Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mardröm » 2007-11-15 3:03:28

Det beror väl på hur det går och hur man är. Om man upplever att man överför dåliga gener så är det nog vettigt att inte skaffa barn, jag tänker nog så pga de problem jag haft. Men hade allt gågtt bra ekonomiskt så...jag har bara ekonomiska problem egentligen. Ni vet, skillnaden mellan en ubermänsch exentriker och en byfånekuf är plånboken.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav ford » 2007-11-15 13:48:28

Upplever man att man har ork och kraft att ta hand om ett barn tycker jag det är rätt att skaffa sig det, förutsatt att man vill.

Visst kan man få barn, som själva har as., men trots det så hade ju ingen av oss här på forumet existerat om man selekterat bort potentiellt "as-bärande" föräldrar.

Trots allt är jag ganska tacksam över att jag existerar, och anser snarare att samhället bör anpassas så att alla, även funktionshindrade kan få en plats.

Börjar man fundera kring om det är oetiskt för en funktionshindrad att skaffa barn, så närmar man sig ett mycket otäckt samhälle av en typ som var vanlig på mitten av 1900-talet (tänker inte enbart på nazi-tyskland, även om det är skräckexemplet, utan även på Sverige, vid den tiden faktiskt).
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav weasley » 2007-11-15 17:04:46

Ja, tänk att man SJÄLV sitter och funderar på att "rena mänskligheten" från SEJ SJÄLV!

Jag finner det aningen bisarrt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav ford » 2007-11-15 17:45:26

Typ ja, så med andra ord:

Om man vill och har möjlighet att skaffa barn, samt känner att man har tillräckligt med ork och personlig mognad för att passa som förälder så är det bara att köra på! :)

-Men man bör noga tänka igenom beslutet, oavsett om man har as. eller är NT, för ett barn kommer att totalt förändra ens liv, på både ont och gott.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2007-11-15 18:07:00

Som jag ser det är barn inte något att hmm... sträva efter. Iaf inte för mig.

De låter inte vackert. Och helt utan förvarningar kommer det ut saker ur vilkensomhelst av ungens kroppsöppning. När barnen väl kommit över överraskningsattacker-ur-kroppsöppningarna-stadiet så börjar de få mentala kapaciteter för att koordinera en attack i flock.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav tahlia » 2007-11-15 18:20:44

weasley skrev:Ja, tänk att man SJÄLV sitter och funderar på att "rena mänskligheten" från SEJ SJÄLV!

Jag finner det aningen bisarrt.


Det handlar inte om att "rena mänskligheten" från mig själv, det handlar om att inte ställa till så barnen får lida fan för att man överför sin AS till dem.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kristofer » 2007-11-15 18:38:22

tahlia skrev:
weasley skrev:Ja, tänk att man SJÄLV sitter och funderar på att "rena mänskligheten" från SEJ SJÄLV!

Jag finner det aningen bisarrt.


Det handlar inte om att "rena mänskligheten" från mig själv, det handlar om att inte ställa till så barnen får lida fan för att man överför sin AS till dem.


Klorin till alla barnen och våfflor till oss vuxna.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Debbido » 2007-11-19 0:36:13

Svår fråga. Grubblade på om jag och min fd man skulle skaffa barn. Vi hade inga diagnoser men var helt klart annorlunda. Den biologiska klockan avgjorde saken och vi fick en son. Han hade min mans dyslexi och autistiska drag, efter oss båda två (visade det sig senare)

Hur blev det sen? För mig som mamma blev det stor lycka, mycket kärlek och mycket svår kamp mot skolsystemet. Jag slet ut mig. Pojken led alla helvetets kval. Mobbing, ingen lämplig skolform.

Idag är yrkesutbildning och jobb på plats men partnerbiten inte. Att som autist hitta en lämplig partner är mycket svårt. Dessvärre tror jag att sonen större delen av sitt liv önskat att han aldrig blivit född, eftersom samhället inte ville ta emot honom. Vad hjälpte det då att morsan tyckte att han var ett mirakel sänt från himmelen?

Han är väldigt rädd för att skaffa barn med någon, för han vill inte föra autismen vidare. Vi vet att AS kan medföra enormt stora begåvningar som tillför mänskligheten banbrytande uppfinningar, musikverk etc, men priset som individen får betala kan bli högt eller t o m för högt.

