Film om Stockholms trafikproblem 1957
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Film om Stockholms trafikproblem 1957
Den förlorade melodien, 12 minuter.
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=183
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=183
- Le_inimitable
- Inlägg: 1044
- Anslöt: 2008-10-26
Re: Film om Stockholms trafikproblem 1957
L'inimitable skrev:Den förlorade melodien, 12 minuter.
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=183
Notera att farbror Melker trots hyllningen till kollektivtrafiken, inte nämner något om spårvagnarna. Dessa var uträknade redan 1957, då Stockholms stadsfullmäktige samma år, nästan utan några invändningar, röstade igenom beslutet om spårvägens avveckling.
Numera har dock spårvagnarnas återkomst inletts!
Kristofer skrev:Två reflektioner:
Beslutet att bygga tunnelbana i Stockholm var nog ett av de klokaste som fattats. Hur hade det sett ut idag om Stockholms tunnelbana inte hade börjat byggas under 1950-talet?
Exakt. Kanske det skulle vara ett helt gytter av i och för sig vackra järnvägar och järnvägsbroar över hela Stockholm. Så här kanske (brrr, så fult med sådana där "hängande" tåg, tycker jag):
Men man kan ju undra varför själva tunnelbanetågen måste vara så fula, när de skulle kunna se ut i stil med dessa:
Bilarna var vackrare förr. Idag ser de flesta bilmodeller ut som bästitest-dammsugare.
Jag håller med. Helt.
Kristofer skrev:Hur hade det sett ut idag om Stockholms tunnelbana inte hade börjat byggas under 1950-talet?
Den började byggas långt tidigare, egentligen.
Om du tittar på sekvensen där tuben kör från Thorildsplan sitter det fortfarande kontaktledning ovanför. Det gick spårvagnar på det vi nu tycker är tunnelbanespår ända till... Ängbyplan? och det var likadant söderut. Södertunnelns (1933?) dimensioner bestämdes av storleken på de framtida tunnelbanevagnarna.
- Le_inimitable
- Inlägg: 1044
- Anslöt: 2008-10-26
geocache skrev:Men man kan ju undra varför själva tunnelbanetågen måste vara så fula, när de skulle kunna se ut i stil med dessa:
Lite svårt att ha stora dieseldrivna Nohab-lok framför tågen...
Bilarna var vackrare förr. Idag ser de flesta bilmodeller ut som bästitest-dammsugare.
Jag håller med. Helt.[/quote]
En effekt av utvecklingen mot mer bränslesnåla och säkra bilar samt billigare produktionsmetoder.
Har någon bra förslag hur man ska uppnå samma mål med bilar som inte liknar bästitest-dammsugare samt även lockar köpare så är nog bilindustrin ytterst intresserad (om man nu lyckas tränga igenom muren samhället har satt upp gentemot oss aspisar...)
L'inimitable skrev:Kristofer skrev:Hur hade det sett ut idag om Stockholms tunnelbana inte hade börjat byggas under 1950-talet?
Den började byggas långt tidigare, egentligen.
Om du tittar på sekvensen där tuben kör från Thorildsplan sitter det fortfarande kontaktledning ovanför. Det gick spårvagnar på det vi nu tycker är tunnelbanespår ända till... Ängbyplan? och det var likadant söderut. Södertunnelns (1933?) dimensioner bestämdes av storleken på de framtida tunnelbanevagnarna.
Det stämmer. Sträckan ut till Ängbyplan var först ett spårvagnsspår. Som flera andra delar utav dagens tunnelbanesystem också ursprungligen var. Namnet tunnelbana kom av att man grävde en tunnel för spårvagnstrafik på söder på 1933. Spårvagnarna gick i tunnel mellan Slussen och Skanstull (som då kallades Ringvägen). Denna sträcka fick namnet Tunnelbanan.
Namnet tunnelbana övertogs sedan av det som vi idag känner som tunnelbanan.
Det var på 1940-talet som man bestämde sig för att bygga tunnelbana i Stockholm. Tunnelbana kördes för första gången 1:a oktober 1950 mellan Slussen och Hökarängen. Spårvagnstrafiken på denna sträcka ersattes då av tunnelbanetåg.
Faktum är att beslutet om tunnelbana i Stockholm fattades på ett nästan lite kuppartat sätt. Det var många som opponerade sig. Aldrig tidigare hade en så liten stad som Stockholm var på den tiden byggt tunnelbana förut. Det ansågs av vissa som onödigt. Idag råder det väl inget tvivel om hur klarsynt beslutet var?
@geocache
De klassiska stockholmsvagnarna fanns i 14 modeller benämnda C1-C14. Vissa av dessa tåg körs fortfarande under rusningstrafik. Vet dock inte exakt vilka modeller det är med de borde vara de senare.
Idag körs mest vagn2000 som egentligen heter C20. Det har även tillkommit en ny modellvariant av dessa som kallas C20z. (tror att bokstaven är z men är lite osäker)
Nja. Det finns/fanns C1-C16, men alla är inte tunnebanevagnar, några är Saltsjöbansvagnar.
Det finns en enda avvikande C20, C20F. F för FICAS. Lättare, släta ytterväggar, mer lättstädad inredning.
Det finns en enda avvikande C20, C20F. F för FICAS. Lättare, släta ytterväggar, mer lättstädad inredning.
- Le_inimitable
- Inlägg: 1044
- Anslöt: 2008-10-26