Favoritspråk att lyssna på?
33 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Portugisiska, karibisk engelska, grekiska, spanska, italienska, rumänska, jiddisch
Cockneyengelska, irländsk engelska, iriska, finska, ryska, bosniska, dalmål, norska, göteborgska, persiska.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Bryr mig mer om dialekter, röster och uttal.
Synnerligen viktigt om jag lyssnar på radio. Det finns en del dialekter eller sociolekter som mest låter som ett segdraget kvidande och då stängs burken av.
Andra dialekter kan höja nivån och skapa ett effektivare snack.
Synnerligen viktigt om jag lyssnar på radio. Det finns en del dialekter eller sociolekter som mest låter som ett segdraget kvidande och då stängs burken av.
Andra dialekter kan höja nivån och skapa ett effektivare snack.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Det finns en del dialekter eller sociolekter som mest låter som ett segdraget kvidande och då stängs burken av.
Carl Bildt? Riktigt jävla jobbig dialekt!
Xhosa och andra språk från södra Afrika som har implosiva konsonanter (klick- och smackljud).
Jag tycker svenska är trevligt att lyssna på. När man är van vid norska så låter svenska så mjukt och vackert. För flera år sedan tillbringade jag mycket tid i Sverige. Semester och fest och allt möjligt. Och det var trevliga svenska damer överallt som pratade svenska. Så jag gick runt med ett leende hela tiden.
Jag minns en berusad svensk tjej som hittade mig sittande ensam på en festival, jag var berusad och hade tappat bort mig lite. Och förlorat de folken jag var där med. Och hon sa: "tjenare, sitter du här ensam?" Ja sa jag, jeg gikk meg bort litt. Hon sa "nämen, är du norrman? du kan följa med mig, du kan inte sitta här ensam". Så vi vacklade iväg och hon skrattade och pratade tjock svenska. Så jag frågade om hon ville gifta sig med mig. Svenska är lite oemotståndlig.
Jag minns en berusad svensk tjej som hittade mig sittande ensam på en festival, jag var berusad och hade tappat bort mig lite. Och förlorat de folken jag var där med. Och hon sa: "tjenare, sitter du här ensam?" Ja sa jag, jeg gikk meg bort litt. Hon sa "nämen, är du norrman? du kan följa med mig, du kan inte sitta här ensam". Så vi vacklade iväg och hon skrattade och pratade tjock svenska. Så jag frågade om hon ville gifta sig med mig. Svenska är lite oemotståndlig.