Facebook och andra sociala medier

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-10-17 11:26:54

Iridia skrev:
kullan skrev:Ja nu är jag registeerad där i alla fall. varningen kom för sent.

Bara för att man är reggad måste man inte vara aktiv. Nu är du varnad i alla fall.


Jag har varit inne där nu och stämmningen där verkar ju bättre än på detta forumet så jag vet inte jag....
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Iridia » 2011-10-17 11:36:07

OK, då har det blivit bättre sen sist jag kollade.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Tiblan » 2011-10-17 12:26:25

kullan skrev:
Iridia skrev:
kullan skrev:Ja nu är jag registeerad där i alla fall. varningen kom för sent.

Bara för att man är reggad måste man inte vara aktiv. Nu är du varnad i alla fall.


Jag har varit inne där nu och stämmningen där verkar ju bättre än på detta forumet så jag vet inte jag....


Är man förvarnad kanske man inte alltid är lika känslig men så länge det är till det bättre är det ju bara att tacka och ta emot....*L*
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-10-17 13:03:54

Vi med Asperger har inte jättemånga platser på nätet att vända oss till som är renodlade för Asperger.

Vad jag vet är det bara två.

Aspergerforum och Aspieforum. Terapisnack kan oxå funka då dom har en avdelning med NPF-diagnoser. Sedan finns det webbplatser som tillhör riksförbund och sådant men det krävs ju en årsavgift för att komma åt allt man vill. Ja då får man ta det som finns på gratismarknaden även om det inte är perfekt nåt av alternativen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-17 14:40:41

lasseivägen skrev:
nallen skrev:Man ska passa sig för Annor.

Skulle vart en annan. Ioförsig inte någon särskilt prominent person, utan bara någon jag trycker är trevig. Det var dessutom en Eva.
Den första känner jag, men ganska flyktigt, också en trevlig person. men känner mig allt för velig.

Ser mig nog inte som viktig över huvud taget.


Tycker det är dumt att dra slutsatsen att personen i fråga inte skulle kunna vara intresserad av dig trots att du inte är "viktig" för den.
Aldrig läst något om psykopati?

Tycker att psykopati borde läras ut bland Aussies.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Miche » 2011-10-17 16:04:22

Aussies???

För mig är det Australiensare!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav 424stil » 2011-10-17 16:12:07

Miche skrev:Aussies???

För mig är det Australiensare!


LOL, tänkte samma. :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-17 23:16:08

Miche skrev:Aussies???

För mig är det Australiensare!


Slog mig också när jag väl skrivit det. Men du vet. Det var ju lite kul.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav PureRumble » 2011-10-18 17:04:26

I deleted my FB account and now I'm happy
PureRumble
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-10-12

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav barracuber » 2011-10-18 20:20:52

Jag har tillfälligt avaktiverat mina FB och Twitterkonton. All info ligger kvar i databaserna men det ser ut som att man inte är kvar. Kände att jag behövde paus under en intensiv period.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav ragnevi » 2011-10-18 21:16:28

Om jag ställen in det så hindrar jag den personen att se alla andra inlägg, jag vill hindra alla andra att se personens inlägg.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-19 11:33:18

KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:Jag försöker registrera mig på Aspieforum men min internetlevrantör är spärrad på det forumet. tydligen har någon kund skickat spam till forumet. Hur gör jag nu? De hänvisar till email men då kommer jag till min mest privata epost och jag vill helst använda Hotmail till forum och liknande.

Aspieforum är inte mycket att hänga i gran. Många oseriösa användare och några som är genuint elaka. Är man känslig bör man undvika det stället.
Trådarna är mest blaj och olika typer av extremism.


kullan skrev:
Iridia skrev:
kullan skrev:Ja nu är jag registeerad där i alla fall. varningen kom för sent.

Bara för att man är reggad måste man inte vara aktiv. Nu är du varnad i alla fall.


Jag har varit inne där nu och stämmningen där verkar ju bättre än på detta forumet så jag vet inte jag....


Har du gått och blivit känslig på gamla dar, krigarn?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-19 15:19:08

Han har alltid varit känslig. Herregud. Märks inte det? Han vill bara ha en kram! :D
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-19 16:12:55

ragnevi skrev:Om jag ställen in det så hindrar jag den personen att se alla andra inlägg, jag vill hindra alla andra att se personens inlägg.

Hm, så blir det nog ja. Då vet jag inte.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav imperativ » 2011-10-29 22:47:07

Vad man får om man inte går med i dessa medier. (humor&sanning)
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Snoops » 2011-11-10 0:01:12

Jag använder Facebook,tycker det är ett bra sätt att hålla kontakten med nya och gamla vänner,kollar på kvällarna om det hänt nåt,skickar ett och annat meddelande!
Snoops
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-07-19

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Iridia » 2011-11-10 1:13:43

En fråga: om man får en vänförfrågan från någon man inte haft någon som helst kontakt med men som är vän till några andra nätbekanta, bör man acceptera den eller inte? Finns det några fördelar resp nackdelar att ha många fb-'vänner'?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-10 2:22:46

Iridia skrev:En fråga: om man får en vänförfrågan från någon man inte haft någon som helst kontakt med men som är vän till några andra nätbekanta, bör man acceptera den eller inte? Finns det några fördelar resp nackdelar att ha många fb-'vänner'?


