Få internet på Wii och smart-TV

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-23 12:42:01

Jag är inte så haj på detta med inställningar, så något måste ha blivit fel.

Vi börjar med Wii. Gamla hederliga Wii, inte Wii U. Jag gör som jag brukar, men det funkar inte.

Går in på Internet, Connection Settings.
Kan välja:
Connection 1
Connection 2
Connection 3

Jag har således möjlighet att ha 3 olika Internet-anslutningar.

Klickar på Connection 1.
Väljer "Wireless Connection" sant vårt SSID. Klickar på högerpil.

Kan välja: WEP, WPA-PSK (TKIP), WPA-PSK (AES) och WPA2-PSK (AES). Väljer WPA2-PSK (AES). Skriver in lösenordet. Klickar högerpil.

Auto-Obtain IP Address, kan välja Yes eller No, Advanced Settings är inte klickbart. Väljer Yes. Klickar högerpil.

Auto-Obtain DNS, kan välja Yes eller No. Advanced Settings är inte klickbart. Väljer Yes. Klickar högerpil.

Procy Server, kan välja Use eller Don't Use. Advanced Settings är inte klickbart. Väljer Don't Use. Proxy server har jag nog inte? Klickar högerpil.

MTU Value är satt till 0. Vet inte ens vad det är. Klickar högerpil och kommer tillbaka till början. Om jag klickar Save gör Wii:et ett "connection test" där anslutningen testas. Endera får jag veta att Internet inte funkar, eller så hänger sig alltihop.

Var ligger felet? Ska MTU Value vara satt till något annat än 0? Vad är MTU Value?
Jag måste väl inte in i routern och lägga till Wii:ets MAC-adress?

Vidare till TV:n. Det är en Toshiba CT-90430. Väljer inställningar, Nätverk, nätverksinställning. Anslutningstyp trådlös. Väljer att TV:n själv ska hitta anslutningen. Skriver i vårt lösenord. Inget händer.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: Få internet på Wii och smart-TV

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-23 15:03:54

Angående Wii:ets Internet så gjorde jag en ny sökning, hittade vårt Internet och angav lösenordet. Sket i avancerade inställningar.

Nu har jag Internet, men Wii:et tappar det ständigt. "Network not aviable. Contact your network administrator" kommer upp i en sekund. Därefter: "You have a working network connection".

När jag förlorar Intetnet på Wii:et, kommer jag tillbaka till startsidan för Internet där jag kan välja favoriter, skriva in en adress till en hemsida, googla m.m.

Medan jag skrivit detta i Tapatalk, har jag förlorat Internet minst åtta gånger, och fått tillbaka det på 1-2 sekunder.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-25 19:42:03

Det verkar inte som om någon vet något. På det svenska Wii-forumet är det låg aktivitet, så ställer jag frågan där tar det väl en evighet innan jag får svar ... :roll:
Lilla Gumman

Inläggav djmgf76 » 2015-09-27 14:11:24

Pröva med 1500 på MTU. Under vissa omständigheter kan det dock vara 1492. Allt annat du har ställt in verkar rätt. Se om detta fungerar...
djmgf76
Ny medlem

Anslöt: 2011-01-16

Inläggav plåtmonster » 2015-09-27 15:33:31

Undvik att ansluta ev smart-TV till internet. Det ger en massa intrång i privatlivet.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-29 20:37:43

plåtmonster skrev:Undvik att ansluta ev smart-TV till internet. Det ger en massa intrång i privatlivet.

Jag är medveten om riskerna. Vi har en smart-TV just för att kunna kolla på YouTube och liknande, trots riskerna med det.

Jodå, hdmi-kabel till laptops funkar också. Men nu vill jag kunna sitta med youtube-appen och kolla på YouTube, och sen klicka på en knapp i högra hörnet och vips ser jag YouTube klippet på TV:n också. Jag saknar det så mycket att jag nästan sliter mitt hår i frustration över att det inte fungerar. Är det så att ingen här vill/kan hjälpa mig med detta får jag fråga runt på andra håll. Någon borde ju veta hur man gör.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-29 21:39:44

djmgf76 skrev:Pröva med 1500 på MTU. Under vissa omständigheter kan det dock vara 1492. Allt annat du har ställt in verkar rätt. Se om detta fungerar...

