Erfarenheter av doktor Ola Lundin?
43 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Erfarenheter av Dr Ola Lundin?
Zombie skrev:lasseivägen, är man hånfull utan att ha läst tråden kan hånet bomma. Artikeln är en gammal länk och ja, där kan faktiskt finnas en koppling till scientologer utöver att de kämpar åt samma håll den ena av kommersiella skäl, den andra vänligt tolkat av religiösa skäl och båda av ekonomiska.
Min länk var till en artikel i Aftonbladet som publicerades 29/8 2011 Kanske du skulle läsa länken
I Aftonbladet skrivs nya artiklar vage dag den du refererade till var skriven 19/4 2011. Aftonbladet står nog inte på någon sida vad gäller Amfetamin till ADHD patienter, utan refererar till andra.
Vi har ju diskuterat tidigare, har börjat vänja mig vid din debatteknink, läs länken och förutsätt inte bara att du vet allt.
Helt klart gör Dr Ola Lundin en hel massa pengar på sin verksamhet. Själv har jag oftast svårt för människor som skickar sina pengar till lågskatteländer.
Länk till artikel i gårdagens Aftonblad
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Dessutom handlar ju tråden om Dr Ola Lundin, inte om Sientologer eller någon annan toksekt.
Dr Ola Lundin har ju faktiskt blivit anmäld till HSAN ett antal gånger.
Även om någon toksekt är emot något, så betyder det inte automatiskt att man måste tycka tvärt om.
Om Sientologerna är emot barnaga, betyder det ju inte att jag måste slå mina barn. (föresten är dom så stora, så jag skulle bara få stryk själv)
Dr Ola Lundin har ju faktiskt blivit anmäld till HSAN ett antal gånger.
Även om någon toksekt är emot något, så betyder det inte automatiskt att man måste tycka tvärt om.
Om Sientologerna är emot barnaga, betyder det ju inte att jag måste slå mina barn. (föresten är dom så stora, så jag skulle bara få stryk själv)
- lasseivägen
Det är 1210 personer i Sverige som behandlas med Metamina enligt Aftonbladet. Om Ola Lundin skriver ut 20 procent av dessa innebär det att han har 242 patienter som går på detta preparat. En läkare inom allmänpsykiatrin i Göteborg har i jämförelse mellan 450 och 500 patienter.
Ja, jag har själv rekommenderat andra att söka vård hos honom, under en period när det var omöjligt att få en vårdkontakt i Göteborg och jag har själv besökt honom. Om du ringer mig idag så kommer jag rekommendera Falköping och sedan att de prövar Anders Elvefors på Läkarhuset.
Jag blev förövrigt intervjuad av SVT idag om svårigheterna att få träffa en psykiater i Göteborg, inslaget kommer att gå på Västnytt under veckan.
Sedan har inget med vad som står på vår lokala webbsida något att göra med riksförbundet, vi är en fristående organisation med eget organisationsnummer och en egen styrelse. Vi kan ha andra åsikter än riksförbundet i diverse frågor, däremot är lokalföreningen medlem i riksförbundet. Jag sitter idag ockå i förbundsstyrelsen, men det gjorde jag inte när jag skrev texten till länken.
Attention fick en gång i tiden för en himla massa år sedan (innan jag blev aktiv) pengar från Lily. Det är förmodligen världens sämst bevarade hemlighet. Men varför är vi den ende patientföreningen som ska få kritik för detta? Ingen kritiserar exempelvis Psoriasisföreningen för att de får donationer från läkemedelsindustrin.
Om du som förening inte har några pengar så innebär det att du inte kan göra ett skit, så illa är det faktiskt. Du har nästan inga möjligheter att påverka överhuvudtaget.
En stor del av min tid idag går åt till att dra in pengar till föreningen, vår största inkomstkälla är förmodligen olika former av lönesubventioner från Arbetsförmedlingen. Övriga medel mestadels genom att vi söker projekt där pengarna är kraftigt villkorade (vilket innebär att någon annan faktiskt bestämmer över innehållet i vår verksamhet) eller att vi anordnar utbildningar eller föreläser. Jag måste tacka nej till att medverka i diverse möten med politiker och tjänstemän i exempelvis hälso- och sjukvårdsnämnderna eftersom jag inte tycker att föreningen har råd att avstå från 4000:- som jag kan dra in på en föreläsning.
