Enkät om sexuella trakasserier och social sårbarhet online

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav NathaliWiberg » 2024-12-27 23:36:24

Hej,
Jag heter Nathali Wiberg och jag studerar Funktionsnedsättning och samhälle III vid Linköpings Universitet. Jag genomför denna studie som en del av min C-uppsats. Syftet med denna studie är att undersöka om kvinnor med autism är mer utsatta för sexuella trakasserier och övergrepp på nätet jämfört med kvinnor utan autism. Studien syftar även till att identifiera och analysera eventuella skillnader i utsatthet mellan dessa grupper.

Vem riktar sig studien till?

Studien vänder sig till kvinnor som är över 18 år, kvinnor med och kvinnor utan en diagnos inom autismspektrumet. Om du väljer att delta kommer du att få svara på en digital enkät som undersöker dina erfarenheter i digitala miljöer.

Hur går studien till?
Enkäten är anonym och består av frågor som berör:

Förekomsten av sexuella trakasserier och övergrepp online. Sociala faktorer som kan påverka sårbarhet i digitala miljöer. Dina upplevelser av social interaktion och kommunikation online.
Dina svar är anonyma och används endast för denna studie. Studien är inte godkänd av Etikprövningsnämnden eftersom det inte krävs för en C-uppsats.

Frivilligt deltagande
Ditt deltagande är helt frivilligt, och du kan när som helst avbryta utan att ange någon anledning. Du behöver inte svara på alla frågor om du inte känner dig bekväm med det.

Hur hanteras din information?
Inga personuppgifter som kan identifiera dig samlas in. Alla svar behandlas anonymt. Efter studiens avslutning kommer resultaten att presenteras i en sammanställd form, utan möjlighet att spåra enskilda deltagares svar.

Exempel på frågor i enkäten
Har du någon gång upplevt sexuella trakasserier online? Upplever du att du ofta missförstår andras intentioner eller sociala signaler i digitala samtal?