Ett farligt exempel på vårdare.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Ett farligt exempel på vårdare.

Inläggav ufo » 2009-05-08 9:46:51

Efter en månad av misshandel tog flickan sitt liv.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/flicka-pa-behandlingshem-tog-sitt-liv-1.860256
Vårdhemmets hemsida
http://www.sposit.se/HVB/CarlBG.htm

Nu anser ju jag att ta sitt liv är farligt. Så jag drar på mig ännu en varning och pekar ut det här vårdhemmet som direkt farligt för sina vårdtagare.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 19:26:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-08 11:25:59

Du är väl inte den enda som pekar ut dem som det, de har väl fått skarp kritik av Länstyrelsen, bland annat?

Läste i DN idag om att "stället inte hade kompetensen att ta hand om flickan" eller hur det uttrycktes och tänkte förstås på alla ungar med bokstäver som är på ett ställe där de inte kan nåt om autismspektrumstörningar, eller ADHD eller nåt annat. Det är kanske inte jämförbart med att nån begått självmord, men illa nog...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-05-08 11:52:32

Ofrånkomliga följder av privatiserings- och sparpolitik med ointresserade eller i vissa fall överbelastade politiker och tjänstemän.

Inte första gången liknande råkar komma ut och säkert inte sista. Jag tvivlar på att mycket har förbättrats permanent efter tidigare skandaler ens i äldrevård och annat för "rumsrena" människor, och "behandlingshem", som i så många fall var sopstationer redan innan, ska man säkert inte tala om.
Samt NPF som ingen vet vad det är.

Samt folk som har fler än ett problem samtidigt... ...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2009-05-08 12:10:38

Och ufo, jag blev glad när jag såg ditt nick i postningslistan när jag loggade in. Och jag är glad att någon tar upp den här nyheten på forumet.
Zombie

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-08 16:00:04

Curt Rune Roos anser att behandling som lett till självmord är att "gnabbas". Jag hoppas att någon kommer gnabbas med dig en dag, din jävla lök.

Såna här figurer slingrar sig ta mig fan alltid. Ta ifrån dem titlar och in med dem i finkan säger jag. Där kan de få se hur det är att gnabbas på riktigt...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:26:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav mnordgren » 2009-05-08 16:21:10

Man kan ju tycka att de som befinner sig på vårdhem borde ha rätt att slippa "gnabb". Eller har han inte insett att dessa personer ska erbjudas en skyddad miljö? Det är väl själva grundtanken med sådana inrättningar.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 19:26:00, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav ufo » 2009-05-08 23:19:09

@Zombie
Kul att du blir glad av att se mig posta, alltid roligt med uppskattning.
Men hur man kan bli glad av den här nyheten övergår mitt förstånd.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 19:26:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Inläggav Zombie » 2009-05-08 23:23:35

Jag blev glad att någon tog upp den här på forumet, snälla du. Var jag så otydlig eller läste du slarvigt? :?
Zombie

Inläggav jonsch » 2009-05-09 0:05:42

Zombie skrev:Jag blev glad att någon tog upp den här på forumet, snälla du. Var jag så otydlig eller läste du slarvigt? :?

:-)032
Jag tror faktiskt att du utnyttjade svenska språket mer bokstavligt än vad ufo gjorde. ufo läste nog mellan raderna, helt enkelt.

Intressant nog är det ovanligt att jag ser så tydliga exempel på missförstånd p.g.a. bokstavlighet som jag tror att det här var. Delvis är vi medvetna om det och försöker neutralisera det och delvis så dränks det i eller förväxlas med andra missförstånd, de flesta gånger.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:26:00, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Alien » 2009-05-09 1:46:42

Killar i gäng kan vara rent ut sagt för jävliga och dessa killar hade aggressionsproblem.

Bris, Barnens rätt i samhället, reagerar skarpt på uppgifterna.

– Jag blir helt bestört när jag hör att man placerat en flicka ensam med pojkar på detta vis. Och dessutom att hemmet verkar ha tolererat våld mellan ungdomarna, säger samordnaren Eva Stenlund som särskilt arbetar med placerade barn.

