Filmtitlar - översättas el inte? [Avdelad tråd]

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav gadas » 2014-08-13 8:39:31

Alien skrev:Käpphäst: Ogillar när folk absolut ska ange den engelska titeln på filmer el böcker, även när det finns en svensk titel.

Ibland görs en dålig översättning eller omotiverat ett helt nytt namn på en film som lika gärna hade kunnat få heta som den hette. Allt ska naturligtvis inte vara på engelska men om filmen är på engelska så är det väl helt naturligt att den har ett engelskt namn och att det inte behöver ändras.

Moderator Alien: Avdelat från oh-me-oh-life-robin-williams-dod-t41361.html
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Oh me! Oh life! (Robin Williams död)

Inläggav DIProgan » 2014-08-13 9:20:22

Alien skrev:Ogillar när folk absolut ska ange den engelska titeln på filmer el böcker, även när det finns en svensk titel.
Att nämna ett verk vid original titel kan aldrig va fel. Skulle aldrig få för mig att använda svenska översättningar så vida inte nån kvar på stenåldern behövde det för att hyra Dvd eller något sådant urbota.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav nescio » 2014-08-13 13:16:37

gadas skrev: om filmen är på engelska så är det väl helt naturligt att den har ett engelskt namn och att det inte behöver ändras.
Gäller detsamma finska filmer (t ex : Mies vailla menneisyyttä) ?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav kiddie » 2014-08-13 18:24:09

Vanligare fenomen nu att man bara ser filmen på engelska och kanske inte ens känner till det svenska namnet.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav gadas » 2014-08-13 22:11:01

nescio skrev:
gadas skrev: om filmen är på engelska så är det väl helt naturligt att den har ett engelskt namn och att det inte behöver ändras.

Jag har större förståelse för en översättning i det fallet. :)
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav kvicksilver » 2014-08-16 9:22:53

Jag är kluven. De flesta svenska översättningar (framför allt från 70- och 80-talet) är helt sanslösa och klämkäcka. Finns en hel Facebookgrupp dedikerad till fenomenet (ex "Det våras för, "Tjejen som visste för mycket") att göra sådana titlar till moderna filmer, ganska roligt. I en del fall blir det ännu värre när en utländsk film får en engelskspråkig titel på svenska (ex. "Equilibrium" blir "Cubic").

Dessutom håller jag med kiddie att de flesta i dagens ålder mest stöter på den engelskspråkiga titeln, genom ex IMDB eller Netflix. Det är också ganska sällan som jag sett moderna filmer översättas.

Däremot kan det vara lite översittarvarning med folk som går runt och mästrar med original/engelskspråkiga titeln, det värsta är dessutom när det inte är originaltiteln (ex Den gode, den onde och den fule eller De sju samurajerna).
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav alixha » 2014-08-16 9:44:03

Nej jag tycker inte att filmtitlar behöver översättas från engelska till svenska.
Tycker ofta att det blir så dåligt.

Orginal: Swingers
Svenska: Du var é brudarna

Orginal: Them
Svenska: Spindlarna
Filmen handlar om myror.

Orginal: Murder by death
Svenska: Släpp deckarna loss, det är mord

Orginal: Thrashin`
Svenska: Gängkrig på rullbräda

Ja jag kan fortsätta i all evighet.
Om vi ska ha svenska översättningar så ska det bara vara så att man ska skratta åt dom, dom skall icke fylla någon annan funktion :P :lol:
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav kvicksilver » 2014-08-16 10:39:38

alixha skrev:Orginal: Murder by death
Svenska: Släpp deckarna loss, det är mord

Orginal: Thrashin`
Svenska: Gängkrig på rullbräda

Sådana översättningar hör däremot till kulturarvet. ;)
kvicksilver

Inläggav Dagobert » 2014-08-16 21:54:35

The World's Fastest Indian ----> Citronträd och motorolja :-)051

Bara för att motorcykeltrimmaren råkade ha ett citronträd på tomten. Motorcykelmärket Indian är förstås svåröversatt men nåt bättre hade de väl kunnat komma på.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Re: Sv: Filmtitlar - översättas el inte? [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2014-08-16 23:22:58

nescio skrev:

I och med att Finland är ett tvåspråkigt land går det alldeles utmärkt att göra som där skriva det både på finska och svenska. :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Re: Filmtitlar - översättas el inte? [Avdelad tråd]

