Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav rdos » 2014-05-13 13:39:03

En länk till: http://www.thefreelibrary.com/Sexology+ ... a019613836

Tydligen så är inte heller prostitution olagligt i Ryssland. Det framgår oxå att man i Ryssland före kommunismen var mycket mer liberala än Europa.

Som sagt, Europa borde använda Ryssland (speciellt före kommunismen) som ett modelland istället för allt trams man skriver.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav rdos » 2014-05-13 20:41:21

Incest är också lagligt i Ryssland: http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_regarding_incest
Pedofiler är man hårda mot http://en.ria.ru/russia/20140314/188387 ... hiles.html

Så vad exakt baserar du dina påståenden på Alien?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-13 21:56:47

Jag uttalar mig om homofobin, både lagen och praktiken, i Ryssland. Som gjorde att Ryssland protesterade mot Österrikes bidrag.

Alla som inte levt under en sten borde känna till förföljelserna mot homosexuella i Ryssland. Jag länkade till trådar om detta. Här står det också om det: post1022848.html#p1022848

Däemot protesterade tydligen inget land mot sexismen i Polens video.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav rdos » 2014-05-13 22:20:26

Alien skrev:Jag uttalar mig om homofobin, både lagen och praktiken, i Ryssland. Som gjorde att Ryssland protesterade mot Österrikes bidrag.

Alla som inte levt under en sten borde känna till förföljelserna mot homosexuella i Ryssland. Jag länkade till trådar om detta. Här står det också om det: post1022848.html#p1022848


Annan typ av förföljelse av sexuellt avvikande finns i Europa men inte i Ryssland. Vad du menar är att det är viktigare att värna om HBT än andra sexuella avvikelser. Där vill jag uttrycka avvikande mening.

Alien skrev:Däemot protesterade tydligen inget land mot sexismen i Polens video.


En polack jag känner ansåg inte att det handlade om sexism. Det är PK-feminismen som spökar igen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-14 3:02:07

Klart den polska filmen var sexistisk! Skulle troligen blivit fälld om det varit en reklamfilm.

Enligt artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknads­kommunikation (ICC:s regler) får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bland annat kön. Enligt praxis anses reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande vara könsdiskriminerande (objektifierande reklam).


Den filmen framställde verkligen kvinnor som rena sexobjekt. Din polack kanske inte ens förstår vad sexism är.

Sexism kanske inte heller finns enligt dig (det är bara "påhittat" av femnister), då blir förstås inget sexistiskt.

Här är filmen. Varning för porrstuk!

We are Slavic, we know how it is
We like to shake what mama in the genes gave us
This is the hot blood, this is our Slavic call
We're Slavic girls, we know how to use our charming beauty
Now shake what your mama gave ya!
This is the Slavic blood, this is the beauty and grace
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-14 6:55:26

Schyssta lökar och heta brudar iksom, inget fel med det. Naturliga grejer, helt i sin ordning.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav elle » 2014-05-14 9:20:55

Alien skrev:Den filmen framställde verkligen kvinnor som rena sexobjekt. ]

Jag håller med . Dessutom har låten helt fel titel som bör istället heta Bröst

Tyvärr är det ett stort problem i Östeuropa där är mkt vanligt att kvinnor framställs som prostituerade i reklam . Räker att man åker bil och dessa reklam möter man överallt : kvinnor i underkläder som gör reklam för godis eller kvinnor som gör reklam för seriösa tjänster och bredvid en text som syftar på henne som prostituerad ..

Det finns som tur folk som har tröttnat på det och det var prat om nån lag mot sexistisk reklam så det finns iaf debatter om det .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-14 16:23:39

kvicksilver skrev:Sen förstår jag inte riktigt varför man buar för Ryssland konstant. Är ju inte Putin som står på scen.


