Eurovision Song Contest (ESC) 2010
Eurovision Song Contest (ESC) 2010
Eurovision Song Contest 2010
Vet inte om det redan finns en sådan tråd men aja.
Vilka tror ni går vidare till final? Vilka tror ni vinner? Vilka är era favoriter? Berätta!
Mina favoriter är: Danmark, Norge, Tyskland, Estland (synd att Estland åkte ut ;( ) och Israel.
Vet inte om det redan finns en sådan tråd men aja.
Vilka tror ni går vidare till final? Vilka tror ni vinner? Vilka är era favoriter? Berätta!
Mina favoriter är: Danmark, Norge, Tyskland, Estland (synd att Estland åkte ut ;( ) och Israel.
Vad jobbigt att se den svenska kulturens "kronjuvel" när man läser igenom trådarna. Det finns inget jag avskyr så mycket som just de här evenemangen. Överhypad, propagandaplatform för ultraliberalt leverne.
Jag får hemska flashbacks där svenska proletärer i blåställ slöt upp bakom vårt bidrag på samma sätt som berlin bakom sina överdopade damer i friidrott. De vore så bra om de kunde lägga ned eländet eller göra om det till någon slags uppdaterad MTV-version istället för att ha med massa misslyckade outgivna alkoliserade så kallade karriärsmusiker.
Jag får hemska flashbacks där svenska proletärer i blåställ slöt upp bakom vårt bidrag på samma sätt som berlin bakom sina överdopade damer i friidrott. De vore så bra om de kunde lägga ned eländet eller göra om det till någon slags uppdaterad MTV-version istället för att ha med massa misslyckade outgivna alkoliserade så kallade karriärsmusiker.
Höh? Det var ju just det vi inte gjorde...
Nåja, smaken är som baken.
Så missnöjd som jag var med att Annas låt gick vidare känns det inte helt fel att få se vilket dåligt val det alltså var.
Vår europeiska jury gav högst poäng till just min absoluta favorit, Salem al Fakir...
Jag tyckte åtminstone Salems, Darins, Andreas Johnsons och Timotejs låtar var klart bättre än Annas och blev verkligen besviken när någon helt annan, i mitt tycke helt ointressant och slätstruken låt, vann. Tyckte inte den hade någonting. Och det gjorde inte Europa heller. Tuff skit. Men vi röstar fortfarande lite för mycket med hjärtat och för lite med tanke på vad som kanske kan slå i Europa.
Nåja, smaken är som baken.
Så missnöjd som jag var med att Annas låt gick vidare känns det inte helt fel att få se vilket dåligt val det alltså var.
Vår europeiska jury gav högst poäng till just min absoluta favorit, Salem al Fakir...
Jag tyckte åtminstone Salems, Darins, Andreas Johnsons och Timotejs låtar var klart bättre än Annas och blev verkligen besviken när någon helt annan, i mitt tycke helt ointressant och slätstruken låt, vann. Tyckte inte den hade någonting. Och det gjorde inte Europa heller. Tuff skit. Men vi röstar fortfarande lite för mycket med hjärtat och för lite med tanke på vad som kanske kan slå i Europa.
Men om alla röstar taktiskt skulle det bli precis samma slags låtar i ESC. Det är ju bl a skillnaderna som gör det intressant. Samtidigt innebär dessa två semifinaler att allt som är för udda slås ut. Finland satsade på något äkta finskt i år och sjöng t o m på finska. Och kom förstås inte med.
Annas låt var inte min favorit men jag tyckte det var en söt låt och tjejen var charmig. Det blir ju avslaget att se själva finalen nu när Sverige inte är med. Som att se EM i fotboll när Sverige inte gått vidare, tänker jag mig. Är man verkligt intresserad av fotboll så gör det detsamma vem som vinner, eller?