Så illa är det…
Så nej, vi blir inte speciellt fristående i den bemärkelsen att vi blir mer självständiga bara för att vi inte får pengar från läkemedelsindustrin, däremot så blir vi jävligt fattiga…
Men jag gör inte detta för att jag trodde jag skulle bli rik, utan min drivkraft har alltid varit och är att ingen ska behöva gå och vänta i flera år på att få vård. Själv väntade jag i fem år på att få genomgå en utredning och mådde väldigt dåligt under tiden och utvecklade en benägenhet att få depressioner.
Vi får inte en krona för att leka privat vårdsluss (föreningar får inte ha något vårdansvar), det gör jag bara för att jag inte vill att andra ska behöva gå genom samma sak. Den vanligaste frågan som jag får är fortfarande var man kan vända sig för att få en utredning eller att få medicinsk behandling.
Jag tycker detta är en betydligt större skandal och något som Aftonbladet borde granska, hur ojämlik vården är i Sverige. Men det hade inte sålt några fler lösnummer.
Ja, jag har själv rekommenderat andra att söka vård hos honom, under en period när det var omöjligt att få en vårdkontakt i Göteborg och jag har själv besökt honom. Om du ringer mig idag så kommer jag rekommendera Falköping och sedan att de prövar Anders Elvefors på Läkarhuset.
Jag blev förövrigt intervjuad av SVT idag om svårigheterna att få träffa en psykiater i Göteborg, inslaget kommer att gå på Västnytt under veckan.
Sedan har inget med vad som står på vår lokala webbsida något att göra med riksförbundet, vi är en fristående organisation med eget organisationsnummer och en egen styrelse. Vi kan ha andra åsikter än riksförbundet i diverse frågor, däremot är lokalföreningen medlem i riksförbundet. Jag sitter idag ockå i förbundsstyrelsen, men det gjorde jag inte när jag skrev texten till länken.
Attention fick en gång i tiden för en himla massa år sedan (innan jag blev aktiv) pengar från Lily. Det är förmodligen världens sämst bevarade hemlighet. Men varför är vi den ende patientföreningen som ska få kritik för detta? Ingen kritiserar exempelvis Psoriasisföreningen för att de får donationer från läkemedelsindustrin.
Om du som förening inte har några pengar så innebär det att du inte kan göra ett skit, så illa är det faktiskt. Du har nästan inga möjligheter att påverka överhuvudtaget.
En stor del av min tid idag går åt till att dra in pengar till föreningen, vår största inkomstkälla är förmodligen olika former av lönesubventioner från Arbetsförmedlingen. Övriga medel mestadels genom att vi söker projekt där pengarna är kraftigt villkorade (vilket innebär att någon annan faktiskt bestämmer över innehållet i vår verksamhet) eller att vi anordnar utbildningar eller föreläser. Jag måste tacka nej till att medverka i diverse möten med politiker och tjänstemän i exempelvis hälso- och sjukvårdsnämnderna eftersom jag inte tycker att föreningen har råd att avstå från 4000:- som jag kan dra in på en föreläsning.
Så illa är det…
Så nej, vi blir inte speciellt fristående i den bemärkelsen att vi blir mer självständiga bara för att vi inte får pengar från läkemedelsindustrin, däremot så blir vi jävligt fattiga…
Men jag gör inte detta för att jag trodde jag skulle bli rik, utan min drivkraft har alltid varit och är att ingen ska behöva gå och vänta i flera år på att få vård. Själv väntade jag i fem år på att få genomgå en utredning och mådde väldigt dåligt under tiden och utvecklade en benägenhet att få depressioner.
Vi får inte en krona för att leka privat vårdsluss (föreningar får inte ha något vårdansvar), det gör jag bara för att jag inte vill att andra ska behöva gå genom samma sak. Den vanligaste frågan som jag får är fortfarande var man kan vända sig för att få en utredning eller att få medicinsk behandling.
Jag tycker detta är en betydligt större skandal och något som Aftonbladet borde granska, hur ojämlik vården är i Sverige. Men det hade inte sålt några fler lösnummer.
