En känsla av mani.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

En känsla av mani.

Inläggav jonte26 » 2012-09-17 21:09:05

Jag kan ibland känna när jag tappar kontrollen att jag får en slags mani. Speciellt idag har jag känt det. Känner någon av er igen det här? Vad tror ni det beror på?
jonte26
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-12-29

En känsla av mani.

Inläggav Dusky » 2012-09-17 21:36:27

Vet inte riktigt vad du syftar på i din känsla av mani- eftersom mani innefattar så mycket. Men jag har i alla fall nyligen fått diagnosen asperger och jag får ofta i situationer där jag inte har kontroll -en enormt stark känsla av rastlöshet och viljan att helt utan någon planering sticka iväg någonstans och göra nästan vad som helst. Jag kan inte få ihop det med asperger och vet inte varför jag blir så. Min familj trodde att jag skulle haft adhd istället för asperger pga det beteendet, så j blev testad för både adhd och asperger - men fick bara asperger. :roll:
Dusky
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-17
Ort: Stockholm

En känsla av mani.

Inläggav Miche » 2012-09-17 23:06:49

Jag har varit inne i en manisk period några månader men är nu tillbaka i ett rätt vettigt normaltillstånd.

Den här perioden blev jag dock inte hypermanisk (vilket för mig innebär att jag knappt kan sova, tankarna snurrar konstant i huvudet och jag behöver göra saker hela tiden men är så enormt oorganiserad så inget blir bra). Vid flera manier har jag faktiskt lyckats ta itu med jobbiga och viktiga säker och har varit oerhört produktiv.

Hur definierar du din mani? Vad händer och hur funkar du?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

En känsla av mani.

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-18 20:38:28

Har emellanåt en liknande manisk känsla som Miche beskriver....kan inte sova, måste göra saker hela tiden och kan både vara väldigt ostrukturerad men också få ett väldigt starkt hyperfokus och ta tag i saker jag inte skulle göra annars. Numera kommer dessa perioder inte så ofta, och min lösning är att låta det vara och trötta ut mej själv, jag vet ju att det inte är farligt och att det går över. Brukar efteråt bli väldigt trött och lite deppig men det går över fort det också. Numera handlar det om ett par dagar åt gången maximalt en gång i månaden. Tycker att jag har blivit mindre manisk sen jag började meditera, styrketräna och äta mer nyttig mat istället för godis och annan skit.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

En känsla av mani.

Inläggav ElsaS » 2012-09-18 20:50:20

Jag associerar mani med den man har vid Bipolär 1-sjukdom. Där är mani = helgalen, inte halv eller lite galen utan GALEN!
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

En känsla av mani.

Inläggav Miche » 2012-09-18 21:48:54

Kostymhippie skrev:Tycker att jag har blivit mindre manisk sen jag började meditera, styrketräna och äta mer nyttig mat istället för godis och annan skit.

Jag motionerar mer och äter nyttigare och det kan vara en orsak till att det blivit bättre hos mig med.
ElsaS skrev:Jag associerar mani med den man har vid Bipolär 1-sjukdom. Där är mani = helgalen, inte halv eller lite galen utan GALEN!

Min mani kan ligga rätt lågt många gånger vilket gör att jag kan kontrollera mig själv rätt bra, men om den går över en gräns blir det extremt jobbigt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in