Inläggav Pieohpah » 2014-08-17 0:21:13

Roligast är nog den väldigt bra indianfilmen 'Horse' med Richard Harris, som på norska heter 'Manden de kaldte Hest'
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav Alien » 2014-08-17 1:41:53

DIProgan skrev:
Alien skrev:Ogillar när folk absolut ska ange den engelska titeln på filmer el böcker, även när det finns en svensk titel.
Att nämna ett verk vid original titel kan aldrig va fel. Skulle aldrig få för mig att använda svenska översättningar så vida inte nån kvar på stenåldern behövde det för att hyra Dvd eller något sådant urbota.

Vi gamlingar är inte utdöda än. Finns det en svensk titel ska man använda den, tycker jag. Känns bara snobbigt med engelska titlar då som man vill skryta: "Haha, jag har sett filmen på engelska utan textremsa, så därför har jag inte lärt mig den på svenska titeln!"

På bio och TV så ser man ju filmen textad.

Använder du alltid originaltiteln på böcker ockaå?

Det är också ett bevis på den engelskfixering vi har. Folk brukar inte säga originaltiteln på tyska, franska, spanska filmer. Själv såg jag filmen Tangshan dadizhen nyligen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Filmtitlar - översättas el inte? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2014-08-17 2:04:40

Jag läser lika gärna på engelska som på svenska och jag ser helst engelskspråkig film/dokumentär/serie utan textremsor eftersom jag tvångsmässigt läser all text jag ser och då blir de jäkligt distraherande. Skryter jag? Nej, jag ser inte varför det skulle vara skryt. Det är bara så jag föredrar att ha det. Just därför är det sällan jag kan den svenska titeln öht. Alltså får jag hänvisa till den enda jag kan - den engelska.
Att du tolkar sådant som skryt tyder mer på att du inte är överens med den nivå dina engelskakunskaper ligger på än på att folk känner ett behov av att skryta.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Alien » 2014-08-17 2:09:27

kiddie skrev:Vanligare fenomen nu att man bara ser filmen på engelska och kanske inte ens känner till det svenska namnet.

Ja, det kan ju vara en förklaring förstås. Men om man känner till den svenska titeln men ändå absolut svänger sig med den engelska ser jag det som ännu ett bevis på svenskarnas dyrkan av det engelska.

Många gånger översätts inte de engelska titlarna nuförtiden, och det tycker jag ofta är slappt. Ibland är titeln svåröversättlig, men många gånger skulle den lätt gå att översätta. Möjligen tror de att "alla" är så engelskkunniga så det inte behövs. Men varför är filmerna alltid textade på bio då? Nej, så bra på engelska är vi (del flesta av oss iaf) inte.

Att inte förmå sig till att använda "töntiga svenska översättningar" tycker jag också låter som ett svårartat snobberi. "Om jag säger/skriver den töntiga titeln blir jag ansedd som töntig själv!"
Alien
Moderator

Inläggav kvicksilver » 2014-08-17 2:12:38

Alien skrev:Vi gamlingar är inte utdöda än. Finns det en svensk titel ska man använda den, tycker jag. Känns bara snobbigt med engelska titlar då som man vill skryta: "Haha, jag har sett filmen på engelska utan textremsa, så därför har jag inte lärt mig den på svenska titeln!"

Jag tror fildelning kan ha en stor roll i det hela. De flesta nya filmer översätts inte (och de är de som går på bio) och DVD-marknaden (eller streamingtjänster) har jag ingen större koll på. Även om jag kan en svensk titel vagt i huvudet så måste man ha reda på originaltiteln (eller engelsk om det inte är samma) för att kunna få tag i filmen.

Världen har globaliserats och kunskaperna i engelska har ökat, så behovet av en inhemsk titel har nog minskat genom åren.

På bio och TV så ser man ju filmen textad.

Använder du alltid originaltiteln på böcker ockaå?

Fast om den är textad eller inte tror jag inte har någon enorm betydelse. Det är snarare ett skifte i att Hollywoodtitlar sällan översätts nu för tiden, och filmintresserade som gillar äldre filmer kanske stöter på titlarna främst genom ex. IMDB eller utländska sidor, och jargongen blir att man lätt använder originaltiteln.

