en fråga från en ej diagn. aspie

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

en fråga från en ej diagn. aspie

Inläggav djmgf76 » 2011-01-17 22:26:42

Min första fråga,

Lite förinformation:
Det är så att för ca ett år sedan gick jag på AF och sökte jobb men allt snabbare gick från fas 1 till fas 2 för att komma till fas 3. Då jag vet vad fas 3 innebär då det är nästan samma sak som "gröna jobb" försökte jag undvika det. Gjorde högskoleprovet och kom in på en medieutbildning, detta endast för att undvika gå på fas 3. Går nu på högskolan och allt är ok men nu har min morsa kommit på att jag troligtvis (jag vet att jag är det) är en aspie.

Nu vill hon att jag ska testa mig, inga problem. Hon anser att en vuxen person över 30 år borde ha ett jobb och familj, sedan att man bor fortfarande hemma hjälper inte heller.

Frågorna är:
* Hur går en sådan diagnos till (snabbt förklarat)?
* Om man nu har aspie-diagnosen, kan man den få enklare jobb,
kan kommunen på något sätt hitta jobb åt mig inom mitt område,
är intresserad inom dator-nätverk, har tom undervisat på grundskolenivå?

Ska ringa psyket på onsdag för mer info om hur det går till då min vårdcentral är koko.

Vill huvudsakligen veta om diagnosen hjälper mig när det gäller jobb då det är det jag saknar, då jag jobbade på grundskolan, det var en bra tid för mig.
djmgf76
Ny medlem

Anslöt: 2011-01-16

lite info från mig

Inläggav viealive » 2011-01-27 23:47:06

hej

jag skriver utifrån mina erfarenheter och hur det gick till för mig-blir lättast så.
jag fick remiss från psyk/doktor till habiliteringen (de som har hand om oss aspies) efter att ha svarat på ett frågeformulär (eller egentligen efter att mamma svarat på det då mina svar inte indikerade aspergers) ibland känner andra oss faktiskt bättre än vi känner oss själva ;).

ett annat alternativ är att vända sig direkt till habliliteringen (rekommenderas) och be om att få en utredning, det kan dock ta tid för det kan vara många i kö.

själva utredningen tar bara nån timme -du svarar på lite frågor, tittar på lite bilder och svarar på frågor om den samt kanske bygger ett typ pussel tex bilder i följd som skapar en historia.

sen kollar man på dina resultat och utröna om du har aspergers.

då får du i så fall ett möte med hab där man går igenom vad du kan behöva få hjälp med osv. Jag har själv bara bra erfarenheter av habiliteringen på båda ställena där jag bott.

hab har mycket kunskap inom aspie området och kan hjälpa till med det mesta(de är inte trollkarlar men gör sitt bästa) tex kontakt med arbetsförmedlingen och andra instanser dvs de kan hjälpa dig att hitta rätt ang jobb.

hoppas att detta varit till nån hjälp

om det är nåt mer du undrar så är det bara att fråga

:)
viealive

Anslöt: 2011-01-27

Inläggav Alien » 2011-02-01 1:00:34

Hej och välkommen!

Betr arbete, kolla detta underforum: http://www.aspergerforum.se/studier-och ... v-f32.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nano » 2011-02-04 15:50:37

Min utredning tog nog runt 3 veckor med ett antal heldagar och halvdagar och några kortare och längre besök.

Fast jag väntade flera månader i kö.

Jag har fått höra om all hjälp man kan få, och det var mycket men jag ville inte ha hjälp.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in