En ny typ av Daglig Verksamhet - inriktning AS och Vänskap

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

En ny typ av Daglig Verksamhet - inriktning AS och Vänskap

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 15:33:35

Hej alla ,

Jag heter Hibo och det är första gången jag skriver på forumet, men jag har varit en läsare under väldigt lång tid.

Jag har via egna erfarenheter och via forumet förstått att majoriteten av den Dagliga Verksamhet som erbjuds inte är helt lämpad för personer med AS.

Jag har också förstått att kontakter och sociala aktiviteter är efterfrågade av många som har rätt till Daglig Verksamhet.

Jag undrar därför vad Ni tycker om En Daglig Verksamhet med syfte att skapa Livslånga Vänskapsband?

Den Dagliga verksamheten skulle då gå ut på att man i små grupper vidareutvecklar redan befintliga intressen. Till exempel 3 historie-intresserade deltagare. Vi skulle utveckla aktiviteter som går i intressets spår, detta för att fördjupa sitt intresse men också för att samtidigt utveckla vänskapsband med personen.

Eftersom en person sällan har endast ett intresse så ges möjligheten att utveckla vilket än intresse man har i små grupper med andra som också har liknande intressen. Aktiviteterna skräddas givetvis efter dig som brukare, Ni har inflytande över vilka aktiviteter som erbjuds.

Man ska inte vara begränsad till en lokal, utan man tar del av stadens aktiviteter för det mesta och man skulle endast hålla sig till en lokal då vi har bokcirklar, temakvällar i ett intresses spår med mera.

Syftet med en sådan här daglig verksamhet är tvådelad, det handlar om vänskap och självförtroende för att ta sig an andra delar av livet.

De jag har idag talat med ser detta som en möjlighet att träffa nya bekantskaper, utveckla sina intressen och sociala bekantskap.

Men jag har talat med för få personer för att veta hur eftertraktat en sådan här verksamhet är. Jag undrar vad Ni tycker om verksamheten?

Jag skulle därför uppskatta svar på följande tre frågor:

1) Vad tycker Du om en daglig verksamhet med inriktning Vänskap?

2) Hur viktigt är det med vänner?

3) Vad måste vara med i en sådan här verksamhet?

Självklart får Ni komma med alla sorters synpunkter, jag välkomnar alla kommentarer och förslag.

Tack på förhand!

Vänligen,
Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Anslöt: 2012-05-21

Re: En ny typ av Daglig Verksamhet - inriktning AS och Vänsk

Inläggav Bongskraparn » 2012-05-21 17:15:05

Min första tanke är att det känns lite väl påtvingat på något sätt. Typ "Ja ni har ju samma intressen, så gå ihop nu och bli vänner". Känns inte som det skulle funka direkt.

Däremot låter idén perfekt om man tar bort själva vänskapssyftet. Alltså att man kan träffa människor med liknande intressen och göra saker tillsammans. Utan att det är någon press på att bli kompisar. Klickar man så klickar man helt enkelt.

Har ingen erfarenhet om daglig verksamhet ska tilläggas.
Bongskraparn

Anslöt: 2012-03-22

Inläggav Kimmelie » 2012-05-21 18:04:09

Ännu en verksamhet för utvecklingsstörda... :roll:

När ska de som jobbar med att hjälpa aspergare fatta att aspergare är inte utvecklingsstörda?
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-21 18:05:35

Kimmelie skrev:Ännu en verksamhet för utvecklingsstörda... :roll:

När ska de som jobbar med att hjälpa aspergare fatta att aspergare är inte utvecklingsstörda?

Medhåll.
Återigen ser vi det här tilltalet, som om vi vore barn.

Vänskap uppstår inte för att ngn ledare på ett DV talar om för folk att de ska bli vänner, det funkar inte så. Vänskap uppstår spontant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-21 18:31:16

Inriktining vänskap? Tjae, kul som ide betraktat. Tror jag hade känt lite som ovanstående postare om jag blivit föreslagen det för egen del, kanske för att just vänskap inte är ett stort problem för mig.

heebsthlm skrev:Jag har via egna erfarenheter och via forumet förstått att majoriteten av den Dagliga Verksamhet som erbjuds inte är helt lämpad för personer med AS.

Väldigt väldigt rätt. DV brukar vara anpassade för folk som inte liknar oss det minsta.