Håller med. Det är ju inte dessa två unga tjejers fel.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21463
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-14 16:40:02

Jag är glad att "Skägget" vann. Polens bidrag, däremot, var äckligt sexistiskt.
Min analys av låtarna under tävlingens gång:

Ukraina: Habil. Kommer säkert få många stödröster just för att det är Ukraina.
Vitryssland: Herregud så larvigt. Provocerande dåligt. ESC 2015 kommer inte att gå i Minsk!
Azerbajdzjan: Låten är faktiskt vacker, men sångerskan sjunger en aning surt.
Island: Åh, Barbapapas små rara barn! Och de har med sig Roy och Roger! Och de har lyssnat mycket på Madhouse! Och Madhouse vrider sig i fasa!
Norge: Har ingen nerv, är bara tråkigt.
Rumänien: Hur f-n gjorde de det där när hon bara försvann? Låten är trist och det runda pianot är larvigt. Vad ska det vara bra för? Han spelar ju ändå inte på riktigt.
Armenien: Men GUD så falskt han sjunger! Huu! När han sjunger "You're not alone" låter det som ett hot. Mohohahaha, du är inte ensam!
Montenegro: Låter som temat ur "Titanic". Plus för att han har valt att sjunga på sitt eget språk, men låten säger mig ingenting.
Polen: Sexistisk skit.
Grekland: Så utomordentligt fånigt. Och nu hoppar de STUDSMATTA också.
Österrike: Bra låt, bra röst. Det skulle vara en underbar snyting åt alla HBTQ-fobiker om hon gick och vann hela kalaset.
Tyskland: Det GÅR i BAKtakt OCH låTER så ilLA.
Sverige: Rösten är i alla fall jättefin och det här är helt klart en av de bättre låtarna.
Frankrike: Citerar Game of Thrones: "Jag har haft diarré som har varit trevligare."
Ryssland: Är de blinda, de stackars tvillingarna, eller vad har de käpparna till? Inte gör de låten bättre iaf.
Italien: Ett plus för sång på italienska, men jag gillar inte låten. Den är aggressiv.
Slovenien: Inte så illa, men inget jag skulle sitta och digga till om den spelades på radio.
Finland: Helt okej. Om jag var på riktigt bra humör skulle jag säkert kunna släppa loss till det här.
Spanien: För smörigt för min smak. Men fint "regn" av ljus.
Schweiz: Jag har svårt för vissling i låtar. Där här är alldeles för hurtigt. Som att ha en hyperaktiv tax på scenen.
Ungern: Behjärtansvärt att sjunga om barnmisshandel, men det känns alldeles för sorgligt i ett sådant här sammanhang.
Malta: Coolt, en dulcimer! En glad låt iaf, även om det inte var någon höjdare.
Danmark: Vad sjunger karln? Scooby-doo? Skittöntigt!
Nederländerna: Bakgrundskompet är nästan identiskt med "Every breath you take".
San Marino: Kul för dem att de äntligen gick till final. Tyvärr är låten skittrist. Som ett nummer ur en riktigt dålig musikal.
Storbritannien: Nej, kära britter, ni vinner inte i år heller. För det här är för simpelt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21463
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav notwoodstock » 2014-05-16 22:48:05

notwoodstock
 
Inlägg: 3935
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-17 0:15:27

rdos skrev:
Alien skrev:Jag uttalar mig om homofobin, både lagen och praktiken, i Ryssland. Som gjorde att Ryssland protesterade mot Österrikes bidrag.

Alla som inte levt under en sten borde känna till förföljelserna mot homosexuella i Ryssland. Jag länkade till trådar om detta. Här står det också om det: post1022848.html#p1022848


Annan typ av förföljelse av sexuellt avvikande finns i Europa men inte i Ryssland. Vad du menar är att det är viktigare att värna om HBT än andra sexuella avvikelser. Där vill jag uttrycka avvikande mening.


Nu är det ju faktiskt just mot HBT som de nya lagarna vänder sig. Övriga sexuella minoriteter förbehåller jag mig rätten att vara tveksam till (zoofili, pedofili, incest). HBT handlar om vuxna samtyckande människor. För övrigt förstår jag inte vad övriga sexuellt avvikande har med ESC att göra. Conchita Wursts sång var ett statement för att få vara just HBT. Därför gillade en del framträdandet medan andra, t ex tyska myndigheter ogillade det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-17 0:56:15

kvicksilver skrev:Förstår inte riktigt den stora debatten/uppmärksamheten? En dragqueen i Eurovision är lite som en abortmotståndare i KD, ett naturligt inslag bland många, om man följt tävlingen de senaste åren. ;)

Sen förstår jag inte riktigt varför man buar för Ryssland konstant. Är ju inte Putin som står på scen.


