Ett kallare samhälle

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Ett kallare samhälle

Inläggav rattlelizard » 2008-07-03 11:46:01

Hej!
Jag vile dela med mig av en händelse jag inte tagit någon skada av men ändå får mig att bli lite fundersam över en del saker.

Jag ringde upp en Neurolog med egen klinik jag varit patient hos under 6 år.
Nu hade jag inte talat med denna människan på två år och ringde i ett medicinskt ärende.
Det som slog mig när Doktorn svarade i telefonen var att hans första fråga hade förändrats sedan två år tillbaka.

För två år sedan skulle han ha ställt en första fråga om hur jag mår.
Nu var hans första fråga:
-Har du börjat jobba ännu?
följt av en tystnad i luren.

Nu skiftar mitt humör ganska bra upp och ner speciellt med de nya medicinerna men jag har ju en långsiktig plan att faktiskt ta mig tillbaka ut på arbetsmarknaden och bidra med något annat än att känna mig som en parasit.

Det följdes av: -Polisen ringde mig tidigt i våras, sa läkaren.
Tystnad i luren.

"Jag blev rånad för fyra år sedan och gick till polisen anmälde detta och försökte få ut ersättning på hemförsäkringen.
Jag blev uppringd av Folksam och kallad till förhör på försäkringsbolaget och gick dit för jag hade ju inget att dölja.
Sedan blev jag polisanmäld för försök till bedrägeri och en utredning tog fart som slutade med att målet skrevs av efter alla dessa år och en nota på 25 000 kr för staten ,Jag ville få ut 2500kr eftersom de tog min mobil också"

Det jag vill ha fram förstår ni nog.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:32:55, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard

Anslöt: 2008-04-06

Inläggav rattlelizard » 2008-07-03 11:52:48

Jag glömde tillägga att läkaren blev uppringd för att intyga om att jag har minnesproblem och att göra två förhör kan ge vissa skillnader eftersom jag får gissa ibland när jag glömt för att inte verka för senil.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:32:55, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard

Inläggav Inger » 2008-07-03 13:04:19

Trevligt bemötande... :roll: *(f)ryser*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Mardröm » 2008-07-03 18:21:10

:roll:
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Pemer » 2008-07-03 19:07:41

Ja... vad ska man säga... what´s the world coming to... :(
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Debbido » 2008-07-03 19:36:20

En gammal aspergare sa till mig: "DE säger att det sitter väldigt många aspergergare i fängelserna. Kan du förstå det?"

"Tja, 8) i MITT fall kan jag förstå det. Jag kan ju bli verbalt agressiv när jag känner mig djupt kränkt (mest av de "där uppe"), men annars.... :roll: .....nej, det fattar jag inte.

Vi pratade om detta och undrade om det inte oftast handlade om missförstånd i fråga om kroppsspråk, ordval, kommunikation. Om vi inte ser vissa oskrivna lagar så kan vi ju råka bryta mot dem, omedvetet.

I DITT fall är frågan :?: :?: :?: VAD kan ha gått snett? Varför skulle de tro att du var en försäkringsfuskare? Därför att det finns många aspergare i fängelserna? Har vi dåligt rykte? Fördomar? En fördom kan bli en DOM.

Eftersom både aspergare och övriga sjukskrivna har blivit utsatta för massmedial förföljelese i flera år nu så har ingen gått opåverkad ut ur detta. "Sjukdom är inget skäl till sjukskrivning", m fl uttalanden är klart rasistiska om nu vi sjuka skulle vara en ras. Det är vi inte, inte ens en etnisk grupp, så inga diskrimineringslagar finns mot förtalskampanjer mot oss. De har dock burit frukt. Allt fler behandlar sjukpensionärer som skit. Vi blir bemötta med kyla och misstänksamhet p g a massmedial förföljelse. Ordet har enorm makt! Alla påverkas, inkl. läkarna.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav weasley » 2008-07-03 19:59:17

rattle

Jag fattar inte.... trodde läkaren att du fuskade med försäkringen? Eller trodde han att du hade rånat honom (men då stämmer inte tidslinjen)? Eller berättade läkaren för dej att polisen trodde läkaren fuskade?

Tell?!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:32:55, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Mardröm » 2008-07-03 20:20:06

Du måste tänka annorluda och driva med ala myndigheter. eller de ska inte veta det, om du inte vill ha ngt du inte får annars.