Annas låt var inte min favorit men jag tyckte det var en söt låt och tjejen var charmig. Det blir ju avslaget att se själva finalen nu när Sverige inte är med. Som att se EM i fotboll när Sverige inte gått vidare, tänker jag mig. Är man verkligt intresserad av fotboll så gör det detsamma vem som vinner, eller?
undrar när Sverige skickar något som överhuvudtaget är gångbart i ESC
sedan vi skickade Martin S 2003 så har man inte haft något som funkar
även om jag gillade The Arks låt och Ernmans men t ex Stenmarcks visste
jag att det går åt helvete, samma med Perellis som inte kom till finalen pga
att folk skulle röstat fram henne utan för att det fanns en jury som gav en
"green card" om man snackar golfspråk
Av årets låtar vilka jag kommer ihåg just nu så skulle dessa ha kunnat ge 7-17.placering i finalen
Manboy
Heaven and hell (min favorit)
Darins låt
Timoteij (kanske)
i dessa har jag inte lagt någon annat värde än vad magkänslan ger
Låtar som vunnit som jag efter en lyssning varit säker på
Sandra Kim - Jaime la vie -86
Toto Cutugno - Insieme 1992 -90
Carola - Fångad av en stormvind -91
Olsen brothers - Fly on the wings of love -00
Ruslana Lysichenko - Wild dances -04
Lordi - Hard rock halleluja -06
A.Rybak - Fairytale -09
Lordi med reservation pga hårdrock inte varit uppe tidigare men den slog alla rekord
sedan vi skickade Martin S 2003 så har man inte haft något som funkar
även om jag gillade The Arks låt och Ernmans men t ex Stenmarcks visste
jag att det går åt helvete, samma med Perellis som inte kom till finalen pga
att folk skulle röstat fram henne utan för att det fanns en jury som gav en
"green card" om man snackar golfspråk
Av årets låtar vilka jag kommer ihåg just nu så skulle dessa ha kunnat ge 7-17.placering i finalen
Manboy
Heaven and hell (min favorit)
Darins låt
Timoteij (kanske)
i dessa har jag inte lagt någon annat värde än vad magkänslan ger
Låtar som vunnit som jag efter en lyssning varit säker på
Sandra Kim - Jaime la vie -86
Toto Cutugno - Insieme 1992 -90
Carola - Fångad av en stormvind -91
Olsen brothers - Fly on the wings of love -00
Ruslana Lysichenko - Wild dances -04
Lordi - Hard rock halleluja -06
A.Rybak - Fairytale -09
Lordi med reservation pga hårdrock inte varit uppe tidigare men den slog alla rekord
Jasså, det var som fan! Jag tyckte faktiskt hon var en av de bättre... lite originell i alla fall (inte helt olik Björk) och kul låt, även om själva texten var bedrövlig.
Får en känsla av att de som skriver pop- och schlagerlåtar kör efter ett färdigt recept där man bara behöver ändra enstaka ord och toner och så har man vips en ny nästan likadan låt med nästan samma text som alla andra. Som om de gjort den i sömnen, och ungefär lika upphetsande.
Då behövs det inte mycket för att bli jätteoriginell... räcker att sjunga om aprikoskärnor eller något väldigt litet istället för bara hjärta och smärta.
Får en känsla av att de som skriver pop- och schlagerlåtar kör efter ett färdigt recept där man bara behöver ändra enstaka ord och toner och så har man vips en ny nästan likadan låt med nästan samma text som alla andra. Som om de gjort den i sömnen, och ungefär lika upphetsande.
Då behövs det inte mycket för att bli jätteoriginell... räcker att sjunga om aprikoskärnor eller något väldigt litet istället för bara hjärta och smärta.
Nämen... En ESC-tråd och JAG är inte här!
Behöver jag säga att jag är totalt BETAGEN, FASCINERAD och totalt INSNÖAD då det gäller Eurovision Song Contest.
Det är dels därför jag inte varit här på AS-forum de senaste veckorna. Jag har varit på andra ESC-chattar och sajter och lyssnat, babblat, röstat och debatterat vilt.
Jag tyckte det var SKÖNT att Sverige inte kom till Final. För första gången på 35 år har jag kunnat njuta fullständigt utan att sitta och ha nervösa fjärilar i magen under hela sändningen.
Det var så himla njutbart att bara lugnt kunna se alla de andra ländernas bidrag.
Jag gillade:
- Turkiet
- Tyskland
- Danmark
- Belgien
- Ukraina
- Spanien (bättre som videoklipp dock)
Kul att Danmarks låt - som var ett av de ratade bidragen av ca 2800 inkomna bidrag i Sverige och inte ens tog sig vidare till delfinalerna - gick så bra i ESC.
Behöver jag säga att jag är totalt BETAGEN, FASCINERAD och totalt INSNÖAD då det gäller Eurovision Song Contest.
Det är dels därför jag inte varit här på AS-forum de senaste veckorna. Jag har varit på andra ESC-chattar och sajter och lyssnat, babblat, röstat och debatterat vilt.
