Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-25 21:59:45

Inte vet jag hur folk tänker, mest hur jag själv gör det. Om man tar genomsnittet på de som angett sin IQ i tråden blir det nog rätt högt, men jag tvivlar på att det är rättvisande. Och visst har folk försökt ta ner mig på jorden också, men min historia är inte den dumma ankungen som visade sig vara smart. Jag var den begåvade flickan som alla förväntade sig intellektuella underverk av och som sedan stöp på mina känslomässiga, praktiska och sociala problem. Hela livet har jag fått höra hur smart jag är och ändå lyckas alla de som avundades mig min skarpa hjärna mycket bättre. Kanske är det därför IQ-testen bara känns som en bekräftelse på det jag redan visste: intelligens i sig är aldrig tillräckligt.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav slackern » 2011-07-25 22:00:20

Abbreviation skrev:Ja, men just det där, att det ska ses som någon form av baksida att man är medveten om att man är bättre än genomsnittet på vissa saker. Varför ska det vara så? Jag är bättre än genomsnittet på vissa saker men jag är också helt inkompetent på andra grejer. Det är okay att människor går omkring och säger att de är musikaliska, empatiska, kreativa, eller vad som helst, men så fort någon säger att den har hög IQ så kommer massa människor och ska "ta ner personen på jorden". Det är fult att ha hög IQ, helt enkelt.


Grattis det ska du vara stolt över. Jag tycker ändå att du har beskrivit ditt resultat på ett ganska ödmjukt sätt.
slackern
 
Inlägg: 43884
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Wine » 2011-07-25 22:06:33

Abbreviation skrev:Det är okay att människor går omkring och säger att de är musikaliska, empatiska, kreativa, eller vad som helst, men så fort någon säger att den har hög IQ så kommer massa människor och ska "ta ner personen på jorden". Det är fult att ha hög IQ, helt enkelt.


Det kanske beror på hur man framför budskapet? Jag ser ingen poäng i att yppa min IQ nivå för någon om det inte skulle vara så att någon uttryckligen frågade mig om det. Tycker annars att det verkar meningslöst att ta upp i ett samtal. Vad tillför det liksom?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-25 22:09:51

Jag rår inte för att min hjärna fungerar som den gör, den trummar på av födsel och ohämmad vana. Därför tänker jag varken skämmas för att jag är smart eller för att jag inte kan vara på flygplatser utan ledsagare. Jag tror att Angelic Fruitcake tänker för mycket på ordet "intelligens" och därför missar mycket av det som är positivt med den typ av intelligens man har begåvats med.

Skulle jag vilja att min begåvningsprofil var jämnare? Ja. Skulle jag vilja varit dum som ett spån, men å andra sidan muskulös med ett vidhängande enormt könsorgan? Nej. Jag är ganska nöjd med att ha fått en begåvning som sträcker sig bortom högstadiets och gymnasiets fester, och jag kan inte tänka mig ett liv utan kvicktänkthet och en stillsam, knappologisk inåtvändhet.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Abbreviation » 2011-07-25 22:30:31

Lakrits skrev:Du är jätteintelligent, Abbreviation. Skäms inte för det.

Tack :) Jag försöker låta bli men det känns väldigt tabu att säga att man är intelligent.

Angelic Fruitcake skrev:Inte vet jag hur folk tänker, mest hur jag själv gör det. Om man tar genomsnittet på de som angett sin IQ i tråden blir det nog rätt högt, men jag tvivlar på att det är rättvisande. Och visst har folk försökt ta ner mig på jorden också, men min historia är inte den dumma ankungen som visade sig vara smart. Jag var den begåvade flickan som alla förväntade sig intellektuella underverk av och som sedan stöp på mina känslomässiga, praktiska och sociala problem. Hela livet har jag fått höra hur smart jag är och ändå lyckas alla de som avundades mig min skarpa hjärna mycket bättre. Kanske är det därför IQ-testen bara känns som en bekräftelse på det jag redan visste: intelligens i sig är aldrig tillräckligt.

Okay, din upplevelse är helt annan än min. Vissa har sett att jag varit intelligent men det var sent någon sa det första gången och alla de som kallade mig dum i huvudet (och som fortfarande gör det) är fler. Klart våra upplevelser blir helt annorlunda då.

slackern skrev:Grattis det ska du vara stolt över. Jag tycker ändå att du har beskrivit ditt resultat på ett ganska ödmjukt sätt.

