Facebook och andra sociala medier

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-23 22:06:23

Deadly_Nightshade skrev:Någon annan som upplever att Facebook är en källa för dåliga tankar och känslor???
Nästan varje gång jag loggar in där så ser jag alla produktiva och bra saker som alla NT's gör i sina liv: får jobb, köper lägenheter, flyttar, hoppar fallskärm, får ihop det med en partner osv. Och varje gång så blir jag påmind om vilket skitliv jag har. Jag blir direkt deprimerad av att jämföra mig med andra (vilket jag inte borde göra enligt psykolog - iaf inte jämföra mig med de som ej har detta handikapp). Jag känner ingen som helst glädje över att säg, gamla klasskamrater nu fått ett jobb - jag mår bara DÅLIGT och hatar mig själv för att jag inte kan, eller orkar leva som dom gör. Det är en typ av avund som omvandlas till självhat över mig själv och mitt miserabla liv.


Känner snarare tvärtom. Thank fuck, att jag inte har "jobbet", barn och en låtsassyn på tillvaron. Ser nog snarare ned på det än något annat.

Jag må ha ett "skitliv", men barn/villa/hund-skitliv är fan ett steg i fel riktning. Nu är ju givetvis allt detta subjektivt. Men personligen gör jag hellre annat, vad än det kan vara.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Zirre » 2011-10-05 2:05:55

Facebook är kul :)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav 424stil » 2011-10-05 14:58:11

Firkraag skrev:
SnowballInHell skrev:Tog drygt ett halvår innan jag med stor vånda la upp bild på mig på fejsboken.
Igår stängde jag mitt konto för jag var leds på skiten, kände mig stressad av det. De lät en inte gå enkelt, var tvungen att anmäla varför man drog. Helt sjukt dumt.


För att inte nämna permanent stängning, den som verkligen ser till att allt ditt innehåll tas bort ifrån sidan (annars inaktiverar man bara) ligger gömd bland massa hjälpmenyer som tog en halv evighet att hitta. När det är gjort så måste man vänta 2-3 veckor, loggar man in under den tiden så återställs kontot igen..

De gör det verkligen inte lätt för en att lämna sidan för gott..


Det låter som en sekt. Otäckt.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-10-16 1:28:13

Jag försöker registrera mig på Aspieforum men min internetlevrantör är spärrad på det forumet. tydligen har någon kund skickat spam till forumet. Hur gör jag nu? De hänvisar till email men då kommer jag till min mest privata epost och jag vill helst använda Hotmail till forum och liknande.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Heed » 2011-10-16 6:31:54

Facebook har en del uppenbara fördelar men jag mår faktiskt lite illa av "lookatmelookatmelookatwhatImdoing" stämningen man finner där...
Heed
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-04-29
Ort: Malmö

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Tiblan » 2011-10-16 6:47:42

"Bifogade filer, bilder och länkar i meddelandet har blockerats av säkerhetsskäl. "

Detta svar fick jag när jag nyss försökte registrera mig....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-16 13:00:35

Fan vad ni gnäller. Ni lider bara av haschpsykos.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav lasseivägen » 2011-10-16 13:48:04

Tror snarare dom lider av asch-psykos.

Själv tycker jag F-boock är lite kul, fick kontakt med tre kusiner jag inte träffat på säkert 45 år.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-16 13:58:56

lasseivägen skrev:Tror snarare dom lider av asch-psykos.

Själv tycker jag F-boock är lite kul, fick kontakt med tre kusiner jag inte träffat på säkert 45 år.

Sådant kan ju vara lite kul. Har lite av samma erfarenhet. Samt att vissa som är lite halvt bekanta, gör att jag får lite koll på vad som händer (om man vill åka på veteranmarknader, rockabilly o.s.v.). Förut har det varit svårt att hålla koll på sådant eftersom jag inte har så många vänner precis.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Zirre » 2011-10-16 15:41:53

Man behöver inte ha en bild, säga vad man bor, vad man jobbar med eller gillar etc etc.
Man behöver inte skriva någon statusrad och ingen kan bli vän med dig utan att du godkänt det.
Ingen kan tagga dig om du inte vill. Din logg kan begränsas till bara dina vänner.

Man kan helt enkelt ganska så anonym på facebook och man kan t.o.m heta något som man egentligen inte heter.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Kristofer » 2011-10-16 16:03:22

Jag känner mig påtvingad eländet och jag blir mer och mer paranoid över sekretessinställningarna. Facebookadministrationen tycks ändra dessa lite som de behagar. Vips! Så fort de uppdaterar något har de gjort din profil mer offentlig än vad du tidigare angett att du ville.

Det är en arbetsuppgift i sig att hålla rätt i skiten. Tyvärr skulle jag utan fanskapet bli isolerad. I det här avseendet var det bättre förr. Då gick det att umgås med sina vänner och få inbjudningar till trevliga aktiviteter utan att behöva socialmedia sig. Antar man de grad av anonymitet som Zirre föreslår är det svårt för någon att begripa vem du är på Facebook. Det innebär samma isolation som om du inte skulle ha ett medlemskap.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 16:09:11

kullan skrev:Jag försöker registrera mig på Aspieforum men min internetlevrantör är spärrad på det forumet. tydligen har någon kund skickat spam till forumet. Hur gör jag nu? De hänvisar till email men då kommer jag till min mest privata epost och jag vill helst använda Hotmail till forum och liknande.

