Facebook eller inte Facebook?
120 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Facebook eller inte facebook?
Jag hade Facebook i ca tre år men raderade mitt konto för några månader sedan.
Mitt första intyck av FB var att det var rörigt och krångligt att använda. När man sedan lärt sig alla menyer, inställningar och sekretessalternativ så ändras de. Som någon redan nämnde så kan information som man en gång hade privat, plötsligt bli publikt. Jag blev ganska paranoid pga detta och kollade mina sekretessinställningar dagligen.
Om och när man tröttnar på Facebook så finns det två alternativ: Avaktivera kontot eller avsluta kontot permanent.
När man avaktiverar kontot så syns man inte på Facebook längre, men man kan när som helst logga in med sina användaruppgifter igen och då aktiveras kontot på nytt, och alla dina vänner, din profil och bilder finns kvar precis som du lämnade det.
Att man kan avsluta kontot permanent är inget som FB skyltar med. Många känner inte ens till att man kan göra det; det är inte det första som dyker upp när man kollar i menyerna. När jag skulle avsluta mitt konto så låg det under en rubrik där man absolut inte kan tänka sig att hitta det. När man klickat på "avsluta konto" och bekräftat med lösenord så blir kontot avaktiverat i två veckor och därefter raderas det permanent. Det är som två veckors ångertid kan man säga.
Facebook äger rättigheterna till alla bilder man lägger upp samt dina personuppgifter. Jag måste säga att jag fortfarande tycker detta känns obehagligt trots att jag raderat mitt konto.
Mitt första intyck av FB var att det var rörigt och krångligt att använda. När man sedan lärt sig alla menyer, inställningar och sekretessalternativ så ändras de. Som någon redan nämnde så kan information som man en gång hade privat, plötsligt bli publikt. Jag blev ganska paranoid pga detta och kollade mina sekretessinställningar dagligen.
Om och när man tröttnar på Facebook så finns det två alternativ: Avaktivera kontot eller avsluta kontot permanent.
När man avaktiverar kontot så syns man inte på Facebook längre, men man kan när som helst logga in med sina användaruppgifter igen och då aktiveras kontot på nytt, och alla dina vänner, din profil och bilder finns kvar precis som du lämnade det.
Att man kan avsluta kontot permanent är inget som FB skyltar med. Många känner inte ens till att man kan göra det; det är inte det första som dyker upp när man kollar i menyerna. När jag skulle avsluta mitt konto så låg det under en rubrik där man absolut inte kan tänka sig att hitta det. När man klickat på "avsluta konto" och bekräftat med lösenord så blir kontot avaktiverat i två veckor och därefter raderas det permanent. Det är som två veckors ångertid kan man säga.
Facebook äger rättigheterna till alla bilder man lägger upp samt dina personuppgifter. Jag måste säga att jag fortfarande tycker detta känns obehagligt trots att jag raderat mitt konto.
Det har jag märkt, att när de ändrar layout och funktioner, så kan ens sekretessinställningar ändras till "default" och det man gjort extra säkert bli publikt. På det sättet har jag själv plötsligt kunnat se folks privata bilder och information som före ändringen var osynliga för alla utom deras vänner.
Man ska kunna radera sitt konto, men det kräver väl lite sökning efter hur man gör. Annars är det inaktivering som är det man kommer åt via verktygen. Vid inaktivering verkar allt sparas. Vet inte om det går att söka på, men när man aktiverar igen, startas kontot som om inget har hänt.
Om man vill ha kontakter bara, så behöver man ju inte lägga upp en massa bilder, adress, ort m.m. Man kan t.o.m. ha ett nick som namn. Man kan själv söka efter de man vill ha kontakt med, och få kontakt med fler via deras vänlistor. Plus att andra som känner en via ett nick kan fatta via gemensamma vänner vem man är, om man är känd via sitt nick.
Man ska kunna radera sitt konto, men det kräver väl lite sökning efter hur man gör. Annars är det inaktivering som är det man kommer åt via verktygen. Vid inaktivering verkar allt sparas. Vet inte om det går att söka på, men när man aktiverar igen, startas kontot som om inget har hänt.
Om man vill ha kontakter bara, så behöver man ju inte lägga upp en massa bilder, adress, ort m.m. Man kan t.o.m. ha ett nick som namn. Man kan själv söka efter de man vill ha kontakt med, och få kontakt med fler via deras vänlistor. Plus att andra som känner en via ett nick kan fatta via gemensamma vänner vem man är, om man är känd via sitt nick.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag gick med i FB av nyfikenhet för ett par år sedan. När jag upptäckte hur mycket FB lyckades snoka reda om mig bara genom vilka jag lagt till på vännerlistan etc kände jag storebrorsvibbar och rensade mitt konto på all personlig information.