Åh! Vilken fin sak att säga, nu blev jag väldigt glad. Jag hatar som sagt när människor tror att jag är arrogant och okänslig så det har varit svårt för mig att skriva i tråden eftersom jag alltid tror att andra ska se mig som just arrogant och dryg. Det blir ofta att jag håller tyst om sådana här saker för att människor inte ska tro att jag ser mig som överlägsen. I längden blir det problematiskt för resultatet blir ju att jag inte vågar tro på och framhäva det jag faktiskt är bra på.

Wine skrev:Det kanske beror på hur man framför budskapet? Jag ser ingen poäng i att yppa min IQ nivå för någon om det inte skulle vara så att någon uttryckligen frågade mig om det. Tycker annars att det verkar meningslöst att ta upp i ett samtal. Vad tillför det liksom?

Jag pratar inte om vad jag har för IQ med människor, generellt.

Lakrits skrev:Jag rår inte för att min hjärna fungerar som den gör, den trummar på av födsel och ohämmad vana. Därför tänker jag varken skämmas för att jag är smart eller för att jag inte kan vara på flygplatser utan ledsagare. Jag tror att Angelic Fruitcake tänker för mycket på ordet "intelligens" och därför missar mycket av det som är positivt med den typ av intelligens man har begåvats med.

Skulle jag vilja att min begåvningsprofil var jämnare? Ja. Skulle jag vilja varit dum som ett spån, men å andra sidan muskulös med ett vidhängande enormt könsorgan? Nej. Jag är ganska nöjd med att ha fått en begåvning som sträcker sig bortom högstadiets och gymnasiets fester, och jag kan inte tänka mig ett liv utan kvicktänkthet och en stillsam, knappologisk inåtvändhet.

Önskar att jag hade din rofyllda inställning till det. Har du alltid varit så sansat inställd till dina styrkor och svagheter eller upplever du att det är någonting som kommer med erfarenhet (och därmed ålder)? Jag är fortfarande ung och jag hoppas att det här kommer bli bättre när jag känner att jag faktiskt presterat någonting. Länge har jag tänkt att jag varit för korkad för att klara av att ens läsa klart gymnasiet så för mig har mitt resultat blivit lite av en krycka, faktiskt. Det har givit mig lite hopp om att jag kan klara det jag annars bara skulle fortsatt fantisera om.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-25 22:47:20

Jag pendlar mellan acceptans och ångest och försöker se nyktert på tillvaron däremellan.

(Jag talar f.ö. endast om IQ med mina växter. Det verkar som om de tycker att ämnet är dötrist, för de begår självmord i samband med att jag tar dem över tröskeln till min lägenhet.)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Abbreviation » 2011-07-25 23:11:42

Lakrits skrev:Jag pendlar mellan acceptans och ångest och försöker se nyktert på tillvaron däremellan.

(Jag talar f.ö. endast om IQ med mina växter. Det verkar som om de tycker att ämnet är dötrist, för de begår självmord i samband med att jag tar dem över tröskeln till min lägenhet.)

:lol:
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav wuwei » 2011-07-25 23:38:58

Jag är nog en blandning av det Angelic Fruitcake och Abbreviation beskriver. Den intelligenta som verkligen skulle bli NÅGOT och den som kallades obotligt korkad. Den förra i skolan, den andra hemma i familjen.
Man kan kombinera talangen att göra bra ifrån sig på IQ-test och en naiv aningslöshet som gör att man går på och misslyckas med de "tester" andra utsätter en för om man vågar andas något om de fina resultaten man fått. Så jag får erkänna mig kluven. Livet har gång efter annan visat mig att mitt höga IQ inte hjälper mig ett sket. Samtidigt vill jag inte vara av med det. Lika lite som jag vill vara av med min konstnärliga ådra. Eller att jag är praktiskt lagd, dessutom.
Lite tröst kan väl vara tillåtet? Att få känna sig en liten smula överlägsen, sittande stilla på sin kammare, innan samvetet slår till och fördömer sådana egoistiska hjärnmasturbationsövningar.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Zombie » 2011-07-26 0:01:32

Lakrits skrev:Du är klok, Zombie.