– Vi hör av omkring 400 placerade barn per år. De är så övergivna och känner ofta att ingen bryr sig om dem. Man undrar om det måste gå så här långt innan man reagerar på att de privata vårdhemmen ofta inte klarar sitt uppdrag.

På ungdomshem som drivs av Statens institutionsstyrelse, SiS, bor inte flickor och pojkar i tonåren tillsammans.

– Ungdomarna bär ofta med sig dåliga könsrollsmönster som gör att flickorna kommer i underläge. Därför är det ytterst olämpligt, säger Stig-Arne Tengmer, ansvarig för säkerhetsfrågor vid SiS.

En dum fråga: Varför inte utöka SiS i stället för att ha HVB som inte klarar av sitt uppdrag?

På de särskilda ungdomshemmen vårdas ungdomar med tung psykosocial problematik enligt Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Vården syftar till att hjälpa den unge till utveckling och mognad och skapa förutsättningar för ett liv utan våld, droger och kriminalitet.

Frivilligt placerade klienter kan också vårdas både vid LVM-hemmen och inom ungdomsvården med stöd av Socialtjänstlagen (SoL).

Vid de särskilda ungdomshemmen vårdas även ungdomar som av allmän domstol dömts till sluten ungdomsvård. Vården sker enligt Lagen om verkställighet av sluten ungdomsvård. (LSU).
http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=7133

Jag hittar inget om vilka krav HVB-hemmen måste uppfylla innan de godkänns betr utbildning m m. Men tydligen är det många som inte riktigt klarar av sitt uppdrag, t ex enligt denna granskning av HVB-hem i Stockholms län:

Dagens situation innebär dock att Hem för vård eller boende (HVB) inte alltid har uppfattat att de har något reglerat ansvar för hälso- och sjukvårdinsatser för personer med psykiskt funktionshinder.

http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2007/9677/Sammanfattning.htm

Finns det något sätt att förebygga sådana tragedier? Tankarna går automatiskt till det amerikanska systemet med stämning och skadestånd.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2009-05-09 1:58:20

Ja, här kanske den amerikanska stämningsmanin i någon liten mån balanserar den privata vårdens godtycklighet.

Men inte mycket, är jag rädd. Vem som helst har liksom inte råd eller kontaktnät till att stämma. Och lyckas man stämma så räcker det ändå inte med att ha rätt för att också få rätt mot ett mäktigt vårdbolag.

Och här skulle det väl knappast bli bättre, när våra politiker förblir oförändrat privatiseringsfrälsta (plundrar det allmänna åt sina kompisar många gånger) och samtidigt helt enkelt och skamlöst skiter i hur det går för de röstsvaga "grupper" de har ansvar för.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-09 13:01:20

Alien skrev:En dum fråga: Varför inte utöka SiS i stället för att ha HVB som inte klarar av sitt uppdrag?

Påminner om att det var en SiS-institution som fick kritik för att de hade ungarna i isoleringscell även efter mindre incidenter... Kommer inte ihåg vad radioprogrammet som uppmärksammade det hette, men googla på radio och Lövsta skolhem ska du nog hitta.

Och det finns mer att säga om dessa institutioner och hur de hanterar de ungar de har där. Inte så gräsliga saker som att ha ungarna i säckar i krokar i taket eller bränna dem med cigarett-tändare, som jag läste om ett familjehem i blaskan igår, men en massa underlåtenhetssynder, dubbla budskap, slapphet, brist på rutiner och kompetens visar de iaf.

Du kan ju tänka dig hur bra det funkar med t ex autistiska ungar att bli fasthållen, hållen i ovetskap om vad som ska hända, få bo ihop med ständigt nya personer man inte valt eller få höra att en regel alltid gäller fast den sen inte gäller i verkligheten, annat än när viss personal jobbar osv osv osv.. :(
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Miche » 2009-05-09 14:21:33

Överhuvudtaget när det gäller behandlingshem så verkar det vara illa ställt!

