Fåglar!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2011-01-05 1:20:32

Ej professionellt tagna bilder, men fåglarna är professionella.

Fångade lite fina ögonblick när jag och min flickvän/sambo var i Grekland över nyår.

Bild
Bild

Dessa ville inte låta mig komma närmre, så jag fick stå på avstånd. Schysst bild dock:
Bild

Och här är "min" lilla kråka som jag hoppas har det bra idag:
Bild

Här kände jag igen mig alltför väl, fast i denna kråkas fall var nog duvornas mat av intresse. Men i människans hjärna kan det enkelt förvandlas till en bild som symboliserar hur annorlunda människor kan känna sig ibland. Till slut skrämde kråkan bort duvorna, men den gick konstigt nog bara förbi maten:
Bild

Imiterar en.. lite annorlunda pingvin, möjligt tack vare stenen + att den vid bröstet avviker:
Bild
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Arkimedes » 2011-01-05 1:33:20

earlydayminer skrev:Bild

Bra bild!
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav earlydayminer » 2011-01-05 1:37:26

Mja, den är något klarare. Var alldeles för inne i mitt för att använda olika configs, så de med starkt ljus är inte alls lika bra - går att redigera fram en någorlunda "finhet" dock. :) Jag hade aldrig sett en brun duva innan.
earlydayminer

Inläggav Arkimedes » 2011-01-05 2:09:06

earlydayminer skrev:Mja, den är något klarare. Var alldeles för inne i mitt för att använda olika configs, så de med starkt ljus är inte alls lika bra - går att redigera fram en någorlunda "finhet" dock. :) Jag hade aldrig sett en brun duva innan.

Tycker bilden är väldigt bra. Fint att den bruna duvan är med. Att den liksom är annorlunda men ändå får vara med i gemenskapen. Oj, jag blev poetisk. 8)
Arkimedes

Inläggav earlydayminer » 2011-01-05 14:19:24

Arkimedes skrev:
earlydayminer skrev:Mja, den är något klarare. Var alldeles för inne i mitt för att använda olika configs, så de med starkt ljus är inte alls lika bra - går att redigera fram en någorlunda "finhet" dock. :) Jag hade aldrig sett en brun duva innan.

Tycker bilden är väldigt bra. Fint att den bruna duvan är med. Att den liksom är annorlunda men ändå får vara med i gemenskapen. Oj, jag blev poetisk. 8)

EXAKT!

Freud skulle ha en del att säga om det faktum att jag tar bilder på utstötta djur och gemenskap. Hehe. Den gamle gäsen vänder sig i graven!
earlydayminer

Inläggav Arkimedes » 2011-01-05 18:43:19

earlydayminer skrev:
Arkimedes skrev:

EXAKT!

Freud skulle ha en del att säga om det faktum att jag tar bilder på utstötta djur och gemenskap. Hehe. Den gamle gäsen vänder sig i graven!

:lol:
Arkimedes

Inläggav Thurizas » 2011-01-06 19:13:28

Bild
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Miche » 2011-01-07 1:03:11

[WikiSve]Kalkongam[/WikiSve] (alltså den som berättar ovan)

Bild
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2011-01-11 15:31:20

Måste givetvis citera min "Fälthandbok" som jag råkar läsa nu:

He finns trii sorts fågla: småfågla, sjöfågla å krååkå.

En bra tips för nyybörjare er att om an int er ritt sääker på vasås fågle an siir, så er e me minst 90 prosents sääkerheit ein krååkå. He er synliast arte tå he in er liika redd for foltsi som småfågla elder sjöfågla er. Kattå pyytar inte krååkå, he er för stoor å tung. Ti kann inte sjung tess, men ti försööker noo entå. Men int vill naan lyyss på he kraksase.

Tykelt frååga frååguna:
- Er hönsse ein fågel elder va er e?
- Hönsse er int ein fågel, he er in husdjuur jyså tuppe!

- Vann ska ja skåda, om ja vill leer me såa på fågla?
- He e noo säkrast ti byri me å skåda oppåt, i lufte!

- Vart ska jag raportteer om ja siir ein ny o heilt obikant fågelsort som int e finns tess bildre på i fågelhäfta?
- He e noo best ti vara tyst å int sej na, så bööver inte an stjämmas naa baket!

- Ja har såådd fågelfröija som ja tsööpt, men int vaal he ti na fågla hu ja enn vattnar?
- Freist prov me ägga i ställe.

- Vaför siter fågla på lektrisleidninga, ladar ti batteria sin?
- Fågla haar int na batteria, ti siter på leidninga å stolpa för att he er så gårbra uttsikspunkta. Å så slipper inte kattå tii naa. He kann no hend å att ti tycker om tå lektris tsitlar i föötre.

- Tå jag va ti Åre så så ja ein kolkko stoor fågel som for iväg me ein heilan kar i klöuva. Va va he?
- He va sääkert in ein fågel, utan kanstji ein kar som sigla me ein paraglider.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Banzai » 2011-01-13 22:39:57

För att slippa vara sur över mitt grafikkort så lägger jag upp lite bilder på fåglar istället.

