En av fem skulle inte bjuda hem mig/dig/oss om de visste...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2010-01-28 1:46:59

alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev:Undersökningar är nästan alltid idiotiskt konstruerade med idiotiska frågor, så sannolikheten är stor att även denna var det.

:lol: :lol:

Rolighetsministern Kvasir. :) Jag som faktiskt jobbat med marknadsundersökningar är dock böjd att hålla med.

Tyvärr är det inte bara humor. Får jag påminna om ett exempel jag har nämnt tidigare någon gång. Jag blev stoppad på stan en gång och fick diverse konstiga frågor. Bl.a. skulle jag svara på hur mycket mera jag ville tjäna per månad för att jobba mera. Alternativen var 3000, 6000, 9000 och 12000 kr. Jag undrade då förstås hur många timmar extra per vecka jag skulle jobba för de pengarna, men det ville de inte svara på. Det var inte viktigt, utan jag skulle bara svara hur mycket mera jag ville tjäna. :shock: Jag svarade även att jag hellre skulle jobba mindre med bihehållen lön än mera med högre lön, men det chockade de stackars intevjuarna. Så fick man tydligen inte tänka. :shock:

Den undersökningen var naturligtvis ett extremfall i idioti, men alltför ofta när jag stöter på undersökningar så undrar jag hur de någonsin ska kunna få ut något vettigt ur svaren med tanke på hur frågorna är ställda.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:11:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-28 11:17:56

Kvasir skrev:
alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev:Undersökningar är nästan alltid idiotiskt konstruerade med idiotiska frågor, så sannolikheten är stor att även denna var det.

:lol: :lol:

Rolighetsministern Kvasir. :) Jag som faktiskt jobbat med marknadsundersökningar är dock böjd att hålla med.

Tyvärr är det inte bara humor. Får jag påminna om ett exempel jag har nämnt tidigare någon gång. Jag blev stoppad på stan en gång och fick diverse konstiga frågor. Bl.a. skulle jag svara på hur mycket mera jag ville tjäna per månad för att jobba mera. Alternativen var 3000, 6000, 9000 och 12000 kr. Jag undrade då förstås hur många timmar extra per vecka jag skulle jobba för de pengarna, men det ville de inte svara på. Det var inte viktigt, utan jag skulle bara svara hur mycket mera jag ville tjäna. :shock: Jag svarade även att jag hellre skulle jobba mindre med bihehållen lön än mera med högre lön, men det chockade de stackars intevjuarna. Så fick man tydligen inte tänka. :shock:

Den undersökningen var naturligtvis ett extremfall i idioti, men alltför ofta när jag stöter på undersökningar så undrar jag hur de någonsin ska kunna få ut något vettigt ur svaren med tanke på hur frågorna är ställda.

Jag antog att det inte var tänkt som humor, men det BLEV humor, eller tragikomik, för mig. Jag vet ju hur tröstlöst formulerade eller yxiga frågorna varit när jag jobbat och för all del även i t ex Asperger-utredningen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:11:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kvasir » 2010-01-28 14:59:19

alfapetsmamma skrev:Jag antog att det inte var tänkt som humor, men det BLEV humor, eller tragikomik, för mig. Jag vet ju hur tröstlöst formulerade eller yxiga frågorna varit när jag jobbat och för all del även i t ex Asperger-utredningen.

Precis som att verkligheten överträffar dikten så kan verkligheten överträffa den konstruerade humorn. :)
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in