Färgchock på ryska ambassaden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker ni om balkongerna?

Jag tycker dom blev fina
8
73%
Jag gillar dom inte men tycker dom kan vara kvar
2
18%
Dom borde behöva målas om till diskretare färger
1
9%
Har ingen åsikt
0
Inga röster

Antal röster : 11

Inläggav Puzzle » 2015-10-25 19:44:51

Det här hamnade nog lite i skymundan men visst kan det vara trevligt med lite lättare diskussioner emellanåt? :wink:

Ryska ambassaden på Kungsholmen har målat om sina balkonger i rött och gult, alltså rätt skrikiga färger som har väckt en hel del känslor. Både dom som tycker det är uppiggande och dom som tycker att balkongerna borde målas om igen.

Vad tycker ni?

original (1).jpg

DN skrev:Nyligen målades balkongerna på ryska ambassadens personal­bostäder randiga i toner av rött och gult. Den osvenska färgchocken har väckt blandade reaktioner i Marieberg.

Uppståndelsen började i veckan efter att tidningen Vårt Kungsholmen skrivit om händelsen. En insändare i tidningen klagade: ”Det blir en bedrövlig utsikt” och menade att färgerna aldrig hade tillåtits på svensk mark. Juridiskt sett tillhör ambassadmark landet som ambassaden representerar, i det här fallet Ryssland. Men enligt stadsbyggnadskontoret är det svensk lag som gäller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav slackern » 2015-10-25 19:49:03

Fan jag bor ju i krokarna men inte gått förbi där på länge det ligger lite off. Men jag tycker att det piffar till huset lite grann. Men jag ser fler balkonger som är målade sådär runt på stan eller i mer nybyggda områden så dom som klagar har nog inte kollat runt på stan så mycket. Men det smälter väl in fint nu på hösten med brandgula löv å allt?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Puzzle » 2015-10-25 19:58:07

Ja alltså jag tyckte också att det ändå blev rätt snyggt. Kanske inte dom två vackraste färgerna som finns men det ser ju ändå helt okej ut. Lite ryskt och färgglatt.

Tydligen så hade dom även velat måla huset rött med det fick dom inte och där kan jag väl hålla med om att det hade svidit lite lagomt i ögonen.. :lol:
Puzzle

Inläggav Alien » 2015-10-25 19:59:20

Min svarsvariant är inte med. Jag tycker att ryska ambassaden ska följa reglerna precis som alla andra. Har ansökt om tillåtelse från stadsbyggnads kontoret och fått tillstånd? Eller har bara arrogant struntat i svenska regler?

Det är ju många ambassadanställda som skiter i svenska lagar och förordningar, de felparkerar (och betalar aldrig några böter el avgifter), kör för fort, kör rattfulla etc, efterosm de vet att de inte kan lagföras.

Vad själva färgerna beträffar så tycker jag de är väl skrikiga, men vet inte hur jag skulle känna det om jag bodde så jag tvingades se dem dagligen. Vant mig och tyckt det var snyggt till slut?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav rojona » 2015-10-25 19:59:38

Håller med om att det ser bättre ut med lite färg. Men det ser inte speciellt proffsigt ut. Som om de låtit en 10-åring hitta på mönstret. Och jag förstår jag inte vad gult och orange har med Ryssland att göra. Det hade varit minst lika fint och mer logiskt om de faktiskt var färgade i vitt, blått och rött för deras flagga. Det är ju trots allt en ambassad. Inget fel med att visa det.
rojona

Anslöt: 2014-07-25

Inläggav Huggorm » 2015-10-25 20:02:01

Är det samma hus som kronofogden sålde nyligen, till stort förtret för ryssarna som vägrar flytta ut?
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2015-10-25 20:29:22

Huggorm skrev:Är det samma hus som kronofogden sålde nyligen, till stort förtret för ryssarna som vägrar flytta ut?

Nej nej nej det huset låg på Lidingö, det här huset ligger inne på ambassadområdet så det hade dom inte kunnat utmäta.
slackern

Inläggav Puzzle » 2015-10-25 20:49:45

Alien skrev:Min svarsvariant är inte med. Jag tycker att ryska ambassaden ska följa reglerna precis som alla andra. Har ansökt om tillåtelse från stadsbyggnads kontoret och fått tillstånd? Eller har bara arrogant struntat i svenska regler?

Jodå, dom har ansökt och fått det godkänt men som sagt så ville dom egentligen även måla en del av byggnaden röd vilket dom inte fick för det skulle påverka stadsbilden för mycket.