Myndigheter är befolade av horor som tror de är förmer. Alla som jobbar för lön är horor. Bevisa motsatsen.
Jag gillar horor, mnen inte finförnäma skitkärringar som inte fattar att de är det, att det är livets uppbyggnad, och sexet är ju fritt, så de är verkligen horor.
Hursom, om nn säger att polisen ringde så varför inte säga: Ja, det var den där andra idioten till neurolog som jag kastade överbort på finlandsfärjan. DE försöker tändigt ta mig, men, han förtjänade ju det så stöddig som han var. Och de får aldrig fast mig.

Kan du bara tänka när han ringer polisen o dillar sen? Hur han fruktar?
Han lär inte älska dig husom, och planscherna i skolkassen när jag var liten sa att "ett barn som ite blir älskat lär sig hata..." ja ni vet.
Men allt ska vara cynisk realpolitik.
Det är mitt intresse.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:32:56, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Pemer » 2008-07-03 23:03:22

Tror det kan vara dags att försöka få ut något sakligt och inte för syrligt i pressen just om att vi funktionshindrade inte har haft någon lobby stark nog att bli utnämnda till folkgrupp som det kan vara diskriminering att hetsa mot, och hur det nu därför är vi som får ta en stadigt större del av normalitetsfascismens samlade intolerans... :roll:

Till skillnad då mot t ex avvikande etniciteter och sexuella läggningar. Då har man allt en heder som det kostar att kränka! Det är åtminstone FRISKA människor, men det är de som är SJUKA som är kvar att hugga på...

Hur friskt är egentligen ett samhälle som inte anser sig ha råd att visa tolerans och fördragsamhet med sjukdom???
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:32:56, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Re: Ett kallare samhälle

Inläggav antikropp » 2008-07-03 23:43:10

rattlelizard skrev:Det jag vill ha fram förstår ni nog.

Njae faktiskt inte. Varför berättade han om sin försäkringshistoria? Vad har hans möjligheter att få ut ersättning för olycksfall från sin privata hemförsäkring att göra med din förmåga att jobba? Det låter lite långsökt.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 14:32:56, redigerad totalt 1 gång.
antikropp

Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Debbido » 2008-07-04 1:42:49

Pemer skrev:Tror det kan vara dags att försöka få ut något sakligt och inte för syrligt i pressen just om att vi funktionshindrade inte har haft någon lobby stark nog att bli utnämnda till folkgrupp som det kan vara diskriminering att hetsa mot, och hur det nu därför är vi som får ta en stadigt större del av normalitetsfascismens samlade intolerans... :roll:

Till skillnad då mot t ex avvikande etniciteter och sexuella läggningar. Då har man allt en heder som det kostar att kränka! Det är åtminstone FRISKA människor, men det är de som är SJUKA som är kvar att hugga på...

Hur friskt är egentligen ett samhälle som inte anser sig ha råd att visa tolerans och fördragsamhet med sjukdom???

Svar: ett sådant samhälle är sjukt! Det är ocivilicerat.

Ringde Handikappombudsmannen och frågade: "Finns det inga lagar mot diskriminering av handikappade?" "Jo, sa de. Det är föbjudet att diskriminera handikappade på deras arbetsplat eller i skolan eller vid inköp av varor och tjänster."

- Jaha, men kan man skriva vad som helst om de sjuka i tidningarna? Får man skriva nedsättande ord om oss?

- Det är många som ringt och undrat, men nej, det finns inga lagar mot sådant.

VA?????????????? Man får alltså inte skriva eller säga vad man vill om homosexuella, men däremot om de sjuka? WHY?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:32:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Inläggav rattlelizard » 2008-07-04 12:19:39

weasley skrev:rattle

Jag fattar inte.... trodde läkaren att du fuskade med försäkringen? Eller trodde han att du hade rånat honom (men då stämmer inte tidslinjen)? Eller berättade läkaren för dej att polisen trodde läkaren fuskade?

Tell?!

ok.
Det är inte ni som är tröga det är jag som tänker på ett sätt och berättar på ett annat tyvärr även när jag skriver.

Det var jag som blev rånad och misstrodd av försäkringsbolaget eftersom min historia inte stämde med den jag gett polisen.
Jag blev först förhörd av polisen i samband med rånet och sedan satt en försäkringsutredare två veckorsenare och läste innantill ur polisens protokoll och förhörde mig och då stämde inte mina minnesuppgifter med deras papper .
Så då blev jag polisanmäld och fick utstå att vara misstänkt bedragare på papperet i några år så i våras ville polisen avsluta ärendet i brist på bevis och ringde upp min neurolog och fick bekräftat att jag har stora minnesproblem så ärendet avskrevs.

När jag då ringde Neurologen så fick jag en känsla av att han tyckte det var en obehaglig upplevelse att bli uppringd av polisen även om jag är oskyldig så kanske han inte vill bli inblandad i polisutredningar.

