En överraskande aha-upplevelse
52 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: En överraskande aha-upplevelse
Danne skrev:Truly skrev: Ett exempel handlade t.ex. om bilkörning. Hur personer med Aspergers syndrom inte kör på vana, utan att de måste tänka på mer eller mindre alla moment i körningen.
Automatisering ja, det stämmer bra det.
Och det där med körningen är ju ett exempel jag känner mycket väl igen.
Visst kan det gå lite per automatik ibland, men mestadels är jag mycket medveten om allt jag håller på med.
Detta gjorde mig väldigt närvarande vid min körning, och som ett resultat blev jag väldigt skadefri.
Har ju arbetat som yrkesförare under många år, där jag hanterat både bussar, lastbilar och långtradare, och det i Stockholm med dess oförlåtande trafik.
Och mina arbetsgivare har alltid uppskattat mig för att jag är så pass noggrann och oslarvig, för att jag inte orsakade massa skador.
Detta är en av de saker som gör att jag anser att aspergare snarare är BÄTTRE bilförare än NT's, generellt sett. Och därför har jag reagerat starkt på att Vägverket kräver att aspergare ska intyga sin "ofarlighet" genom läkarintyg för att få ta körkort.
Men det är ju inte det tråden handlar om iofs.
Men automatisering känner jag igen i mycket i mitt liv, eller snarare bristen på den.
Och just faktumet att jag "måste" lägga ner en större "processorverksamhet" på alla dessa vardagliga saker, gör ju tyvärr att man lätt öberbelastar skallen.
Den får ju aldrig en paus, när den måste aktivt arbeta med allting hela tiden.
Så det är nog en stor orsak till utbrändheten som många asbergare råkar ut för.
Det är också nog mycket därför vi/jag skapar rutiner för oss själva, och mer nogrannt följer dom.
Även om dom inte tar bort medvetandet helt och gör oss automatiserade, så hjälper det nog oss med att det inte går åt LIKA mycket tankekraft på HUR vi ska lösa de vanligaste uppgifterna.
Ett slags försök till automatisering typ.
Bra att du tog upp det Truly, det är ett viktigt ämne som inte diskuteras tillräckligt idag.
Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Man blir ju definitivt mer uppmärksam då man är sämre på att automatisera, eller då man är medveten om att man måste tänka mer ihärdigt på det man har automatiserat bara för att hålla fokus.
Det du tar upp med rutiner är precis det jag satt och fnulade på då jag först skrev mitt inlägg, men jag orkade inte gräva djupare i det. Inlägget var redan tillräckligt långt som det var. Men då är det kanske till viss del därför jag har så mycket rutiner och tvång, för att hjälpa mig att automatisera och för att kunna släppa lite på all energi som går åt till tankeprocesserna? Är det så du menar?
Jag blir så snurrig av alla termer här på forumet. För jag måste först definiera varje term. Och om det inte finns någon konkret definition så måste jag ha ett exempel, och om exemplet inte är ganska exakt anpassat för mig så är det helt kört för mig att förstå (sätta mig in i känslan/betydelsen).
Lägg sen till att debattörerna här inte riktigt håller med om alla termer/definitioner/exempel från livet, och att många därför ifrågasätter detta från både höger och vänster, det gör att allt bara blir en enda soppa för mig i skallen. Och så får jag gå tillbaka från början och börja utforska samma term igen..
Ah, det ÄR energikrävande.
Känner mig allt som ofta totalt puckad för att jag måste få veta. Allt måste komma till en lösning... Gaaahhhh... (OBS. Inte ditt fel såklart Danne, jag bara fnular vidare! )
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 23:51:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: En överraskande aha-upplevelse
Miche: Ingen fara. Bara förtydligade.
Jo, det var nog precis så jag menade.
Ta't lugnt. Man måste inte ha svaret på allting jämt.
Ibland är det själva fnulandet som behövs, mer än själva svaret.
Jag är lyckligt ovetande om massa saker, som jag hoppas kunna lära mig med tiden.
Man blir aldrig fullärd, och tur är väl det, för hur tråkigt skulle inte DET vara?
