Finns det hjälp att få gällande flytt?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Finns det hjälp att få gällande flytt?

Inläggav Saabine » 2011-10-03 15:47:04

Jag har AS och Damp, har haft det hela mitt liv, fick diagnosen runt 99-00. Jag har nyligen flyttat hemifrån, till en plats som inte är mitt hem och kan aldrig bli det. För allt jag vill är att komma tillbaka till mitt kära Rimbo, där jag bodde tills jag blev 15. Men jag har ingen aning om hur jag ska kunna ta mig dit.

Jag har inget jobb, och vet heller inte vad för jobb jag vill ha. Jag är inskriven hos AF, men de kan inte riktigt hjälpa mig, då de inte kan förstå mig. Lägenheter i Rimbo kostar en hel del att hyra, en liten tvåa går på över 4000 i månaden. Jag vill ju ha en tvåa då jag har en katt och 2 hundar i hemmet och vill att de ska kunna dra sig undan om de vill.

För tillfället bor jag i Dalarna och jag vet inte hur jag ska ta mig till Rimbo. Finns det nån sorts insats för folk med AS att få? Nån hjälp att fixa boende och eventuellt en inkomst i ett helt annat län och kommun.

Detta är inget jag medger till andra, men jag tror verkligen att jag närmar mig en depression.
Saabine
Ny medlem

Anslöt: 2011-10-03

Re: Finns det hjälp att få gällande flytt?

Inläggav Parvlon » 2011-10-03 17:33:37

Man får väl röra sig fritt. Det är bara att ta sig dit, och så får kommunen när det gäller Sverige, i värsta fall försörja en. Helst ska man ju självklart klara sig själv men det verkar inte som du har en inkomst. Det ska dock inte förhindra en flytt. Tror att man har rätt till flytthjälp om det krävs men det kanske behövs en del utredande eller rättare sagt samtal först så förslagsvis tar du kontakt med kommunen där du nu bor nu (om det är soc du går på) och hör. Säger de inte mycket eller om du inte blir nöjd så kan du kontakta du den kommunen du ska till och "förvarna" dem. Borde vara mottagaren som ska stå för notan ändå. Tror inte de vill att det ska uppstå problem i onödan heller eftersom de kanske får stå för det, men du slipper kanske tjöta med främmande folk ang. din kommande flytt om du först går till den kommun du bor i nu.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Miche » 2011-10-03 19:32:42

Vilka inkomster har du?

Med de diagnoser du har borde du kunna få aktivitetsstöd (och därmed borde du inte behöva tvingas söka arbete) och du har rätt till LSS, när du hyr en lägenhet har du rätt till bostadsbidrag och bostadstillägg vilket borde kunna betala nästan hela hyran.

Det är ju tyvärr inte lätt att få tag i bostad i Stockholms län, du kanske kan ordna något i Rimbo via dina gamla kontakter.

Återstår flyttkostnaden, om du har möjlighet att stå för bensin och hyra av större släp skulle jag kunna hjälpa dig med flytten (jag bor strax söder om Stockholm).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Wine » 2011-10-03 19:43:36

Man kan få något som kallas Flyttningsbidrag från Arbetsförmedlingen:

Får du inte jobb där du bor?
Är du 25 år och arbetslös eller riskerar att bli arbetslös? Om vi bedömer att du inte kan få arbete där du bor kan du i vissa fall få ekonomiskt stöd för att flytta till ett jobb. Stödet gäller för anställningar inom EU och EES. För att få bidrag ska du vara inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Du måste ansöka om bidraget i förväg.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... idrag.html
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Miche » 2011-10-03 20:00:35

Då går det inte att ha aktivititetsstöd samtidigt, men sannolikheten att få jobb i Rimbo är nog betydligt mycket högre än i Malung...
Miche

Inläggav Farbror » 2011-10-03 20:14:44

Miche skrev:Då går det inte att ha aktivititetsstöd samtidigt, men sannolikheten att få jobb i Rimbo är nog betydligt mycket högre än i Malung...