Bra att du försöker iaf. Det är ett steg i rätt riktning, gissar jag. Mycket bättre än dv som går ut på att måla med fingerfärger och klappa kaninerna.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav plåtmonster » 2012-05-21 18:37:23

Tillhandahåller DV utrustning också? t.ex spektrumanalysator 10 GHz, oscilloskop 1 GHz, arbetsdator, utvecklingskort osv? ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav milve » 2012-05-21 19:18:20

Var arbetar du Hibo?
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Inläggav nano » 2012-05-21 20:45:17

plåtmonster skrev:Tillhandahåller DV utrustning också? t.ex spektrumanalysator 10 GHz, oscilloskop 1 GHz, arbetsdator, utvecklingskort osv? ;)
Gillar din ide Plåtmonster, skulle jag ha DV skulle jag hoppas på att du är den som driver den med just den typen av mätinstrument :)
Undrar om inte en sådan verksamhet i slutänden skulle visa sig vara mer av en utvecklingsverkstad mer än DV så som jag tror DV brukar vara uppbyggt idag.
Fast de skulle nog bli av med sina DV deltagare på det viset för att de som är där förmodligen utvecklar saker de till slut kan ta betalt för och skapa en lönsam business rätt som det är.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 22:11:39

Tack för era svar hittills!

Jag håller med om att förslaget kan låta som, 'nu tar vi alla i hand, går över gatan och till den planerade aktiviteten'. Vilket egentligen tvärtemot det jag menar, jag uttrycker mig kanske klumpig av personliga skäl.

Men syftet är egentligen är att det ska finnas alternativ som ska stimulera människan och inte diagnosen. Då ska självklart DV utrustning med mera tillhandahållas, om det är vad Du skulle vilja satsa på.

Sen så är väl förslaget inriktad mot människor som upplever en ofrivillig isolation.

Jag är tacksam för era svar hittills och jag hoppas jag får läsa fler.

/Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 22:18:46

KrigarSjäl skrev:
Kimmelie skrev:Ännu en verksamhet för utvecklingsstörda... :roll:

Medhåll.
Återigen ser vi det här tilltalet, som om vi vore barn.

Vänskap uppstår inte för att ngn ledare på ett DV talar om för folk att de ska bli vänner, det funkar inte så. Vänskap uppstår spontant.
nano skrev:
plåtmonster skrev:Tillhandahåller DV utrustning också? t.ex spektrumanalysator 10 GHz, oscilloskop 1 GHz, arbetsdator, utvecklingskort osv? ;)
Gillar din ide Plåtmonster, skulle jag ha DV skulle jag hoppas på att du är den som driver den med just den typen av mätinstrument :)
Undrar om inte en sådan verksamhet i slutänden skulle visa sig vara mer av en utvecklingsverkstad mer än DV så som jag tror DV brukar vara uppbyggt idag.
Fast de skulle nog bli av med sina DV deltagare på det viset för att de som är där förmodligen utvecklar saker de till slut kan ta betalt för och skapa en lönsam business rätt som det är.

Hej,

Vänskapen i sig är inte syftet, vilket jag inte har varit tydlig med. Meningen är att man ska göra det man gillar, inte nödvändigtvis med andra. Vänskapen är inte garanterad och det är ingen som håller kurs i hur man talar med varandra. Utan precis som för alla andra så utvecklas vänskapen organiskt, om både parterna är aktiva.

Tack för sina synpunkter!
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 22:21:42

milve skrev:Var arbetar du Hibo?

Hej!

Jag jobbar ingenstans relevant riktigt än.

/Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav Kristofer » 2012-05-21 22:27:20

Idén och tanken att ge aspergare chanser till att utveckla sina intressen och knyta kontakter relaterade till sina intressen är - intressant. Fast måste idén genomföras i form av en DV? Jag tror att detta är något som bättre skulle kunna genomföras i en annan form, t.ex. som en mötesplats för aspergare. Sådan form skulle även ge möjlighet att medverka till aspergare som inte är i behov av DV, men som har stark önskan om och stort behov av att få sociala kontakter.

Det finns något som är värt att fånga upp i grundtanken, men jag tror att det skall genomföras i annan form än DV.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav plåtmonster » 2012-05-21 22:29:20

nano skrev:Undrar om inte en sådan verksamhet i slutänden skulle visa sig vara mer av en utvecklingsverkstad mer än DV så som jag tror DV brukar vara uppbyggt idag.

Ja hur skulle det se ut om DV:arna blev egenföretagare med hög inkomst. Usch.. det måste vi förhindra :mrgreen: :-)002 :-)040

Fast allvarligt så skulle man iaf kunna tillhandahålla utrustning i den lägre prisklassen. Är man klyftig brukar det gå att kompensera dålig utrustning med huvudet istället.

Tror för övrigt att @Kristofer:s synpunkt är värd att tänka på ordentligt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav atoms » 2012-05-21 22:30:53

@Hibo

Gör som Solkraft i Skellefteå; fråga inte vad det är för fel på folk - fråga vad de vill göra (det är möjligt att det är så du tänker).
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 22:42:30

Hej Kristofer!

Kristofer skrev:Det finns något som är värt att fånga upp i grundtanken, men jag tror att det skall genomföras i annan form än DV.