Jag tyckte det var SKÖNT att Sverige inte kom till Final. För första gången på 35 år har jag kunnat njuta fullständigt utan att sitta och ha nervösa fjärilar i magen under hela sändningen.
Det var så himla njutbart att bara lugnt kunna se alla de andra ländernas bidrag.
Jag gillade:
- Turkiet
- Tyskland
- Danmark
- Belgien
- Ukraina
- Spanien (bättre som videoklipp dock)
Kul att Danmarks låt - som var ett av de ratade bidragen av ca 2800 inkomna bidrag i Sverige och inte ens tog sig vidare till delfinalerna - gick så bra i ESC.
Truly skrev:Jag tyckte det var SKÖNT att Sverige inte kom till Final. För första gången på 35 år har jag kunnat njuta fullständigt utan att sitta och ha nervösa fjärilar i magen under hela sändningen.
Ja, det var verkligen häftigt att mest småtitta lite, dessutom (i mitt fall) mest på poängutdelningen utan att ha lyssnat jätteordentligt på särskilt många låtar. Hade inte hört den tyska låten under själva tävlingen.
Vinnerskan Lena har för övrigt gjort en nakenchock i någon reality-show, så "totalt okänd för fyra månader sedan" kanske inte är helt riktigt. Fick intrycket att det var i fjol. Fick ett mail med länk och tittade på ett klipp på en tysk tidnings sajt hemma, i annan dator, och sitter på Upptåget på väg till fikaträffen i Uppsala nu, så jag får återkomma med länk. Om ingen annan hittar den först. Ska lagom börja plocka ihop och bli klar att kliva av här, vi rullar just in i Uppsala...
Den tyska låten var helt ok men jag tyckte nog bätte om den stillsamma Ein bisschen Frieden, som Tyskland vann med förra gången. Men det var länge sen, musiken ändras men inte jag.
De låtar jag tyckte bäst om var:
- Drip drop (Armenien)
- My heart is yours (Norge)
- Life looks better in spring (Cypern)
- Me and my guitar (Belgien, min favorit av alla låtarna)
- It's for you (Irland)
De låtar jag tyckte bäst om var:
- Drip drop (Armenien)
- My heart is yours (Norge)
- Life looks better in spring (Cypern)
- Me and my guitar (Belgien, min favorit av alla låtarna)
- It's for you (Irland)
Pemer skrev:Truly skrev:Jag tyckte det var SKÖNT att Sverige inte kom till Final. För första gången på 35 år har jag kunnat njuta fullständigt utan att sitta och ha nervösa fjärilar i magen under hela sändningen.
Ja, det var verkligen häftigt att mest småtitta lite, dessutom (i mitt fall) mest på poängutdelningen utan att ha lyssnat jätteordentligt på särskilt många låtar. Hade inte hört den tyska låten under själva tävlingen.
Vinnerskan Lena har för övrigt gjort en nakenchock i någon reality-show, så "totalt okänd för fyra månader sedan" kanske inte är helt riktigt. Fick intrycket att det var i fjol. Fick ett mail med länk och tittade på ett klipp på en tysk tidnings sajt hemma, i annan dator, och sitter på Upptåget på väg till fikaträffen i Uppsala nu, så jag får återkomma med länk. Om ingen annan hittar den först. Ska lagom börja plocka ihop och bli klar att kliva av här, vi rullar just in i Uppsala...
Nämen Pemer. Fy skäms... Har du inte lyssnat in dig ORDENTLIGT på alla låtarna!?
Jag började lyssna in mig på alla andra länders bidrag redan i februari-mars. Därför var det ganska enkelt att inse att Anna Bergendahls låt inte skulle ha en chans. Alldeles för många ballader i år och det var ju redan klart innan den svenska finalen (och semifinalerna) var klara.
Fast det finns nog inte så många insnöade ESC-fans i Svergie. De flesta verkar vara mer intresserade av Melodifestivalen.
Jag kollar ju även de övriga ländernas finaler (de som har finaler, alla har ju inte det).
Ja, jag vet jag ÄR totalt insnöad och stolt över det!
Ha det så gott i Uppsala!
Jag lyckades missa hela ESC tills jag zappade lite och såg "nån musikgrej" och sen zappade vidare. Kul att slippa NT-ESC-hysterin för en gångs skulle, blev dock lite sur att jag missade Jimmy Jump men som tur var finns YouTube.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03