Man får väl väga risken mot nyttan och man väljer ju själv hur mycket information man vill lägga upp om sig själv. Det kan dessutom vara svårt att få överblick över vilken information man lagt upp som är tillgänglig för allmänheten respektive vänner.
Man får väl väga risken mot nyttan och man väljer ju själv hur mycket information man vill lägga upp om sig själv. Det kan dessutom vara svårt att få överblick över vilken information man lagt upp som är tillgänglig för allmänheten respektive vänner.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Bjäbbmonstret skrev:...
Nackdelen är att det har hänt att folk fått sitt konto nedstängt utan kommentarer och sen förlorat en massa kontakter och att det inte finns något enkelt sätt som jag känner till att spara ner information från Facebook.
Jopp! <a target="_blank" href="http://digg.com/news/story/facebook_now_allows_you_to_download_your_information">Facebook Now Allows You To Download Your Information</a>. Syftet med detta verkar lite oklart. Naturligtvis handlar det om en kopia - infon ligger ju kvar på Facebooks servrar.
EDIT: såg att Miche redan länkat.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Arkimedes skrev:...
Detta stämmer om man ska tro detta från februari 2009:
<a target="_blank" href="http://consumerist.com/2009/02/facebooks-new-terms-of-service-we-can-do-anything-we-want-with-your-content-forever.html">Facebook's New Terms Of Service: "We Can Do Anything We Want With Your Content. Forever."</a>
- barracuber
Arkimedes skrev:Jag hade Facebook i ca tre år men raderade mitt konto för några månader sedan.
Mitt första intyck av FB var att det var rörigt och krångligt att använda. När man sedan lärt sig alla menyer, inställningar och sekretessalternativ så ändras de. Som någon redan nämnde så kan information som man en gång hade privat, plötsligt bli publikt.
Jag tycker också den varit och fortfarande är krånglig att använda. Man ska inte behöva gå en kurs för att förstå var allting finns. Men så är det faktiskt om man inte har obegränsat med tid och energi. Alternativet blir att man slarvar och missar saker.
Arkimedes skrev:Jag blev ganska paranoid pga detta och kollade mina sekretessinställningar dagligen.
Sekretessen har de fått mycket skit för med all rätt. (Inte att de nödvändigtvis är korrupta eller att sajten är dåligt designad, snarare att det krångliga användadet gör folk osäkra). De har fått ändra och göra om flera gånger. Om det är bra nu vet jag inte. Jag lyckades skapa user groups där jag la mina kontakter i två högar. Man kan även simulera hur ens profil ser ut för en viss användare. Den funktionen känns så dääär tillförlitlig.
Märkligt att de kunnat bli så stora. Facebook är antagligen världens största sajt möjligen med konkurrens av youtube. Facebook lär ha 500 miljoner användare.
Däremot gillar jag att man propagerar för öppenhet och transparens som det så fint heter. Det ligger i internets grundfilosofi. Samtidigt är det märkligt att detta budskap lyckas gå hem i detta terrorismens tidevarv. Elakingarna kanske inte hänger på Facebook
Senast redigerad av barracuber 2010-12-09 7:50:13, redigerad totalt 3 gånger.
- barracuber
Just i dagarna har de ändrat profilbilden. Igen! Det jag har läst hittills gör mig mer och mer fundersam på ifall FB är något för mig. Bland annat grupperar de automatiskt in ens vänner i olika kategorier och lyfter fram var man arbetar väldigt centralt. Det sista känns inte alls kul för mig som är arbetslös.
<a target="_blank" href="http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1336021/Facebooks-new-profile-page-reveals-before.html#ixzz17VePBSh3">Facebook unveils new profile page... and it reveals more about you than ever before</a>
Jag tittade på min profilsida nyss och den är oförändrad. Tydligen inför de de nya sidan land för land.
<a target="_blank" href="http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1336021/Facebooks-new-profile-page-reveals-before.html#ixzz17VePBSh3">Facebook unveils new profile page... and it reveals more about you than ever before</a>
Jag tittade på min profilsida nyss och den är oförändrad. Tydligen inför de de nya sidan land för land.
- barracuber
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
barracuber skrev:Just i dagarna har de ändrat profilbilden. Igen! Det jag har läst hittills gör mig mer och mer fundersam på ifall FB är något för mig. Bland annat grupperar de automatiskt in ens vänner i olika kategorier och lyfter fram var man arbetar väldigt centralt. Det sista känns inte alls kul för mig som är arbetslös.
SUCK!
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:barracuber skrev:Just i dagarna har de ändrat profilbilden. Igen! Det jag har läst hittills gör mig mer och mer fundersam på ifall FB är något för mig. Bland annat grupperar de automatiskt in ens vänner i olika kategorier och lyfter fram var man arbetar väldigt centralt. Det sista känns inte alls kul för mig som är arbetslös.