DN skrev:Stadsbyggnadskontoret har inte själva sett resultatet men uppger att färgkoden framgått tydligt i ansökan. Det är kontorets arkitekter och färgexperter som godkänt de färgglada balkongerna. Däremot sade man nej till att måla huset rött.

– En del av huset skulle varit rött i första ansökan. Vi tyckte det blev för stor påverkan på stadsbilden. Nu ser vi en förbättring av en ganska sliten byggnad.
Puzzle

Inläggav slackern » 2015-10-25 20:52:30

Puzzle skrev:
Alien skrev:Min svarsvariant är inte med. Jag tycker att ryska ambassaden ska följa reglerna precis som alla andra. Har ansökt om tillåtelse från stadsbyggnads kontoret och fått tillstånd? Eller har bara arrogant struntat i svenska regler?

Jodå, dom har ansökt och fått det godkänt men som sagt så ville dom egentligen även måla en del av byggnaden röd vilket dom inte fick för det skulle påverka stadsbilden för mycket.

DN skrev:Stadsbyggnadskontoret har inte själva sett resultatet men uppger att färgkoden framgått tydligt i ansökan. Det är kontorets arkitekter och färgexperter som godkänt de färgglada balkongerna. Däremot sade man nej till att måla huset rött.

– En del av huset skulle varit rött i första ansökan. Vi tyckte det blev för stor påverkan på stadsbilden. Nu ser vi en förbättring av en ganska sliten byggnad.

Det är faktiskt lite lustigt i och med att det kryllar utav just röda hus i Marieberg där ambassaden ligger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marieberg
slackern

Inläggav Puzzle » 2015-10-25 20:52:53

rojona skrev: Det hade varit minst lika fint och mer logiskt om de faktiskt var färgade i vitt, blått och rött för deras flagga. Det är ju trots allt en ambassad. Inget fel med att visa det.

Kan väl egentligen hålla med om att det hade blivit snyggare och mer logiskt men i och med att Ryssland har en minst sagt knagglig relation med Sverige så tror jag det hade kunnat bli högljuddare protester mot rysk flag. :P
Puzzle

Inläggav Puzzle » 2015-10-25 20:54:08

slackern skrev:Det är faktiskt lite lustigt i och med att det kryllar utav just röda hus i Marieberg där ambassaden ligger.

Fast dom där var ju lite mörkare och lugnare rödfärg, antar att dom hade tänk samma som på balkongerna på huset, sååå... :P
Puzzle

Inläggav slackern » 2015-10-25 20:59:21

Puzzle skrev:
slackern skrev:Det är faktiskt lite lustigt i och med att det kryllar utav just röda hus i Marieberg där ambassaden ligger.

Fast dom där var ju lite mörkare och lugnare rödfärg, antar att dom hade tänk samma som på balkongerna på huset, sååå... :P

Aha det var ju en viss skillnad det. :lol:
slackern

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 21:08:57

Edit: se tillägget i slutet. Jag trodde att de hade brutit mot reglerna när jag skrev inlägget.

Jag skulle inte störa mig på balkongernas färger om jag bodde granne med huset men det är viktigt att man följer de procedurer som finns så att staden och främst grannarna ges chans att hindra sådant som kan bli störande. Det är ju möjligt att de boende i området är mer konservativt lagda än jag när det gäller fasadfärgskonformism. Politiskt innebär detta att Kreml ges bevis på svensk aggression om Stockholms stad intervenerar samtidigt som det ger Kreml bevis på att inte alla behandlas lika under lagen och att Sverige inte är någon riktig demokrati om inget sker.

Visserligen blir det senare beviset mindre politiskt användbart eftersom att det är den ryska ambassaden som gjort fel och kommit undan; det skulle alltså inte kunna användas lika effektivt av de ryska statskontrollerade medierna för att sluta upp ryssarna mot Sverige. Det största problemet borde väl därför bli det carte blanche som Stockholms stads apati skulle innebära om man valde att inte försöka att tvinga ambassadsbostadshusets fastighetsägare att ansöka som vanligt via någon byggnadsnämnd eller hur det nu fungerar.

Man kan därför tvingas att behandla detta övertramp precis som om det begåtts av vilken annan fastighetsägare som helst, och mer göra en sak av det som under andra omständigheter kanske hade kunnat ses mellan fingrarna med. Ett liknande amerikanskt övertramp hade det inte funnits samma anledning att bemöta eftersom Obama inte förslavar sitt folk genom att förena dem under ett gemensamt misstycke av svenskar.

