Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Charley? » 2009-09-08 7:05:30

Hemlig skrev:Nä jag är inget jävla troll, jag är mer extrem än vad någon ens kan fantisera om. Får man inte göra folk lite upprörda i forum? Du har inte hört talas om att man kan se saker från olika perspektiv va?

Tycker det är ganska trångsynt att ha en åsikt utan att kunna blicka från andra synvinklar. Jag kan ibland välja att ha en åsikt jag inte ens står för pga. att jag vill lyfta fram den åsiktens styrkor.

Du är ung, det är normalt. Innan man etablerat fasta åsikter helt och hållet, går många igenom en fas av extrema åsikter och pendling i principer. Det sista du skriver, att du kan välja en åsikt du inte står för på grund av att du vill lyfta fram den åsiktens styrkor, är en mening som yngre personer, särskilt tjejer, säger ofta. Allt du skriver ryker av den där fasen. Senare i livet kommer du ha fler personliga orsaker till dina åsikter, och du kommer vara starkare som person och troligtvis inte bete dig så.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Jonte » 2009-09-08 7:13:52

Hemlig skrev:
Jonte skrev:
Hemlig skrev:..och ja, man får en liten kick av att göra människor upprörda.
Du trollar alltså. En varning eller banning på sin plats i så fall.


Nä jag är inget jävla troll, jag är mer extrem än vad någon ens kan fantisera om. Får man inte göra folk lite upprörda i forum? Du har inte hört talas om att man kan se saker från olika perspektiv va?

Tycker det är ganska trångsynt att ha en åsikt utan att kunna blicka från andra synvinklar. Jag kan ibland välja att ha en åsikt jag inte ens står för pga. att jag vill lyfta fram den åsiktens styrkor.
Skulle ha varit ett frågetecken efter första meningen, tyvärr blev det lite otydligt nu.

Trångsynthet och extrema åsikter är inte vad det handlar om. Trollning är när man skriver saker man inte står för för att väcka reaktioner. Sånt brukar ogillas på internetforum. Därför ställde jag frågan, som tyvärr inte blev någon fråga, om vad du egentligen håller på med.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Jonte » 2009-09-08 7:15:42

Den förfärlige snömannen skrev:
Jonte skrev:
Hemlig skrev:..och ja, man får en liten kick av att göra människor upprörda.
Du trollar alltså. En varning eller banning på sin plats i så fall.


Förutom provokation så verkar syftet med tråden även vara seriös diskussion, men du kanske missade resten av hemligs inlägg?
Missade det det inte men jag är tveksam till om heller en ärlig kärna kryddad med trollmos är OK.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Hemlig » 2009-09-08 7:26:55

Micke skrev:
Hemlig skrev:Jag vill inte någon något illa med den här tråden. Jag tycker det är en rätt intressant diskussion. Ska vi kunna eliminera de med dåliga gener och ska vi kunna manipulera gener med de karaktärsdrag vi önskar?
Det behöver ju inte vara nån nazism i det här. Alla är lika mycket värda, svarta, vita, homopsexuella, transvestiter, heterosexuella, handikappade, Svenssons, pedofiler mfl.

I samma andetag som du deklarerar att alla är lika mycket värda, så undrar du om vi borde kunna eliminera personer med dåliga gener?
Härlig retorik. :roll:


När dom väl är födda är det klart att de ska ha samma rättigheter som alla andra. När jag pratar om eliminering av vissa gener så är det dom sämsta jag pratar om, vill inte att de gravt handikappade ska skaffa barn, javisst barnet har en chans att födas normalt men hur ska de handikappade ta hand om de barnen när de inte ens kan ta hand om sig själva? Den synen är väll inte så extrem om man lägger upp det på det här sättet?
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav Micke » 2009-09-08 11:43:44

Hemlig skrev:När dom väl är födda är det klart att de ska ha samma rättigheter som alla andra. När jag pratar om eliminering av vissa gener så är det dom sämsta jag pratar om, vill inte att de gravt handikappade ska skaffa barn, javisst barnet har en chans att födas normalt men hur ska de handikappade ta hand om de barnen när de inte ens kan ta hand om sig själva? Den synen är väll inte så extrem om man lägger upp det på det här sättet?