SUCK!
Jag kan bara hålla med dig.
Visserligen skrev jag detta också vilket du säkert såg:
jag skrev:Jag tittade på min profilsida nyss och den är oförändrad. Tydligen inför de de nya sidan land för land
Men det är väl bara en tidsfråga innan vi har den.
Så här kan det se ut:
<a target="_blank" href="http://lifehacker.com/5707152/activate-the-new-facebook-profile-layout-with-featured-friends-infinite-photo-scrolling">Activate the New Facebook Profile Layout with Featured Friends, Infinite Photo Scrolling</a>
- barracuber
Det finns på svenska med.
Under fliken Konto finns en flik Kontoinställningar och längst ner där finns alternativen Ladda ner din information och Inaktivera användarkonto.
Jag använder facebook men är noga med att hålla koll på mina sekretessinställningar, har ganska få vänner, låter nästan inget finnas synligt för andra än mina vänner (inte Vänners vänner tex, det kan sluta hur som helst) och använder inga applikationer som spel tex där.
Jag rensar regelbundet vänlistan och låter ingen jag inte själv är vän med se den. Den säger ganska mycket om vem jag är. Jag lämnar inte ut speciellt mycket privat information men ser hur många andra gör det.
Jag gillar facebook. Det är ett enkelt sätt att dels få information till mig som jag annars aktivt måste söka upp själv som tex nyheter om kulturevenemang jag kan tänkas uppskatta (från ställen jag själv valt), tips från olika ställen (ne.se är ett sådant) och nyhetssajter. Men jag kan också följa en del av mina vuxna barns vardagsliv utan att behöva tränga mig på och fråga ideligen och dela med mig av reflektioner kring saker jag själv läst eller som andra har läst någonstans.
Jag lär mig saker och får veta saker jag inte ens visste att jag inte visste och jag har upptäckt att det här är ett sätt att vara lagom social på avstånd som passar mig. Att ha flera profiler på facebook är en bra idé om man vill spela olika roller där - jag kan ha en användare som är jag själv irl och en som är mitt forumnick, tex.
Under fliken Konto finns en flik Kontoinställningar och längst ner där finns alternativen Ladda ner din information och Inaktivera användarkonto.
Jag använder facebook men är noga med att hålla koll på mina sekretessinställningar, har ganska få vänner, låter nästan inget finnas synligt för andra än mina vänner (inte Vänners vänner tex, det kan sluta hur som helst) och använder inga applikationer som spel tex där.
Jag rensar regelbundet vänlistan och låter ingen jag inte själv är vän med se den. Den säger ganska mycket om vem jag är. Jag lämnar inte ut speciellt mycket privat information men ser hur många andra gör det.
Jag gillar facebook. Det är ett enkelt sätt att dels få information till mig som jag annars aktivt måste söka upp själv som tex nyheter om kulturevenemang jag kan tänkas uppskatta (från ställen jag själv valt), tips från olika ställen (ne.se är ett sådant) och nyhetssajter. Men jag kan också följa en del av mina vuxna barns vardagsliv utan att behöva tränga mig på och fråga ideligen och dela med mig av reflektioner kring saker jag själv läst eller som andra har läst någonstans.
Jag lär mig saker och får veta saker jag inte ens visste att jag inte visste och jag har upptäckt att det här är ett sätt att vara lagom social på avstånd som passar mig. Att ha flera profiler på facebook är en bra idé om man vill spela olika roller där - jag kan ha en användare som är jag själv irl och en som är mitt forumnick, tex.
Jag önskar jag vore lika strävsam med mina sektretessinställningar. Jag har åtminstone skapat två user groups. Den ena innehåller NPF-kontakter, den andra "normala" eller hur man ska säga. Jag oroar mig hela tiden för om detta öht fungerar.
Facebook har en "simuleringsfunktion" där man kan se hur en viss vän ser min profil. (Av någon anledning är länken till den funktionen väldigt väl gömd...) Och jag är aningens skeptisk till funktionens tillförlitlighet.
Facebook har en "simuleringsfunktion" där man kan se hur en viss vän ser min profil. (Av någon anledning är länken till den funktionen väldigt väl gömd...) Och jag är aningens skeptisk till funktionens tillförlitlighet.
- barracuber
Jag finns på Facebook. Gick med tidigare i år. Har fått 16 kontakter med vänner och släkt som jag förut inte haft kontakt med. Tycker det är ett lätt sätt att kontakta på oavsett avstånd. Gillar inte telefoner.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
vallesmamma skrev:Jag finns på Facebook. Gick med tidigare i år. Har fått 16 kontakter med vänner och släkt som jag förut inte haft kontakt med. Tycker det är ett lätt sätt att kontakta på oavsett avstånd. Gillar inte telefoner.