Afonbladets artikel idag är förövrigt ren bullshit.
Mannen i artikeln har fått ordinerat 10-12 tabletter per dag. Metamina är väldigt svaga, varje tablett är på 5 mg. Han fick alltså i sig högst 60 mg per dag, om han skötte medicinen enligt ordination. Den rekommenderade maxdosen är 80 mg för barn och unga, det finns ingen rekommendation för vuxna. Ett riktvärde som anges är 1 mg per kroppskilo. (Men jag vet att det finns personer som äter 200 mg Metamina.) Dessa tabletter ska tas 3-4 ggr dagligen.
Varje dos motsvarar alltså inte mer centralstimulerande än vad ett par ciggaretter eller ett par koppar kaffe hade motsvarat. Men det låter förstås betydligt värre när det handlar om dextroamfetamin, men det handlar bara om moral och inte om fakta.
Att han skulle ha utvecklat ett beroende på denna dos tvivlar jag starkt på, att du utvecklar ett lågdosberoende på centralstimulerande är väldigt ovanligt och jag har inte mött någon ännu.
Själv åt jag dessa preparat i närmare två år och slutade tvärt, hade inga utsättningssymtom alls. Jag kände att jag behövde ha medicinen i slutet på Chalmers, då kunde jag stå ut med biverkningarna att jag svettades och fick hjärtklappning vid minsta fysiska ansträngning för det var värt det att kunna koncentrera sig. Själv åt jag Recips Amfetamin 5 mg och tog mellan 25 - 50 mg per dag.
Om jag drack alkohol under denna period? Vad tror ni, jag pluggade ju på Chalmers…
Mannen i artikeln har fått ordinerat 10-12 tabletter per dag. Metamina är väldigt svaga, varje tablett är på 5 mg. Han fick alltså i sig högst 60 mg per dag, om han skötte medicinen enligt ordination. Den rekommenderade maxdosen är 80 mg för barn och unga, det finns ingen rekommendation för vuxna. Ett riktvärde som anges är 1 mg per kroppskilo. (Men jag vet att det finns personer som äter 200 mg Metamina.) Dessa tabletter ska tas 3-4 ggr dagligen.
Varje dos motsvarar alltså inte mer centralstimulerande än vad ett par ciggaretter eller ett par koppar kaffe hade motsvarat. Men det låter förstås betydligt värre när det handlar om dextroamfetamin, men det handlar bara om moral och inte om fakta.
Att han skulle ha utvecklat ett beroende på denna dos tvivlar jag starkt på, att du utvecklar ett lågdosberoende på centralstimulerande är väldigt ovanligt och jag har inte mött någon ännu.
Själv åt jag dessa preparat i närmare två år och slutade tvärt, hade inga utsättningssymtom alls. Jag kände att jag behövde ha medicinen i slutet på Chalmers, då kunde jag stå ut med biverkningarna att jag svettades och fick hjärtklappning vid minsta fysiska ansträngning för det var värt det att kunna koncentrera sig. Själv åt jag Recips Amfetamin 5 mg och tog mellan 25 - 50 mg per dag.
Om jag drack alkohol under denna period? Vad tror ni, jag pluggade ju på Chalmers…
Fast nu har ju inte HSAN fält Ola Lundin och ett sätt som Scientologerna arbetar på är att anmäla läkare, i synnerhet dem som är positiva till att medicinera patienter med ADHD. Det har de gjort med Olle Hollerz och Ylva Ginsberg också bland annat...
Att scientologerna är de som anmält honom har du inga belägg för, antar jag?