Första gången en dragqueen med mustasch! Och det var länge sen Dana International vann (1998), då hade inte Putin makten och börjat fjäska för de konservativa och tyskortodoxa.



Synd om de väna tvillingsystrarna, men tävlingen handlar om känlsor. Kan tänka mig att texten upplevdes som hyckleri (även om den kan vara allvarlig menad av förförattarna):

Now something's got to give
make a brighter day
all we got to say

Chorus

Shine into my darkness
shine into the night, my rising sun
drive away the madness
Can you be a masterpiece of love
Sending out a message out above
Telling all the world to show some love
No one's gone bring me down, bring me down
You are my rising sun


Samtidigt passar dessa rader bara alltför väl in:
Living on the edge
closer to the crime
cross the line a step at a time


Just det, steg för steg underminerar Putin Ukraina.

Jag skulle gärna vilja kolla vilka länder som röstade mest för Ryssland, misstänker att det var just forna sovjetstater. Men hur röstade Ukraina?

Nu sägs det att Ryssland ska dra sig ur. Ska det bli som förr att (forna) Sovjetstaterna har egna tävlingar för att slippa konfronteras med Europa?

Det ryska parlamentet föreslår nu att landet ska få en egen version av Eurovision song contest (ESC), där "familjevärden" råder.
Ryska politiker har inte varit nådiga i sina kommentarer sedan den österrikiska dragartisten Conchita Wurst vunnit ESC.

Nu vill det ryska parlamentet, duman, att landet ska dra sig ur ESC och i stället skapa en egen tävling där "familjevärden" råder, skriver den finska nyhetsbyrån FNB och citerar den ryska nyhetsbyrån Interfax.

Nya tävlingen Voice of Eurasia

- Vårt tålamod är slut, sade kommunistpartiets ledamot Valerij Rasjkin till nyhetsbyrån Interfax på tisdagen.

- Vi måste lämna den här tävlingen. Vi kan inte tolerera den här gränslösa galenskapen.

Enligt Rasjkins förslag ska den nya tävlingen heta Voice of Eurasia och de tävlande länderna ska främst komma från forna Sovjetunionen.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2369521-r ... sig-ur-esc

ESC är inte bara en musiktävling, drar sig Ryssland ur visar det på en illavarslande tendens till isolering.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav kvicksilver » 2014-05-17 2:36:42

Alien skrev:Första gången en dragqueen med mustasch! Och det var länge sen Dana International vann (1998), då hade inte Putin makten och börjat fjäska för de konservativa och tyskortodoxa.


Men dragqueens och öppet homosexuella har väl funnits med i finalerna utan att ha vunnit? Sedan har ju Eurovision fått en stämpel, rättvist eller ej, som "gaygala" med ett stort följe från den communityn på senare år. I det ljuset tycker jag inte det är så speciellt.

En öppet homosexuell från Serbien vann 2007.

Har svårt att se utan belägg att "Shine" indirekt skulle handla om Krim - låten gavs ut tre dagar efter "folkomröstningen", och är antagligen skriven en bra bit innan. Ska man hålla på att överanalysera så små rader så kan vad som helst handla om vilket syfte man vill att det ska passa det till.


Alien skrev:Jag skulle gärna vilja kolla vilka länder som röstade mest för Ryssland, misstänker att det var just forna sovjetstater. Men hur röstade Ukraina?

Nu sägs det att Ryssland ska dra sig ur. Ska det bli som förr att (forna) Sovjetstaterna har egna tävlingar för att slippa konfronteras med Europa?


I semifinalen gav Ukraina Ryssland 6 poäng, i finalen 4. (Ryssland gav Ukraina 7 i båda).

