En liten fråga [son med AS]
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Det är svårt att bli beroende el. "bli knäpp" av hälsokost...
The Drugging of our Children (Gary Null) (SSRI drug dangers)
The Drugging of our Children (Gary Null) (SSRI drug dangers)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Mystiqa skrev:Ge din son naturmedel istället. Sånt där läkemedel är farliga. Finns Fiskolja eye que eller nåt sånt heter det. Fråga efter adhd naturmedel på någon hälsokostbutik. Sedan ska man undvika gluten och kasein har jag läst.
Nej, Mystiqa.
Skolmedicinen har inte upptäckt allt. Och en enskild läkare kan ha fel. Men det är den som har undersökningar att stödja sig på och står under sakkunnig kontroll - inte perfekt, men säg vad som är det.
Bäst (om man så behöver) är om man orkar orientera sig såpass att man kan nosa rätt också på behandlingar som inte rimligen kan vara farliga men som man ser hjälper, även om de inte är vetenskapligt förklarade (ännu), och därför inte erbjuds av skolmedicinen.
Men en okritisk hållning till "naturmedicinen" (som är en vilseledande beteckning, den är inte naturligare än skolmedicinen) kan vara direkt farlig. Där finns ingen koll på att folk kan sina saker, och många kan dem inte heller.
Farlig tror jag nog är att överdriva, det farligaste man kan råka ut för är nog att man blir av med pengar på behandlingar och örtpreparat som inte alltid är så verksamma. Men visst behöver man urskillningsförmåga så att man inte går på vad som helst. Och det gäller förstås även vanliga mediciner där man ju får väga potentiella biverkningar mot potentiella vinster.
Men just omega-3 har faktiskt gjorts seriösa studier på och visat sig ha en positiv effekt på ADHD och dyslexi (även om det, liksom med vanliga mediciner, inte nödvändigtvis funkar lika bra på alla).
Kasein och gluten behöver man förstås bara undvika om man har kasein- eller glutenintolerans. Alla har inte det, även om det tycks vara rätt vanligt inom autismspektrumet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Tack alla som kan mer än jag!
Jag kände bara att det inte borde stå oemotsagt på nätet att "sätt ut skolmedicinerna och ta naturmedel istället". Och med "farlig" menade jag nog främst det indirekta, att tillstånd som kan vara farliga eller förstör livet för en människa (kanske framtiden för ett barn) förblir obehandlade i onödan.
Jag kände bara att det inte borde stå oemotsagt på nätet att "sätt ut skolmedicinerna och ta naturmedel istället". Och med "farlig" menade jag nog främst det indirekta, att tillstånd som kan vara farliga eller förstör livet för en människa (kanske framtiden för ett barn) förblir obehandlade i onödan.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror säkert att Rebecca är klok nog att inte följa okända människors råd utan att samråda med sina barns läkare.
Men visst tål det att påpekas. Å ena sidan bör man ju vara försiktig med att medicinera barn p g a risken för biverkningar. Men å andra sidan är inte allt alternativt nödvändigtvis bättre eller mer verkningsfullt bara för att det är alternativt, det kan ju variera från fall till fall.
(Och nu var det ju AS-sonen hon sökte information och tips om, inte den med ADHD, så den här diskussionen blev väl lite off topic.)
Men visst tål det att påpekas. Å ena sidan bör man ju vara försiktig med att medicinera barn p g a risken för biverkningar. Men å andra sidan är inte allt alternativt nödvändigtvis bättre eller mer verkningsfullt bara för att det är alternativt, det kan ju variera från fall till fall.
(Och nu var det ju AS-sonen hon sökte information och tips om, inte den med ADHD, så den här diskussionen blev väl lite off topic.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Barn och föräldraskap