Feldiagnostisering

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Feldiagnostisering

Inläggav johan » 2007-02-14 21:36:36

En sak som jag undrar är om det är vanligt med feldiagnos.
Jag tror att många som tror sig lida av asperger i själva verket
lider av inattentive adhd vilken är en sub-typ till adhd.

Den bild som de flesta har av adhd förknippas med hyperaktivitet, typ "problembarn",
våldsamma utbrott etc.
Den minst lika vanliga men inte på långa vägar lika
uppmärksammade formen av adhd kallas adhd inattentive adhd-i (tidigare kallad add)
Adhd-i kännetecknas av att man tvärtemot är hypoaktiv
dvs passiv. Eftersom dessa barn inte gör så mycket väsen av sig blir de sällan
uppmärksammade och får inte den vård de behöver. Dessa individer kanske aldrig blir
uppmärksammade och går genom hela livet med allvarliga problem.
De som lider av adhd-i har liksom de med vanlig adhd stora koncentrationssvårigheter.
Om man t.ex. läser en tråkig skolbok så kommer man några rader men sedan börjar hjärnan
att vandra och man börjar tänka på andra saker som är mycket roligare. Därför kommer man
ingen vart när man läser.
När man sitter i klassrummet tänker man alltid på helt andra saker än det läraren säger.
Man kan till och med sitta och stirra på läraren under en hel lektion och ändå alltid
vara någon annanstans i tänkandet.
Personer med adhd-i har väldigt svårt att få saker gjorda och att starta upp med något projekt
som de inte är intresserade av.

Personer med adhd-i har väldigt svårt att kommunicera med andra människor pga av att de
inte kan ta emot och tolka det budskap som samtalspartnern försöker få fram och kan därför
inte ge ett adekvat gensvar. Detta har till följd att konversationen avstannar och i värsta fall
leder till en konflikt för att "feedbacken" var inkorrekt.
Därför tenderar människor med adhd-i att hålla sig undan sociala situationer så mycket som
möjligt. Andra människor uppfattar ofta personer med adhd-i som extremt blyga, konstiga och
osäkra på hur de ska agera i sociala situationer.
/ Är det inte samma sak med asperger eller?
Vi har svårighet att rikta uppmärksamheten mot andra människor. Vi har svårighet att ta in andra
människors perspektiv. (Då menar jag givetvis när man träffar folk i verkligheten inte i datorvärlden)
Kan det inte vara lätt att en person med adhd-i tas för att vara aspergian pga av att när han/hon
inte ger det önskade gensvaret verkar ointressead av den andra människan? Jag menar de flesta här på
forumet är väl i grund och botten intresserade av andra människor och vill så gärna bli bekräftade,
omtyckta och uppskattade men vi vet inte hur vi skall bära oss åt pga av att vi i själva verket
lider av adhd-i vilket omöjliggör socialt umgänge.
Orsaken till adhd och adhd-i är brist på dopamin och noradrenalin mellan synapscellern se gärna denna
videon http://video.yahoo.com/video/play?p=adh ... ei%3DUTF-8
Jag börjar misstänka att mina stora problem inte har med asperger utan inattentive adhd.

Lite länkar för den som vill veta mer om adhd-i
http://www.adda-sr.org/reading/Articles ... entive.htm
http://www.answers.com/topic/adhd-predo ... nattentive
Senast redigerad av johan 2011-05-04 10:30:14, redigerad totalt 1 gång.
johan

Anslöt: 2005-12-09

Inläggav Anna-Lena » 2007-02-14 23:46:18

Intressant att läsa ditt inlägg.
Min dotter har lite av både asperger och add. Hon är inte hyperaktiv. Utan tvärtom. Hon är väldigt seg att komma i gång på morgonen...tar lång tid innan hennes hjärna är "vaken", men hon är väldigt lättstörd när hon sover. Gungar då med kroppen. Hennes hjärna verkar ofta vara hyper. Sitter still långa stunder (gärna framför datorn) men gungar nästa hela tiden på ett ben.
Senast redigerad av Anna-Lena 2011-05-04 10:30:14, redigerad totalt 1 gång.
Anna-Lena
Ny medlem

Anslöt: 2006-12-21

Inläggav wiss » 2007-02-15 2:05:06

Skulle skillnaden, lite förenklat, vara att en AS kan koncentrera sig när det handlar om något intresant och adhd-i kan aldrig koncentrera sig?
Senast redigerad av wiss 2011-05-04 10:30:14, redigerad totalt 1 gång.
wiss
Ny medlem

Anslöt: 2006-08-28

Inläggav Mailliw87 » 2009-09-03 13:20:48

intressant...känner igen mig rätt mycket i det här faktiskt. Hmm.
Tycker det här stämmer in mycket bättre på mig än AS.
Senast redigerad av Mailliw87 2011-05-04 10:30:14, redigerad totalt 1 gång.
Mailliw87

Anslöt: 2009-09-01

Inläggav Titti » 2009-09-03 13:38:42

Admin

Låser tråden och hänvisar till Tvivlar du på din aspergerdiagnos?
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in