Kämpa på Truly.
Truly skrev:Men då är det kanske till viss del därför jag har så mycket rutiner och tvång, för att hjälpa mig att automatisera och för att kunna släppa lite på all energi som går åt till tankeprocesserna? Är det så du menar?
Jo, det var nog precis så jag menade.
Truly skrev:Känner mig allt som ofta totalt puckad för att jag måste få veta. Allt måste komma till en lösning... Gaaahhhh... (OBS. Inte ditt fel såklart Danne, jag bara fnular vidare! )
Ta't lugnt. Man måste inte ha svaret på allting jämt.
Ibland är det själva fnulandet som behövs, mer än själva svaret.
Jag är lyckligt ovetande om massa saker, som jag hoppas kunna lära mig med tiden.
Man blir aldrig fullärd, och tur är väl det, för hur tråkigt skulle inte DET vara?
Kämpa på Truly.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 23:51:17, redigerad totalt 1 gång.
Truly skrev:weasley skrev:alfapetsmamma skrev:En aha-upplevelse var att min önskan om att t ex dricka Earl Grey på morgon och grönt te med mynta på kvällen och absolut inte tvärtom var sånt som Gillberg kallar monomant beteende och icke-ändamålsenliga rutiner.
Erhm, är Gillberg knäpp eller har jag missuppfattat något? Låt oss utgå från att jag missuppfattat Gillberg här.
Att dricka grönt te med mynta på kvällen är ju i högsta grad ändamålsenligt eftersom grönt te innehåller mycket mindre dos uppiggande ämnen än svart te, vilket alltså passar utmärkt att dricka på morgonen.
Men det är väl inte Gillberg som har utrett alfapetsmamma, eller? För Gillberg har väl inte sagt/skrivit någonting alls om svart eller grönt te med eller utan mynta.
Nä, såklart inte, men han har uttryckt sig otroligt yxigt, generaliserande och nedlåtande om AS i t ex boken med långa titeln som innehåller normal, genier, nördar. Långt mer negativt än någon annan s.k AS-expert (utan egen outad diagnos) jag läst.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:51:24, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
weasley skrev:alfapetsmamma skrev:En aha-upplevelse var att min önskan om att t ex dricka Earl Grey på morgon och grönt te med mynta på kvällen och absolut inte tvärtom var sånt som Gillberg kallar monomant beteende och icke-ändamålsenliga rutiner.
Erhm, är Gillberg knäpp eller har jag missuppfattat något? Låt oss utgå från att jag missuppfattat Gillberg här.
Att dricka grönt te med mynta på kvällen är ju i högsta grad ändamålsenligt eftersom grönt te innehåller mycket mindre dos uppiggande ämnen än svart te, vilket alltså passar utmärkt att dricka på morgonen.
Jag menade inte att det faktum att det var Earl Grey på morgon och grönt te på kvällen var relevant riktigt, jag tänkte mer på att jag måste ha det på ett visst sätt. Och jag vände mig emot att kalla det icke-ändamålsenligt.
Även om Gillberg aldrig sagt nåt om just mina s.k icke-ändamålsenliga rutiner. När jag blev utredd så hette det dock att jag uppfyllde kriterierna och även så då kriteriet monomant beteende jada jada.
För MIG är det inte icke-ändamålsenligt, så jag vänder mig emot formuleringen. Och monomant betyder för mig nåt annat än att vara hängiven och ganska insnöad.
Men det jag är räckte tydligen för att ge mig denna diagnos/stämpel. Det var DET som var aha-upplevelsen, att min bild av vad monoman osv är inte stämmer med vissa andras, som diagnosställaren.
Jag ser mig möjligtvis som enveten och lätt besatt av somligt, men inte som nån som är så upptagen med EN sak att jag försummar t ex familj, vänner, ekonomin eller har påtagliga svårigheter att ägna mig åt nåt annat eller hur det nu uttrycks i diagnosmanualsammanhang (jag har haft en helvetesdag och kan inte skriva ordentligt).
Så menade jag.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Återgå till Att leva som Aspergare