningen att förstå bakgrunden till mitt mående. Ett mående som jag trodde var depressioner enbart. Terapeuten fick mig att se vissa beteenden och hur jag fungerar och varför. Till största delen så verkar det rimligt, det vi kom fram till. Så småningom fick jag göra en utredning som gav "Fobisk PS och atypisk autism". Efter att ha läst "Om Aspergers syndrom" så kom många bitar på plats.
För min del spelar det inte så stor roll om det heter borderline, Asperger eller nå't annat så länge jag ser problemen. Däremot verkar det som om Den "gamla" psykiatrin får lov att ta längre tid än den "nya". Neuropsykiatrin förefaller ofta nöja sig med en diagnos, lite tabletter och några samtal.
HellviHumle

Inläggav HellviHumle » 2008-10-07 12:20:33

Och vart tog alla radbyten vägen?
Ursäkta att det blev så rörigt!
HellviHumle

Inläggav Debbido » 2008-10-09 2:48:47

Habiliteringen i min stad har en utannonserad tjänst som psykolog med neuropsykiatrisk kompetens. Verkar vara svårt att få tag på någon. Hur är det med habiliteringen i andra län? Det är ju rätt plats att leta efter en NPF-psykolog i alla fall!

Lycka till Tenderly!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-09 13:02:35

HellviHumle skrev:
alfapetsmamma skrev:
HellviHumle skrev:

Jag hade en djup depression när jag fick komma dit. Hade i princip stakat ut framtiden, och den var inte lång, om jag säger så. Terapeuten såg mig som borderlinepatient. Och det var väl inte alltför långt ifrån sanningen. Jag gick in i terapin med målsättningen att förstå bakgrunden till mitt mående. Ett mående som jag trodde var depressioner enbart. Terapeuten fick mig att se vissa beteenden och hur jag fungerar och varför. Till största delen så verkar det rimligt, det vi kom fram till. Så småningom fick jag göra en utredning som gav "Fobisk PS och atypisk autism". Efter att ha läst "Om Aspergers syndrom" så kom många bitar på plats.
För min del spelar det inte så stor roll om det heter borderline, Asperger eller nå't annat så länge jag ser problemen. Däremot verkar det som om Den "gamla" psykiatrin får lov att ta längre tid än den "nya". Neuropsykiatrin förefaller ofta nöja sig med en diagnos, lite tabletter och några samtal.

Fast för mig skulle det spela roll. Borderline är ju nåt man utvecklar och också kan "bota" eller bli bra från, AS ska ju vara medfött och mer av en personlighetstyp än en störning eller sjukdom, så nog är det skillnad! Däremot kan jag inte se varför det är så viktigt om det står Asperger, autismliknande tillstånd, autistiska drag eller HFA. Npf som npf liksom. Det viktiga är att man är ganska annorlunda "vanliga människor". Som jag ser det, idag.
alfapetsmamma

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in