Fastna vid datorn
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Fastna vid datorn
Jag brukar sitta framför datorn i flera timmar fast jag har annat att göra. Jag har inte så många tider att passa för det stressar mig så mycket. Men jag har diskbråck och borde inte sitta så länge, men jag fastnar. Någon mer som gör det?
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Re: Fastna vid datorn
JA! Jag har saker som jag skulle behöva göra men jag sitter här istället. Det kan gå en hel dag och jag får inget gjort.
Yes, jag har inte haft internet mer än några månader men nu kan jag fastna. Jag gillar det inte. Alltid finns det något man ska kolla. Eller så vill jag kolla vad som skrivs här och så skriver jag nåt själv och då vill jag följa med i diskussionsutvecklingen. Men jag gillar inte att liksom utveckla ett beroende. Det finns ju något som heter "internetberoende" och som är lite omtvistat. En del kopplar det till internetspel. Men jag kopplar det till det faktum att man känner sig lite beroende och ska kolla på datorn i tid och otid. Samtidigt tycker jag det är kul att läsa det som skrivs här på forumet så jag är minst sagt ambivalent. Men jag gillar inte beroenden och känner jag att jag börjar bli beroende av nåt då brukar jag lägga av. Totalt. Men som sagt jag känner igen mig och du kanske ska ställa en äggklocka, till att börja med, för diskbråck är ju inte att leka med.
Är det någon som lyfter telefonluren med några minuters mellanrum.. "för att se om någon ringer" ..?, för det är så bakvänt många meddelande- och forumtjänster fungerar. Istället för att datorn meddelar när det händer. Och då blir det lätt att man kollar om något hänt.. om något hänt.. om något hänt.. osv. Helt bakvänt och lätt tidsödande.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
För att reducera risken att fastna framför datorn tillämpar jag några enkla åtgärder. När jag väljer att koppla upp mig på nätet fastslår jag vid varje tillfälle en ungefärlig maxtid för användande. Jag väljer även att fastslå en bestämd tid som bör passera mellan varje användningstillfälle.
Under några års tid har jag även arbetat fram en för mig lämplig tidsplan för självstudier inom mitt specialintresse. Tidsplanen baseras på 20 timmars självstudier per kalendervecka, gärna väl fördelade över veckans alla dagar. Denna tidsplan ger mig möjligheten att kunna utvecklas inom mitt specialområde samtidigt som detta intresse ger mig glädje och ny energi, utan att det antar en allt för orimlig omfattning att jag låter det gå ut över min övriga livsföring. Dock har jag ofta svårt att släppa intresset helt mellan studietillfällena, vilket medför att olika frågeställningar som rör specialområdet ligger och maler i tankarna under en stor del av dagen, men detta finner jag främst vara energigivande.
Under några års tid har jag även arbetat fram en för mig lämplig tidsplan för självstudier inom mitt specialintresse. Tidsplanen baseras på 20 timmars självstudier per kalendervecka, gärna väl fördelade över veckans alla dagar. Denna tidsplan ger mig möjligheten att kunna utvecklas inom mitt specialområde samtidigt som detta intresse ger mig glädje och ny energi, utan att det antar en allt för orimlig omfattning att jag låter det gå ut över min övriga livsföring. Dock har jag ofta svårt att släppa intresset helt mellan studietillfällena, vilket medför att olika frågeställningar som rör specialområdet ligger och maler i tankarna under en stor del av dagen, men detta finner jag främst vara energigivande.
Jag gör det fast inte borde, eller har tänkt göra något annat sätter jag mej där och bara ska kolla en grej så fastna jag där. Min man och min dotter klagar ibland.
Du är absolut inte ensam. Internet erbjuder ju så fantastiskt mycket. Musik, nyheter, bilder, film, kontakt med andra människor, texter, du är bara ett musklick ifrån en djup diskussion eller en rolig seriestrip, allt du vill ha finns här. Och som aspergare skattar man ju ibland sånt här högre än typ socialt liv.
Jag är helt klart internetberoende. Kan sitta en hel dag. Jag söker efter svar på internet. Jag hittar inga, varför mitt sökande kan fortsätta i oändlighet.
