Empati - är det inte väldigt många NT:s som saknar det?
100 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
Är du helt hundra på att du saknar det till 100%? Så om en riktigt nära vän till dig råkar illa ut så skiter du i det fullkomligt?
slackern skrev:colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
Är du helt hundra på att du saknar det till 100%? Så om en riktigt nära vän till dig råkar illa ut så skiter du i det fullkomligt?
Ja.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Jag kan tänka mig in i hur folk har det på ett teoretiskt plan. Med livserfarenheter har jag blivit allt bättre på det. Jag har rätt starka känslor för när folk drabbas av orättvisor. Men jag känner inte med dem. Då kanske jag är empatilös, inte vet jag. Jag tycker inte det spelar någon roll eftersom jag agerar rätt. Är definitivt ingen egoist.
Det ska till mycket för att jag ska dras med spontant i en känsla när någon uttrycker den. Den måste överuttryckas för att jag ska känna en reflektion i mig själv.
Tror dock jag är en av de mest empatilösa på forumet. De flesta verkar ha en mer välfungerande empati. Men jag bryr mig verkligen om de jag tycker om, men det betyder inte att jag kan känna det de känner. Så om någon mår dåligt försöker jag såklart hjälpa.
Det ska till mycket för att jag ska dras med spontant i en känsla när någon uttrycker den. Den måste överuttryckas för att jag ska känna en reflektion i mig själv.
Tror dock jag är en av de mest empatilösa på forumet. De flesta verkar ha en mer välfungerande empati. Men jag bryr mig verkligen om de jag tycker om, men det betyder inte att jag kan känna det de känner. Så om någon mår dåligt försöker jag såklart hjälpa.
colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
Du menar att alla andra skulle ljuga om den saken?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Förut så trodde jag att min schizofreni var orsaken till att känslorna inte "fungerade normalt". Intellektuellt så förstår man att något är fruktansvärt, men hela centrum för "känsloupplevlesen" verkar praktiskt taget vara avstängd. Så man noterar det i farten, och i bästa fall, så klarar man av händelsen på det intellektuella planet.
Men de senaste 10 åren eller så, så har jag upplevt så mycket fruktansvärda saker i mitt inre, att jag t.o.m. blivit avtrubbad när det gäller hemskheter. Jag kan ha svårt att glömma dödsfall t.ex. Men "normalpersonen" uppför sig inte alltid mer känslosamt - man går på begravningen och glömmer sedan bort det hela.
I mitt inre så har de mörkrets makter som "spiritistiskt" påverkar mig med inre röster, fått mig van vid sitt ibland helt fruktansvärda uppförande. Så jag har blivit blasé på en vardag, där "skräckfilmen" med liv och död, är "inbyggd".
Men först så hade jag kanske 10 lugna år, med en harmonisk tillvaro, där det inre bara ibland blev hemskt. Även om jag nu inser att jag kanske glömt bort det värsta.
Men även om dessa ca 30 år med inre röster har förändrat mig, så är frågan hur 25+ år med icke-diagnosticerad Asperger egentligen var? Jag tror att jag mådde bättre, men helt klart så fanns ju syndromet där. Bl.a så tyckte jag att en massa människor var "kompisar" och inte vänner. För vi brydde oss inte märkbart om varandra.
Men de senaste 10 åren eller så, så har jag upplevt så mycket fruktansvärda saker i mitt inre, att jag t.o.m. blivit avtrubbad när det gäller hemskheter. Jag kan ha svårt att glömma dödsfall t.ex. Men "normalpersonen" uppför sig inte alltid mer känslosamt - man går på begravningen och glömmer sedan bort det hela.
I mitt inre så har de mörkrets makter som "spiritistiskt" påverkar mig med inre röster, fått mig van vid sitt ibland helt fruktansvärda uppförande. Så jag har blivit blasé på en vardag, där "skräckfilmen" med liv och död, är "inbyggd".
Men först så hade jag kanske 10 lugna år, med en harmonisk tillvaro, där det inre bara ibland blev hemskt. Även om jag nu inser att jag kanske glömt bort det värsta.
Men även om dessa ca 30 år med inre röster har förändrat mig, så är frågan hur 25+ år med icke-diagnosticerad Asperger egentligen var? Jag tror att jag mådde bättre, men helt klart så fanns ju syndromet där. Bl.a så tyckte jag att en massa människor var "kompisar" och inte vänner. För vi brydde oss inte märkbart om varandra.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
För övrigt är det trendigt att vara oempatisk. Bryr man sig om sina medmänniskor ses man som rädd. Omtanke tolkas som rädsla. Det tycks vara viktigare att uttrycka status. "Jag har mer pengar än dig så jag kan skita i dig." Har väldigt lite med NPF-diagnoser att göra, har mer med dumhet att göra.