När man diskuterar så här känsliga saker så bör man nog försöka att vara noggrann med hur man uttrycker sig så att man får fram vad man menar redan från början, om man inte enbart vill provocera alltså.
Du skrev t ex "eliminera de med dåliga gener", och det är ju inte riktigt samma sak som att eliminera dåliga gener genom genmanipulation. Och varför skulle man inte tolka det bokstavligt som jag gjorde i ett annat fall där någon försvarade en annan liknande företeelse utan att kanske riktigt mena det?

Det du säger här nu låter inte fullt lika extremt, men jag förstår inte hur alla skall kunna ha samma rättigheter om vissa människor förvägras rätten att skaffa barn?

Och sedan har vi problemet med att avgöra vilka som skulle vara kvalificerade för att skaffa barn, och vilka som inte skulle vara det. Risken är ju också att en sådan bedömning eller gränsdragning skulle komma att ändra sig över tiden, ja så småningom skulle det säkert komma att ifrågasättas om människor med npf borde få skaffa barn, bara för att nämna ett exempel.


Admin


Det är inte tillåtet enligt forumreglerna att yppa något av vad som sägs i Privata Avdelningen och inte heller att länka dit (även om inte alla kan följa länken). Överträdelser av reglerna för Privata Avdelningen ser vi särskilt hårt på.

För detta tilldelas du en varning. Meddelas även i PM.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav carl » 2009-09-08 12:20:02

Länka helst inte till trådar i privata avdelningen eftersom det blir omöjligt att följa med i resonemanget.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Kvasir » 2009-09-08 13:16:05

carl skrev:Länka helst inte till trådar i privata avdelningen eftersom det blir omöjligt att följa med i resonemanget.


Det är inte ens tillåtet att göra. Antar det är därför Mickes inlägg är anmält.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Micke » 2009-09-08 14:26:43

Ja det var ju mycket klumpigt utav mig och det är bara att acceptera varningen. Bra att man anmälde det förstås så det kunde rättas till så fort som möjligt. Jag ber om ursäkt för det här misstaget. :(
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Inger » 2009-09-08 16:20:45

Charley? skrev:Du är ung, det är normalt. Innan man etablerat fasta åsikter helt och hållet, går många igenom en fas av extrema åsikter och pendling i principer. Det sista du skriver, att du kan välja en åsikt du inte står för på grund av att du vill lyfta fram den åsiktens styrkor, är en mening som yngre personer, särskilt tjejer, säger ofta. Allt du skriver ryker av den där fasen. Senare i livet kommer du ha fler personliga orsaker till dina åsikter, och du kommer vara starkare som person och troligtvis inte bete dig så.

Ännu ett mycket tänkvärt inlägg från Charley?.

Jag hade också extrema åsikter i övre tonåren, mest för att jag tyckte allt som var tabu var intressant bara därför, utan att tänka längre än så. Och för att jag mådde dåligt i gymnasiet och kände mig allmänt vilsen. Blev delvis påverkad av den socialdarwinistiska världsåskådningen som lärdes ut i skolan också.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-08 19:58:37

MsTibbs skrev:Jag har mina åsikter om vilka som skulle få göra barn och inte, vilka avelsprinciper som skulle användas, vilka som skulle fostra barnen, ja ungefär som en myrstack där de intelligenta skall få barn och de andra får vara arbetare. Blir svårt om inte jag får bestämma dock.

Med de åsikterna på pränt kan vi en gång för alla konstatera att du inte är humanist utan snarare fascist. I vilket fall som helst rejält förvirrad.
Säger du att du är humanist ljuger du.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-08 20:01:46

Krigarsjäl, hur vet du att MsTibbs inte är ironisk? :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-08 20:03:50

Jag vet vilka sympatier hon har/har haft.
Om jag inte minns fel är det emot forumreglerna att nämna annan forumaktivitet, men det är bara att googla på hennes nick.

Dessutom kan alla se att hon fladdrat omkring med alla möjliga ideologier och uttalat sig minst sagt motsägelsefullt många gånger.

Är jag onödigt hård kanske?

Må så vara, men jag blir förbannad när jag ser människor som förordar fascism & eugenik. Det står jag för.
Vidare är detta en politisk fråga av det tyngre slaget som man inte ska ge sig in i om man inte tål reaktioner.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Duras » 2009-09-08 22:10:17

KrigarSjäl skrev: jag blir förbannad när jag ser människor som förordar fascism & eugenik. Det står jag för.
Vidare är detta en politisk fråga av det tyngre slaget som man inte ska ge sig in i om man inte tål reaktioner.


