Facebook eller inte Facebook?
120 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
ufo skrev:Har ett konto bara utifall någon gammal vän får för sig att söka just där.
Men fy bubblan så rörigt och oaspvänligt det är.
Tycker tvärt emot! Sidan är mycket stilren och jag kan hålla med om att vissa användare kan flytta om och lägga till saker så det blir huller om buller men för det mesta är den jätte trevlig. Till skillnad mot lunarstorm, playahead etc
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 11:05:01, redigerad totalt 1 gång.
rezuth skrev:Tycker tvärt emot! Sidan är mycket stilren och jag kan hålla med om att vissa användare kan flytta om och lägga till saker så det blir huller om buller men för det mesta är den jätte trevlig. Till skillnad mot lunarstorm, playahead etc
Sidan är stilren om man ställer in den så. Men det saknas en snabbguide för förvirrade användare som går ut på:
- Stäng av eller radera allt du inte behöver
- Sätt gradvis på det du tror du vill ha
- Forwarda bara sånt du tror folk verkligen vill ha
- Tänk till en gång extra varje gång någon skickar något till dig som fordrar att du installerar något
- Ska du nödvändigtvis installera någon applikation som du "tror" att du vill ha.. Stäng genast av dess synlighet i profilen och sätt på den igen när du måste använda den. Rensa sen sådant någon gång ibland.
- Undvik särskilt plågsamma applikationer som Funwall och liknande som gör att folk kan skicka grafisk kräppost som lusar ner ditt konto
Finns ett antal sådana applikationer som borde hamna på en svart lista
Går man efter det kan man få en stilren Facebook
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:05:01, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Var ju tvungen att gå in o regga mig, för att testa.
Tydligen så har ja inga vänner i nätverket sverige men det kan nog stämma eftersom summan är en tiondel av alla som bor i Sverige nästan-
Bjäbb:
Är något i "installera något" synonymt med en exekverbar fil, plugin eller active-x som startas på lokal dator?
Tänkte på virusrisken
Tydligen så har ja inga vänner i nätverket sverige men det kan nog stämma eftersom summan är en tiondel av alla som bor i Sverige nästan-
Sweden
You have no friends in Sweden.
There are 733,464 people in the Sweden network.
Bjäbb:
Är något i "installera något" synonymt med en exekverbar fil, plugin eller active-x som startas på lokal dator?
Tänkte på virusrisken
Döda personers sidor på facebook plockas inte bort!
Jag läste nyligen att avlidna personer som är med på facebook inte får sina sidor raderade trots påtryckningar från anöriga.
Detta tycker jag är skrämmande.
Vad tycker ni?
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om Facebook.
Vad tycker ni?
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om Facebook.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 18:21:49, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Utan att gå in närmare på när var hur och vem, så har jag själv försökt kontakta facebook av liknande orsak, men icke.
Det är först om man kommer med domstolsbeslut som de rubbas.
DET är tragiskt.
Det är först om man kommer med domstolsbeslut som de rubbas.
DET är tragiskt.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: Döda personers sidor på facebook plockas inte bort!
Att det knappast är förvånande. Hur ska Facebook veta att det är sant bara för att nån säger det?tvilling99 skrev:Vad tycker ni?
Man kan ju tycka att det vore bra om man kunde ange vilka andra användare som skulle få ta bort ens konto. För det finns väl inte?
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Kommer säkert att ändras, bryr mig inte alls faktist. Finns riktiga saker att bli upprörd över. Det skulle vara värre ifall de mördade folk på riktigt eller tog bort identiteter.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Bedrövligt. Jag läste om ett fall för länge sedan men minns inte om det var på Facebook. Långt om länge togs sidan bort sedan anhöriga försökt med olika metoder gentemot de ansvariga.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Det är oftast mycket "hört om" eller "läst nånstans" eller något liknande i såna här fall. Och det lustiga är att såna här historier har funnits på webben sen tidigt 90-tal. Det är bara "the bad guy" som skiftar. Imorgon är det någon annan aktör som anklagas.
Det är heller ingen hemlighet att det som läggs ut på nätet för alltid kommer att finnas tillgängligt. I de flesta fall, i alla... fall. Hm.
