Extremt ljudisolerat hus
37 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
aspiemelly skrev:
Alfapetsmamma, ska vi byta granne? Min spelar techno och rock... *skämt*, lider med dig.
Ja, alltså, jag gillar ju salsa, men inte vid tider jag själv inte valt och på den helvetiska volym som min granne har på. Så det skulle inte spela roll om han spelade Nina Hagen, klassiskt, reggae eller nåt annat jag också gillar. Jag vill inte betala sjutusen plus för att bli r*vknul*ad i öronen hemma. Helt enkelt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Det är väldigt sällan personligt, folk tänker sig inte för bara, och kanske inte har klart för sig hur mycket de hörs. Eller så orkar de inte bry sig bara. Felet är egentligen inte deras utan att husen är så dåligt byggda.
Kan inte låta bli att få Peps Perssons Hyreskasern i huvudet...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:
Om det bara var snicke-snack och tissel-tassel skulle jag vara glad...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Kvasir skrev:Absolut! Extremt bra ljudisolering är nummer ett på min kravlista för bostäder.
Min också.
Kvasir skrev:Tyvärr är det tydligen inget som är tillräckligt eftertraktat för att byggbolagen ska bry sig.
Eller myndigheterna. Ändå torde ljudföroreningar hemma vara en starkt bidragande orsak till att många får sina liv och sin arbetsförmåga förstörda bortom återhämtning.
En sak till att driva i lämpliga föreningar...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Kvasir skrev:Absolut! Extremt bra ljudisolering är nummer ett på min kravlista för bostäder.
Min också.
Låter dyrt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
alfapetsmamma skrev:aspiemelly skrev:
Alfapetsmamma, ska vi byta granne? Min spelar techno och rock... *skämt*, lider med dig.
Ja, alltså, jag gillar ju salsa, men inte vid tider jag själv inte valt och på den helvetiska volym som min granne har på. Så det skulle inte spela roll om han spelade Nina Hagen, klassiskt, reggae eller nåt annat jag också gillar. Jag vill inte betala sjutusen plus för att bli r*vknul*ad i öronen hemma. Helt enkelt.
Håller HELT med dig! Min "hyra" är lägre men ändå. Det är MITT hem och jag känner hur jag bryts ner mer och mer varje gång musiken sätter igång. En kompis pratade om hur hon skulle resa, köpa bil m.m. om hon vann en miljon. Jag tänkte bara, då skulle jag skaffa en TYST bostad. En liten tvåa-radhus-typ, som är ljudisolerad med tystaste möjligaste maskiner (kyl, frys, tvätt m.m.) gärna extra isolering runt dom rummen.
Jag gråter f-n nu, kan det aldrig få vara TYST!!!
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Ja, det skulle vara härligt. Jag hör nämligen grannarna när de pratar. De nuvarande en trappa upp är dock oerhört tysta av sig (två ungdomar i 20-årsåldern) och även om de har besök av en massa vänner så är de väldigt tysta av sig. Fast jag är lättirriterad när det gäller ljud. Den som har 1:ahandskontraktet på ungdomarnas lgh var rent för jävlig och grannen ovanför dem hör jag ibland när han drar sina köksmöbler över golvet. Det värsta här är ändå vattenledningsrören för det är någon jävla idiot som spolar så att de tjuter genom väggarna.
Fram till 1997 brukade jag brassa på med elgitarren så att det hördes ut på gatan (det är ett helt hus i vägen) och det var vissa som inte gillade det som kastade ägg på mina fönster (fast det dröjde innan jag kopplade ihop äggen med mitt oväsen - kvalificerat som tågurspårning).
Fram till 1997 brukade jag brassa på med elgitarren så att det hördes ut på gatan (det är ett helt hus i vägen) och det var vissa som inte gillade det som kastade ägg på mina fönster (fast det dröjde innan jag kopplade ihop äggen med mitt oväsen - kvalificerat som tågurspårning).
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Egentligen borde det byggas ljudisolerade bostäder för oss som har särskilda behov. Jag undrar hur många som tar livet av sig varje år för att de inte står ut med alla störande ljud överallt i samhället, och framförallt hemma? Men de som inte själva är ljudkänsliga förstår inte hur fruktansvärt det är och tar det inte på allvar. Jag tycker att störande ljud kan vara nog så allvarligt som misshandel, bara att det ger psykiska skador istället för fysiska.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
När jag tänker efter var förresten detta uppe på tapeten när jag just hade fått diagnos och var på LSS för att diskutera vilken hjälp de kunde erbjuda mig. De frågade faktiskt på fullt allvar om det skulle gå att ljudisolera min lägenhet bättre, och såvitt jag förstår med tanken att det eventuellt skulle kunna bekostas genom LSS. Jag konstaterade dock att det största problemet är basljud som fortplantas (nej, propagerar menar jag ju ) genom betongen, och det torde vara i stort sett omöjligt att isolera mot i en befintlig lägenhet. Jag bedömde det alltså själv som tekniskt omöjligt (i alla fall till rimligt kostnad).
Kvasir skrev:Egentligen borde det byggas ljudisolerade bostäder för oss som har särskilda behov. Jag undrar hur många som tar livet av sig varje år för att de inte står ut med alla störande ljud överallt i samhället, och framförallt hemma? Men de som inte själva är ljudkänsliga förstår inte hur fruktansvärt det är och tar det inte på allvar. Jag tycker att störande ljud kan vara nog så allvarligt som misshandel, bara att det ger psykiska skador istället för fysiska.
Jag ringde till några ledande bostadsbolag och föreslog särskilda bostadshus för överkänsliga i allmänhet och ljudkänsliga i synnerhet. De sa att de har så många andra grupper som kräver särskilda hus: allergiker, rörelsehindrade, elöverkänsliga etc att de inte kan hålla på och tillgodose alla.
Vill minnas att de på kommunen var av liknande åsikt. LSS-handläggare tror alltid att det ska gå att ljudisolera enstaka lägenheter i gamla usla papplådor med betongtrapp som resonanslåda, och verkar inte riktigt ha klart för sig att detta då innefattar att bygga om hela huset för att bli effektivt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Problemet är att ingen annan förstår hur fruktansvärt det är att vara ljudkänslig. De tar det inte på allvar just för att de inte kan förstå.
När jag klagade på störande ljud på jobbet verkade folk tro att jag skämtade. För mig var det blodigt allvar.
När jag klagade på störande ljud på jobbet verkade folk tro att jag skämtade. För mig var det blodigt allvar.
Kvasir skrev:Problemet är att ingen annan förstår hur fruktansvärt det är att vara ljudkänslig. De tar det inte på allvar just för att de inte kan förstå.När jag klagade på störande ljud på jobbet verkade folk tro att jag skämtade. För mig var det blodigt allvar.
Kan bara hålla med, blir helt vansinnig av störande ljud, som tur är bor jag lite avskilt, helt fritt från störande oljud.Måste vara ett helvete att tvingas bo i ett lyhört hus, i synnerhet med stökiga grannar!
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Jag konstaterade dock att det största problemet är basljud som fortplantas (nej, propagerar menar jag ju ) genom betongen...
- alfapetsmamma
Återgå till Att leva som Aspergare