Om man orkar pendla till Stockholm finns det bättre chanser ja.

Om man är LSS berättigad och behöver hjälp här i kommunen så skulle jag nog i första hand vända mig till habiliteringen i Norrtälje. På soc finns det några riktiga tomtar så där är det lotteri om man får den hjälp man begär/behöver.
Kommunen själv har fått mycket välförtjänt skit angående hur de hanterar Npf-personer.
Hab kan iaf hjälpa dig vidare i rätt riktning.
Farbror

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Tiblan » 2011-10-04 7:57:18

Om du mot all förmodan orkar söka jobb i Rimbo och få ett så har jag för mig att Arbetsförmedlingen har något flyttbidrag.

Med tanke på vad Miche skrev här ovan och erbjöd sin hjälp så är det ju synd att det inte finns någon form av "pool" hos till exempel Aspergercentrum där aspisar kan hjälpa andra aspisar. Finns nog ganska bred kompetens inom aspie-världen och ibland är det ju bara tid och energi som behövs. Kanske skulle vara bra sysselsättning för många som inte klarar av att jobba men som ibland behöver känna sig behövda. Hoppas jag nu inte trampat någon på tårna.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Saabine » 2011-10-04 8:53:03

Miche skrev:Vilka inkomster har du?

Med de diagnoser du har borde du kunna få aktivitetsstöd (och därmed borde du inte behöva tvingas söka arbete) och du har rätt till LSS, när du hyr en lägenhet har du rätt till bostadsbidrag och bostadstillägg vilket borde kunna betala nästan hela hyran.

Det är ju tyvärr inte lätt att få tag i bostad i Stockholms län, du kanske kan ordna något i Rimbo via dina gamla kontakter.

Återstår flyttkostnaden, om du har möjlighet att stå för bensin och hyra av större släp skulle jag kunna hjälpa dig med flytten (jag bor strax söder om Stockholm).

De inkomster jag har är utvecklingsersättning från arbetsförmedlingen och pengar från en försäkring. Men de räcker inte till en lägenhet i Rimbo, Jag klarar hyran och räkningarna i Malung på håret.

Och jag har sökt aktivitetsstöd för mitt handikapp tidigare, men fick inte det. Då de ansåg att eftersom jag gått i vanlig skola hela mitt liv så var jag inte tillräckligt handikappad. Jag ska i slutet av månaden till Hab, för ett nytt utlåtande så att jag kanske kan få det. Har fått mycket hjälp sen jag fick personliga ombud.

Flytten skulle inte vara något problem, då mina föräldrar gärna hjälper mig. Det är bara att jag måste få tag på en lägenhet och på nåt sätt få en högre inkomst.
Saabine
Ny medlem

Inläggav Miche » 2011-10-04 10:12:30

Du borde ha rätt till bostadsbidrag, eventuellt även bostadstillägg. Har du sökt? Kontrollera med Försäkringskassan, de kan säkert upplysa dig om vad du har rätt till och hur hög hyra de kan ersätta.

Kan du få lägenhet i Rimbo med hjälp av dina föräldrar?
Miche

Inläggav Saabine » 2011-10-04 10:48:54

Miche skrev:Du borde ha rätt till bostadsbidrag, eventuellt även bostadstillägg. Har du sökt? Kontrollera med Försäkringskassan, de kan säkert upplysa dig om vad du har rätt till och hur hög hyra de kan ersätta.

Kan du få lägenhet i Rimbo med hjälp av dina föräldrar?

Jag har med hjälp av mina personliga ombud sökt bostadsbidrag, för min nuvarande lägenhet. hur mycket jag kommer få vet jag inte.

Mina föräldrar kan inte hjälpa till med hyran om det är det du menar. De kan endast hjälpa mig med flytten, min mamma är sjukskriven och orkar helt enkelt inte med annat.

