Fermats stora sats/Fermats teorem/Fermats gåta
4 inlägg
• Sida 1 av 1
BBC Horizon (på YouTube)är en "guldgruva" i vilken det finns många sevärda dokumentärer.
Denna dokumentär handlar om en av de satser/teorem/förmodanden som gäckade (även de absolut främsta) matematikerna i ca 350 år, innan den engelske matematikern Andrew Wiles lyckades bevisa att den är sann.
De allra flesta har under matematikundervisningen i grundskola och/eller gymnasium mött ett specialfall av Fermats sats - Pythagoras´sats.
Även om man är mycket kunnig i matematik ska man kanske inte räkna(!) med att hänga med i "alla svängar" i den "matematiska dans" som man får ta del av i dokumentären.
Det spelar ingen roll enligt mig - dokumentären har flera dimensioner inte minst den mänskliga.
Om man förstår att man inte förstår så förstår man ju något - att man inte förstår.
Förstår du?
Simon Singh har skrivit en synnerligen läsvärd bok om ämnet:
Fermats Gåta, utgiven på bokförlaget Pan.
Jag kan varmt rekommendera boken.
Denna dokumentär handlar om en av de satser/teorem/förmodanden som gäckade (även de absolut främsta) matematikerna i ca 350 år, innan den engelske matematikern Andrew Wiles lyckades bevisa att den är sann.
De allra flesta har under matematikundervisningen i grundskola och/eller gymnasium mött ett specialfall av Fermats sats - Pythagoras´sats.
Även om man är mycket kunnig i matematik ska man kanske inte räkna(!) med att hänga med i "alla svängar" i den "matematiska dans" som man får ta del av i dokumentären.
Det spelar ingen roll enligt mig - dokumentären har flera dimensioner inte minst den mänskliga.
Om man förstår att man inte förstår så förstår man ju något - att man inte förstår.
Förstår du?
Simon Singh har skrivit en synnerligen läsvärd bok om ämnet:
Fermats Gåta, utgiven på bokförlaget Pan.
Jag kan varmt rekommendera boken.
Jag kan ingen matte men har sett filmen. Fascinerande. Han jobbade enbart med det problemet i hemlighet i 7 år. Ett skenbart enkelt problem som väl ansågs olösligt. När han offentliggjorde sitt bevis upptäcktes det att det innehöll ett fel! Men efter ännu ett år hade han lyckats rätta till felet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wiles%27_p ... st_Theorem
http://en.wikipedia.org/wiki/Wiles%27_p ... st_Theorem
Om man ska vara petig gäller fermats sats bara heltal medan pythagoras sats faktiskt handlar om reella tal i en euklidisk geometri. Således är pythagoras sats geometri medan fermats sats är talteori och bara handlar om huruvida det existerar heltalslösningar eller ej till en viss familj ekvationer så deras synbarliga säktskap är något missvisande.
Krake skrev:Om man ska vara petig gäller fermats sats bara heltal medan pythagoras sats faktiskt handlar om reella tal i en euklidisk geometri. Således är pythagoras sats geometri medan fermats sats är talteori och bara handlar om huruvida det existerar heltalslösningar eller ej till en viss familj ekvationer så deras synbarliga säktskap är något missvisande.
Petig - eller om man så vill noggrann - ska man vara beträffande matematik.
Tack för tydliggörandet.
Man skulle kunna säga att mängden av alla rätvinkliga trianglar vars samtliga sidor har längder som tillhör av de positiva heltalen, utgör ett specialfall av Fermats sats.