Instämmer!

Jag reagerade redan på första forumsidan så du är lite seg i starten men det tar sig nog. :wink:

Citerar en liten bit:

Sverige är ett av världens rikaste länder, men vore själsligt ett mycket mycket fattigt land om man införde ex.vis tvångssterilisering. (Kommer osökt att tänka på Nazityskland).


Den typen av åsikter som finns bland några i den här tråden var av samma typ som ledde fram till förintelsen. Sånt bara måste bekämpas, tillrättavisas, utbildas bort......

I det fallet är jag kompromisslös.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Kahlokatt » 2009-09-11 13:07:54

Men du är du är du
Du är någon
Ojämförbar
Och tillsammans blir vi oslagbara

Ingen är oumbärlig
MEN VAR OCH EN ÄR OERSÄTTLIG
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21463
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav MsTibbs » 2009-09-11 13:25:42

Eugenik funkar inte, tvångssterilisering är elakt och barn blir till. Såg ett program nyligen om barn till utvecklingsstörda (som själva var normalbegåvade av vad jag kunde bedöma) de var inte emot att utvecklingsstörda skulle få barn, och de vet väl själva bäst. Däremot ror jag att de lär bli omhändertagna ofta.

Tips filmen I Am Sam:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Ska vem som helst få skaffa barn?

Inläggav Carro82 » 2009-09-15 15:34:07

Hemlig skrev:Med risk för att väcka provokation....

Ska vi införa regler för vem som ska få rätten att skaffa barn? Varje människa har rätt att bestämma över sin egen kropp, men ska vi verkligen riskera att dåliga gener sprider sina gener vidare? Den starkaste överlever ju. De som föds med dåliga gener har sämre utgångslägen för att lyckas i livet. Jag skulle t.ex. inte vilja födas med lågt iq eftersom jag skulle ha mindre chans att överleva i denna tuffa värld. Samtidigt säger jag inte att personer med medfödda sjukdomar och handikapp inte kan uppleva lycka och välbefinnande. Men vi vill väll hellre att friska människor föds än sjuka?

Min lite extrema åsikt är tvångssterilisering av de med dåliga gener. Jag vill också att människor som är fattiga ska fråntas rätten att skaffa barn eftersom barn behöver både kärlek och ekonomi för att känna sig trygga. Jag är så trött på att barn vanvårdas av personer som inte ens klarar av att ta hand om sig själva. Jag tycker jag tänker ett steg längre. Jag tänker på barnets bästa och inte föräldrarnas bästa, de drivs ofta av sin egoistiska längtan att skaffa barn utan att planera för vad barnet egentligen behöver.

Kanske skulle det även bli mer ekonomiskt för Sverige om vi införde detta system eftersom vi skulle spara in pengar, pengar som man skulle använda till annat än behandling av sjuka och missbildade barn som skulle kunna förhindras genom sterilisering.

Vad tycker ni?


Det som du skriver är förfärligt och riktigt, riktigt illa! En handikappad människa skall självklart få ha rätten att välja över sin egen kropp, och tvångssterilisera handikappade, hade gjort mig (och säkerligen många med mig) helt förkrossade.

Jag tror att vissa handikappade människor som skaffar barn, kan behöva hjälp de första åren med uppfostran osv, Men det finns en sak som jag är säker på att de inte behöver någon hjälp med och det är Kärleken! Många handikappade människor har verkligen ett hjärta av guld, Och jag anser personligen att det är bättre att ha en förälder som är handikappad och både har och ger mycket kärlek, än en förälder som är normal och som inte kan visa kärlek, eller ens känner kärlek.
Senast redigerad av Carro82 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Carro82
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2009-09-13

Inläggav Kahlokatt » 2009-09-15 15:55:13

Min morsa är vuxendöv och föddes hörselskadad. Borde inte hon ha fått skaffa mig och min bror då, eller? Skulle någon ha steriliserat henne när hon började få sin mens?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21463
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav regnif » 2009-09-15 16:40:12

Kahlokatt skrev:Min morsa är vuxendöv och föddes hörselskadad. Borde inte hon ha fått skaffa mig och min bror då, eller? Skulle någon ha steriliserat henne när hon började få sin mens?


