Expressen: Bråk om psykvårdens riktlinjer
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Expressen: Bråk om psykvårdens riktlinjer
Hej!
Expressen har en artikel med rubriken: "Experternas åsikter går i sär om psykvårdens riktlinjer"
Här är länken:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.15652 ... riktlinjer
Expressen har en artikel med rubriken: "Experternas åsikter går i sär om psykvårdens riktlinjer"
Här är länken:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.15652 ... riktlinjer
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 19:29:45, redigerad totalt 1 gång.
*suck*
När ska folk lära sig att inte pendla från den ena extremen till den andra, och tro att något måste vara rätt och bäst och allt annat fel...
När ska folk lära sig att inte pendla från den ena extremen till den andra, och tro att något måste vara rätt och bäst och allt annat fel...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:29:45, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Ja.
borde jag skriva men jag blir ju inte överraskad.
De behandlar oss som man möjligen skulle kunna ursäkta en gud eller ödet för, som brickor i sitt spel. Nej, varken gud eller ödet, utan barn i sandlådan. Med nödlidande människor som leksaker. De dessa människor måste vända sig till för hjälp.
(Och vad ska man då vänta sig av myndigheterna...)
borde jag skriva men jag blir ju inte överraskad.
De behandlar oss som man möjligen skulle kunna ursäkta en gud eller ödet för, som brickor i sitt spel. Nej, varken gud eller ödet, utan barn i sandlådan. Med nödlidande människor som leksaker. De dessa människor måste vända sig till för hjälp.
(Och vad ska man då vänta sig av myndigheterna...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:29:45, redigerad totalt 1 gång.
Psykodynamik är väl bevisligen ineffektiv som behandlingsmetod, särskilt med tanke på oss NPFare?
Våra hinder försvinner inte för att vi rotar i vår barndom och snackar med ngn Freudfanatiker.
Våra hinder försvinner inte för att vi rotar i vår barndom och snackar med ngn Freudfanatiker.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:29:45, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Intressant diskussion. Förvånansvärt bra och saklig artikel för att vara Expressen, eller svensk press överhuvudtaget.
Osäker på vad jag står, dock är jag skeptisk till psykodynamik.
Hr som helst, bra exempel på en svår situation. Ska man ersätta gamla beprövade saker med nya saker? Antingen är de nya metoderna helt enkelt modernare och bättre eller så visar sig det nya vara en modefluga som visar sig ha problem.
Psykvården och vården i allmänhet och även andra samhällsfunktioner som skola bör vara lite trögrörliga och inte ta till sig allt nytt allför snabbt. Att ge nyheterna en viss tid att mogna och se om det blir nåt av dom innan man tar det till sig gör att man kommer att undvika många misstag.
Men det är nog dags för psykvården av idag att genomgå en rejäl förnyelse...
Osäker på vad jag står, dock är jag skeptisk till psykodynamik.
Hr som helst, bra exempel på en svår situation. Ska man ersätta gamla beprövade saker med nya saker? Antingen är de nya metoderna helt enkelt modernare och bättre eller så visar sig det nya vara en modefluga som visar sig ha problem.
Psykvården och vården i allmänhet och även andra samhällsfunktioner som skola bör vara lite trögrörliga och inte ta till sig allt nytt allför snabbt. Att ge nyheterna en viss tid att mogna och se om det blir nåt av dom innan man tar det till sig gör att man kommer att undvika många misstag.
Men det är nog dags för psykvården av idag att genomgå en rejäl förnyelse...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:29:45, redigerad totalt 1 gång.
Nej, psykodynamik är inte bevisligen ineffektiv som behandlingsmetod. Den är ineffektiv på fel indikationer, för fel ändamål och i fel (o-)kombinationer med andra metoder och effektiv i övrigt. Som de flesta andra metoder. Det är vi också flera på forumet som har vittnat om från egen erfarenhet, så det orkar jag inte orda mer om här.
Det bör räcka att säga att det är just den där bristen på ödmjukhet och pragmatism och överflödet på fackidiotism, revirpinkeri och tuppfäktning, som Expressenartikeln så ovanligt förträffligt illustrerade, oavsett vilken riktning som för tillfället står högst på gödselstacken, som gör att vissa människor, som kunde ha fått verksam hjälp, inte får det och kommer att förbli utan oavsett hur mycket resurserna skulle höjas.
Det bör räcka att säga att det är just den där bristen på ödmjukhet och pragmatism och överflödet på fackidiotism, revirpinkeri och tuppfäktning, som Expressenartikeln så ovanligt förträffligt illustrerade, oavsett vilken riktning som för tillfället står högst på gödselstacken, som gör att vissa människor, som kunde ha fått verksam hjälp, inte får det och kommer att förbli utan oavsett hur mycket resurserna skulle höjas.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:29:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Nej, psykodynamik är inte bevisligen ineffektiv som behandlingsmetod. Den är ineffektiv på fel indikationer, för fel ändamål och i fel (o-)kombinationer med andra metoder och effektiv i övrigt. Som de flesta andra metoder. Det är vi också flera på forumet som har vittnat om från egen erfarenhet, så det orkar jag inte orda mer om här.
Gotta luv ya!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:29:45, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
I morse läste jag i papperstidningen Upsala Nya Tidning en artikeln med rubriken: "Kritik mot terapiinriktning" som fick mig att läsa vidare inne i tidningen med rubriken "Valfriheten minskas" och sen kollade jag likadan artikel på Upsala Nya Tidnings hemsida. Det finns läsarkommentarer under artikeln. Här är länken:
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-A ... 10,00.html
mvh Noli
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-A ... 10,00.html
mvh Noli