Vill man vara riktig "safe" så låter man bli att registrera sig någonstans. Dessutom bör man sluta använda kredit/kontokort, bankomatkort, mobiltelefoni, och allt annat som kan tänkas lämna tydliga spår.
Jag själv är mer orolig över att Ipred klubbades igenom utan någon reagerade nämnvärt.
Men det är en annan historia.
Det är heller ingen hemlighet att det som läggs ut på nätet för alltid kommer att finnas tillgängligt. I de flesta fall, i alla... fall. Hm.
Vill man vara riktig "safe" så låter man bli att registrera sig någonstans. Dessutom bör man sluta använda kredit/kontokort, bankomatkort, mobiltelefoni, och allt annat som kan tänkas lämna tydliga spår.
Jag själv är mer orolig över att Ipred klubbades igenom utan någon reagerade nämnvärt.
Men det är en annan historia.
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
- Börje Frylmark
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-01-02
Det är inte att undra på iom att Facebook är amerikanskt och det alltså är långt till beslutsfattarna. Alla borde skriva upp sina lösenord så anhöriga kan ta bort en.
Men den som är död lider väl inte av det. Värre är det att Facebook får rätten till alla bilder folk lägger upp där.
Fast här på AF kanske också finns en del döda medlemmar? Även om man aldrig loggar in (mer), så står man kvar. Dags för rensning kanske?
Men den som är död lider väl inte av det. Värre är det att Facebook får rätten till alla bilder folk lägger upp där.
Fast här på AF kanske också finns en del döda medlemmar? Även om man aldrig loggar in (mer), så står man kvar. Dags för rensning kanske?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Fast här på AF kanske också finns en del döda medlemmar? Även om man aldrig loggar in (mer), så står man kvar. Dags för rensning kanske?
Och lite mer exakt HUR hade du tänkt dig att det skulle gå till? Vi känner inte medlemmars identitet, vi har ingen koll på folkbokföringen eller samkör medlemsregistret med Skatteverket.
Vi har bara de uppgifter medlemmarna själva har lämnat vid registreringen och de IP-nummer som olika inlägg skrivs från. Vi kan se när en medlem senast loggade in. Men vi kan inte se vem som är vem och definitivt inte vem som eventuellt skulle vara avliden (lika lite som Facebook kan). Om någon har publicerat en bild kan vi inte veta säkert vem den föreställer.
Enda sättet att göra om man så vill är att bestämma att alla medlemmar som inte skrivit/loggat in på en viss tid tas bort. Men deras inlägg kan inte tas bort, då uppstår det hål i diskussionerna. Precis som det en människa sagt i livet aldrig kan göras osagt. Vi lämnar outplånliga spår efter oss i världen under den tid vi lever, på olika sätt och på olika ställen.
Livet på Internet skiljer sig inte från det - det är mest formen för vilka spår vi lämnar som är annorlunda och att det kollektiva minnet är så mycket bättre. I det verkliga livet, det som försiggår runt omkring oss hela tiden, glöms saker bort och vi har bättre koll på vilka som ser och hör oss direkt om än inte indirekt, i andra och tredje hand. På Internet står allt vi publicerat kvar - på gott och ont.
Men det är inget vi kan göra något åt, och ingen annan heller. Den enda gången vi kan påverka det är innan vi publicerar något.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:Enda sättet att göra om man så vill är att bestämma att alla medlemmar som inte skrivit/loggat in på en viss tid tas bort. Men deras inlägg kan inte tas bort, då uppstår det hål i diskussionerna. Precis som det en människa sagt i livet aldrig kan göras osagt. Vi lämnar outplånliga spår efter oss i världen under den tid vi lever, på olika sätt och på olika ställen.
På något sätt kan det kännas rätt tryggt att veta att man satt sina spår i den moderna etern. Det är trösterikt att människor som numera är döda tidigare har levat och skrivit på till exempel detta forum. Mindre tryggt hade det känts om döda personer skulle kunna skriva på forumet, vilket väl ännu inte är möjligt. Men kanske blir sådant möjligt i någon avlägsen framtid.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Och det där med att Facebook "får rätten till bilderna vi lägger upp" är en missuppfattning. Det enda det handlar om är att användaravtalet måste inkludera skrivningar om rätt att använda medlemmarnas egna alster för att sajten ska fungera.