10 stycken räcker nog väl för en missbrukare. Du måste tänka på att det är ren skit. Tjacket på gatan är utblandat med annan skit flera gånger. 10 % ska inte vara ovanligt. Det borde ju du veta förresten som propagerar för att man under missbruk ska få tillgång till legalt CS.ragnevi skrev:Metamina är väldigt svaga
Simpel uträkning så den är säkert lika fel som din förra som du f.ö. glömde att svara på min följdfråga om. Är det inte dessutom så att Lundin utredde mer än bara ADHD och ordinerade andra mediciner?ragnevi skrev:Det är 1210 personer i Sverige som behandlas med Metamina enligt Aftonbladet. Om Ola Lundin skriver ut 20 procent av dessa innebär det att han har 242 patienter som går på detta preparat. En läkare inom allmänpsykiatrin i Göteborg har i jämförelse mellan 450 och 500 patienter.
ragnevi skrev:Fast nu har ju inte HSAN fält Ola Lundin och ett sätt som Scientologerna arbetar på är att anmäla läkare, i synnerhet dem som är positiva till att medicinera patienter med ADHD. Det har de gjort med Olle Hollerz och Ylva Ginsberg också bland annat...
Det är inte bara scientologer som vill anmäla Ola Lundin. Även vi som känner till fall där förskrivningen är helt åt helvete har en anledning till att anmäla. Även om vi inte är scientologer.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Själv gjorde jag en adhd utredning som resulterade i att jag fick någon form av antidepressivt utskrivet eftersom mottagningen tydligen höll på med någonsorts projekt där man skrev ut antidepressiva tabletter som generell behandling för neuropsykiatrsik problematik på den tiden.Det gjorde att jag skaffade en diagnos hos Ola Lundin.
Vad jag vände mig emot angående artikeln om Dr Ola Lund i Aftonbladet, var att han skickade stor del av inkomsterna till Cypern. Alltså inkomster som till stor del betalas med skattemedel, vill han inte skatta för, det tycker jag är girigt.
Giriga personer brukar inte vara så nogräknade med vad som ger dom klirr i kassan.
OBS! jag skiter i Atensions eventuella stöd ifrån läkemedelsindustrin.
Dessutom är detta ett forum för "aspiga" människor kan nog ibland vara så att TOM rör till det i diskutionerna.
Ibland verkar det som inläggen svarar på saker man inte uttryckt. Verkar som vi har många politiker här.
Giriga personer brukar inte vara så nogräknade med vad som ger dom klirr i kassan.
OBS! jag skiter i Atensions eventuella stöd ifrån läkemedelsindustrin.
Dessutom är detta ett forum för "aspiga" människor kan nog ibland vara så att TOM rör till det i diskutionerna.
Ibland verkar det som inläggen svarar på saker man inte uttryckt. Verkar som vi har många politiker här.
- lasseivägen
Parvlon skrev:Det är du och Ragnevi i den här tråden som hävdat att det verkar som att anmälningen kommer från det hållet.
Det är inte sant. Jag har konstaterat att AB (som inte är en seriös källa) spelar scientologerna i händerna, avslöjat en källa du kom med som författad av den välkända scientologpropagandisten Janne Larsson och i en annan källa, som jag bedömer som betydligt trovärdigare, sett en koppling mellan scientologerna och AB:s artikelförfattare Richard Aschberg. I det här ämnet måste man vara vaksam på sådant. (Och nej, man är inte foliehatt för att man är vaksam på verkliga brottsorganisationer och deras lobbyister. Och nej, scientologerna är inte en frikyrka vilken som helst utan, enkelt uttryckt, en brottsorganisation. Med ett särskilt ont öga till psykiatrin, som den konkurrerar med om utsatta människor.)
Parvlon skrev:eller inse att det finns andra som tycker att knarklangande Läkare som smiter från skatten är idioter.
Det har jag överhuvudtaget inte uttalat mig om. Jag har haft fullt upp med de projektiler som redan har flugit runt i luften. Men om du vill veta: om han är en kran så ska kranen naturligtvis stängas av. Men möjligheterna finns ju också att det är olycksfall i arbetet, om än aldrig så tragiska; vinklingar av AB eller andra; eller visserligen svinerier av Lundin, men inte värre än vad som är praxis i branschen och därför inte rättvisande att framställa som ett isolerat fenomen hos just honom i en kampanj som dessutom spelar på svenskarnas knarkskräck. Och om han tar överbetalt och smiter skatt är det också svineri. Men sådana eller liknande saker har jag skrivit om på så många andra håll här och inte ens om jag orkade tror jag jag skulle ha lust att upprepa dem varenda djävla gång för folk som borde ha hunnit skaffa sig en bild av vad jag brukar tycka. Någon måtta får det faktiskt vara.