Böcker tror jag är beroende på hur kända de är. Jag har lättare att känna igen klassiker som The Catcher in the Rye (J.D Salinger) snarare än Räddaren i nöden, medan nya böcker som jag läser översatt till svenska har jag ibland ingen aning om originaltiteln. Däremot så misstänker jag att med Internet och ökade engelskkunskaper minskar den bryggan med.

Det är också ett bevis på den engelskfixering vi har. Folk brukar inte säga originaltiteln på tyska, franska, spanska filmer. Själv såg jag filmen Tangshan dadizhen nyligen.

Tja, folk i Sverige förstår ofta bättre engelska än tyska, och (tyvärr) så är det inte jättevanligt att se filmer på andra språk om man inte ser på SVT t.ex. Naturligtvis ser jag dem med undertexter, men det är inget jag kan prata med mina vänner om. :(

Problemet med "töntiga" översättningarna är inte så mycket att det är översatta, utan snarare att de hamnar så långt ifrån vad filmen faktiskt handlar om, och låter snarare som ett försök av distributören att komma på något krystat som han kan använda på julrevyn.

EDIT: Märker att Alien skrivit en del nu, och att en del kan redan vara besvarat.
kvicksilver

Inläggav HGJ » 2014-08-17 13:48:21

Pieohpah skrev:Roligast är nog den väldigt bra indianfilmen 'Horse' med Richard Harris, som på norska heter 'Manden de kaldte Hest'

I norskan – till skillnad från danskan – har man väl inte nd och ld i stället för nn och ll. I danskan skriver man t.ex. falde och kende, i norskan falle och kjenne. (Däremot t.ex. hund även i norskan; där har ju också svenskan nd.) Således bör den norska titeln bli Mannen de kalte Hest (bara ett l eftersom en konsonant dubbeltecknas endast före vokal och i ordslut). Jag hittar dock inget stöd för att filmen har hetat så på norska. Jag hittar faktiskt inte någon norsk titel alls på denna film. Däremot är det danska namnet tydligen Manden de kaldte Hest (och det finlandssvenska Man kallar honom häst).
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Alien » 2014-08-17 14:37:08

Pieohpah skrev:Roligast är nog den väldigt bra indianfilmen 'Horse' med Richard Harris, som på norska heter 'Manden de kaldte Hest'

Vad är det som är så roligt med det? Det berättar ju precis vad filmen handlar om. Enbart "Horse" kunde ju fått en att tro att det handlar om heroinmissbrukare. Och i original heter filmen just A man called Horse.

Är det just norska språket i sig (danska verkar det vara enligt HGJ:s inlägg) som är roligt i sig? Eller är alla andra språk än engelska roliga och töntiga?

I andra länder är man inte så rädda för att översätta filmtitlarna:

Belgium (Flemish title) Een man paard genoemd
Brazil Um Homem Chamado Cavalo
Denmark Manden de kaldte Hest
Spain Un hombre llamado Caballo
Finland (Swedish title) Man kallar honom häst
Finland Mies hevosena
France Un homme nommé Cheval
Greece (transliterated ISO-LATIN-1 title) Enas anthropos pou ton elegan Alogo
Hungary A sziúk fogságában
Italy Un uomo chiamato cavallo
Mexico Un hombre llamado Caballo
http://www.imdb.com/title/tt0066049/releaseinfo

Faktiskt tycker jag det är just Sverige som beter sig töntigt genom att s a s skämmas för sitt eget språk och knäfalla i beundran för det engelska.
Alien
Moderator

Inläggav kvicksilver » 2014-08-17 15:00:43

Borttaget.
Senast redigerad av kvicksilver 2014-08-17 15:03:48, redigerad totalt 1 gång.
kvicksilver

Inläggav kvicksilver » 2014-08-17 15:00:44

Fast den där listan känns konstig att använda som bevis för att andra länder skulle vara orädda för översättning medan Sverige skulle knäfalla i beundran då filmen är gjord 1970, när även svenska filmtitlar översattes till stor del.