De som gav flest var för de mesta gamla sovjetstater, ja. (Stora ryska minoriteter om inte annat):

Semifinal
Moldavien 12 p
Azerbajdzjan 10 p

Final
Azerbajdzjan 12 p
Vitryssland 12 p
Armenien 10 p
Grekland 10 p

Jämför med 2013:


Semifinal
Danmark 12 p

Austria 10 p
Belarus 10 p
Cyprus 10 p
Estonia 10 p
Ireland 10 p
Lithuania 10 p
Slovenia 10 p
Sweden 10 p
United Kingdom 10 p

Final
Estonia 12 p
Latvia 12 p

Semifinal
Ireland 10p
Slovenia 10p
United Kingdom 10p

(Orkade inte översätta på sista sektionen...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Russia_in_the_Eurovision_Song_Contest_2013#Points_awarded_to_Russia
http://en.wikipedia.org/wiki/Russia_in_the_Eurovision_Song_Contest_2014#Points_awarded_to_Russia


Sedan har jag ingen koll på kvalitet på låtbidraget, har inte sett Eurovision på flera år.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-17 3:00:36

kvicksilver skrev:En öppet homosexuell från Serbien vann 2007.

Det var väl också före den nuvarande attacken från Ryssland mot homosexuella och Gayropa. Dessutom så utmanade ju inte sångerskan på scenen som Conchita gjorde med sitt skägg.

kvicksilver skrev:Har svårt att se utan belägg att "Shine" indirekt skulle handla om Krim - låten gavs ut tre dagar efter "folkomröstningen", och är antagligen skriven en bra bit innan. Ska man hålla på att överanalysera så små rader så kan vad som helst handla om vilket syfte man vill att det ska passa det till.


Nej, men oavsett vad författarna tänkte och menade, så kan vi som lyssnar assooiera till aktuella händelser. Iaf jag tänker ofta på hur det ska gå för Ukraina. "Telling all the world to show some love" - då tänker nog flera på att Ryssland gör raka motsatsen.

Sedan är det möjligt att de som buade åt Ryssland snarare tänkte på "antihomopropagandalagen" än på Ukraina.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav kvicksilver » 2014-05-17 3:06:50

Alien skrev:
kvicksilver skrev:En öppet homosexuell från Serbien vann 2007.

Det var väl också före den nuvarande attacken från Ryssland mot homosexuella och Gayropa. Dessutom så utmande ju inte sångerskan på scenen som Conchita gjorde med sitt skägg.


Oavsett Putins moves hit och dit så har aldrig homosexuella haft det särskilt bra i Östeuropa. Han må vara den som gått längst och varit mest frispråkig i frågan, men liknande tendenser finns överallt söder om Berlin, om än i olika omfattningar. Se bara på protesterna i Frankrike, nya lagen i Kroatien, etc.

Tror det handlar om mer att Rysslandsfrågan har fått ett uppsving i media snarare att det skulle ha förändrats så extremt mycket i de "breda folklagren". Ser Putin snarare som en tacksamt politiskt offer (missförstå mig rätt, jag avskyr det mesta av hans politik, men tror snarare det handlar om en radikalisering snarare än plötsliga strömningar).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-17 3:14:35

Nu tycker jag faktiskt Rysslands bidrag 2013 (What if med Dina Garipova) var en starkare låt. Men hade de kommit med den i år hade säkert texten setts som minst sagt hyckladande.



What if we all opened our arms?
What if we came together as one?
What if we aimed to stop the alarms?
What if we chose to bury our guns?

Why don’t we always reach out to those
Who need us the most?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-17 3:27:21

tvilling99 skrev:
Zirre skrev:Slovenien är bra.

Håller med, märkligt att den fick så få poäng.


Svårt att sticka ut bland 26 bidrag, varav många ballader. Det finns ju redan en annan balkanballd, Montenegros, som det gick lite bättre för.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav rdos » 2014-05-17 22:23:50

Alien skrev:Nu är det ju faktiskt just mot HBT som de nya lagarna vänder sig. Övriga sexuella minoriteter förbehåller jag mig rätten att vara tveksam till (zoofili, pedofili, incest). HBT handlar om vuxna samtyckande människor. För övrigt förstår jag inte vad övriga sexuellt avvikande har med ESC att göra. Conchita Wursts sång var ett statement för att få vara just HBT. Därför gillade en del framträdandet medan andra, t ex tyska myndigheter ogillade det.