Facebook är ett komplext nätverk av småprogram som korsanvänder data överallt. Hela sajten bygger på att andra kan se det du lägger upp, det är det som menas med att det är en social nätverkssajt. Avtalet har varit Facebooks sätt att försäkra sig om att inte bli stämda när du lägger upp ett foto som sedan visas för tusen andra användare i massor av småprogram.
Tyvärr var avtalet skrivet på juridiskt byråkratspråk och övertolkades till det där med "Facebook äger dina bilder", och tolkningar i stil med att Facebook ville ha rätt att använda dina bilder även om du själv raderar dem och sedan tar bort ditt konto.
Men vad det handlade om var i princip alla andra användares datorer där dina bilder kan finnas cachade för att de har sett dina bilder på Facebook när du var medlem där.
Facebook är ett komplext nätverk av småprogram som korsanvänder data överallt. Hela sajten bygger på att andra kan se det du lägger upp, det är det som menas med att det är en social nätverkssajt. Avtalet har varit Facebooks sätt att försäkra sig om att inte bli stämda när du lägger upp ett foto som sedan visas för tusen andra användare i massor av småprogram.
Tyvärr var avtalet skrivet på juridiskt byråkratspråk och övertolkades till det där med "Facebook äger dina bilder", och tolkningar i stil med att Facebook ville ha rätt att använda dina bilder även om du själv raderar dem och sedan tar bort ditt konto.
Men vad det handlade om var i princip alla andra användares datorer där dina bilder kan finnas cachade för att de har sett dina bilder på Facebook när du var medlem där.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Nej, jag menar inte att inlägg ska tas bort för att medlemmar försvunnit. Däremot skulle man kunna skriva till medlemmar som inte varit inne på länge om de fortfarande vill kvarstå som medlemmar. Får man inget svar inom en viss tid, skulle ett nytt meddelande skickas att de tagits bort och får anmäla sig på nytt om de vill bli medlemmar.
Det måste gå rent tekniskt att ta bort medlemmar ur medlemslistan och deras profiler utan att deras inlägg försvinner. Klickar man på profilen skulle det kunna stå t ex "Tidigare medlem".
Det kan ju också vara intressant att veta hur många medlemmar forumet egentligen har (alltså inte hur många som en gång anmält sig).
Det måste gå rent tekniskt att ta bort medlemmar ur medlemslistan och deras profiler utan att deras inlägg försvinner. Klickar man på profilen skulle det kunna stå t ex "Tidigare medlem".
Det kan ju också vara intressant att veta hur många medlemmar forumet egentligen har (alltså inte hur många som en gång anmält sig).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag håller med Alien.
Det finns alltid personer som registrerar sg på ett forum och bara läser men inte skriver, eller som skriver väldigt sällan, så det är något att ta hänsyn till. Låt oss säga att vi skickar ett pm till alla medlemmar som inte har skrivit något och inte varit inloggade det senaste halvåret. Svarar de inte inom exempelvis tre månader (med tanke på att personen kan åka på semester, att man kan ha fått strul med Internetuppkoppling etc.) skickas ett mejl där det står exempelvis:
"Du har registrerat dig på Aspergerforum. På grund av att du inte varit inloggad på minst ett halvår, och inte svarat på det pm vi skickade till dig för tre månader sedan, raderar vi ditt konto. Dina inlägg kommer fortfarande att finnas kvar, det är bara kontot som försvinner. Du är givetvis välkommen att bli medlem igen om du vill."
Sen finns det ju medlemmar som skrivit för länge sedan men tröttnat. De kanske också ska få samma pm och mejl om borttagning.
Av de hundratals medlemmar som finns här, är det ju bara en liten klick som är aktiva. Kanske skulle det också gå att i listfunktionen välja bort alla som har skrivit 0 inlägg, om det nu inte går att ta bort deras användarkonton.
Jag bara spånar här ...
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag håller med Alien.