1500 ger Wii Support Code: 11172, d.v.s. att jag nu är kopplad till hemmanätverket. Men loggas ut efter en kort stund, och loggas in lika fort igen.

1492 ger Wii Support Code: 11172, d.v.s. att jag är kopplad till hemmanätverket. Men jag har ingen Internet alls då.
Lilla Gumman

Inläggav plåtmonster » 2015-09-29 23:10:25

Lilla Gumman skrev:Jag är medveten om riskerna. Vi har en smart-TV just för att kunna kolla på YouTube och liknande, trots riskerna med det.
Stalltipset är att sätta en stationär PC vid TV:n som du sedan fjärrstyr. Det finns USB adapter för fjärrkontroll. Och använd någon BSD eller Linux på den annars blir det inte så stor mening med åtgärden.

Angående MTU, skruva ner den rejält till t.ex 1400 eller 500. Om inte det fungerar är det sannolikt något annat som är fel.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-29 23:53:28

Jag gillar Windows 10 skarpt. Det är något bättre än Windows 8 som jag älskade. Jag har snabbtestat Linux och det är väl ok att "leka" med, om jag säger så. Vi äger ingen stationär dator men det går väl att få tag på en billig skitdator på loppis och installera Linux på den bara för ändamålet om det nu är så viktigt. Ärligt talat har jag funerat på en sån där Chromecast eller vad det heter, men jag ser inte vitsen med det eftersom vi har en hdmi-kabel ständigt inkopplad i TV:n och kan bära dit någon av våra laptops.

Som jag sagt tidigare, jag vill att när jag klickar upp en video i YouTube-appen ska det finnas en knapp för att kunna se det hela på TV:n. Jag saknar den knappen och vill ha tillbaka den NU! Hur många gånger ska jag behöva upprepa det?
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-30 0:03:53

plåtmonster skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag är medveten om riskerna. Vi har en smart-TV just för att kunna kolla på YouTube och liknande, trots riskerna med det.
Stalltipset är att sätta en stationär PC vid TV:n som du sedan fjärrstyr. Det finns USB adapter för fjärrkontroll. Och använd någon BSD eller Linux på den annars blir det inte så stor mening med åtgärden.

Angående MTU, skruva ner den rejält till t.ex 1400 eller 500. Om inte det fungerar är det sannolikt något annat som är fel.

Ska testa det imorron bitti.

Vad kan "något annat" vara? Routern kanske int4 gillar Wii:et? Rätt som det är får vi inget Internet till våra laptops, utan får gå till routern och ta ur en kabel, vänta en kort stund och sen sätta tillbaka kabeln igen för att det ska fungera. Och nej, det är inte routern som är gammal, routrar fungerar oftast så. Vi har köpt ny router i snitt vartannat eller vart tredje år, och alla routrar har haft det behovet mer och mindre. Och ja, vi har valt olika fabrikat varje gång. Men Wii:et har ju haft Internet fram till nyligen ... iofs har jag inte försökt komma ut på nätet på evigheter eftersom jag ofrast bara tränar med Wii Fit Plus. Men nu vill jag även spela annat, och använda Internet på Wii:et igen.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-30 7:27:05

Men jag ger mig. Går det inte att göra så att man kan sitta med Youtube på smartphonen och få upp det på smart-TV:n längre på grund av att Android Lollipop inte vill att det ska fungera, fine. Lägg då ner diskussionen, alla andra tekniska lösningar känner jag redan till.

Söker mig till ett android-forum för att få ett konkret svar om det är Lollipops fel eller min smartphones fel. Och kanske går det att hacka sig runt problemet med rätt kunskap så att det åter går att föra över youtube till smart-TV:n direkt.. Försöker med det.

För övrigt har ju smart-TV:n några förinstallerade appar som inte fungerar utan Internet. Så nej, utan Internet är smart-TV:n inte densamma och inget av era förslag kan göra så att apparna funkar direkt när man klickar på dom. Därför är Internet i smart-TV:n enda lösningen. Sluta övertyga mig om motsatsen för det går inte!!!!
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in