Fast hon behöver ju inte ha svårt för att vara stabil i sinnet osv för det ;)
Som jag tycker är värre då. Om hon har de problemen du tog upp, så behöver hon tex. inte vara instabil i sinnet. Finns sådant, och det tycker jag då är värre. Vet inte om det är handikappat, men men. Så det beror väl lite på vilka områden som är till besvär för en? ;)

Jag tycker det är läskigt det där med omhändertagande. Då får man väl kolla vem det är som får ta över isådanafall. Annars tycker jag det är lite elakt om det innebär LVU där man får typ noll rättigheter osv. .
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

diagnoser och barn.??

Inläggav manne » 2010-08-15 23:29:54

så vad tycker ni ska verkligen folk med AS eller andra psykiska diagnoser få skaffa barn.??

Är det inte risk att barnet också hamnar upp med LSS eller får handikappet av dig.

kort sagt ska lättutvecklingsstörda få skaffa barn .?

Skaffa barn är väl ingen rättighet och man inte kan ta hand om det så bör man väl inte få skaffa ett barn.??



Moderator Alien: Slog ihop två trådar om samma ämne.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 19081
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Moggy » 2010-08-16 0:01:29

Folk med AS är det nya övermänniskorna som ska uppfylla jorden med massa Einsteins och DaVincis för att genomföra en tekno-nano-singularitetsrevolution mot nästa steg i medvetandets evolution.


Varen fruktsamma och föröken eder, och uppfyllen jorden.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2010-08-16 0:07:29

Moggy skrev:Folk med AS är det nya övermänniskorna som ska uppfylla jorden med massa Einsteins och DaVincis för att genomföra en tekno-nano-singularitetsrevolution mot nästa steg i medvetandets evolution.
Vad har mänskligt medvetande med nano-teknologi att göra?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: diagnoser och barn.??

Inläggav Truly » 2010-08-16 0:15:21

manne skrev:så vad tycker ni ska verkligen folk med AS eller andra psykiska diagnoser få skaffa barn.??

Är det inte risk att barnet också hamnar upp med LSS eller får handikappet av dig.

kort sagt ska lättutvecklingsstörda få skaffa barn .?

Skaffa barn är väl ingen rättighet och man inte kan ta hand om det så bör man väl inte få skaffa ett barn.??



Jag gav ju mitt ena barn en kronisk, obotlig och potentiellt dödlig sjukdom.
Jag gav mitt andra barn en kronisk, obotlig och absolut dödlig sjukdom.
Ingen av dem har visat några tecken på AS så det har jag inte gett dem...än.

Vissa barn dör tidigt trots att de är fullt friska utan problem.
Vissa barn lever hela sitt liv med problem trots att de inte är sjuka eller har någon funktionsnedsättning.
Vi vet aldrig hur länge vi får ha våra barn hos oss.
Man kan inte skydda mänskligheten mot allt.
Man får känna efter om man orkar med barn och det ansvar det innebär.
Många NT vill inte ha barn trots att de är friska och fulla av energi. Det ingår helt enkelt inte i deras planer. De vill inte lägga ned en enorm tid och "börda" på att fostra barn.

Så valet är helt ens eget. Och JA människor med AS ska få skaffa barn.
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 10:54:07, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav AAA » 2010-08-16 0:24:55

Truly, hur menar du? Vad har du gett dem för sjukdomar?

Skaffa och skaffa, mina barn blir liksom bara till... (Jag har fattat hur det går till nu.) Vem utom den andre skulle hindra mig om jag vill ha fler knoddar? Polisen? Prussiluskan?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 10:54:07, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Moggy » 2010-08-16 0:26:44

Parvlon skrev:
Moggy skrev:Folk med AS är det nya övermänniskorna som ska uppfylla jorden med massa Einsteins och DaVincis för att genomföra en tekno-nano-singularitetsrevolution mot nästa steg i medvetandets evolution.


Vad har mänskligt medvetande med nano-teknologi att göra?



Jag var inte helt seriös i mitt inlägg ;)


Men jag kan nog komma på nån koppling utan alltför mycket tankearbete...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:54:07, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in