Enkät om sexuella trakasserier och social sårbarhet online

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav NathaliWiberg » 2024-12-27 23:36:24

Hej,
Jag heter Nathali Wiberg och jag studerar Funktionsnedsättning och samhälle III vid Linköpings Universitet. Jag genomför denna studie som en del av min C-uppsats. Syftet med denna studie är att undersöka om kvinnor med autism är mer utsatta för sexuella trakasserier och övergrepp på nätet jämfört med kvinnor utan autism. Studien syftar även till att identifiera och analysera eventuella skillnader i utsatthet mellan dessa grupper.

Vem riktar sig studien till?

Studien vänder sig till kvinnor som är över 18 år, kvinnor med och kvinnor utan en diagnos inom autismspektrumet. Om du väljer att delta kommer du att få svara på en digital enkät som undersöker dina erfarenheter i digitala miljöer.

Hur går studien till?
Enkäten är anonym och består av frågor som berör:

Förekomsten av sexuella trakasserier och övergrepp online. Sociala faktorer som kan påverka sårbarhet i digitala miljöer. Dina upplevelser av social interaktion och kommunikation online.
Dina svar är anonyma och används endast för denna studie. Studien är inte godkänd av Etikprövningsnämnden eftersom det inte krävs för en C-uppsats.

Frivilligt deltagande
Ditt deltagande är helt frivilligt, och du kan när som helst avbryta utan att ange någon anledning. Du behöver inte svara på alla frågor om du inte känner dig bekväm med det.

Hur hanteras din information?
Inga personuppgifter som kan identifiera dig samlas in. Alla svar behandlas anonymt. Efter studiens avslutning kommer resultaten att presenteras i en sammanställd form, utan möjlighet att spåra enskilda deltagares svar.

Exempel på frågor i enkäten
Har du någon gång upplevt sexuella trakasserier online? Upplever du att du ofta missförstår andras intentioner eller sociala signaler i digitala samtal?
Har du svårt att identifiera när någon är manipulativ online?

Kontaktuppgifter
Om du har frågor om studien eller vill ta del av resultaten efter dess avslutning, är du välkommen att kontakta mig:
E-post: natje291@student.liu.se

Länk till studien https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... usp=dialog

Jag är oavsett din medverkan eller inte väldigt tacksam över att du tog dig tid att läsa detta.
NathaliWiberg
Ny medlem

Anslöt: 2024-12-27

Inläggav NathaliWiberg » 2024-12-28 20:25:24

Lägger en länk här ifall den kommer bort i all text, https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... usp=dialog
Jag hoppas på er medverkan då jag tycker ämnet är väldigt viktigt.
NathaliWiberg
Ny medlem

Inläggav Richard » 2024-12-28 21:48:19

Intressant studie! Hoppas vi får ta del av resultaten. Själv är jag man, så jag svarar inte på den.

Men, jag vet, att det finns en del grisar som gör vad som helst, som att utnyttja svagheter, för att få till det. Jag vet inte hur det ser ut online, men jag har t.ex. sett tjejer blivit tafsade på, som inte ens säger till, då de känner sig obekväma med det. En del använder även sex som en sorts självskadebeteende, och det utnyttjas naturligtvis av dessa grisar...
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav NathaliWiberg » 2024-12-29 0:34:54

Ja, jag delar gärna med mig av resultatet! Jag har dessvärre svårt att hitta respondenter, men jag hoppas att det vänder snart! Det finns mycket forskning som visar hur kvinnor blir utsatta för sexuella trakasserier i fysisk miljö, och där visar forskningen att kvinnor med autism ha en högre risk att bli utsatta. Det saknas dock forskning hur det ser ut online så jag hoppas att min studie kan vara en start på att fylla det gapet.
NathaliWiberg
Ny medlem

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in