Färg på text i inlägg - problem att läsa?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Färg på text i inlägg - problem att läsa?

Inläggav Banzai » 2011-11-18 2:33:34

Detta är något jag har haft bekymmer med ett tag, men inte nämnt någonstans. Är jag den enda som upplever det som otroligt jobbigt när skribenter använder sig av olika färger på texten i sina inlägg? Vissa färger gör att jag har svårt att urskilja vad det står, medan andra gör ont i ögonen.

Jag misstänker att folk använder sig av olika färger för att betona vissa partier i texten, eller försöka ge någon form av "känsla" till den som inte kan uttryckas med ord.

Denna tråd är inte till för att hacka på dem som gör det, utan snarare fråga om jag är den enda som får problem att läsa inlägg där detta förekommer. Även så undrar jag om jag stänga av den funktionen så att jag ser endast ser all text som svart? Jag misstänker att jag inte kan det, men man kan ju alltid hoppas. :-)Happy
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Re: Färg på text i inlägg - problem att läsa?

Inläggav wuwei » 2011-11-18 8:59:14

Du är inte den enda. Jag har också svårt att läsa, särskilt gul text är svår att urskilja. En del andra färger kan jag inte få att "stå still", vilket gör att de också blir svåra.
wuwei

Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Kimmelie » 2011-11-18 10:39:29

Installera Stylish i webbläsaren och använd den här färdiga stylen:
http://userstyles.org/styles/3131/aspergerforum-se-svart-textf-rg
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Banzai » 2011-11-18 11:12:40

wuwei skrev:Du är inte den enda. Jag har också svårt att läsa, särskilt gul text är svår att urskilja. En del andra färger kan jag inte få att "stå still", vilket gör att de också blir svåra.

Gul text är näst intill omöjlig att se, vissa blå (inte den som används till länkar, den är helt okej) skär i ögonen på mig, grönt blir jag "bländad" av... Det värsta är att när väl mina ögon lyckats ställa om till den färgade texten, så blir det problem när jag ska läsa den svarta sedan - mina ögon är nog lite långsamma av sig.

Tusen tack Kimmelie! Stylish ser ju ut att vara lösningen på mina problem. :D
Banzai

Inläggav calima » 2011-11-18 13:56:28

Gult och ljusblått är hopplöst! De inläggen hoppar jag över.
Rött irriterar mig, det känns påträngande på något vis.

Övwerhuvudtaget känns det som om färgerna tar över texten liksom. Jag ser och minns färgen men kan inte komma ihåg vad det stod. Och det är tråkigt.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav nallen » 2011-11-18 21:45:41

Markera allt (Ctrl-A) brukar vara en fungerande en nödlösning för att få bättre kontrast tillfälligt.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Banzai » 2011-11-19 12:39:40

nallen skrev:Markera allt (Ctrl-A) brukar vara en fungerande en nödlösning för att få bättre kontrast tillfälligt.

Tack för tipset, testade men det bli om möjligt ännu jobbigare. Ska se om jag kan använda mig av Kimmelies länk istället.
Banzai

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in