Poängen är att HBT politik inte har i ESC att göra ö.h.t. Det borde rimligen inte finnas så många högt kvalificerade HBT-artister som är ESC material, utan de är där av politiska skäl, inte på egna meriter. Därmed gör Ryssland och Tyskland rätt som klagar.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav kvicksilver » 2014-05-18 1:14:10

rdos skrev:
Alien skrev:Nu är det ju faktiskt just mot HBT som de nya lagarna vänder sig. Övriga sexuella minoriteter förbehåller jag mig rätten att vara tveksam till (zoofili, pedofili, incest). HBT handlar om vuxna samtyckande människor. För övrigt förstår jag inte vad övriga sexuellt avvikande har med ESC att göra. Conchita Wursts sång var ett statement för att få vara just HBT. Därför gillade en del framträdandet medan andra, t ex tyska myndigheter ogillade det.


Poängen är att HBT politik inte har i ESC att göra ö.h.t. Det borde rimligen inte finnas så många högt kvalificerade HBT-artister som är ESC material, utan de är där av politiska skäl, inte på egna meriter. Därmed gör Ryssland och Tyskland rätt som klagar.


Var kommer Tyskland in? Så vitt jag förstod det var "tyskortodox" bara en helt mänsklig typo.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-18 3:03:08

rdos skrev:
Alien skrev:Nu är det ju faktiskt just mot HBT som de nya lagarna vänder sig. Övriga sexuella minoriteter förbehåller jag mig rätten att vara tveksam till (zoofili, pedofili, incest). HBT handlar om vuxna samtyckande människor. För övrigt förstår jag inte vad övriga sexuellt avvikande har med ESC att göra. Conchita Wursts sång var ett statement för att få vara just HBT. Därför gillade en del framträdandet medan andra, t ex tyska myndigheter ogillade det.


Poängen är att HBT politik inte har i ESC att göra ö.h.t. Det borde rimligen inte finnas så många högt kvalificerade HBT-artister som är ESC material, utan de är där av politiska skäl, inte på egna meriter. Därmed gör Ryssland och Tyskland rätt som klagar.


1. Det var Ryssland och Vitryssland (inte Tyskland) som gjorde politik av det genom att protestera*, sången i sig är inte politisk.
2. Det var Österrike som bestämde att Rise like a phoenix med Chonchita var ESC-material, det har inget annat land rätt att lägga sig i.
3. Det var det folket i ESC-länderna som röstade fram bidraget till finalen
4. Det var de 37 ESC-ländernas juryer och folk som röstade fram bidraget till segern.

Hade Österrike el något annat land däremot haft en sång på temat "Ryssland ut ur Ukraina", då hade det blivit diskvalificerat för politik.

Som tidigare skrivits, Dana Interanatinal vann 1998, skandalduon tATu representerade Ryssland 2003 (de antydde att de var lesbiska fast de inte var det, deras manager berättade att han föredrog underåriga flickor och inspirerats av porrsajter när gruppen skapades), en lesbiska sångerska vann segern åt Serbien 2007, den finländska sångerskan Krista Siegfrids kysste en flicka i kören vid sitt framträdande förra året. HBT verkar faktiskt höra ihop med ESC, det är Rysslands inställning som förändrats/hårdnat.

*
"Austria will be represented in Eurovision 2014 by the transvestite contestant Conchita Wurst, who leads the lifestyle inapplicable for Russians [sic]," the All-Russian Parent Meeting petition read.

"The popular international competition that our children will be watching has become a hotbed of sodomy at the initiation of the European liberals.

"Russia is one of the only European countries that has managed to maintain normal and healthy family values based on love and mutual support between men and women."
http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 96690.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav kvicksilver » 2014-05-18 3:17:44

Just därför som "politikförbud" är en hycklarparagraf - tycker inte det går att skilja på utförande, låttext och smink på det sättet utan att hålla en tävling, i schlager såväl som idrott, och snacka om att skilja det från politik är i grunden omöjligt. "Det personliga är politiskt".

Se bara på OS 1980 i Moskva, OS 1984 i Los Angeles, OS 2008 i Beijing Sochi-OS nu och sedemera fotbolls-VM i Brasilien, Ryssland och Qatar.