Först ut är en krabat jag saknar jättemycket; Bergfinken. När jag bodde längr norrut så såg vi alltid dessa vackra finnkar varje vår och höst när de flyttade tillsammans med Bofinkarna. Översta bilden visar en hane och den undre en hona:

Bild

Bild

En annan fågel jag är mycket förtjust i är Turkduvan, den låter inget vidare men den är väldigt vacker:

Bild

Se så vacker!
Bild
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Banzai » 2011-01-14 11:48:05

Appropå Thurizas Kalkongam, här har vi en annan liten gynnare; Smutsgamen:
Bild

Träskonäbb, ytterligare en häftig fågel:
Bild

En väldigt vacker örn; Afrikansk fiskörn:
Bild

Och så en av mina favoritörnar; White Bellied Sea Eagle:
Bild
Banzai

Inläggav Arkimedes » 2011-01-14 11:51:00

Banzai skrev:Träskonäbb, ytterligare en häftig fågel:

Men ååh, så söt! :-)154
Arkimedes

Inläggav Thurizas » 2011-01-14 13:55:03

Bild Denna lilla gynnare flög in mitt fönster sommaren som var. Jag satt ute med den för att se till att ingen av traktens katter skulle ta den. Några månader senare flög en av samma sort in i lägenheten och jag fick ta ut stackarn med en handduk.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Miche » 2011-01-14 15:40:45

Smutsgamen syns inte för mig så jag lägger upp bilden igen.

Bild
Miche

Inläggav Banzai » 2011-01-14 16:41:51

Thurizas skrev:Denna lilla gynnare flög in mitt fönster sommaren som var. Jag satt ute med den för att se till att ingen av traktens katter skulle ta den. Några månader senare flög en av samma sort in i lägenheten och jag fick ta ut stackarn med en handduk.
Så söt! En liten Nötväcka. :-)154

Miche skrev:Smutsgamen syns inte för mig så jag lägger upp bilden igen.
Mystiskt, den syns för mig.
Banzai

Inläggav Miche » 2011-01-14 17:27:22

Banzai skrev:

Det brukar vara så att om man hittat en bild och sedan länkar till den så finns den i din cache och då fortsätter den att synas, men det kan mycket väl vara så att servern som den ligger på inte tillåter att bilden länkas vidare.

Rensar du cachen, byter dator eller webbläsare så är det inte säkert att bilden syns längre.
Miche

Inläggav Banzai » 2011-01-15 2:26:00

Miche skrev:
Banzai skrev:

Det brukar vara så att om man hittat en bild och sedan länkar till den så finns den i din cache och då fortsätter den att synas, men det kan mycket väl vara så att servern som den ligger på inte tillåter att bilden länkas vidare.

Rensar du cachen, byter dator eller webbläsare så är det inte säkert att bilden syns längre.
Åh, intressant, det visste jag inte. Ska testa om så är fallet när jag får möjlighet. Tack för att du la upp skönheten igen. ;)
Banzai

Inläggav Zombie » 2011-01-15 4:04:03

Alien skrev:Måste givetvis citera min "Fälthandbok" som jag råkar läsa nu:

En bra tips för nyybörjare er att om an int er ritt sääker på vasås fågle an siir, så er e me minst 90 prosents sääkerheit ein krååkå. He er synliast arte tå he in er liika redd for foltsi som småfågla elder sjöfågla er. Kattå pyytar inte krååkå, he er för stoor å tung. Ti kann inte sjung tess, men ti försööker noo entå. Men int vill naan lyyss på he kraksase.

Tykelt frååga frååguna:

- Vart ska jag raportteer om ja siir ein ny o heilt obikant fågelsort som int e finns tess bildre på i fågelhäfta?
- He e noo best ti vara tyst å int sej na, så bööver inte an stjämmas naa baket!

- Ja har såådd fågelfröija som ja tsööpt, men int vaal he ti na fågla hu ja enn vattnar?

- Fågla haar int na batteria, ti siter på leidninga å stolpa för att he er så gårbra uttsikspunkta. Å så slipper inte kattå tii naa. He kann no hend å att ti tycker om tå lektris tsitlar i föötre.

- Tå jag va ti Åre så så ja ein kolkko stoor fågel som for iväg me ein heilan kar i klöuva. Va va he?

:lol: åt innehållet (hur många förstår det dock? :( ), och vad för österbottniska (?) och bok var det?

Jo, jag sitter och njuter av allas fåglar också, vet bara inte vad jag ska säga mer...
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2011-01-30 4:31:26

Zombie, det är en stencil som heter:

Fälthandbok för Kokkolaornitologer å aader som skådar oppåt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Cathy » 2011-01-30 23:14:06

Arkimedes skrev:Jag har älskat skator ända sedan jag var liten. Tycker de är vackra men är nog ensam om att tycka det. :oops:
Bild

Jag älskar också skator! Blir alltid glad när jag ser dem!
Cathy

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Zombie » 2011-01-31 0:24:09

Zombie skrev:
Alien skrev:Måste givetvis citera min "Fälthandbok" som jag råkar läsa nu:

Tykelt frååga frååguna:

:lol: åt innehållet (hur många förstår det dock? :( ), och vad för österbottniska (?) och bok var det?

Gamla[WikiSve]karleby[/WikiSve]ska tydligen, om någon är intresserad.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jorand » 2011-02-21 15:40:28

Bild

Shoebill aka Whalehead aka Abu Markub aka Träskonäbb. En snygging.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav jorand » 2011-02-21 15:52:51

Bah, den fanns ju redan. ;)

Men ingen Emu.

Bild
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Banzai » 2011-02-21 18:04:21

jorand skrev:Shoebill aka Whalehead aka Abu Markub aka Träskonäbb. En snygging.

Självklart fanns den redan. ;)

Inga Emuer dock, men nu finns det en. De är söta. :D Jag planerar att "spamma" denna tråd när våren kommer igång.
Banzai

Återgå till Intressanta intressen

Logga in