Är världen värd oss aspergare?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav Hemlig » 2009-09-06 22:24:16

Med risk för att väcka provokation....

Ska vi införa regler för vem som ska få rätten att skaffa barn? Varje människa har rätt att bestämma över sin egen kropp, men ska vi verkligen riskera att dåliga gener sprider sina gener vidare? Den starkaste överlever ju. De som föds med dåliga gener har sämre utgångslägen för att lyckas i livet. Jag skulle t.ex. inte vilja födas med lågt iq eftersom jag skulle ha mindre chans att överleva i denna tuffa värld. Samtidigt säger jag inte att personer med medfödda sjukdomar och handikapp inte kan uppleva lycka och välbefinnande. Men vi vill väll hellre att friska människor föds än sjuka?

Min lite extrema åsikt är tvångssterilisering av de med dåliga gener. Jag vill också att människor som är fattiga ska fråntas rätten att skaffa barn eftersom barn behöver både kärlek och ekonomi för att känna sig trygga. Jag är så trött på att barn vanvårdas av personer som inte ens klarar av att ta hand om sig själva. Jag tycker jag tänker ett steg längre. Jag tänker på barnets bästa och inte föräldrarnas bästa, de drivs ofta av sin egoistiska längtan att skaffa barn utan att planera för vad barnet egentligen behöver.

Kanske skulle det även bli mer ekonomiskt för Sverige om vi införde detta system eftersom vi skulle spara in pengar, pengar som man skulle använda till annat än behandling av sjuka och missbildade barn som skulle kunna förhindras genom sterilisering.

Vad tycker ni?


Slog ihop två liknande trådar.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav Inger » 2009-09-06 22:41:22

Ännu ett inlägg för att göra Nallen glad...?

Det har provats. Blev inte så bra. För tyvärr har man ännu inte identifierat generna för att bli nazist, annars kunde man ju börja med att abortera dem så slapp man bra mycket idioti i alla fall. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-06 22:41:28

Jag tycker att du Hemlig behöver läsa på mer om genetik :) . Min pappa är odiagnosticerad rå-Aspie och bär väl på dessa dåliga gener. Men min bror är helt normal och en bra människa, medan jag är en böld på samhällskroppen.

Jag föddes först. Ponera att min utvecklingsstörning upptäckts i min tidiga barndom, och min far tvångssteriliserats. Kanske min mor också blivit snöpt, då hon är något introvert och jag tror min mormor hade ADHD.

Då hade aldrig min lillebror fötts. Han arbetar och bidrar och drar det där stråt till stacken, yadayada.

Kvar hade vi haft mig, men någon lillebror hade jag aldrig fått. Ekonomiskt?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav Duras » 2009-09-06 22:46:16

Hemlig skrev:Med risk för att väcka provokation....

Ska vi införa regler för vem som ska få rätten att skaffa barn? Varje människa har rätt att bestämma över sin egen kropp, men ska vi verkligen riskera att dåliga gener sprider sina gener vidare? Den starkaste överlever ju. De som föds med dåliga gener har sämre utgångslägen för att lyckas i livet. Jag skulle t.ex. inte vilja födas med lågt iq eftersom jag skulle ha mindre chans att överleva i denna tuffa värld. Samtidigt säger jag inte att personer med medfödda sjukdomar och handikapp inte kan uppleva lycka och välbefinnande. Men vi vill väll hellre att friska människor föds än sjuka?

Min lite extrema åsikt är tvångssterilisering av de med dåliga gener. Jag vill också att människor som är fattiga ska fråntas rätten att skaffa barn eftersom barn behöver både kärlek och ekonomi för att känna sig trygga. Jag är så trött på att barn vanvårdas av personer som inte ens klarar av att ta hand om sig själva. Jag tycker jag tänker ett steg längre. Jag tänker på barnets bästa och inte föräldrarnas bästa, de drivs ofta av sin egoistiska längtan att skaffa barn utan att planera för vad barnet egentligen behöver.

Kanske skulle det även bli mer ekonomiskt för Sverige om vi införde detta system eftersom vi skulle spara in pengar, pengar som man skulle använda till annat än behandling av sjuka och missbildade barn som skulle kunna förhindras genom sterilisering.

Vad tycker ni?