Jag är helt klart internetberoende. Kan sitta en hel dag. Jag söker efter svar på internet. Jag hittar inga, varför mitt sökande kan fortsätta i oändlighet.
GuteS skrev:För att reducera risken att fastna framför datorn tillämpar jag några enkla åtgärder. När jag väljer att koppla upp mig på nätet fastslår jag vid varje tillfälle en ungefärlig maxtid för användande. Jag väljer även att fastslå en bestämd tid som bör passera mellan varje användningstillfälle.
Ja det var vettigt att strukturera på detta vis. Jag känner att det är lätt att internet tar över från det jag annars ska göra och sen är jag för trött för det. Man måste vara sin egen chef. En ganska hård chef som inte daltar i mitt fall.
plåtmonster skrev:Är det någon som lyfter telefonluren med några minuters mellanrum.. "för att se om någon ringer" ..?, för det är så bakvänt många meddelande- och forumtjänster fungerar. Istället för att datorn meddelar när det händer. Och då blir det lätt att man kollar om något hänt.. om något hänt.. om något hänt.. osv. Helt bakvänt och lätt tidsödande.
Ja det är ju helt galet.
locomotiv skrev:Jag är helt klart internetberoende. Kan sitta en hel dag. Jag söker efter svar på internet. Jag hittar inga, varför mitt sökande kan fortsätta i oändlighet.
Ofta blir det så för mig också, jag tror att allt ska finnas på internet, ibland hittar jag vad jag letar men ofta är det bara svammel och inte de fakta jag vill ha (nu talar jag inte om ASforum för här tycker jag man får tillgång till otroligt vettiga åsikter). Men ett internetberoende som sådant, nej det gillar jag inte. Det är detta att det aldrig tar slut...jag har svårt att hantera det...i all oändlighet
vallesmamma skrev:Jag brukar sitta framför datorn i flera timmar fast jag har annat att göra. Jag har inte så många tider att passa för det stressar mig så mycket. Men jag har diskbråck och borde inte sitta så länge, men jag fastnar. Någon mer som gör det?
Jämt. Varje dag, men egentligen stör det inte mig. Det är mitt sätt att koppla av. Om lägenheten blir inte städat pga det så är det inget nytt. Vore det inte surfplattan då skulle det vara nåt annat: läsa, idrotta mm.
Jag tror/eller jag vet att jag är sk. missbrukarpersonlighet. Jag fastnar på allt. Så länge det är inte alkohol eller röka så e det faktiskt ok.
Jag får ju också då o då jävla ont i ryggen på grund av att jag fastnar så ofta på soffan med surfplattan
Har ganska mild skolios men den uppskattar inte mina lata vanor
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Red and green skrev:Jag tror/eller jag vet att jag är sk. missbrukarpersonlighet. Jag fastnar på allt. Så länge det är inte alkohol eller röka så e det faktiskt ok.
Åhoja! Det känns igen. Här finns kärnan till problemet.
Det här är ett enormt problem för mig. I nuläget studerar jag på distans (ja, jag vet.. Förmodligen inte det bästa för just mig, men jag klarar verkligen inte av att sitta i klassrum, får ångestattacker av det). Studier kräver att man avsätter tid för det, men jag bara fastnar på internet, surfandes i timmar och åter timmar efter allt och inget. Jag är som i en annan (lugn) värld och nåde den som får för sig att störa, det kan göra mig tjurig resten av dagen.
Jag är inte alls tillfreds med situationen, har ju hur mycket annat som helst att ta itu med, men ingenting händer! Det känns som att det blivit en ond cirkel där jag drar mig in i internetvärlden ännu mer ju mer jag egentligen har att göra. Samtidigt mår jag sjukligt illa av att inte ha mer struktur (jag verkligen hatar det!!), för att inte tala om hur konstant trött jag är eftersom jag inte kan slita mig från datorn nattetid. Känner mig paralyserad och har utvecklat förakt mot mig själv pga detta och värre lär det bli om pluggandet går åt helsike.
