Familj i Texas, USA ordnade besöksförbud mot socialen..

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Familj i Texas, USA ordnade besöksförbud mot socialen..

Inläggav plåtmonster » 2015-01-17 14:00:35

En 14-årig flicka i Texas blev grupphemsplacerad efter påstått missförstånd. Hon utsattes för övergrepp och rymde efter 1,5 år. Familjen stämde socialen och fick rätt.
imperfectparent.com: Texas teen gets restraining order against Child Protective Services
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Familj i Texas, USA ordnade besöksförbud mot socialen..

Inläggav Alien » 2015-01-17 19:05:35

Jag tycker det låter som en väldigt konstig lösning:

The National Coalition for Child Protection Reform says this is the first time they’ve heard of filing restraining orders against Children and Family Services. The family of the teen hopes that this sends a message to CPS agencies nationwide — to help children in real danger and stop using valuable resources to place children who are loved in abusive situations.


Jaha, och de föräldrar som verkligen vanvårdar el misshandlar sina barn, skulle de gå med på att barnen behöver skyddas? Låter snarare som ett sätt att skrämma bort "barnaskyddet" från att öht ingripa. Eller iaf avstå från att ingripa gentemot föräldrar som verkar mer medelklassiga och kan förväntas gå till domstol.

Det rätta borde vara att åtala "barnaskyddet" för tjänstefel och göra en ordentlig undersökning. Att belägga en myndighet med besöksförbud, tja, vad ska man säga: typiskt amerikanskt? Kan iaf inte tänka mig något sådant i Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47129
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Familj i Texas, USA ordnade besöksförbud mot socialen..

Inläggav plåtmonster » 2015-01-17 19:26:51

Tjejen rymde från grupphemmet på grund av övergrepp till sin familj. Det kan man nog tolka som en fullkomlig sågning av "tjänsten". Det är såklart att få föräldrar tillstår egen misshandel men om barnen rymmer hem så kan man ju fundera på vad som är värst.

Om de som organiserar barnskyddet inte kan få tummen ur att få ordning på verksamheten så kan det vara effektivt att bannlysa hela myndigheten. Det är inte privatpersoners uppgift att fixa det utan det enklaste blir att låsa de ute.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Familj i Texas, USA ordnade besöksförbud mot socialen..

Inläggav bardamu » 2015-01-17 19:35:30

Bra att tjejen slipper övergrepp från myndigheterna i framtiden.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Familj i Texas, USA ordnade besöksförbud mot socialen..

Inläggav Zima33 » 2015-01-17 20:36:33

plåtmonster skrev:men om barnen rymmer hem så kan man ju fundera på vad som är värst.


Jag rymde hem massor av gånger från skolan men det betyder inte att jag hade det bra hemma. Som barn går man hem för att det är hemma, inte nödvändigtvis för att det är bra.
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in