Du har helt rätt. Jag kan hålla med om att DV har begränsade utrymme för det som behövs. I alla fall från egen erfarenhet där vi helt har skitit i DV för våra anhöriga då vi anser att de inte behöver "hjälp" av den sorten.

Tack för ditt svar.

/Hibo

Moderator: Reparerade citatet.
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 22:46:26

atoms skrev:@Hibo

Gör som Solkraft i Skellefteå; fråga inte vad det är för fel på folk - fråga vad de vill göra (det är möjligt att det är så du tänker).

Hej Atoms,

Det är precis så jag tänker. Min erfarenhet är att man försöker lösa en människa när det egentligen handlar om att lösa det som hindrar en människa från att göra det de vill göra. Om det är att bygga rymdfarkost, läsa på universitetet eller tävla i cykling så ska det tillhandahållas möjligheter från den dagliga verksamheten att göra just det. Jag ska höra med Solkraft ock se hur de har gjort. Tack för tipset och ditt svar Atoms.

Vänligen,
Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 22:51:23

Jag vet inte vad något av det betyder, men skulle se till att det fanns för dig att använda. Jag vet att det låter helt annorlunda från det som erbjuds idag, och jag kan förstå att man är misstänksam. Men som jag ser det, behöver många inte "hjälp" med någonting annat än struktur för att göra det man vill göra men som man av någon anledning inte kan göra helt på egen hand.

Alla behöver hjälp av olika slag för att hjälpa sig själva och syftet med Daglig Verksamhet borde idag vara att Du får arbeta med det du vill. Ingenting annat.

Tack för ditt svar!

Vänligen,

Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 22:54:38

Savanten Svante skrev:Inriktining vänskap? Tjae, kul som ide betraktat. Tror jag hade känt lite som ovanstående postare om jag blivit föreslagen det för egen del, kanske för att just vänskap inte är ett stort problem för mig.

Hej Savanten Svante,

Tack för dina synpunkter. Du har helt rätt att vänskap inte ska vara "inriktning" utan att det är sysselsättning och individens behov att göra det man vill.

Tack för ditt svar!

Vänligen,
Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 22:59:13

plåtmonster skrev:
nano skrev:Undrar om inte en sådan verksamhet i slutänden skulle visa sig vara mer av en utvecklingsverkstad mer än DV så som jag tror DV brukar vara uppbyggt idag.

Ja hur skulle det se ut om DV:arna blev egenföretagare med hög inkomst. Usch.. det måste vi förhindra :mrgreen: :-)002 :-)040

Det ska vara målet med alla daglig verksamhet, men det är inte så det generellt går till idag. Och det kan vara som Kristofer säger, kanske ska det satsas på någonting annat än Daglig Verksamhet.

Tack för dina svar!

Vänligen,

Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-21 23:12:45

heebsthlm skrev:Det ska vara målet med alla daglig verksamhet

Ska vara. Måhända så. Men det man hör talas om är DV som funkar som förvaring.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-21 23:14:46

Vet du Hibo, vi aspergare som har DV vill nog faktiskt helst ha riktiga arbeten med lön vi kan leva på.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 23:23:06

Kahlokatt skrev:Vet du Hibo, vi aspergare som har DV vill nog faktiskt helst ha riktiga arbeten med lön vi kan leva på.

Hej Kahlokatt!

Jag håller helt med. Men eftersom jag inte har erfarenhet av att tillhandahålla jobb så kunde jag inte ta med det i mitt förslag. Mitt förslag har sitt ursprung i att se alltför många unga människor sakna något att göra och som inte tyckte att den daglig verksamhet de varit på varit stimulerande för dem. Min mening är nog hjälp till självhjälp, det vill säga att jag inte ska ge dig ett arbete att utföra (det gör så många DV redan) men istället göra allt jag kan för att Du skall arbeta med Du vill arbeta med. Det jag kan göra är att ge dig som person möjlighet att utveckla ditt intresse.

Dock så har flera påtalat här att det kanske inte är Daglig Verksamhet som skall gälla. Detta ska nog drivas i annan form då jag vill att man endast ska se detta som ett sätt att ta sig dit man vill.

Tack för dina synpunkter Kahlokatt!

Vänligen,
Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav milve » 2012-05-21 23:25:02

heebsthlm skrev:

Hej!

/Hibo

Vem ska finansiera din verksamhet?
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Inläggav heebsthlm » 2012-05-21 23:29:21

milve skrev:
heebsthlm skrev:

Hej!

/Hibo

Vem ska finansiera din verksamhet?

Jag är ganska påhittig och ska i början göra detta på egen hand i min kommun. Det kostar inte särskilt mycket att prata med föreningar/universitet/frilufts anordnare med mera. Vill man så går det. Men du har helt rätt, någon gång får man tänka på finansiering och då finns det en del medel man kan söka. Men i dagsläget så gör jag så gott jag kan.

Vänligen,
Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in