Re: Erfarenheter av doktor Ola Lundin?
Zombie skrev:Jag har konstaterat att AB (som inte är en seriös källa) spelar scientologerna i händerna, avslöjat en källa du kom med som författad av den välkända scientologpropagandisten Janne Larsson och i en annan källa, som jag bedömer som betydligt trovärdigare, sett en koppling mellan scientologerna och AB:s artikelförfattare Richard Aschberg.
Men i Aftonbladet (om du läst artiklarna) står det faktiskt att han är anmäld av en psykiater som ringde anonymt till Socialstyrelsen.
Hon ville slå larm om hur doktor Ola Lundin frikostigt och på lösa grunder skriver ut narkotika. Psykiatrikern hade själv träffat patienter som råkat ut för Lundin. I ett fall ska han ha tagit 17 000 kronor för tre besök och en undermålig utredning.
Tror du verkligen att det handlar om scientologers kampanjande allt detta? Oavsett så verkar det som att han kommer att granskas och det spelar egentligen ingen roll om det som ni skriver skulle vara scientologer som anmält Lundin tidigare. Antingen har han gjort fel eller så har han inte.
Fattar inte vad det spelar för roll vad scientologer eventuellt har för åsikt.
Zombie skrev:Och det sistnämnda kan lätt tolkas som att man sviker sina egna.
Till Zombie, jag har AS och tänker självständigt, bara för att jag har Aspergers syndrom behöver jag inte tycka som alla andra med AS för att jag inte ska svika som du skriver "sina egna". Är det aspergerkollektivet mot NT's som gäller i din värld? Jag är först och främst människa och de åsikter jag har behöver inte överensstämma med andra aspergerindividers.
Senast redigerad av Wine 2011-09-01 10:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror inte du och jag kan diskutera, Wine. Det spelar ingen roll vad eller hur jag skriver med rimlig ansträngning, du missförstår mig från början till slut. Nu svarar jag bara för att inte andra möjligen ska tro att jag menar vad du tolkar in:
Och var skulle jag ha sagt vad mot det? Ingenting någonstans. Däremot har ragnevi gett en sida av den saken, ett relevant observandum även om vi inte vet besked i det här fallet, som jag inte tror du ens har kommenterat. (Kan dock minnas fel på det sista.)
Samma som ovan plus att ordet "allt" är det du som lägger i min mun.
Det där kan tyda på att du inte läser mina inlägg särskilt noga. Isåfall finns det kanske en liten möjlighet att du skulle få en annan uppfattning om du gjorde det.
Det har både jag och ragnevi försökt förklara, och Parvlon har länkat till ett par äldre trådar.
Din vanliga totalmiss om åsiktsförtryck, diverse trångsyn och bristande hänsyn till ett handikapp som jag för i helvete också har. Och den attityden börjar jag bli förbannad på. Även om jag inser att det antagligen är din spontana upplevelse. Men då ska jag komma med min: den är att det är du som försöker lägga munkavle på mig genom dessa slag under bältet hela tiden.
Sedan att du kanske inte fattar skillnaden i vad folk får för intryck när man går ut och säger att "A - Ö gör fel" därför att man har tyckt sig se att A - Ö gör fel, mot när man går ut och säger "A gör fel" därför att det bara är A man själv råkar vara intresserad av, och alltså låter folk underförstå att B - Ö gör rätt, och vad det sedan kan få för följder för hur folk förhåller sig till A respektive B - Ö — det kanske är aspigt. Men tyvärr är verkligheten ofta inte sådan som man föreställer sig den, och det gäller vare sig det man inte ser beror på aspighet, entighet eller någon helt A/E-neutral personlig egenskap.
Wine skrev:Men i Aftonbladet (om du läst artiklarna) står det faktiskt att han är anmäld av en psykiater som ringde anonymt till Socialstyrelsen.
Och var skulle jag ha sagt vad mot det? Ingenting någonstans. Däremot har ragnevi gett en sida av den saken, ett relevant observandum även om vi inte vet besked i det här fallet, som jag inte tror du ens har kommenterat. (Kan dock minnas fel på det sista.)
