EMDR

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

EMDR

Inläggav Smokescreen » 2010-05-19 20:46:40

http://www.youtube.com/watch?v=gZ5MLn1Cc94

PTSD ? Dethär ska ni prova en timma.
Dem som är skeptiska förän ha bevisat motsatsen,
vill jag inte höra några resonemang, VARFÖR det inte ska funka, när det är bara ett resonemang som inte bevisar något.

"A witty saying proves nothing"

Skulle va intressant att höra om det hjälper någon att bearbeta trauman.
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Miche » 2010-05-19 23:35:49

Det har hjälpt min son en hel del, han mår mycket bättre nu efter behandlingen (som gjordes på BUP)!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Smokescreen » 2010-05-19 23:43:49

Coolt. :)
Hur fick ni hjälp med just EMDR ?
Hur effektiv var egentligen behandlingen i ert sons fall ?
Hur många sessioner ?
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Miche » 2010-05-19 23:52:18

Det har gjorts en session och det är väldigt svårt att bedöma hur effektiv behandlingen var, men ett är säkert, han mår mycket bättre efter behandlingen även om han fortfarande inte mår helt bra, men det beror ju samtidigt på att problemet som ställt till det för honom fortfarande inte är borta, mer kan jag inte säga i en öppen tråd!
Miche

Inläggav Smokescreen » 2010-05-20 0:08:56

Nå jag hoppas det hjälper honom att bearbeta känslorna så till den grad att de bara erfars som en avlägsen erfarenhet som kan ge honom starkare insikt, mer resolut för att göra bra saker och kunna förstå och förhålla sig till andra som har kanske erfart samma sak. Vad det nu än är.

Tycker det är underbart att ni finns där för honom, vilket du kan tyckas tro är väl en självklarhet. Vilket det då inte fallet, av vad jag har hört, erfart o själv upplevt.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Miche » 2010-05-20 0:11:38

Jag hoppas att behandlingen kan upprepas när vi gått igenom det vi går igenom nu så att han slipper ifrån problemen.

Önskar även att vi andra i familjen får möjlighet att bli behandlade, för det har varit och är jävligt jobbigt nu!
Miche

Inläggav Smokescreen » 2010-05-20 0:22:41

EMDR är inte svår. I princip är det att lura hjärna väl att trigga hjärnan att bearbeta trauman som man har svårt att gör aannras, t.ex av avbrryten rem sömn.

Om jag får spekulera varför det funkar, så är det för tt
det tvingar båda hjärhalvorna att synergiskt,
för att bearbeta upplevelser.

Så det kan du själv prova på genom att låat dina ögon röra sig till en rörlig objekt, från sida till sida.

Det är så pass enkelt att det ska funka göra väl även på egen hand.
Du kan ju alltid prova nu, att unna dig 30 minuter, att känna för hur pass nära du kan komma till att erfara trauman som kan upplevas som du var där. Sedan så rör du fingret , men nog bäst om du kan följa något, då du vilar, så du kan sjunka djupt in i att erfara händelsen.
Efter kanske en timma, för en tapper försök.
30 för en blygsam försök, se om du upplever efter att ha pratat detaljerat om upplevelsen för digsjälv, för nån eller som spelas in ( viktigt att ha en levande lyssnare eller någon extern källa som med imagestreaming, vilket tror jag ska funnka bra här )

Beskriv i presens. "Jag känner hur. Jag ser , jag rör"
Kanske hjälper..
Senast redigerad av Smokescreen 2010-05-20 0:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Miche » 2010-05-20 0:26:15

Jo, jag har funderat på att testa det på mig själv...

Ska nog kolla någon/några gånger på YouTube först...

Det som kan vara läskigt med självbehandling är om man får någon reaktion som man inte kan ta hand om, det är nog därför man måste vara certifierad för att få utföra EMDR.
Miche

Inläggav Smokescreen » 2010-05-20 0:30:16

Det tvekar jag på, eftersom det enda som är skillnaden är väl mer inbillningen att vara säker , då man är hos en auktoritär figur.
Så det är högst psykosomatiskt:
Om du låter tron om att det kan gå fel, så ska du inte göra det,
för det är högst självuppfyllande och kan skapa sålunda
nog självinlärd hjälplöshet. Gör det bara då du känner dig
säker.

Men det låter faktiskt bra. Jag är nog lite för öppen att
exprimentera på egen hand, vilket har inte gjort mig någon skada genom åren. Kanske andra har egna berättelser om självutförda EMDR övningar.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Miche » 2010-05-20 0:35:26

Jag vill gärna testa, men jag hinner inte de närmaste dagarna, jag har så förbannat mycket att göra att jag inte kan sätta av ens 30 minuter... :(
Miche

Inläggav Smokescreen » 2010-05-20 0:43:26

Jag ska väl inte säga något om något, för jag är inte i din sits och vet inte så mycket angående din situation. Så hoppas bara att du finner något.

Sök på light and sound devices. Kanske av intresse..
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Inger » 2010-05-20 5:39:16

Å, vad bra! Jag visste inte att det fanns på youtube! Nu kan jag lägga in en länk till den på min hemsida också. :)

Du skriver som om du väntar dig mothugg och skepticism så jag antar att det är något du mötts av tidigare, men jag tror jag ingen här ifrågasätter detta. Vi har diskuterat det tidigare och någon eller några medlemmar har provat, andra har försökt få EMDR-terapi utan framgång. Gissar att det finns för få terapeuter för att möta efterfrågan så att de måste snåla med behandlingarna. :(

Men man kan ju alltid göra det på sig själv. :)
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in