Tja, är man inte 'lligent får man väl försöka med något annat... ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-26 0:04:48

Zombie skrev:
Lakrits skrev:Du är klok, Zombie.

Tja, är man inte 'lligent får man väl försöka med något annat... ;)

Tja, du lurar mig i alla fall ;)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Zombie » 2011-07-26 0:07:58

slackern skrev:[till Abbreviation] Grattis det ska du vara stolt över. Jag tycker ändå att du har beskrivit ditt resultat på ett ganska ödmjukt sätt.

Håller med.

Sedan tycker jag ju inte din sorts intelligens är något att skämmas över. Eller någon annan sorts. Eller dumhet.

Det man kan skämmas eller yvas över är väl vad man själv medvetet gör (sig till) i förhållande till exakt de förutsättningar man hade. Ungefär.

Eller att under ansvar yvas som
wuwei skrev:Lite tröst
förstås.

************
wuwei skrev:Jag är nog en blandning av det Angelic Fruitcake och Abbreviation beskriver. Den intelligenta som verkligen skulle bli NÅGOT och den som kallades obotligt korkad.

Något liknande här.
Men jag tror en del av intelligent-etiketten kom sig av mitt aspiga sätt. Jag har aldrig upplevt den sidan som någon särskild styrka, jag är mycket känslomänniska också. Vilket ju inte heller yttrade sig på något "entkompatibelt" sätt. Blev rätt komplicerat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Zombie » 2011-07-26 0:31:38

Zombie skrev:Jag har aldrig upplevt den sidan som någon särskild styrka [...]

- alltså ens i abstraktionernas världsfrånvända rymd, menar jag då. I verkliga livet har jag upplevt detsamma som så många andra här: att min samlade begåvning, hur den än är sammansatt, är uppenbart lägre än nästan alla omgivande icke-aspergares. (Åtminstone i förhållande till det samhälle vi har att leva i, och jag kan nog identifiera en del absoluta svagheter också).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Zima33 » 2011-07-26 1:17:17

barracuber skrev:
Silius skrev:...
Jag fick dock inte diagnosen ADHD pga att jag presterade för bra när dom testade mitt arbetsminne, vilket jag också tycker är dumt.
Jag fick nöja mej med ADD.


Skillnaden mellan ADHD och ADD som jag fått det beskrivet för mig av min läkare är att ADD är utan hyperaktivitet. :roll:

Och i Sverige brikar det formellt sett inte heta ADD utan "ADHD utan hyperaktivitet". Men många säger ADD pga USA.

ADHD-PI eller ibland ADHD-I är detsamma som ADD.
Så Silius - du har ADHD :wink:
En sak till: Jag har skitdåligt arbetsminne och fick ändå ADHD-PI (ADD)-diagnos.
Senast redigerad av Zima33 2011-07-26 1:23:10, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3636
Anslöt: 2011-05-09

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Zima33 » 2011-07-26 1:20:44

Jag vet inte vad som menas med "ojämn intelligens" men psykologen sa att jag var väldigt ojämn - fick mkt bra resultat på det verbala (ords betydelser etc) men väldigt "dåligt" på det andra.

Vet inte vad jag har för IQ, de sa inget om det.
Zima33
 
Inlägg: 3636
Anslöt: 2011-05-09

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-26 8:30:32

Angelic Fruitcake skrev:Sheyen, jag är glad att du postar din resultat fastän de ligger under medel. De flesta som postar ligger ju en bit över. Personligen tror jag inte att IQ-test mäter en persons begåvning särskilt bra, utan snarare ger en indikation på hur bra man kan göra ifrån sig i en testsituation. De flesta situationer i livet är ju inte alls som en utredning.


Vi vet faktiskt av beprövad erfarenhet att det man presterar på kliniska intelligenstest (inte enkla g test som endast fångar logisk förmåga) kan generaliseras till vardagligt fungerande i mycket stor utsträckning. Däremot är kvoten inte en siffra som förutspår om det kommer gå dåligt eller bra för en person i livet. Ett begåvningshandikapp ska ses som en sårbarhet, inte en orsak till negativa saker i livet. Sen är IQ värdet totalt värdelöst i sig. Det är observationerna man gör under testsituationen och deltestens förhållande till varandra och kopplade till testpersonens erfarenheter som är det viktiga.