Wine skrev:Tror du verkligen att det handlar om scientologers kampanjande allt detta? Oavsett så verkar det som att han kommer att granskas och det spelar egentligen ingen roll om det som ni skriver skulle vara scientologer som anmält Lundin tidigare. Antingen har han gjort fel eller så har han inte.
Samma som ovan plus att ordet "allt" är det du som lägger i min mun.
Wine skrev:(om du läst artiklarna)
Det där kan tyda på att du inte läser mina inlägg särskilt noga. Isåfall finns det kanske en liten möjlighet att du skulle få en annan uppfattning om du gjorde det.
Wine skrev:Fattar inte vad det spelar för roll vad scientologer eventuellt har för åsikt.
Det har både jag och ragnevi försökt förklara, och Parvlon har länkat till ett par äldre trådar.
Wine skrev:Till Zombie, jag har AS och tänker självständigt, bara för att jag har Aspergers syndrom behöver jag inte tycka som alla andra med AS för att jag inte ska svika som du skriver "sina egna". Är det aspergerkollektivet mot NT's som gäller i din värld? Jag är först och främst människa och de åsikter jag har behöver inte överensstämma med andra aspergerindividers.
Din vanliga totalmiss om åsiktsförtryck, diverse trångsyn och bristande hänsyn till ett handikapp som jag för i helvete också har. Och den attityden börjar jag bli förbannad på. Även om jag inser att det antagligen är din spontana upplevelse. Men då ska jag komma med min: den är att det är du som försöker lägga munkavle på mig genom dessa slag under bältet hela tiden.
Sedan att du kanske inte fattar skillnaden i vad folk får för intryck när man går ut och säger att "A - Ö gör fel" därför att man har tyckt sig se att A - Ö gör fel, mot när man går ut och säger "A gör fel" därför att det bara är A man själv råkar vara intresserad av, och alltså låter folk underförstå att B - Ö gör rätt, och vad det sedan kan få för följder för hur folk förhåller sig till A respektive B - Ö — det kanske är aspigt. Men tyvärr är verkligheten ofta inte sådan som man föreställer sig den, och det gäller vare sig det man inte ser beror på aspighet, entighet eller någon helt A/E-neutral personlig egenskap.
Enligt sidan 21 i pdf dokumentet som jag länkar till så står det att man ska ta hänsyn vid utredningsprocessen till att drogeffekter, abstinens kan likna ADHD symptom.
Sen är det även så att en mängd andra tillstånd som ångesttillstånd samt depressionstillstånd t.ex. kan likna ADHD. Om man inte drogtestar vid utredningen och inte heller låter anhöriga medverka vid utredningen så kan det alltså bli fel diagnos.
http://www.slso.sll.se/upload/CePF/Neur ... dad%5D.pdf
Sen är det även så att en mängd andra tillstånd som ångesttillstånd samt depressionstillstånd t.ex. kan likna ADHD. Om man inte drogtestar vid utredningen och inte heller låter anhöriga medverka vid utredningen så kan det alltså bli fel diagnos.
Hur har det gått?indra76 skrev:Jag har bokat in ett bedömningssamtal i slutet och februari och undrar om det finns någon som varit där och kan berätta lite om vad det innebär? Har fått svara på två tester på nätet.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Wine skrev:Enligt sidan 21 i pdf dokumentet som jag länkar till så står det att man ska ta hänsyn vid utredningsprocessen till att drogeffekter, abstinens kan likna ADHD symptom.
Man får inte glömma att utesluta hjärntumör också.
ADD kan i själv verket vara trypanosomainfektion överförd ifrån tsetseflugan, har du uppmärksammat detta Wine?
För 16 år sedan kom jag till Dr Ola Lundins mottagning i Uppsala. Han utredde mig och jag fick diagnoserna: Aspergers + ADD. Jag var i trettio års åldern då och mådde jättedåligt.
I 12 år var jag Ola Lundins klient. I början av 2000 talet började jag medicinera med Ritalin SR. När apoteket privatiserades, försvann Ritalin SR från den svenska marknaden. Och Ola ordinerade olika centralstimulerande preparat, som jag prövade utan framgång. Han tyckte att jag inte behövde trappa ned i medicineringen. Utan det var bara att hoppa från det ena preparatet till det andra. Jag hade kraftiga biverkningar. Som gjorde det svårt att fungera i vardagen.