Jag är inte alls tillfreds med situationen, har ju hur mycket annat som helst att ta itu med, men ingenting händer! Det känns som att det blivit en ond cirkel där jag drar mig in i internetvärlden ännu mer ju mer jag egentligen har att göra. Samtidigt mår jag sjukligt illa av att inte ha mer struktur (jag verkligen hatar det!!), för att inte tala om hur konstant trött jag är eftersom jag inte kan slita mig från datorn nattetid. Känner mig paralyserad och har utvecklat förakt mot mig själv pga detta och värre lär det bli om pluggandet går åt helsike.
@Lokatten, Kanske det är ett sätt att hantera stress?, eller undvika den. Ett sätt kan också vara att hitta naturliga brytpunkter. Har man t.ex läst en tråd kan man läsa en stund innan man tar nästa osv. Att bryta mitt i en aktivitet är både jobbigt och kontraproduktivt (bodil - ställtid).
Vad är det för ämne förresten?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Själv fungerar jag rätt bra genom att hoppa mellan olika problem, men ibland fastnar jag vid fel saker, så som i detta forum, när jag har viktigare saker att göra.
vallesmamma skrev:Jag brukar sitta framför datorn i flera timmar fast jag har annat att göra. Jag har inte så många tider att passa för det stressar mig så mycket. Men jag har diskbråck och borde inte sitta så länge, men jag fastnar. Någon mer som gör det?
Jag brukar med fastna framför datorn i timmar så ska jag iväg så kan de hända att jag blir sen en - två minuter bara för jag inte har klätt mig och ätit frukost.
sen har jag med ett annat jobbigt bekymer och det är att om jag startar en film så måste jag se klart den, hinner jag ej och pausar den , sp sen på jobbet så inbillar jag mig att jag är sjuk och måste hem eller så stressar jag så inombords att när jag kommer hem så mår jag så dåligt med ångest och sånt.
När jag åt ADHD medicin fastnade jag jättemycket vid datorn, så mycket att jag inte kunde fortsätta äta medicinen!
- aspiemamman
- Anslöt: 2009-11-13
Fastna vid datorn
Jag blir oxå sittandes framför datorn alldeles för länge ibland då jag har mycket att göra. Dock har det blivit bättre senaste 4 månaderna sen jag skaffade iPhone 4S, för nu startar jag mer eller mindre aldrig datorn längre då mobilen funkar utmärkt för surfning. O efter ett tag så tröttnar jag på att skriva på iPhone-tangenterna o stänger ner ett tag... Därav blir jag inte sittande så länge åt gången numera!
- preciousgirl
- Ny medlem
- Anslöt: 2012-01-17
plåtmonster skrev:@Lokatten, Kanske det är ett sätt att hantera stress?, eller undvika den. Ett sätt kan också vara att hitta naturliga brytpunkter. Har man t.ex läst en tråd kan man läsa en stund innan man tar nästa osv. Att bryta mitt i en aktivitet är både jobbigt och kontraproduktivt (bodil - ställtid).
Ja, det är definitivt ett sätt att hantera och skydda mig mot stress, iaf tillfälligt. Mot slutet av dagen har allt kommit ikapp mig och jag får ångest av att inte ha gjort det som behövs. Nu har jag dock fått lite idéer om hur jag kan skapa förändring. Får se hur det går..
Läser lite blandade ämnen inom företagsorganisation, arbetsmiljö, folkhälsa mm (på komvux). Ska även läsa lite andra blandade ämnen under hösten för att få klar behörigheten till högskolan. Måste bara hitta en utbildning som gärna har den röda tråd som syr ihop mina olika intressen. Inte det lättaste, men inte heller omöjligt.
Jag har internet med mig överallt. Jag kan sitta framför datorn hemma, lämnar jag hemmet har jag alltid telefonen med mig och DÄR har jag tillgång till internet också!
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Själv fastnar jag framför datorn oftast av två skäl.
1) Jag kan efter många timmar bli så stel i kroppen så när jag ska resa mig upp så går det inte.
2) Under värsta sommarhettan så efter flera timmar så har jag och min skinnstol liksom växt ihop/klibbat ihop till en andandes organism. Då fastnar jag.
Återgå till Att leva som Aspergare