Din extrema åsikt bemöter jag med en kanske extrem åsikt åt motsatt håll. Jag menar alltså att vem som helst som kan få barn också ska få föda fram barnet.

I annat fall ställs man inför en del svåra beslut:

Vad är "dåliga" gener? Vem ska bestämma vad som är dåliga gener?

Vad är en frisk människa? Vad anses vara en sjuk människa? Vem ska sätta gränserna? Är det i så fall de objektiva allenarådande gränserna eller finns det andra åsikter?

När anses man vara fattig? Vem ska besluta om andras fattighet? Vem kan bevisa att fattigs barn får ett sämre liv än de rikas?

Sverige är ett av världens rikaste länder, men vore själsligt ett mycket mycket fattigt land om man införde ex.vis tvångssterilisering. (Kommer osökt att tänka på Nazityskland).

Dock håller jag med om att man alltid ska tänka på barnets bästa. Det gäller för såväl föräldrar som samhället. Där finns en hel del att jobba med.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-06 23:04:58

Den som är rik på pengar kan vara fattig på kärlek. Den som är rik idag kan vara fattig i morgon. Och vice versa. Och mycket som blir eländigt sitter inte i generna. Den som inte klarar av att ta hand om ett barn i 25-årsåldern kan vara mogen för det vid 40. Så nej.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-06 23:09:34

Det som är dåliga gener i det här samhället är inte dåliga gener i andra samhällen. Hög IQ medför större genomsnittligt huvudomfång vilket ökar risken för förlossningskomplikationer. IQ är på en lagom nivå på grund av naturligt urval.

Konsekvenserna av att ändra på människan kommer finnas kvar mycket längre in i framtiden än vad samhället som gjorde ingreppet kommer överleva. Människan är genom det naturliga urvalet anpassad till sin naturliga miljö, om den är dåligt anpassad till det moderna samhället så är det i så fall samhället det är fel på, inte människan.

Att vissa är fattiga löser man enkelt genom att ta pengar från de rika.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav Zombie » 2009-09-06 23:17:21

Tja, om jag ska ner på den låga och generella nivån (märk väl om) så kan jag säga "sterilisera alla rika". Eftersom man kan anta att de i genomsnitt dels är mer materialistiska, ytliga och hänsynslösa från början, dels får sämre möjligheter att utvecklas som människor vare sig inom sig själva eller ifråga om att kunna förstå eller samspela med andra.

Bara som en mycket enkel jämförelsebild.

Om den evolutionära aspekten kan sägas att vi inte vet så mycket om evolutionen i stort, men väl att läran om den tycks följa rådande tidsmoden och stadier i datainsamlingen. Bland det senaste är att samarbete och "altruism" spelar större roll än vad man har trott (velat tro?) under nittonhundratalet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-06 23:19:01

Den förfärlige snömannen skrev:Det som är dåliga gener i det här samhället är inte dåliga gener i andra samhällen. Hög IQ medför större genomsnittligt huvudomfång vilket ökar risken för förlossningskomplikationer.

Stämmer det där verkligen?

Jag har nämligen svårt att föreställa mig att du skulle sitta och skriva ut en massa fantasier. Eftersom det är du som säger det tror jag att det kan finnas vetenskaplig tyngd bakom påståendet.

Mig veterligen har man tidigare friskt antagit att stort huvudomfång automatiskt innebär högre intelligens, men att man numera inte ser ngt samband.

Så; vad säger de senaste medicinska/psykiatriska rönen?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav earlydayminer » 2009-09-06 23:29:28

Jag kommer från fattig familj. Jag och mina bröder är uppvuxna med vår ensamstående moder i förorten. Vi har alla någon form av begåvning och är betydligt bättre än gemene man på både det ena och det andra, men ingen av oss använder det emot någon, hela familjen är väldigt reserverade och med mycket medkänsla för världen som den är.

Jag anser att samtliga förtjänar en chans till livet och utveckling, så låt mig nu fråga dig:

Hur gör ditt sätt att tänka världen bättre än mitt sätt?