Aspieforum är inte mycket att hänga i gran. Många oseriösa användare och några som är genuint elaka. Är man känslig bör man undvika det stället.
Trådarna är mest blaj och olika typer av extremism.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kvicksilver » 2011-10-16 16:48:22

Facebook är sjukt integritetskränkande, beroendeframkallande och dödar en hel del tid man annars skulle kunna spendera på något bättre.

Men det är helt oslagbart för inbjudningar till sammankomster, plus att så gott som alla jag känner har det, vilket gör det perfekt om man ska slänga iväg ett meddelande till någon.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-16 18:19:16

lasseivägen skrev:Tror snarare dom lider av asch-psykos.

Själv tycker jag F-boock är lite kul, fick kontakt med tre kusiner jag inte träffat på säkert 45 år.


Jag tycker att det där var humor.
Och jag håller med mig själv om det.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Iridia » 2011-10-16 19:08:00

KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:Jag försöker registrera mig på Aspieforum men min internetlevrantör är spärrad på det forumet. tydligen har någon kund skickat spam till forumet. Hur gör jag nu? De hänvisar till email men då kommer jag till min mest privata epost och jag vill helst använda Hotmail till forum och liknande.

Aspieforum är inte mycket att hänga i gran. Många oseriösa användare och några som är genuint elaka. Är man känslig bör man undvika det stället.
Trådarna är mest blaj och olika typer av extremism.

Detta var ett omtänksamt råd. Jag skulle absolut inte rekommendera just det forumet om man är minsta lilla känslig. Även om det kanske blivit bättre modererat nu och de värsta värstingarna lämnat det.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav kullan » 2011-10-16 19:22:13

Ja nu är jag registeerad där i alla fall. varningen kom för sent.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav ragnevi » 2011-10-16 19:53:39

Är det någon som vet hur jag kan blockera så andra personer som jag har som vänner på facebook inte kan se inlägg från en person som har gjorts i min logg? Jag vill dock inte att den personen ska få veta att jag döljer inläggen. Jag hittar bara hur jag själv kan dölja inläggen för mig själv, men jag vill veta vad personen skriver, men jag vill inte att andra ska se det.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav lasseivägen » 2011-10-16 22:03:42

Nån dag när jag är riktig modig, eller onykter, ska jag göra en vänförfrågan på FB till en som fascinerade mig, men är för feg.
Gjorde en till en anna i lördags men tog bort på söndagmorgon, den var inte läst då, PHU!!
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-17 0:01:56

lasseivägen skrev:Nån dag när jag är riktig modig, eller onykter, ska jag göra en vänförfrågan på FB till en som fascinerade mig, men är för feg.
Gjorde en till en anna i lördags men tog bort på söndagmorgon, den var inte läst då, PHU!!


I de situationerna hjälper det att ha självdistans och förstå att man inte är viktigast i världen.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav nallen » 2011-10-17 0:12:48

Man ska passa sig för Annor.
nallen
 
Inlägg: 19530
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav lasseivägen » 2011-10-17 0:14:13

nallen skrev:Man ska passa sig för Annor.

Skulle vart en annan. Ioförsig inte någon särskilt prominent person, utan bara någon jag trycker är trevig. Det var dessutom en Eva.
Den första känner jag, men ganska flyktigt, också en trevlig person. men känner mig allt för velig.

Ser mig nog inte som viktig över huvud taget.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-10-17 0:18:31, redigerad totalt 2 gånger.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav nallen » 2011-10-17 0:15:54

Man ska likväl passa sig för Annor.
nallen
 
Inlägg: 19530
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-17 6:44:13

ragnevi skrev:Är det någon som vet hur jag kan blockera så andra personer som jag har som vänner på facebook inte kan se inlägg från en person som har gjorts i min logg? Jag vill dock inte att den personen ska få veta att jag döljer inläggen. Jag hittar bara hur jag själv kan dölja inläggen för mig själv, men jag vill veta vad personen skriver, men jag vill inte att andra ska se det.

Är det "Vem får se logginlägg av andra i din profil?" du vill ställa in?

Klicka i så fall på pilen längst upp till höger jämte "startsida" och välja "sekretessinställningar". Klicka sedan på "redigera inställningar" för "Så här samverkar du".

Där hittar du då "Vem får se logginlägg av andra i din profil?" där du väljer "anpassad" och där kan välja vilka du vill undanta.

Fast glöm inte att vid vissa uppdateringar av siten, så nollställs sådant där. Ibland, inte alla gånger, har jag sett att alla eller vissa sekretessinställningar hamnat på default efter att siten ändrats och uppdaterats. Vid de tillfällena har jag plötsligt t.ex. kunnat se bilder och album hos folk jag inte är vän med, och som tidigare hade valt att dölja bilder för alla andra än vänner.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav Iridia » 2011-10-17 11:16:32

kullan skrev:Ja nu är jag registeerad där i alla fall. varningen kom för sent.

Bara för att man är reggad måste man inte vara aktiv. Nu är du varnad i alla fall.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in