Jag står i bostadskö eller vad det heter hos ett stort företag med många lägenheter. Men då jag inte har någon riktig inkomst, så har lägenheterna jag visat intresse för gått till nån som har jobb.
Bästa sättet att få en lägenhet i Rimbo är att höra av sig personligen, men jag klarar inte av att ringa. Jag får liksom panik när jag ska prata över telefon, med nån jag inte känner.
Saabine
Ny medlem

Inläggav Miche » 2011-10-04 11:21:56

Saabine skrev:Mina föräldrar kan inte hjälpa till med hyran om det är det du menar

Nej, det jag tänkte på var att rent praktiskt få ett kontrakt, men det har du svarat på här:

Saabine skrev:Jag står i bostadskö eller vad det heter hos ett stort företag med många lägenheter. [...] Bästa sättet att få en lägenhet i Rimbo är att höra av sig personligen, men jag klarar inte av att ringa. Jag får liksom panik när jag ska prata över telefon, med nån jag inte känner.

Kan dina föräldrar hjälpa dig eller ditt personliga ombud?

Ditt personliga ombud kan även hjälpa dig med kontakter med FK och ta reda på var gränsen ligger för ditt bostadsbidrag.
Miche

Inläggav calima » 2011-10-04 14:44:49

Det stora problemet är nog att få bostadsbolaget att hyra ut överhuvudtaget. De kräver oftast en viss inkomst av sina hyresgäster, de skall anse att man klarar hyran/försäkring/el samt utöver det ha tillräckligt mycket kvar för att överleva och det betyder oftast mer än vad som räknas som existensminimum.

Om exv föräldrar kan "borga" för att du klarar dig på din inkomst och garantera att de betalar hyran om du inte kan någon månad så brukar det lösa sig.
I annat fall kan man be soc om hjälp. De tar diskussionen med hyresvärden, ger garantier och ibland kan de stå för hyreskontraktet.

Wine skrev:Får du inte jobb där du bor?
Är du 25 år och arbetslös eller riskerar att bli arbetslös? Om vi bedömer att du inte kan få arbete där du bor kan du i vissa fall få ekonomiskt stöd för att flytta till ett jobb. Stödet gäller för anställningar inom EU och EES. För att få bidrag ska du vara inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Du måste ansöka om bidraget i förväg.

Ovanstående kan vara en lösning. Prata med af. Om du inte fått aktivitetsstöd så måste af betrakta dig som arbetssökande och ge dig hjälp i form av exv flyttstöd.
Får de veta att du söker och vill ha aktivitetsstöd kanske de inte är så villiga att hjälpa dig. Men det kanske inte är så nödvändigt att informera dem ..?

Att be "nya" kommunen om hjälp kan bli svårt. Kommuner vill inte gärna ta emot folk som kan komma att beviljas socialbidrag, det blir ju bara ännu en utgift för dem.

Hoppas du beviljas aktvitetsersättning! Jag tror att det blir betydligt lättare för dig då.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Zima33 » 2011-10-05 0:05:58

Miche skrev:Med de diagnoser du har borde du kunna få aktivitetsstöd (och därmed borde du inte behöva tvingas söka arbete) och du har rätt till LSS, när du hyr en lägenhet har du rätt till bostadsbidrag och bostadstillägg vilket borde kunna betala nästan hela hyran.

Du kanske menar aktivitersersättning? Det är inte samma som aktivitetsstöd.
Bostadstillägg kan man få om man har aktivitets- eller sjukersättning.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Miche » 2011-10-05 1:42:13

Zima33 skrev:
Miche skrev:Med de diagnoser du har borde du kunna få aktivitetsstöd (och därmed borde du inte behöva tvingas söka arbete) och du har rätt till LSS, när du hyr en lägenhet har du rätt till bostadsbidrag och bostadstillägg vilket borde kunna betala nästan hela hyran.

Du kanske menar aktivitersersättning? Det är inte samma som aktivitetsstöd.
Bostadstillägg kan man få om man har aktivitets- eller sjukersättning.

Japp (blandar alltid ihop de där).
Miche

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in