Filosofi för barn
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Filosofi för barn
"Brittisk skola undervisar barn i filosofi"
http://www.alltombarn.se/livsstil/brittisk-skola-undervisar-5-aringar-i-filosofi-1.6953
Detta var en intressant tanke som jag tror skulle kunna fungera bra för barn med AS.
Dels för att ett resonerande och samtalande där dessa frågor medvetandegörs skulle kunna vara intressant och utvecklande för dessa barn. Det kan göra svåra och socialt baserade företeelser tydliga och logiska.
Men det skulle också kunna öka förståelse och tollerans gentemot ett barn med AS hos andra elever i klassen utan att barnet med AS pekas ut och blir föremålet för samtalen.
Jag tyckte detta var intressant. Vad tänker ni?
http://www.alltombarn.se/livsstil/brittisk-skola-undervisar-5-aringar-i-filosofi-1.6953
Detta var en intressant tanke som jag tror skulle kunna fungera bra för barn med AS.
Dels för att ett resonerande och samtalande där dessa frågor medvetandegörs skulle kunna vara intressant och utvecklande för dessa barn. Det kan göra svåra och socialt baserade företeelser tydliga och logiska.
Men det skulle också kunna öka förståelse och tollerans gentemot ett barn med AS hos andra elever i klassen utan att barnet med AS pekas ut och blir föremålet för samtalen.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:35:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Filosofi för barn
pH skrev:"Brittisk skola undervisar barn i filosofi"
Jaha och där fick man rätt igen.
Mer djupa frågor åt yngre barn och ungdomar, det är intressant för den unga och utvecklande.
Skulle gärna också se det att de samankopplar med andra ämnen och för det utanför vad de kallar för filosofi.
Matematiken ser jag som ett självklart område där det finns utrymme för utvidgning.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:35:43, redigerad totalt 1 gång.
Tills vidare får man väl sätta "Sofies värld" i händerna på alla ungar man ser.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:35:43, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Norskt exempel. Kan det vara nåt?
http://www.buf.no/
http://www.buf.no/
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:35:43, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Tycker det låter fantastiskt.
Filosofi borde vara en självklarhet i skolorna och räknas som ett kärnämne.
Även om alla är olika så tror jag att alla har nåt slags intresse kring djupare frågor. Ett intresse som skolan idag inte gynnar, snarare dödar.
I tankt med att samhället och frågorna vi ska ta ställning till blir allt mer komplicerade (miljöfrågor, rättvisefrågor och andra frågor som påverkar hela världen och artens överlevnad) så kan det bara vara positivt att så många som möjligt uppmuntras till sätta sig in i dessa frågor. Etik/Moral är ju praktisk filosofi som säger hur vi ska leva våra liv.
Filosofi borde vara en självklarhet i skolorna och räknas som ett kärnämne.
Även om alla är olika så tror jag att alla har nåt slags intresse kring djupare frågor. Ett intresse som skolan idag inte gynnar, snarare dödar.
I tankt med att samhället och frågorna vi ska ta ställning till blir allt mer komplicerade (miljöfrågor, rättvisefrågor och andra frågor som påverkar hela världen och artens överlevnad) så kan det bara vara positivt att så många som möjligt uppmuntras till sätta sig in i dessa frågor. Etik/Moral är ju praktisk filosofi som säger hur vi ska leva våra liv.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:35:43, redigerad totalt 1 gång.
Jo, jag tycker verkligen det här verkar vara rätt tänkt.
Och som Moggy sa (ha, vi som sällan verkar tycka lika... ) med en vana att tänka på filosofiska frågor har man grunden till hur man praktiskt kan ta sig ann en mängd frågor och situationer i livet.
Det verkar så mycket listigare att lära folk själva tänka och ta ansvar än att tala om för dem vad de skall tänka eller göra.
Och som Moggy sa (ha, vi som sällan verkar tycka lika... ) med en vana att tänka på filosofiska frågor har man grunden till hur man praktiskt kan ta sig ann en mängd frågor och situationer i livet.
Det verkar så mycket listigare att lära folk själva tänka och ta ansvar än att tala om för dem vad de skall tänka eller göra.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:35:43, redigerad totalt 1 gång.
Jag är fullständigt enig med er. Barn funderar ofta över existensiella frågor. Inte alla, jag ansågs vara ovanlig men det tror jag egentligen inte på, men jag har aldrig varit så filosofisk som jag var i 5-6-årsåldern.
- Bjäbbmonstret
Savanten Svante skrev:Tills vidare får man väl sätta "Sofies värld" i händerna på alla ungar man ser.
Den köpte jag på rekommendation till min nioåring men hon har inte kommit igång att läsa den ännu ("Bläckhjärta" kom emellan). Jag har inte läst den själv. Har du? Vad har du i så fall att säga om den? Borde jag läsa den själv också?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:35:43, redigerad totalt 1 gång.
Kanske lite för tung för en nioåring skulle jag tippa på. Jag har inte läst den men jag rekommenderar dig att titta lite på den.
- Bjäbbmonstret
Tror knappast man skapar klokare medborgare genom att tuta i dem filosofi i skolan. Så enkelt är det inte.
Men visst, det är väl ingen dum idé att införa filosofi som skolämne.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:35:43, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Tror knappast man skapar klokare medborgare genom att tuta i dem filosofi i skolan. Så enkelt är det inte.
Nä, men det var väl inte riktigt det som var syftet (hoppas jag).
Syftet är väl snarare att låta dem ha roligt samt väcka intresset för ett ämna som är faktiskt just det.
Det viktiga är att man låter ungarna själva resonera och det som är det fina med just filosofin är att man kan tillåta dem att göra det på sina egna vilkor (vilket kan vara lite klurigt inom andra vetenskaper så som matematik eller semantik eller vad som helst).