Hittade just den här artikeln...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Proffe Slimp » 2009-05-09 14:25:48

Zombie skrev:Ofrånkomliga följder av privatiserings- och sparpolitik med ointresserade eller i vissa fall överbelastade politiker och tjänstemän.

Inte första gången liknande råkar komma ut och säkert inte sista. Jag tvivlar på att mycket har förbättrats permanent efter tidigare skandaler ens i äldrevård och annat för "rumsrena" människor, och "behandlingshem", som i så många fall var sopstationer redan innan, ska man säkert inte tala om.
Samt NPF som ingen vet vad det är.

Samt folk som har fler än ett problem samtidigt... ...
Nja, det låter mer som brist på personligt ansvar. Visserligen så är pengar alltid bra, men det är vad man gör med dom som räknas också.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp

Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Zombie » 2009-05-09 14:45:02

Proffe Slimp skrev:brist på personligt ansvar. Visserligen så är pengar alltid bra, men det är vad man gör med dom som räknas också.
Zombie skrev:ointresserade eller i vissa fall överbelastade politiker och tjänstemän.

Visst har ägarna, cheferna och personalen på golvet ansvar de också. Men ansvarskedjan går neråt i den ordning jag angav nu, och ansvaret ska därmed också utkrävas i den ordningen.
Zombie

Inläggav ufo » 2009-05-11 0:10:55

Zombie skrev:Jag blev glad att någon tog upp den här på forumet, snälla du. Var jag så otydlig eller läste du slarvigt? :?
Det var nog jag som läste slarvigt. För inte står det samma sak som jag vill minnas att det gjorde. :-)063
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Inläggav Zombie » 2009-05-11 0:17:09

Händer mig också ibland. :)
Zombie

Inläggav Alien » 2009-09-20 15:03:45

Jag hörde just ett program om "fallet Elin" i P1 programserie Generation Z.

”Mitt liv är förstört tack vare socialtjänsten i Linköping”, skrev Elin innan hon hängde sig nära Carl Bobergsgården i Mönsterås. I Elins rum hittades ett brev där hon berättar om varför hennes liv blivit förstört En kylig förmiddag i april hittas 13-åriga Elins döda kropp. Hon hade hängt sig efter att ha blivit misshandlad av äldre killar på behandlingshemmet Carl Bobergsgården i Mönsterås. Kvar i Elins rum låg hennes dagbok, där hon berättar hur socialtjänsten förstört hennes liv…
http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=3314

Jag hörde inte från början. Men tydligen blev Elin utsatt för sexuella övergrepp som liten. Hennes mor mådde inte bra, och därför skickades Elin och hennes lillebror till ett familjehem. Till en början för några veckor men veckorna blev till år. Elin berättade för sin storasyster att fosterpappan var hård och våldsam.

Socialtjänsten ska besöka barnen i familjehemmen och prata enskilt med barnet. Men det gjorde de inte och socialtjänstemännen skriver slentrianmässigt att Elin utvecklats bra.

Elins mamma ville ha tillbaka sina barn, de var ju frivilligt placerade. Men då hotade socialen med att använda LVU i stället.

När Ellin äntligen fick lämna fosterhemmet var det för att skickas till ett annat hem. Vid det laget hade hon förlorat förtroendet till alla vuxna, och de enda hon pratade öppet med var sin syster och sin mor. Fosterhemmet tyckte att de inte fick kontakt med Elin. Då beslöts att ransonera telefonsamtalen till en gång i veckan.

Till slut avsade sig fosterhemmet att ta hand om Elin. Det var då hon flyttades till behandlingshemmet Carl Bobergsgården.

Radioprogrammet går i repris natten mot tisdag kl 0.30.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav regnif » 2009-09-20 15:29:07

Ibland har jag tänkt på behandlingshem men jag tror inte jag skulle vilja hamna på nåt. På LVU tex..eller annars kanske heller. Om man inte får komma därifrån hur man vill. Jag trodde man hade dem till för att börja må bättre, men efter allt man läser så tror jag inte.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Re: Ett farligt exempel på vårdare.

