En ny typ av Daglig Verksamhet - inriktning AS och Vänskap

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: En ny typ av Daglig Verksamhet - inriktning AS och Vänsk

Inläggav Kimmelie » 2012-05-22 7:43:36

Kahlokatt skrev:Vet du Hibo, vi aspergare som har DV vill nog faktiskt helst ha riktiga arbeten med lön vi kan leva på.

Klarar man ett riktigt arbete men inte lyckas få nåt, så är man arbetslös, även om man samtidigt har AS. DV är inte avsett för arbetslösa...

DV ska innebär lägre krav än vanligt arbete, ingen stress och möjlighet att få hjälp med uppgifterna om man behöver. Jättebra om man kan jobba med det man är intresserad av. Jag "fixar" gamla datorer, nånting som är både roligt och meningsfullt när de sen kommer till användning. Jag skulle inte klara ett vanligt jobb, varken med datorer eller nåt annat, så jag är glad att jag får göra det jag är intresserad av och att det samtidigt känns meningsfullt. Så nära ett riktigt jobb jag klarar av.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zirre » 2012-05-22 8:53:41

Skulle detta bara vara till för folk utan arbete eller som inte klarar ett arbete? (ja ni fattar) Om svar ja, då blir ju de med arbete utanför trots att de också kanske vill hänga på och få utveckla sitt intresse.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2012-05-22 9:21:08

Kimmelie skrev:DV är inte avsett för arbetslösa...

Det beror på vilken kommun man bor i. I Mora hette det : Arbete och utveckling - kommunens Dagliga Verksamhet för Arbetslösa och sjukskrivna samt LSS. Så går det till där.

Men det är sant att får man det genom LSS ska man inte samtidigt vara skriven som arbetssökande på AF. För har man ett LSS-beslut så har man ju oftast Sjukersättning tex.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Kanin » 2012-05-22 9:31:59

Savanten Svante skrev:klappa kaninerna.

Det tycker jag låter som en mycket trevlig idé. Jag skulle vilja delta i en DV där jag praktiskt fick lära mig hur jag bäst tar hand om och umgås med kaniner (fast att bara klappa dem räcker långt för mig), annars vill jag helst inte gå hemifrån.

KrigarSjäl skrev:Vänskap uppstår spontant.

Inte för mig. För att skapa någon form av vänskap tror jag det för mig krävs att det är mycket uppstyrt.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav heebsthlm » 2012-05-22 20:10:33

Zirre skrev:Skulle detta bara vara till för folk utan arbete eller som inte klarar ett arbete? (ja ni fattar) Om svar ja, då blir ju de med arbete utanför trots att de också kanske vill hänga på och få utveckla sitt intresse.

Hej Zirre,

Först var inriktningen Daglig Verksamhet men feedback från forumet visar att det här bör vara i annan regi. Då spelar det ingen roll om man är en del av Daglig Verksamhet eller inte.

Vänligen,

Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Anslöt: 2012-05-21

Inläggav heebsthlm » 2012-05-22 20:13:32

Kanin skrev:

Inte för mig. För att skapa någon form av vänskap tror jag det för mig krävs att det är mycket uppstyrt.

Hej Kanin,

Det är helt klart individuellt, med eller utan diagnos. Vissa behöver ordentliga referensramar, andra kan snacka upp nästan vemsomhelst, var som helst. Idén här är nog att man genom sitt intresse hittar ganska tidiga sätt att avgöra om man klickar med någon eller inte.

Vänligen,

Hibo

Moderator atoms - reparerade ett trasigt citat; använd gärna förhandsgranskning.
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav Flinta » 2012-05-22 20:45:08

Hibo: Hej, du kan ju höra med t ex din närmsta Attention-förening om dom e intresserade av det du har tankar om att vilja förverkliga.. Jag får vibbar åt "fritid-hållet" när jag läser om din idé och spontant tycker jag inte d går ihop med DV för aspergare - men alla, även aspisar, e individer..
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav heebsthlm » 2012-05-22 20:55:50

Flinta skrev:Hibo: Hej, du kan ju höra med t ex din närmsta Attention-förening om dom e intresserade av det du har tankar om att vilja förverkliga.. Jag får vibbar åt "fritid-hållet" när jag läser om din idé och spontant tycker jag inte d går ihop med DV för aspergare - men alla, även aspisar, e individer..

Hej Flinta!

Jag håller helt med, jag var nog bara insnöad på hela DV grejen för att jag velat se en förändring där. Men det bör nog göras på politiskt håll. Jag ska absolut höra med intresseföreningar för att se hur man kan gå vidare med det här.

Vänligen,

Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-05-22 21:16:59

Det är inget jag skulle vara intresserad, men nu föredrar ju jag att vara social online plus att jag har några irl vänner. Dessutom har jag en DV som passar mig via ett ställe som hjälper just personer med AS/HFA att hitta DV och/eller arbetspraktik.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav heebsthlm » 2012-05-22 22:09:06

KaosPrinsessa: Det är kul att du har hittat en DV som passar dig och att du har ett socialt liv du trivs med! Det är nog inte meningen att alla med AS ska vilja gå med i en sådan grupp, bara om man har behov. Vad gör ni på er DV, vilka jobb söks?

Vänligen,
Hibo
heebsthlm
Ny medlem

Inläggav Kimmelie » 2012-05-22 22:49:15

heebsthlm skrev:Jag håller helt med, jag var nog bara insnöad på hela DV grejen för att jag velat se en förändring där. Men det bör nog göras på politiskt håll.