När jag inte svarade positivt på något av preparaten, blev Ola allt otrevligare i sitt uppträdande emot mig.
Det här skedde då jag gick en utbildning som jag trivdes bra på och jag utvecklades mycket, under kort tid. Ola som i åratal sett mig som deprimerad, tolkade det att jag mådde allt bättre, men inte svarade positivt på centralstimulantian. Som att jag hade maniska perioder.
I sitt allt arrogantare uppträdande emot mig, ville han pränta in det i mig. Att jag har bipolär sjukdom. När inte ADHD mediciner verkade funka på mig. Ordinerar han Abilify. Som är en medicin man ger till svårt maniska personer.
Utan att ha utrett mig för bipolär sjukdom. Jag hade försvarat mig med full kraft, emot hans frågor och försök att övertyga mig att jag är manisk. När jag aldrig tidigare i mitt liv, mått bättre.
Abilify gjorde mig riktigt, riktigt sjuk! Jag fick fruktansvärda biverkningar.
I september 2009 träffade jag Ola sista gången. Då hade jag med mig en kurator som moraliskt stöd. Hon blev helt chockerad av Olas arrogans mot mig. Och nu och då när jag träffat kuratorn senare. Har hon nämnt om den gången hon följde med mig till Ola. Att det var helt förskräckligt av en psykiater med lång erfarenhet.
Över jul och nyår 09 - 10, lämnar Ola mig helt utan medicin.
Jag har såpass påtagliga ADD symptom, att jag inte klarar mig utan centralstimulantians positiva verkan. Efter några år med Ritalin SR och en helt annan livskvalitet. Så var jag desperat.
Jag anmälde Ola Lundin till Socialstyrelsen. Det dröjde ca ett år före svaret kom.
Det blev inga efterföljder. Men Socialstyrelsen var helt på min sida. De LYSSNADE på mig. Det som Ola inte alls gjorde på slutet.
De hade granskat Olas journalföring, som var bristande. Han hade t.om. struntat i att skriva journal, då jag inte svarade på medicin som han förväntade sig.
Jag ser i dag Ola Lundin som en gammal psykiater, som helt enkelt blivit yrkesskadad av många år i branschen. Han ser en psykisk sjukdom, när jag började må bättre.
Jag äter i dag en minimal dos Ritalin tablett. För att alls komma igång med dagen och för att kunna fungera åtminstone lite. Och så har jag en ung kvinnlig psykiater, som är jättetrevlig och mycket kompetent.
I 12 år var jag Ola Lundins klient. I början av 2000 talet började jag medicinera med Ritalin SR. När apoteket privatiserades, försvann Ritalin SR från den svenska marknaden. Och Ola ordinerade olika centralstimulerande preparat, som jag prövade utan framgång. Han tyckte att jag inte behövde trappa ned i medicineringen. Utan det var bara att hoppa från det ena preparatet till det andra. Jag hade kraftiga biverkningar. Som gjorde det svårt att fungera i vardagen.
När jag inte svarade positivt på något av preparaten, blev Ola allt otrevligare i sitt uppträdande emot mig.
Det här skedde då jag gick en utbildning som jag trivdes bra på och jag utvecklades mycket, under kort tid. Ola som i åratal sett mig som deprimerad, tolkade det att jag mådde allt bättre, men inte svarade positivt på centralstimulantian. Som att jag hade maniska perioder.
I sitt allt arrogantare uppträdande emot mig, ville han pränta in det i mig. Att jag har bipolär sjukdom. När inte ADHD mediciner verkade funka på mig. Ordinerar han Abilify. Som är en medicin man ger till svårt maniska personer.
Utan att ha utrett mig för bipolär sjukdom. Jag hade försvarat mig med full kraft, emot hans frågor och försök att övertyga mig att jag är manisk. När jag aldrig tidigare i mitt liv, mått bättre.
Abilify gjorde mig riktigt, riktigt sjuk! Jag fick fruktansvärda biverkningar.