Naturligtvis har även jag extrema åsikter. Jag vill ha övervakningskameror lite här och var i städerna. Men om majoriteten säger nej så är det majoritetens ord som väger tyngst. Men att tvångssterilisera är fullständigt absurt! Av den enkla anledningen att det är direkt omänskligt att låta någon (som inte själv har valt det) till något sådant.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav MsTibbs » 2009-09-06 23:31:49

Jag har mina åsikter om vilka som skulle få göra barn och inte, vilka avelsprinciper som skulle användas, vilka som skulle fostra barnen, ja ungefär som en myrstack där de intelligenta skall få barn och de andra får vara arbetare. Blir svårt om inte jag får bestämma dock.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:53:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav earlydayminer » 2009-09-06 23:35:57

Det värsta med att ha sådana åsikter när man själv har det jobbigt och inte vet vart i världen man skall ta vägen eller vad i världen man är menad att syssla med är att det är så jävla ologiskt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:53:57, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-06 23:42:08

MsTibbs skrev:Jag har mina åsikter om vilka som skulle få göra barn och inte, vilka avelsprinciper som skulle användas, vilka som skulle fostra barnen, ja ungefär som en myrstack där de intelligenta skall få barn och de andra får vara arbetare.

Precis som under Tredje riket mao.
Jag förväntar mig inga svar om dina nazisympatier nu heller, du vet vad jag menar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:53:57, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav carl » 2009-09-06 23:48:15

KrigarSjäl skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Det som är dåliga gener i det här samhället är inte dåliga gener i andra samhällen. Hög IQ medför större genomsnittligt huvudomfång vilket ökar risken för förlossningskomplikationer.

Stämmer det där verkligen?

Jag har nämligen svårt att föreställa mig att du skulle sitta och skriva ut en massa fantasier. Eftersom det är du som säger det tror jag att det kan finnas vetenskaplig tyngd bakom påståendet.

Mig veterligen har man tidigare friskt antagit att stort huvudomfång automatiskt innebär högre intelligens, men att man numera inte ser ngt samband.

Så; vad säger de senaste medicinska/psykiatriska rönen?


Är inte hela huvudstorleks resonemanget byggt på jämförande mellan arter? Inom arterna så finns det nog inget stöd för det resonemanget.
Jämför hundraser vissa hundraser är otroligt små och vissa väldigt stora, men intelligensen dem emellan kan inte jämföras med hjärnstorlek.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:53:57, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav regnif » 2009-09-06 23:51:59

Jag håller med på vissa sätt. Tvångssterilisering vet jag inte, inte heller det med 'dåliga gener'. Då är det som att döma ut ett liv till dålig framtid enligt mig. Jag vet inte om fattigdom spelar in direkt heller. Men om man inte klarar av själva jobbet, ansvaret, tycker jag inte det är nödvändigt att skaffa barn då, faktiskt. Tuffa nyheter finns det ju ändå utav. Är jobbet för tungt, borde man överlåta det till någon annan, om inte på heltid så på deltid iallafall. Om man inte orkar själv. Så lite tilltänk vore inte helt fel i ämnet.

Det finns ju olika certifikat och grejer. Man ombeds att tänka till lite extra innan man skaffar husdjur. Borde gälla för även människor. Det verkar som det är nu inte så viktigt om man kan ta hand om någon eller inte, chansa på lite, känns det som. Eller så kommer socialen och..

Och det här med att det finns många människor på jorden som kanske inte ens har föräldrar, eller det att heterosexuella måste inte vara mer ämnade för föräldraskap. Så, klart man bör titta lite extra på vem som får ta ansvaret, vem som inte. Borde inte hänga så mkt i oväsentligheter. Annat än att orkar man inte med det ansvaret, så skall man heller inte få ta det. Rättighet utan skyldighet?

Edit: Och visst skulle vissa av oss inte finnas om det tvångssteriliserats och allt det, men tänkte nu till framtiden mera. Det känns så onödigt med folk som har barn som inte verkar veta vad det innebär.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:53:57, redigerad totalt 2 gånger.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav miserykidd » 2009-09-06 23:57:41

Well, Sverige har ju redan provat det där med tvångssterilisering...
Inte ett av de kapitel i landets historia det direkt skryts om, va?
Senast redigerad av miserykidd 2011-05-04 10:53:57, redigerad totalt 1 gång.
miserykidd
 
Inlägg: 253
Anslöt: 2009-06-30
Ort: Hägersten

Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav regnif » 2009-09-07 0:01:18

Hömm, läskigt allt det där med tvång.. :(
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:53:58, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in