Om du inte vill att någon ska få reda på "personlig info" om dig och det du delar så är det väl en fördel att inte adda dem.
Med det sagt. Det beror väl på vad du använder kontot till. Vissa verkar använda det som portal/forum för åsiktspridning (som mig själv), medan andra verkar ha den mer som en förlängning av sitt sociala liv.
Om det är det sistnämnda man är ute efter så kan det kanske vara bra att vara mer restriktiv med vilka man addar och ej.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Iridia » 2011-11-10 4:33:59

OK. Skaffade ett konto bara för att kunna kolla viss information jag var intresserad av, inte för att hålla kontakt med vänner. Har självklart ingen privat info där.

Vad jag inte förstår är varför någon jag inte känner och inte ens varit i samma forum som skulle vilja bli 'vän' med mig? Tar de illa upp om man nekar eller är det normalt på fb?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav earlydayminer » 2011-11-10 6:56:59

Vad klassas som personlig info? Det är väl kanske individuellt.

Jag tänker att vilka filmer jag tycker om, vilka politiska och religiösa åsikter jag har, mitt födelsedatum inte är personlig info. Möjligt att politiska och religiösa åsikter är personlig info, men det är lite av vad man gör det till. Det är inte direkt som ens bankkontonr eller ens journal utlagd på nätet.

Hur vet ni att dessa oskyldiga sidor inte plockar personlig info på annat sätt? Mwhahah. :wink:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav calima » 2011-11-10 7:58:21

Iridia skrev:Vad jag inte förstår är varför någon jag inte känner och inte ens varit i samma forum som skulle vilja bli 'vän' med mig? Tar de illa upp om man nekar eller är det normalt på fb?


Om du inte känner dem har det väl ingen betydelse hur de reagerar?

I början blev jag lite "ängslig" över om folk skulle ta illa upp men efter att ha funderat över det ordentligt kom jag fram till att vad de tycker saknar betydelse. Jag vill inte lägga till folk jag inte känner/haft kontakt med, och gör det inte heller.

Jag gjorde det med en handfull i början men blev fullkomligt bombaderad av inbjudningar till olika spel, som exv Farmville. Jag blev stressad avv alla dessa "gåvor" som skickades och som jag förväntades återgälda. Det tog inte många veckor innan jag slutat med alla spel och strukit folk jag inte känner från vänlistan.
Jag tror det är ganska vanligt att vänner "kommer och går".

Någon personlig info har jag inte lagt på facebook, jag har inte ens foton.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Iridia » 2011-11-10 14:07:41

Tack, calima. Det tillhör mina mönster att jag kan bli smånojig över sånt. Får väl lära mig att komma över det i denna helt nya värld av 'vänner' man inte känner.

Update: Nu vågade jag avböja, puh!

earlydayminer skrev:Vad klassas som personlig info? Det är väl kanske individuellt.

Jag tänker att vilka filmer jag tycker om, vilka politiska och religiösa åsikter jag har, mitt födelsedatum inte är personlig info. Möjligt att politiska och religiösa åsikter är personlig info, men det är lite av vad man gör det till. Det är inte direkt som ens bankkontonr eller ens journal utlagd på nätet.

Hur vet ni att dessa oskyldiga sidor inte plockar personlig info på annat sätt? Mwhahah. :wink:

Det är snarare så att det redan är fastslaget att de gör det (jag postade en länk om detta någonstans, men var). Allt man 'gillar' sammanställs i en databas för att kunna individanpassa annonserna och 'nyhetsflödet'. Jag fyllde t ex i att jag gillade en viss TV-serie och nu får jag en massa spam-liknande uppdateringar relaterat till den hela tiden.

Och inget garanterar att inte all lagrad information kan komma att användas på andra sätt i framtiden. Liksom den här Google-tjänsten där du kan låta dina vänner (samt Google och Storebror förstås) se exakt var du befinner dig. Nu kan man avveckla alla underrättelsetjänster eftersom marknaden och folket själva gör jobbet åt dom. Billigt och bra.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-10 16:59:36

earlydayminer skrev:Vad klassas som personlig info? Det är väl kanske individuellt.


Oavsett om det var ett skämt eller inte så är det ju en ytterst valid fråga. Tycker ditt eget svar var bra.
Men kort sagt, vill du vara så privat som möjligt, använd inte Internet alls. Det finns inget sätt att vara helt säker på. Men sen kan man ju fråga sig om man är "John Doe" eller Presidenten. Och vad som skulle kännas som det "bästa målet" för någon som vill bräcka en.

Som privatperson tror jag att man sällan lider några större förluster även om man delar precis allt. Det försvinner i strömmen. Precis som det mesta.
Det finns så mycket trafik på nätet att det mesta blir helt orelevant till slut ändå.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Asberger » 2011-11-14 3:29:10

Jag finns också på facebook men skriver väldigt lite.
Asberger
Bannad
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-11-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in