I september 2009 träffade jag Ola sista gången. Då hade jag med mig en kurator som moraliskt stöd. Hon blev helt chockerad av Olas arrogans mot mig. Och nu och då när jag träffat kuratorn senare. Har hon nämnt om den gången hon följde med mig till Ola. Att det var helt förskräckligt av en psykiater med lång erfarenhet.
Över jul och nyår 09 - 10, lämnar Ola mig helt utan medicin.
Jag har såpass påtagliga ADD symptom, att jag inte klarar mig utan centralstimulantians positiva verkan. Efter några år med Ritalin SR och en helt annan livskvalitet. Så var jag desperat.
Jag anmälde Ola Lundin till Socialstyrelsen. Det dröjde ca ett år före svaret kom.
Det blev inga efterföljder. Men Socialstyrelsen var helt på min sida. De LYSSNADE på mig. Det som Ola inte alls gjorde på slutet.
De hade granskat Olas journalföring, som var bristande. Han hade t.om. struntat i att skriva journal, då jag inte svarade på medicin som han förväntade sig.
Jag ser i dag Ola Lundin som en gammal psykiater, som helt enkelt blivit yrkesskadad av många år i branschen. Han ser en psykisk sjukdom, när jag började må bättre.
Jag äter i dag en minimal dos Ritalin tablett. För att alls komma igång med dagen och för att kunna fungera åtminstone lite. Och så har jag en ung kvinnlig psykiater, som är jättetrevlig och mycket kompetent.
Wine skrev:Artiklarna i AB om Lundin handlar väl inte om knarkskräck, lustigt sätt att vinkla det på samt att också påstå att de som kritiserar går scientologernas ärenden. Tror ni inte det finns en möjlighet att kunna vara kritisk till överförskrivning av ADHD läkemedel trots att man inte tillhör scientologerna?
I en utav artiklarna i AB om Lundin står att han är anmäld av en psykiater som ringde anonymt till Socialstyrelsen.Hon ville slå larm om hur doktor Ola Lundin frikostigt och på lösa grunder skriver ut narkotika. Psykiatrikern hade själv träffat patienter som råkat ut för Lundin. I ett fall ska han ha tagit 17 000 kronor för tre besök och en undermålig utredning.
Han har dessutom nämnts i en annan tråd nyligen "Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)".
Låter som att det var en inte helt frisk fd flickvän eller en konkurent som har ringt in och anmält honom. Det går nästan alltid att hitta saker om en framgångsrik mäniska och vinkla dem negativt. Tycker bästa sättet för OP att se om påståenden stämmer är att boka möte med läkaren och se för sig själv hur läkaren är i verkligheten.
Jag tycker att det är även viktigt att man som patient byter läkare om man blir dåligt bemött. Läkarna är mäniskor också och mäniskor har sina vanor när det gäller att utföra sitt jobb och dessa kanske inte alltig går ihop med patientens behov. Men då byter man bara tills man hittar en vars bemötande man trivs med.
imagine skrev:Wine skrev:Artiklarna i AB om Lundin handlar väl inte om knarkskräck, lustigt sätt att vinkla det på samt att också påstå att de som kritiserar går scientologernas ärenden. Tror ni inte det finns en möjlighet att kunna vara kritisk till överförskrivning av ADHD läkemedel trots att man inte tillhör scientologerna?
I en utav artiklarna i AB om Lundin står att han är anmäld av en psykiater som ringde anonymt till Socialstyrelsen.Hon ville slå larm om hur doktor Ola Lundin frikostigt och på lösa grunder skriver ut narkotika. Psykiatrikern hade själv träffat patienter som råkat ut för Lundin. I ett fall ska han ha tagit 17 000 kronor för tre besök och en undermålig utredning.
Han har dessutom nämnts i en annan tråd nyligen "Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)".
Låter som att det var en inte helt frisk fd flickvän eller en konkurent som har ringt in och anmält honom. Det går nästan alltid att hitta saker om en framgångsrik mäniska och vinkla dem negativt. Tycker bästa sättet för OP att se om påståenden stämmer är att boka möte med läkaren och se för sig själv hur läkaren är i verkligheten.
Det går att ta kontakt med Socialstyrelsen för att få mer information om läkare om man är intresserad.
Återgå till Aspergare och vården