Jag tycker det är väldigt synd att IQ fortfarande har så laddad innebörd. Folk använder det fortfarande i prestige syfte där man gärna visar upp sin kvot och försöker höja sitt självförtroende den vägen (trots att det kanske ändå knakar i livets fogar).
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-26 8:36:14

Zima33 skrev:Jag vet inte vad som menas med "ojämn intelligens" men psykologen sa att jag var väldigt ojämn - fick mkt bra resultat på det verbala (ords betydelser etc) men väldigt "dåligt" på det andra.

Vet inte vad jag har för IQ, de sa inget om det.


Ojämn använder psykologer utifrån en psykometrisk kontext. dvs att deltestens domäner ligger på olika nivåer och har en signifikant skillnad sinsemellan. En normal profil är jämn, dvs alla deltest ligger ungefär på samma poängspann. Om en profil är mycket ojämn finns anledning till tolkning. Vad för hypoteser som väcks beror på vilket sätt kurvan är ojämn. Alltså vilka deltest som man dippar på respektive toppar.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-26 8:40:47

Lakrits skrev:Jag tycker att det är tråkigt att de inte testar konstnärlighet. Du och många andra skulle nog visa er på styva linan där. Det är en typ av intelligens som är användbar inom de flesta yrken.


Vad konstnärlighet/kreativitet/fantasiförmåga etc egentligen är, är något vetenskapen tvistat om ganska länge. Det diskuteras även om detta är en aspekt av det vi definierar som intelligens idag eller om det mer ska klassas som personlighetsdrag. Debatten är het.

Men det svåra är att hitta sätt och metoder att psykometriskt MÄTA konstnärlighet som man kan generalisera till alla människor i hela världen. Detta är något som är mycket svårt och har du idéer är psykologiforskare mycket intresserade av vad du har att säga :D
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Miche » 2011-07-26 9:35:17

Lakrits skrev:Jag pendlar mellan acceptans och ångest och försöker se nyktert på tillvaron däremellan.

(Jag talar f.ö. endast om IQ med mina växter. Det verkar som om de tycker att ämnet är dötrist, för de begår självmord i samband med att jag tar dem över tröskeln till min lägenhet.)

Jag har hört ett ihärdigt rykte som påstår att växter behöver vatten, men jag anser att alla individer bara mår bra av att härdas...

De påstod i samband med utredningen att jag hade ett högt, men ojämnt IQ (mensa-kvalitet) hur de nu kunde se det, mitt minne (som är ganska bra, men kort) tyckte att de flesta tester inte gick något vidare...

Jag har väldigt svårt för de flesta tester som jag gör, IRL-problem är klart mycket roligare att lösa så som hur man löser problem med låg verkningsgrad inom kärnkraftsindustrin och minskar koldioxidutsläpp!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-26 10:02:16

wuwei skrev:Jag är nog en blandning av det Angelic Fruitcake och Abbreviation beskriver. Den intelligenta som verkligen skulle bli NÅGOT och den som kallades obotligt korkad.


Så är det för mig med, men det första från familjen och det andra från skolan.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Wine » 2011-07-26 11:07:31

Lakrits skrev:(Jag talar f.ö. endast om IQ med mina växter. Det verkar som om de tycker att ämnet är dötrist, för de begår självmord i samband med att jag tar dem över tröskeln till min lägenhet.)


:-)005

Det brukade mina växter ofta också göra tidigare men jag har satsat på en annan blomjord och ekologisk växtnäring från ICA som de nya växterna tydligen gillar för nu växer de och frodas som jag tidigare inte har upplevt.

mar0der skrev:Vi vet faktiskt av beprövad erfarenhet att det man presterar på kliniska intelligenstest (inte enkla g test som endast fångar logisk förmåga) kan generaliseras till vardagligt fungerande i mycket stor utsträckning.


Ja och det är väl det som jag fattat som är poängen när man utreds, att visa på hur man fungerar, styrkor och svagheter i personens vardagliga liv som sedan kan ligga till grund för eventuella insatser från samhället samt även kan bidra till ökad självinsikt och hjälpa en att utvecklas.

Själv tycker jag inte IQ-nivån betyder så mycket om man samtidigt har svårt att fungera socialt t.ex. när det gäller en utbildning där man inte kan tillgodogöra sig viktiga delar av utbildningen t.ex. genom praktik på grund av bristande social kompetens samt andra svagheter o.s.v.