Samt att han slutat fråga vanliga läkare/patient frågor typ den vanligaste : Hur mår du?
Eller min favorit: Vad kan jag hjälpa dig med då?

De frågorna var utbytta med:Har du börjat jobba?

Så det var två händelser som jag berättade om som tyvärr gick ihop till en.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:32:56, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard

Inläggav Pemer » 2008-07-04 12:34:44

Är det kört att sparka hårt på försäkringsbolaget igen och kräva den ersättning du borde haft rätt till hela tiden?

Även detta är väl ett sådant sammanhang av diskriminering/kränkning av en funktionsnedsatt person som inte faller inom ramen för vad Handikappombudsmannen kan göra något åt, men det här måste vi börja lobba för.

Det måste bli allvarligare och mer sanktionsbelagt att bete sig illa mot människor med sjukdomar och/eller handikapp. Inte förrän det blir det kommer man att kunna få de attitydförändringar vi så väl behöver.

Då kan alla berörda börja lära sig tänka utifrån perspektivet "Hur mår du? Hur kan vi hjälpa dig?" snarare än att misstro allt och alla, vilket verkar vara alltför mångas grundinställning nu.
Pemer

Inläggav rattlelizard » 2008-07-04 12:51:24

Är det kört att sparka hårt på försäkringsbolaget igen och kräva den ersättning du borde haft rätt till hela tiden?

Jag blev avrådd av advokaten att göra det eftersom att det kan bli en principsak för försäkringsbolaget och då sätter de in allt vad de har mot mig och jag orkar faktiskt inte kämpa en sådan kamp just nu.
Jag försökte på inrådan av mina föräldrar få ut det jag hade rätt till enligt mina försäkringsvilkor men blev istället kriminaliserad i deras ögon.

Det verkligt tragiska är att jag försökte begära ut en ersättning på 2500kr.
Hela försäkringsutredningen+polishanteringen kostade skattebetalarna 25 000kr.
rattlelizard

Inläggav Pemer » 2008-07-04 13:02:31

Förstår dig...

Har du lust att hänga ut bolaget i fråga här i tråden? Känns som ren konsumentupplysning att få veta vilka det är man ska akta sig för... och gärna viska lite i vänners och bekantas öron om den saken också... skit ska skit ha...

Om du inte vill göra det i tråden får du gärna pm:a mig vilka det var. Jag skulle aldrig vilja teckna en försäkring med detta bolag...
Pemer

Inläggav rattlelizard » 2008-07-04 13:04:16

Det var Folksam.
rattlelizard

Inläggav Pemer » 2008-07-04 13:10:07

Nej men, kan man tänka sig...

Det är där jag är ganska säker på att mina föräldrar hade barnförsäkring för mig, men som Folksam naturligtvis "inte kan se" att det funnits någon när jag hört av mig för att kolla om det finns försäkringsmedel att få ut i olika sammanhang för det medfödda funktionshinder jag diagnosticerats med först långt fram i vuxenlivet...
Pemer

Inläggav rattlelizard » 2008-07-04 15:32:14

Pemer skrev:Nej men, kan man tänka sig...

Det är där jag är ganska säker på att mina föräldrar hade barnförsäkring för mig, men som Folksam naturligtvis "inte kan se" att det funnits någon när jag hört av mig för att kolla om det finns försäkringsmedel att få ut i olika sammanhang för det medfödda funktionshinder jag diagnosticerats med först långt fram i vuxenlivet...

Tänka sig jag ska också skriva brev i samma ärende vad lustigt då får vi se hur det går!
rattlelizard

Inläggav Debbido » 2008-07-05 0:25:47

Ja, jag tror allt jag uppfattade din berättelse ungefär riktigt från början. Du blev misstänkt för att du inte är riktigt som alla andra. Men att det var det dåliga närminnet som fällde dig fattade jag inte.

De där kan ju bli problem i vittnessammanhang för alla oss som har dåligt närminne.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:32:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-06 15:51:02

rattlelizard skrev:Jag blev avrådd av advokaten att göra det eftersom att det kan bli en principsak för försäkringsbolaget och då sätter de in allt vad de har mot mig och jag orkar faktiskt inte kämpa en sådan kamp just nu.

Respekt för att du inte orkar med det just nu, MEN det motstånd som försäkringsbolag ändå måste utöva är aldrig goodwill utåt i en process och även om du inte vinner kan det ge ringar på vattnet i bolaget att inte göra så nästa gång. Så det så fint heter "vi har utarbetat en ny rutin".
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in