Det finns alltid personer som registrerar sg på ett forum och bara läser men inte skriver, eller som skriver väldigt sällan, så det är något att ta hänsyn till. Låt oss säga att vi skickar ett pm till alla medlemmar som inte har skrivit något och inte varit inloggade det senaste halvåret. Svarar de inte inom exempelvis tre månader (med tanke på att personen kan åka på semester, att man kan ha fått strul med Internetuppkoppling etc.) skickas ett mejl där det står exempelvis:
"Du har registrerat dig på Aspergerforum. På grund av att du inte varit inloggad på minst ett halvår, och inte svarat på det pm vi skickade till dig för tre månader sedan, raderar vi ditt konto. Dina inlägg kommer fortfarande att finnas kvar, det är bara kontot som försvinner. Du är givetvis välkommen att bli medlem igen om du vill."
Sen finns det ju medlemmar som skrivit för länge sedan men tröttnat. De kanske också ska få samma pm och mejl om borttagning.
Av de hundratals medlemmar som finns här, är det ju bara en liten klick som är aktiva. Kanske skulle det också gå att i listfunktionen välja bort alla som har skrivit 0 inlägg, om det nu inte går att ta bort deras användarkonton.
Jag bara spånar här ...
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Re: Döda personers sidor på facebook plockas inte bort!
tvilling99 skrev:Jag läste nyligen att avlidna personer som är med på facebook inte får sina sidor raderade trots påtryckningar från anöriga.
Vad tycker ni?
Riktigt dåligt, hänsynslöst och osmakligt. Men facebook har väldigt konstiga regler. De anser att de äger all information som läggs ut där.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:21:50, redigerad totalt 1 gång.
Facebook eller inte facebook?
Funderar på att skaffa konto på facebook men tänkte höra mig för bland de som verkligen kan IT-frågor först.
Vilka nackdelar/faror finns det med facebook?
Är facebook säkert eller hackas det ofta?
Om man reggat sig en gång, kan man radera kontot och sen skaffa nytt?
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd och flyttade därmed tråden från Övriga ämnen till Intressanta intressen.
Vilka nackdelar/faror finns det med facebook?
Är facebook säkert eller hackas det ofta?
Om man reggat sig en gång, kan man radera kontot och sen skaffa nytt?
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd och flyttade därmed tråden från Övriga ämnen till Intressanta intressen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Nackdelen är att en massa människor och företag som du inte förväntat dig kan få tag i den information du publicerar om du inte är väldigt noga med hur du ställer in dina sekretessinställningar, samt att Facebook vid flera större förändringar har ändrat på dessa inställningar så att folk visar mer att de tror att de gör. Det finns en massa extrafunktioner i sk applikationer som innebär att man visar sin information tex. Chatten var en säkerhetslucka för några månader sen så sedan dess har jag den alltid avstängd. Så det är väl inte hackande utan Facebook sätt att fungera som är den största faran om man är noga med sin integritet. Sen beror det ju alltid på hur man använder sitt konto om man ser det som viktigt eller inte.
Fördelarna är att det är ett väldigt lätt sätt att få information och bli uppdaterad på vissa frågor och vad dem man kommunicerar med håller på med. Mycket information som förut hade skickats på mail får jag nu via Facebook och information sprids också väldigt snabbt den vägen.
Nackdelen är att det har hänt att folk fått sitt konto nedstängt utan kommentarer och sen förlorat en massa kontakter och att det inte finns något enkelt sätt som jag känner till att spara ner information från Facebook.
Fördelarna är att det är ett väldigt lätt sätt att få information och bli uppdaterad på vissa frågor och vad dem man kommunicerar med håller på med. Mycket information som förut hade skickats på mail får jag nu via Facebook och information sprids också väldigt snabbt den vägen.
Nackdelen är att det har hänt att folk fått sitt konto nedstängt utan kommentarer och sen förlorat en massa kontakter och att det inte finns något enkelt sätt som jag känner till att spara ner information från Facebook.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Tog mig ett par minuter att avregistrera mig. Men tog totalt ca: en timme att radera för mig tillgänglig information på nätet (t.ex. sökmotorer). Självklart finns den informationen kvar någonstans plus att Facebook i princip är en öppen dörr in i din dator.
Överreklamerat medium som antagligen kommer reta upp dig mer än tillfredställa dig. Men intressant om man bryr sig om hur ofta ytligt bekanta gör sin toalett och dylikt.
Överreklamerat medium som antagligen kommer reta upp dig mer än tillfredställa dig. Men intressant om man bryr sig om hur ofta ytligt bekanta gör sin toalett och dylikt.
Återgå till Intressanta intressen