KrigarSjäl skrev:colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
Ja.
- colaflaska
colaflaska skrev:KrigarSjäl skrev:colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
Ja.
Hur kan du veta det? Du känner inte mig. Fråga vem som helst som känner mig irl så får du veta sanningen. Jag är snarare överempatisk.
kullan skrev:colaflaska skrev:KrigarSjäl skrev:Du menar att alla andra skulle ljuga om den saken?
Ja.
Hur kan du veta det? Du känner inte mig. Fråga vem som helst som känner mig irl så får du veta sanningen. Jag är snarare överempatisk.
Oj här tar vi saker personligt. Noterat.
- colaflaska
Jag saknar inte de egenskaperna - mår bra utan dem .colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
colaflaska skrev:KrigarSjäl skrev:colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
Ja.
Vad baserar du det på?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Sv: Empati - är det inte väldigt många NT:s som saknar d
colaflaska skrev:kullan skrev:colaflaska skrev:Ja.
Brukade du plåga eller döda djur när du var barn?
Det är poänglöst, om man helt saknar empati fattar man inte att djuret lider, vilket gör det meningslöst att plåga det.slackern skrev:colaflaska skrev:kullan skrev:
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Det är poänglöst, om man helt saknar empati fattar man inte att djuret lider, vilket gör det meningslöst att plåga det.slackern skrev:colaflaska skrev:Oj här tar vi saker personligt. Noterat.
Så då är man en Cylon?
Din avsaknad av empati och sympati kanske beror på på något annat än Aspergers.
kapuni skrev:colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
Din avsaknad av empati och sympati kanske beror på på något annat än Aspergers.
+ 1
Fast ska jag vara ärlig tror jag att Colaflaska driver, lite full i fan helt enkelt.
slackern skrev:Fast ska jag vara ärlig tror jag att Colaflaska driver, lite full i fan helt enkelt.
Om inte annat kan man åtminstone hoppas att du har rätt.
Personligen kan jag dock tycka det är en aning fult att driva med människor och att, bland människor man vet har svårt med ironi och sarkasm, vara ironisk eller sarkastisk utan att på något vis klargöra att man är det.
I min värld är det detsamma som översitterifasoner.
De flesta människor saknar empati. Men. Det är en jävla tur att de flesta av de som blir ledare och dominerande, har viss empati. Det kanske hör ihop. De blir ledande, delvis, för att de har empati. ?
Frimodig
Frimodig
Jag tror att man pga enbart aspergers kan sakna empati. Många aspergare får ju hitta en slags alternativ väg till empatin, och hittar man ingen så förblir man oempatisk. Vissa kan nå den mer på ett NT-sätt men vissa verkar mer sakna denna direktkontakt, kanske för att man är urdålig på att läsa andra. Sedan kanske miljö spelar in med, blir man behandlad oempatiskt kanske man undrar varför man ska lära sig empati.
kiddie skrev:Jag tror att man pga enbart aspergers kan sakna empati. Många aspergare får ju hitta en slags alternativ väg till empatin, och hittar man ingen så förblir man oempatisk. Vissa kan nå den mer på ett NT-sätt men vissa verkar mer sakna denna direktkontakt, kanske för att man är urdålig på att läsa andra. Sedan kanske miljö spelar in med, blir man behandlad oempatiskt kanske man undrar varför man ska lära sig empati.
Jag har alltid kört det här med vem som det är objektivt synd om. Jag måste förstå varför det är synd om folk. Psykfall, kriminella, asylsökande, långtidsarbetslösa och såna. Objektivt synd om.
Sen är jag från Västerås.
Frimodig
För mig låter du djupt deprimerad. Men depression är ju också en avstängning av funktioner i hjärnan.
På förekommen anledning tar jag mig friheten att upprepa mig:
Skilj mellan empati ("kognitiv empati") som NT och i synnerhet psykopater uppvisar och sympati ("emotionell empati") som i synnerhet autister har men psykopater helt saknar.
Skilj mellan empati ("kognitiv empati") som NT och i synnerhet psykopater uppvisar och sympati ("emotionell empati") som i synnerhet autister har men psykopater helt saknar.
gadas skrev:Men depression är ju också en avstängning av funktioner i hjärnan.
Vad får du det ifrån?
Kognitiv empati: "Så trevligt att du fött barn! Så här kommer jag med blommor. " (men tänker: vilken bitch som snodde min potentiella maka, ska krascha förhållandet och ta honom samt villan. Och säga elaka saker till sos..grr)
Ett stort skådespel alltihop.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Övriga Aspergerfrågor