Den viktigaste förändringen när det gäller DV är att de måste sluta behandla oss som utvecklingsstörda, och även sluta blanda aspergare och utvecklingsstörda på samma DV. Behoven är alltför olika, och det är framförallt aspergare som drabbas av det, eftersom DV:arna anpassas efter nivån hos de utvecklingsstörda. Kan du göra nåt för att påverka det, skulle det vara värt oändligt mycket!

Jag tror att ditt projekt skulle passa bättre som en fritidssysselsättning. Även om man går på DV och "jobbar" så behöver man ju fritidsintressen. Kanske en kväll i veckan, typ istället för att gå en kvällskurs? (Säger jag som aldrig orkar ta mig ut på kvällarna... Men egentligen skulle jag nog behöva komma ut mer även på kvällarna.)

Keep up the good work. :-)Happy
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Flinta » 2012-05-23 12:12:09

Hibo, här finns trådar om olika former av jobb ("jobbtipsartråden" t ex), daglig verksamhet, studier, skolor, arbetsliv osv:

studier-och-arbetsliv-f32.html
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-23 13:22:26

Kimmelie skrev:
heebsthlm skrev:Jag håller helt med, jag var nog bara insnöad på hela DV grejen för att jag velat se en förändring där. Men det bör nog göras på politiskt håll.

Den viktigaste förändringen när det gäller DV är att de måste sluta behandla oss som utvecklingsstörda, och även sluta blanda aspergare och utvecklingsstörda på samma DV. Behoven är alltför olika, och det är framförallt aspergare som drabbas av det, eftersom DV:arna anpassas efter nivån hos de utvecklingsstörda. Kan du göra nåt för att påverka det, skulle det vara värt oändligt mycket!

Jag tror att ditt projekt skulle passa bättre som en fritidssysselsättning. Även om man går på DV och "jobbar" så behöver man ju fritidsintressen. Kanske en kväll i veckan, typ istället för att gå en kvällskurs? (Säger jag som aldrig orkar ta mig ut på kvällarna... Men egentligen skulle jag nog behöva komma ut mer även på kvällarna.)

Keep up the good work. :-)Happy

Mycket bra skrivet, Kimmelie!
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-05-23 23:24:47

heebsthlm skrev:KaosPrinsessa: Det är kul att du har hittat en DV som passar dig och att du har ett socialt liv du trivs med! Det är nog inte meningen att alla med AS ska vilja gå med i en sådan grupp, bara om man har behov. Vad gör ni på er DV, vilka jobb söks?

Vänligen,
Hibo

Jag söker inga jobb alls. Är långt ifrån redo för det. Just jag har min DV i en bildateljé två gånger i veckan. Själva stället jag är med i har ingen egen DV utan de hjälper en att hitta passande ställen. Där emot har de ett par grupper (matlagning och balans i livet) som man kan vara med i om man vill och en gång i månaden är det utflykt.
Men till hösten ska jag testa arbetspraktik (1-2 timmar/veckan) och se om det funkar. Vet inte vart än.
När det gäller det sociala så tycker jag faktiskt att det blir lite mkt folk åt mig. Skulle gärna kunna stänga in mig ett tag. Klarar mig faktiskt lika bra nu när jag har vänner som innan jag hade några. Tolka mig inte fel, jag älskar mina vänner men jag är inte beroende av de på det sättet.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Pemer » 2012-05-29 16:46:33

För kontakter riktade direkt till gruppen med egen diagnos bör förstås tipsas om den intresseförening aspergare själva har startat och driver - Organiserade Aspergare.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav atoms » 2012-05-30 3:07:06

Pemer skrev:För kontakter riktade direkt till gruppen med egen diagnos bör förstås tipsas om den intresseförening aspergare själva har startat och driver - Organiserade Aspergare.

Menar du att det finns de som har någon annans diagnos?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav manne » 2012-06-01 0:55:05

KrigarSjäl skrev:
Kimmelie skrev:Ännu en verksamhet för utvecklingsstörda... :roll:

När ska de som jobbar med att hjälpa aspergare fatta att aspergare är inte utvecklingsstörda?

Medhåll.
Återigen ser vi det här tilltalet, som om vi vore barn.

Vänskap uppstår inte för att ngn ledare på ett DV talar om för folk att de ska bli vänner, det funkar inte så. Vänskap uppstår spontant.

du skulle väl behöva gå på DV där du kan fika med saft och bullar sedan så kan du leka med klossar och göra lego arbete och rita med fina kritor. :wink:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Pemer » 2012-06-09 1:33:44

atoms skrev:
Pemer skrev:För kontakter riktade direkt till gruppen med egen diagnos bör förstås tipsas om den intresseförening aspergare själva har startat och driver - Organiserade Aspergare.

Menar du att det finns de som har någon annans diagnos?

:)
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-11 10:55:09

manne skrev:du skulle väl behöva gå på DV där du kan fika med saft och bullar sedan så kan du leka med klossar och göra lego arbete och rita med fina kritor. :wink:

Du är en rolig prick, manne mannelito...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Exploitbat » 2012-06-11 21:58:15

Kanin skrev:

Samma här.

Ibland känns det som att vissa här på forumet som är väldigt "självgående" talar för alla med AS, vilket är fel.

--

Men alltså om det har inriktningen "specialintressen" kan man väl lika gärna göra det hemma?
Jag antar att det funkar i Stockholm där det antagligen finns massvis med Aspergare där många också kanske har liknande intressen. Sen kan jag tänka mig att det finns många som inte delar intressen med någon annan, och då är det alltså ingen idé att gå dit, eller?

Moderator: Reparerade citatet.
Exploitbat

Anslöt: 2010-11-01

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in