Det är ett av Facebooks starkaste argument. Enkelheten i att hålla "koll" på vänner och alla kontakter man har.
Men som vi sett finns det ju också baksidor....
Facebook har långt ifrån slagit igenom på bred front. Av mina (få) närmaste vänner är ingen med på Facebook. Men om man finns på FB så underlättas onekligen kontaktbiten. Det går fortare att skicka meddelanden, man kan chatta privat osv. (vilket man iofs även kan på Twitter).
- barracuber
Facebook är en mainstream plåga.
Alla har det för att alla andra har det, typ.
Det skrivs ideligen om säkerhetshål i facebook, men tro inte att det handlar om nya hål.
Många av dessa säkerhetshål är samma som det skrevs om för ett år sedan, det är lågprioriterat att ta bort säkerhetshål som ökar FB inkomster.
Alla har det för att alla andra har det, typ.
Det skrivs ideligen om säkerhetshål i facebook, men tro inte att det handlar om nya hål.
Många av dessa säkerhetshål är samma som det skrevs om för ett år sedan, det är lågprioriterat att ta bort säkerhetshål som ökar FB inkomster.
barracuber skrev:Just i dagarna har de ändrat profilbilden. Igen! Det jag har läst hittills gör mig mer och mer fundersam på ifall FB är något för mig. Bland annat grupperar de automatiskt in ens vänner i olika kategorier och lyfter fram var man arbetar väldigt centralt. Det sista känns inte alls kul för mig som är arbetslös.
Jag har nya profilen. Men jag vara tvungen att godkänna det först. Det kom upp en ruta som frågade om det.
Ser inte riktigt klokt ut. Överst en massa bilder som man är taggad i, sådant som andra kan ha lagt upp på en och taggat en i. En jag umgicks med lite förr, lade upp och taggade bilder på mig som jag aldrig själv skulle lägga upp.
- Bror Duktig
barracuber skrev:vallesmamma skrev:Jag finns på Facebook. Gick med tidigare i år. Har fått 16 kontakter med vänner och släkt som jag förut inte haft kontakt med. Tycker det är ett lätt sätt att kontakta på oavsett avstånd. Gillar inte telefoner.
Det är ett av Facebooks starkaste argument. Enkelheten i att hålla "koll" på vänner och alla kontakter man har.
Men som vi sett finns det ju också baksidor....
Facebook har långt ifrån slagit igenom på bred front. Av mina (få) närmaste vänner är ingen med på Facebook. Men om man finns på FB så underlättas onekligen kontaktbiten. Det går fortare att skicka meddelanden, man kan chatta privat osv. (vilket man iofs även kan på Twitter).
Facebook gör att jag har lite mer kontakt med mina kusiner och faset (de bor i Grekland förutom en som flyttat till Paris). Jag har även lite mer avspänd kontakt med min bror och framför allt hans tjej, då vi spelar samma spel. Det är bra för mig eftersom vi annars bara träffas på släktgrejer där det blir jobbigt.
Jag gillar facebook på det sättet. Mindre kul när elaka gamla klasskamrater vill bli "vänner" och man måste avvisa. Jag har avvisat alla elaka utom en, och en som bara var lite halvelak ibland.
Har också fått dit någon som jag träffade inom aspergervärlden, och som började chatta hela tiden (om ett specialintresse som är antispecialintresse för mig). Men man kan stänga av vilka man vill från chatten, och bara låta de man vill ha möjlighet att chatta. Och på tal om aspergare, så fick jag kontakt igen med en aspergare som jag umgicks med en hel del för några år sedan. Framför allt på IRC, men vi träffades också på några träffar.
- Bror Duktig
Fördelen med Facebook, alla har det. Du slipper hålla koll på personers mailadresser, om du mot all förmodan använder sådana stenåldersmetoder för kommunikation (bara människor över 35 år använder e-post om det inte är för jobbet). Du kan fimpa msn för FB har chat och twitter, för statusuppdateringarna fyller samma funktion. Facebook finns integrerat i de flesta sidor idag, du kan rekommendera artiklar och dylikt och det publiceras på din facebook-sida. Har du inget bättre för dig kan du ödsla tiden på att svara på oändligt antal quiz och spela enklare spel. Köper du en mobiltelefon idag så har de flesta modeller koppling till facebook.
Nackdelen med facebook?
Det är så dominerande att det har slagit ut nästan allt annat.
Nackdelen med facebook?
Det är så dominerande att det har slagit ut nästan allt annat.
Återgå till Intressanta intressen