ett monotont tal
9 inlägg
• Sida 1 av 1
ett monotont tal
Hur då monotont? Jag tar dessa ord från en blogg som har info om aspergers. Förstår inte vad monotont tal är.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Det enda jag kan tänka mig att det låter som är dessa gamla text-to-speech-sidor på nätet där man kunde skriva in en text och få den uppläst. Numera låter rösterna på dessa sidor ganska naturliga, men för några år sen så lätdemsåhär. Degjordeingapausermellanordenochhadesammatonfallhelatiden.
- extraterrestrial
- Anslöt: 2010-06-19
Miche skrev:Jodå, det finns några aspisar som pratar väldigt monotont (och det är tröttande att lyssna på), inga betoningar på ord och samma relativt höga röst hela tiden!
under min utredning fick jag höra att jag hade väldigt monotont tal, även mitt ansikte saknar ansiktsuttryck när jag talar å inget kropps språk. detta var visserligen ingen nyhet, men hade inte fått det beskrivet som monotont innan.
hon sa att det ofta beror på långvariga depressioner också, och att det inte var direkt karaktäristiskt för asperger/autism..
dock så har jag en väldigt låg volym istället så det är åt helt andra hållet.. kan hålla med om att högljudda personer är jobbigt att lyssna på.. även om jag förmodligen inte är nån kanon å prata med heller..
Firkraag skrev:Miche skrev:Jodå, det finns några aspisar som pratar väldigt monotont (och det är tröttande att lyssna på), inga betoningar på ord och samma relativt höga röst hela tiden!
under min utredning fick jag höra att jag hade väldigt monotont tal, även mitt ansikte saknar ansiktsuttryck när jag talar å inget kropps språk. detta var visserligen ingen nyhet, men hade inte fått det beskrivet som monotont innan.
hon sa att det ofta beror på långvariga depressioner också, och att det inte var direkt karaktäristiskt för asperger/autism..
dock så har jag en väldigt låg volym istället så det är åt helt andra hållet.. kan hålla med om att högljudda personer är jobbigt att lyssna på.. även om jag förmodligen inte är nån kanon å prata med heller..
Det var samma för mig, att jag talar i väldigt monoton röst och är helt "robotiserad" i både kropp och tal.
Men; enligt henne är det "typiskt asperger"
Jag tror inte att det nödvändigtvis har med nedstämdhet att göra. Det handlar snarare om att kroppsspråket och talet inte är lika automatiserat som hos NT, vilket gör att det kanske verkar aningen stelt i andras ögon.
- temporary21
- Anslöt: 2009-10-20
Återgå till Att leva som Aspergare