Tycker att den förste öppet homosexuella som draftats i NFL är en betydligt större nyhet i det här fallet - idrotten har långt större problem med homofobi än vad Eurovision någonsin haft, och då har sport ett betydligt större hjärta hos mig än musik, så jag talar inte direkt i egen sak.

Men vill man koppla allting till onyanserat och svepande Rysslandshat (att bua ut tjejerna i stället för Putin) så är det svårare att göra det med amerikansk proffsidrott än med en slätstruken musikfestival.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-18 3:34:21

Det är klart allt är politik. Den land som vinner i ESC och får arrangera nästa års tävling, räknar med många besökare, reklam och ökad turism.

t.A.T.u fick många poäng år 2003 och i Ryssland blev man besvikna över att de inte vann utan bara kom trea. Alla länder gav poäng till Ryssland utom UK och Irland:

The UK and Ireland were the only countries in the contest not to vote for this song.[1] This led to complaints from the Russian officials which then lead to the BBC and RTÉ revealing the full order of how the countries had voted (something which they had never done before or since).
https://en.wikipedia.org/wiki/Ne_Ver%27,_Ne_Boysia

Irlands telefonröster kom inte fram pga tekniska problem. Men även om de kunnat räknas, så hade Ryssland inte vunnit utan blivit nr 2.

Det är blodigt allvar med ESC!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav Alien » 2014-05-18 4:13:47



Jag tycker hur folk röstar är intressant. Fast ibland blir det vara för förutsägbart, som när Grekland och Cypern alltid ger varandra 12 poäng.
När Cypern och Grekland gav 12 poäng till varandra buades det i publiken. Samma sak hände varje gång Ryssland fick höga poäng.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ESC_2003

Ryssland var inte populärt då heller. Berodde det på andra Tjetjenienkriget? Kanske snarare på att tATu uppfört sig så illa och det visste ju publiken om.
Detta års största skandaler orsakades av den ryska duon t.A.T.u., vilka det gick rykten om att de skulle vara lesbiska. Duon orsakade problem för arrangörerna, fullföljde inte en enda hel repetition och kom även i gräl med Lou som representerade Tyskland. Gruppen blev varnad av EBU på grund av sitt uppträdande.


Annars är det förstås självklart att folk röstar på bidrag från de länder som har samma/liknande språk och kultur. Jag tror ju inte att norrmännen röster för att de tänker "vi röster på Sverige för att vi är grannar" utan för att de redan hört bidraget, känner till artisten etc. Den här gången fick Sverige 12 poäng av Danmark, 8 p av Norge, 7 p av Island och 10 p av Finland (som inte brukar var så "granntrogen").

Armenien och Azerbadjan röstar tydligen inte på varandra, det har förstås politiska orsaker.
En staty som står i Azerbajdzjan men skulpterad av en armenier, visades i Armeniens förvideo. Efter klagomål från Azerbajdzjans tv-bolag togs statyn bort från videon som visades i finalen.Dock kom istället Armenien att visa upp statyn på en skylt när de presenterade landets poäng, vilket retade upp Azerbajdzjans tv-bolag ITV. Förutom detta kom det fram att Azerbajdzjans tv-bolag medvetet tagit bort Armeniens telefonnummer ur bild vid snabbgenomgången i finalen, och dessutom förhört ett antal medborgare som röstade på Armeniens bidrag. Efter detta skärpte EBU reglerna, och från och med 2010 års festival är det numera ett företag i Köln som sänder ut telefonnumren till de olika länderna och kontrolleras från denna station
https://sv.wikipedia.org/wiki/ESC_2009# ... h_Armenien

Den som tror att ESC bara är en musiktävling har ingen koll.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46584
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2014

Inläggav rdos » 2014-05-18 10:07:47

Det bästa vore om ESC skedde utan shower och med bara ljud. Då hade mycket av HBT-eländet inte kunnat visas, och dessutom så hade då låtarna snarare än framförandena av dem räknats. Vid röstningen så skulle man inte få veta vilken artist som framförde låten eller vilket land som låten kom ifrån för att förhindra "kompisröstande".
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in