Om man bara förstår saker teoretiskt i böcker men sedan i det verkliga livet inte kan praktisera det så blir det ju lite meningslöst att sitta och trösta sig med att man i alla fall är så smart att man förstår saker i böcker som inte andra kanske så lätt förstår. Däremot kan man ju vara glad över att man förstår en massa och kanske ha glädje av det själv samt kanske också ha glädje av att kunna bidra till andra genom att förklara saker till andra så att de kanske också förstår och får ny kunskap och nya insikter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav matgar » 2011-07-26 12:26:37

Jag var ganska så jämn på mina tester.
Angående IQ vill så nämndes inte det ordet när vi gick igenom testerna, dock så höll jag mig på gränsen mellan normal och hög på alla tester, något över på en del och något under på nån enstaka.
Tyvärr så har jag test papperna hemma, så kan inte posta mina exakta resultat. Får se om jag kommer ihåg att göra det när jag kommer hem.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav mar0der » 2011-07-26 13:00:25

Wine skrev:Ja och det är väl det som jag fattat som är poängen när man utreds, att visa på hur man fungerar, styrkor och svagheter i personens vardagliga liv som sedan kan ligga till grund för eventuella insatser från samhället samt även kan bidra till ökad självinsikt och hjälpa en att utvecklas.


Njae. Man ser inte till personers styrkor och svagheter i det vardagliga livet. Man ser IQ eller kognitiva förmågor som personens resurser, alltså förutsättningar för att kunna möta samhällets krav. Skulle man visa på det vardagliga fungerande skulle man göra en sk. funktionsbedömning som är något annat.

Wine skrev:Om man bara förstår saker teoretiskt i böcker men sedan i det verkliga livet inte kan praktisera det så blir det ju lite meningslöst att sitta och trösta sig med att man i alla fall är så smart att man förstår saker i böcker som inte andra kanske så lätt förstår. Däremot kan man ju vara glad över att man förstår en massa och kanske ha glädje av det själv samt kanske också ha glädje av att kunna bidra till andra genom att förklara saker till andra så att de kanske också förstår och får ny kunskap och nya insikter.


Det är just det det inte är, alltså meningslöst. Att veta och känna till att man har goda förutsättningar att klara av saker rent resursmässigt, men brister i ex. den sociala biten så kan det hjälpa personer att kompensera för dessa brister. En person med dåliga kognitiva resurser har inte de förutsättningarna att kompensera för och hantera psykisk ohälsa, motgångar, andra funktionsnedsättningar etc. Men får man det förklarat för sig så kan man hjälpa och motivera personer att faktiskt inte ge upp och känna sig totalt värdelösa om du förstår hur jag menar.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Lakrits » 2011-07-26 13:24:55

Wine skrev:Själv tycker jag inte IQ-nivån betyder så mycket om man samtidigt har svårt att fungera socialt t.ex. när det gäller en utbildning där man inte kan tillgodogöra sig viktiga delar av utbildningen t.ex. genom praktik på grund av bristande social kompetens samt andra svagheter o.s.v.

Om man bara förstår saker teoretiskt i böcker men sedan i det verkliga livet inte kan praktisera det så blir det ju lite meningslöst att sitta och trösta sig med att man i alla fall är så smart att man förstår saker i böcker som inte andra kanske så lätt förstår. Däremot kan man ju vara glad över att man förstår en massa och kanske ha glädje av det själv samt kanske också ha glädje av att kunna bidra till andra genom att förklara saker till andra så att de kanske också förstår och får ny kunskap och nya insikter.

Om det var en kommentar till det jag har skrivit tidigare, så är det tydligt att du varken känner mig eller sambandet mellan forskning och tillämpning särskilt väl. Eller för den delen glädjen i att ständigt vara nyfiken och intresserad bara för själva viljan att förstå saker och ting.

När jag går på promenad ser jag miljontals ekologiska system och interaktioner, liv som spritter i miljarder av celler och historiska samband mellan mig och de som gick här för många tusentals år sedan. Att förstå saker kopplar ihop böckernas texter med den verklighet som vi alla upplever på olika sätt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav LordNelson » 2011-07-26 16:02:52

nästan alla skrev:Hur synd det är om den superintelligenta och missförstådda aspergaren.

LordNelson skrev: Jag stoppar fingrarna i halsen.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in