Putin har ju redan kunnat invadera ett demokratiskt europeiskt land: likt när Hitler annekterade Sudetenland. Det är ju inte riktigt läge att repetera Münchenöverenskommelsen utan man måste vara på sin vakt närhelst diktaturer likt Ryssland får för sig att utöva sina översittarfasoner i den fria världen. Det är tragiskt nog att Putins inrikespolitik blivit så fascistisk som den är; vi bör bistå ryska demokratiska pacifistiska rebellgrupper och försöka att göra en Sydafrika av Ryssland med ett hållbart regimskifte och absolut inte låta internationella regelöverträdelser fortgå.

Putin är ju inte korkad utan han har insett att hans folk borde avsky honom han hans hatiska fasoner och han har därför redan för flera år sedan känt sig nödgad att förbjuda utländskt finansierade politiska sammanslutningar från att operera i landet. Nu sonderar han försiktigt isen framför sig för att se om vi till och med är så letargiska att vi tillåter honom att tillämpa sin tyranni utomlands, i den fria världen, i vårt land. Det vore farligt att tolerera detta.

Nej fastighetsägarens underlåtenhet att ansöka hos staden om att få måla om måste behandlas på exakt samma sätt som vanligt. Nu är balkongerna vackra så det är inte alls säkert att grannarna kommer att motsätta sig det hela och, nu var det fyra år sedan jag läste detta, men gissningsvis behöver inte ens vite komma på fråga om ingen skada uppstått. Vi ska dock vara väldigt försiktiga med att ge Kreml några frikort att hitta på egna regler.

Som tur är kan vi vuxna låta Putin sitta vid barnbordet tills han lärt sig att uppföra sig. Oljepriset är lika lättreglerat som annat på råvarumarknaden och med all tydlighet har omvärlden visat Gazprom och de andra av Putins egna eller hans tyrannikompisars oligarkbolag att Rysslands ekonomi inte ligger i deras och Kremls händer utan i våra. Visst kan man kalla våra fasoner för lite ojusta de också men i jämförelse med det andra världskriget är det att föredra att frysa bankkonton, sänka oljepriser och liknande för att få busarna att sluta vara så osnälla mot sina medborgare och mot oss.

Utöver ovanstående sannolika tolkning - för när det gäller ambassaders beslut brukar de följa ländernas regeringars viljor - så skulle möjligtvis det hela kunna vara någon än mer internt inrikespolitisk signal från den ryska ambassadören i Stockholm till Kreml. Uppfattningen att han skulle vara liberalare, mer demokratisk, mer västerländsk, mer pridevänlig och generellt en hyggligare människa än de övriga i mäktiga offentliga positioner i länder så som Ryssland, eller i ondskans imperium Reagan sa, behöver emellertid inte vara rättvisande; det ligger lite i ambassadörsjobbet att uppskattas av folket i ambassadens värdland.

Men som sagt - personligen gillar jag färgvalet. Det ser modernt ut. Jag såg artikeln om balkongerna på DN vid flera tillfällen för några veckor sedan, men jag klickade aldrig på den för jag utgick ifrån att det rörde sig om en ointressant artikel om något nybygge - så tack Puzzle för trådstarten!

Puzzle skrev:

Jaha då blir det jag skrev ovan mindre intressant. Vad handlar nyheten om då ifall de inte begått några misstag?
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Braincandy » 2015-10-25 21:23:12

Härligt att de vågat ta steget att piffa upp en annars väldigt tråkig, stel byggnad!

En skön frisk fläkt jämfört med alla stela, enfärgade fasader som finns bland framförallt höghus.
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Inläggav Fenren » 2015-10-25 21:41:00

Jag gillar tilltaget.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Alien » 2015-10-25 21:53:55

rojona skrev:Håller med om att det ser bättre ut med lite färg. Men det ser inte speciellt proffsigt ut. Som om de låtit en 10-åring hitta på mönstret. Och jag förstår jag inte vad gult och orange har med Ryssland att göra. Det hade varit minst lika fint och mer logiskt om de faktiskt var färgade i vitt, blått och rött för deras flagga. Det är ju trots allt en ambassad. Inget fel med att visa det.

Ja, jag associerar till Spanien när jag ser färgerna.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Puzzle » 2015-10-25 22:09:51

Gripandekylig skrev:Edit: se tillägget i slutet. Jag trodde att de hade brutit mot reglerna när jag skrev inlägget.
Puzzle skrev:

Jaha då blir det jag skrev ovan mindre intressant. Vad handlar nyheten om då ifall de inte begått några misstag?

Hehe, förlåt! :P Skulle kanske varit tydligare i trådstarten om att det faktiskt var en godkänd ommålning och att det problemet var samma som med det där tonade huset tidigare i år. Att huset sticker ut för mycket så grannarna klagar. Värsta i-landsproblemet som finns.. :wink:
Puzzle

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in