Inläggav mikael » 2011-09-15 7:17:38

Tragiskt!
Dom borde kunna dömas!
Eller finns det en lucka i lagen?
Eller skyddar dom varandra?
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Miche » 2011-09-15 8:02:19

Soc och förvaltningsdomstolarna är världens bundisar och håller varandra om ryggen. Enligt domstolen gör soc nästan aldrig fel, det behövs riktigt jävla bra advokater som pekar på fel efter fel som soc gjort för att domstolen ska döma till soc nackdel.

Jag vet ett sådant fall som är uppe i rätten nu där familjen väntar på utslag. Soc är förhoppningsvis totalt överkörda av tre otroligt duktiga advokater (varav en hjälpte vår familj) som arbetat en massa för att barnet som blivit LVU:at på totalt felaktiga grunder ska få komma hem igen.

Om den riktiga turen infinner sig (troligen lättare att vinna en miljard på Lotto) så kommer polisanmälningarna och anmälningarna till JO att resultera i lagändringar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav lhollo » 2011-09-15 16:08:49

jag ska inte säga att jag egentligen kan uttrycka mig eftersom jag bara levt i ett hem. men oftast så tar bara fosterföräldrarna emot barnen för pengar vilket leder till att barnen behandlas ibland som boskapsdjur, tvingas lägga fram en perfekt fasad, ljuga för tanten från soc att "allt är bra" hjärntvättade och livrädda. ibland kan man inte heller uttrycka ord vad de gör mot en bara säga att man är rädd och att de har en i sin makt. man är rädd för att de hotar en med en massa olika saker, utnyttjar varenda tillfälle att göra så att man blir fast. de tvingar en göra saker man inte vill, får en känna sig liten och värdelös, får en att veta att det enda man kan hoppas på är frihet när man kommer kastas ut.
lhollo

Anslöt: 2011-07-05

Inläggav Zombie » 2011-09-15 16:24:18

lhollo skrev:jag ska inte säga att jag egentligen kan uttrycka mig eftersom jag bara levt i ett hem. men oftast så tar bara fosterföräldrarna emot barnen för pengar vilket leder till att barnen behandlas ibland som boskapsdjur, tvingas lägga fram en perfekt fasad, ljuga för tanten från soc att "allt är bra" hjärntvättade och livrädda. ibland kan man inte heller uttrycka ord vad de gör mot en bara säga att man är rädd och att de har en i sin makt. man är rädd för att de hotar en med en massa olika saker, utnyttjar varenda tillfälle att göra så att man blir fast. de tvingar en göra saker man inte vill, får en känna sig liten och värdelös, får en att veta att det enda man kan hoppas på är frihet när man kommer kastas ut.

Jag misstänker att det där kan gälla dig. I så fall kanske du skulle söka hjälp. Vet ju inte om du redan har försökt och vet föga om vad man kan tipsa om, men BRIS är iallafall ett ställe jag tänker på.
Zombie

Inläggav lhollo » 2011-09-15 17:26:45

Zombie skrev:
lhollo skrev:jag ska inte säga att jag egentligen kan uttrycka mig eftersom jag bara levt i ett hem. men oftast så tar bara fosterföräldrarna emot barnen för pengar vilket leder till att barnen behandlas ibland som boskapsdjur, tvingas lägga fram en perfekt fasad, ljuga för tanten från soc att "allt är bra" hjärntvättade och livrädda. ibland kan man inte heller uttrycka ord vad de gör mot en bara säga att man är rädd och att de har en i sin makt. man är rädd för att de hotar en med en massa olika saker, utnyttjar varenda tillfälle att göra så att man blir fast. de tvingar en göra saker man inte vill, får en känna sig liten och värdelös, får en att veta att det enda man kan hoppas på är frihet när man kommer kastas ut.

Jag misstänker att det där kan gälla dig. I så fall kanske du skulle söka hjälp. Vet ju inte om du redan har försökt och vet föga om vad man kan tipsa om, men BRIS är iallafall ett ställe jag tänker på.

man vågar inte...det är tabu, skräck är ett mäktigt medel...
och dessutom berättade jag för soc vad som hände när jag var 9 men de sket i det
lhollo

Anslöt: 2011-07-05

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in