Jämför med en modern storfilm, Inception från 2010:
Also Known As (AKA)
Argentina El origen
Belgium Inception
Bulgaria (Bulgarian title) Генезис
Brazil A Origem
Canada (French title) Origine
Chile El origen
Czech Republic Pocátek
Denmark Inception
Estonia Algus
Spain Origen
France Inception
Georgia Dasatskisi
Greece Inception
Croatia Početak
Hungary Eredet
Israel (Hebrew title) Hat'hala
Japan (English title) Inception
Lithuania Pradzia
Latvia Pirmsakums
Mexico El origen
Peru El origen
Poland Incepcja
Portugal A Origem
Romania Începutul
Serbia Početak
Russia Начало
Slovenia Izvor
Slovakia Pociatok
Turkey (Turkish title) Baslangiç
Ukraine Початок
USA (IMAX version) Inception: The IMAX Experience
USA (fake working title) Oliver's Arrow
Uruguay El origen

http://akas.imdb.com/title/tt1375666/releaseinfo?ref_=tt_ov_inf+

Lägg märke till att det främst är östeuropeiska och latinamerikanska länder som översätter titeln. Visar väl om något på samhällets globalisering, på gott och ont.

Jag har i sig inget emot översättning av filmtitlar, och just "Mannen som kallades häst" låter rimligt. Det jag stör mig på är den svenska traditionen att göra det klämkäckt med en titel som inte har något som helst med handlingar, samt översättningar som "Horse" eller "Cubic" (varför ersätta en engelsk titel med en annan?).
kvicksilver

Inläggav kvicksilver » 2014-08-17 15:25:07

Här är nämnda Facebookgrupp ("Gasen i botten, Tony Montana"). översätter filmtitlar på beskrivande 70-talsvis:

https://www.facebook.com/groups/48129717508/

Guldkorn:

The Passion of the Christ - Synd för snickaren
Oculus - Imse vimse spegel
Apocalypto - Infödingar som blöder
Taxi Driver - Tokige Travis rensar tan
kvicksilver

Inläggav Alien » 2014-08-17 15:48:26

Filmtitlar på 70-talsvis:

The Passion of the Christ - Synd för snickaren
Oculus - Imse vimse spegel
Apocalypto - Infödingar som blöder
Taxi Driver - Tokige Travis rensar tan

Men varför inte översätta på dagens vis, handlade inte de töntigt översatta 70-talsfilmerna om komedier el actionkomedier?

Kan någon engelskspråkig förklara för mig varför det inte heter "The Passion of Christ"? Är inte Christ ett egennamn?* Den titeln kunde väl översatts med "Kristi lidande". "Passionshistorien" skulle också gått, men dagens ungdomar skulle kanske trott att det handlade om en passionerad kärlekshistoria.

Vad "Oculus" betyder vet jag inte, och inte har jag sett filmen heller. Möljligen är det en titel som är svåröversatt.

Apocalypto går bra att översätts om "Apokalyps" el "Apokalypsen".
Taxi Driver översätts förstås till "Taxiföraren". I Norge Taxisjåføren. Plats för hånskratt, men det visar ju bara att i Norge skäms man inte för norskan som vi för svenskan. Nu är ju ordet "taxi" väldigt internationallt, så det kan ju vara en förklaring till att så få brytt sig om att översätta titeln (på finska blev det dock Taksikuski).

*Edit: Eller kanske inte, Kristus betyder Messias som i sin tur betyder "Den utvalde" el "Den smorde". Men brukar man verkligen tala om "the Christ" i engelskan?
Alien
Moderator

Inläggav kiddie » 2014-08-19 1:47:35

Efter När lammen tystnar kom När toffelfabriken tystnar. Kan slå vad att den inte hette Silence of the slipper factory. :lol:
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2014-08-19 1:58:28

Vissa filmtitlar numera är på ursprungsspråket engelska så trista i sig att man inte minns dem. De ska helst bara ha ett eller två ord. En översättning vore ett lyft i det fallet faktiskt.

Sedan tycker jag det var olyckligt att två filmer från samma år översattes till De skoningslösa och De hänsynslösa. Väldigt många blandade ihop dem. Undrar varför... :-)063
kiddie
Inaktiv

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-19 2:39:41

Brukar se de engelska filmerna med svensk text. Så anser nog att båda kan bli lika rätt. De som översätter filmtitlar borde visserligen se över sina ordval. Går det inte att göra ordagrant kanske man ska se filmen och utgå lite mer efter dess handling för att namnge den.

Känns dock som att de svenskar som inte är så bra på engelska kan hänga med lättare ifall man använder det svenska namnet på de filmer som har svensk text. Svenskan är ju ändå med i textform genom resten av filmen. :-)063
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Återgå till Språket

Logga in