Elbilar..??
61 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Elbilar..??
Är det någon mera än mig som tycker att det är jävla synd att det inte finns sådan hära att köpa på marknaden..??
Elen är ju i princip for free ju om man jämför den med bensin..
Moderator Alien: Tog bort icke fungerande länkar.
Elen är ju i princip for free ju om man jämför den med bensin..
Moderator Alien: Tog bort icke fungerande länkar.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle inte vilja tanka min bil med elektricitet med dagens elpriser. Min senaste elräkning var på nästan 2500:- för en vanlig lägenhet, kvartal . Skulle man ladda bilen hemifrån skulle man ju gå bankrutt. Men det är klart, man kan ju koppla in sig på grannens elnät .
Bensin 13 kr litern känns fortfarande billigare än el. Sedan så gnälls det ju en hel del om hur hemsk man är som har lampor tända och att miljön gråter blod när man tänder en myslampa och att man måste ha lågenergilampor. Så jag vet inte om man skulle få några miljöpoäng för körande av elbil heller .
Bensin 13 kr litern känns fortfarande billigare än el. Sedan så gnälls det ju en hel del om hur hemsk man är som har lampor tända och att miljön gråter blod när man tänder en myslampa och att man måste ha lågenergilampor. Så jag vet inte om man skulle få några miljöpoäng för körande av elbil heller .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Inlägg: 11110
- Anslöt: 2007-01-12
- Ort: Marianergraven
En laddhybrid ska det vara.
Normalt tankar man med el (vilket blir en driftskostnad på kanske 20% jämfört med bensin/diesel), bilen klarar då av att köra kanske 10-15 mil på en full laddning, men om batterierna börjar ta slut startas en optimerad dieselmotor (som har bättre verkningsgrad än en dieselmotor skapad för att driva hjulen) som laddar batterierna och på så sätt förlängs körsträckan. Då man bromsar normalt (ej hårt) används elmotorerna som generatorer och laddar batterierna.
Fördelar:
- De flesta resor som körs med bil är klart under 10 mil, dieselmotorn behöver därför nästan aldrig gå igång.
- Då man behöver åka längre är det bara att åka (och tanka), för de flesta brukar detta endast ske några gånger per år.
- Väldigt låga driftskostnader.
Nackdelar:
- Högre inköpskostnad.
- Bromsarna brukar krångla och få underkänt på besiktningen (därför ska man om man har en elbil bromsa hårt någon gång då och då så att bromsarna inte kärvar).
Normalt tankar man med el (vilket blir en driftskostnad på kanske 20% jämfört med bensin/diesel), bilen klarar då av att köra kanske 10-15 mil på en full laddning, men om batterierna börjar ta slut startas en optimerad dieselmotor (som har bättre verkningsgrad än en dieselmotor skapad för att driva hjulen) som laddar batterierna och på så sätt förlängs körsträckan. Då man bromsar normalt (ej hårt) används elmotorerna som generatorer och laddar batterierna.
Fördelar:
- De flesta resor som körs med bil är klart under 10 mil, dieselmotorn behöver därför nästan aldrig gå igång.
- Då man behöver åka längre är det bara att åka (och tanka), för de flesta brukar detta endast ske några gånger per år.
- Väldigt låga driftskostnader.
Nackdelar:
- Högre inköpskostnad.
- Bromsarna brukar krångla och få underkänt på besiktningen (därför ska man om man har en elbil bromsa hårt någon gång då och då så att bromsarna inte kärvar).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:En laddhybrid ska det vara.
Normalt tankar man med el (vilket blir en driftskostnad på kanske 20% jämfört med bensin/diesel), bilen klarar då av att köra kanske 10-15 mil på en full laddning, men om batterierna börjar ta slut startas en optimerad dieselmotor (som har bättre verkningsgrad än en dieselmotor skapad för att driva hjulen) som laddar batterierna och på så sätt förlängs körsträckan. Då man bromsar normalt (ej hårt) används elmotorerna som generatorer och laddar batterierna.
Fördelar:
- De flesta resor som körs med bil är klart under 10 mil, dieselmotorn behöver därför nästan aldrig gå igång.
- Då man behöver åka längre är det bara att åka (och tanka), för de flesta brukar detta endast ske några gånger per år.
- Väldigt låga driftskostnader.
Nackdelar:
- Högre inköpskostnad.
- Bromsarna brukar krångla och få underkänt på besiktningen (därför ska man om man har en elbil bromsa hårt någon gång då och då så att bromsarna inte kärvar).
bättre med äkta el bilar i stället för någon larvig blandning då ju..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Jag håller inte med om det, om det nu inte är så att man vet med 100% säkerhet att man alltid har möjlighet att komma fram till målet, dvs att alltid ha tillräckligt med laddning i batterierna.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Jag håller inte med om det, om det nu inte är så att man vet med 100% säkerhet att man alltid har möjlighet att komma fram till målet, dvs att alltid ha tillräckligt med laddning i batterierna.
ja är väl bra med en bensin motor som kan ladda batteriet när man har kört på motorväggen en längre sträcka ..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Bensin kan ju vara ett alternativ till diesel, men det bästa är ju givetvis en vätemotor (som bara släpper ut vattenånga), men än så länge finns det inga vettiga fungerande lösningar, så då är det bättre med en diesel (som kan drivas med mycket miljövänlig biodiesel, betydligt mycket bättre för miljön än etanol), och genom att bygga en motor som är optimerad för ett enda varvtal så blir den effektivare än motorer som ska prestera på flera olika varvtal.
De hybridbilar som finns på marknaden idag är bara larv eftersom de inte går att ladda via elnätet, så miljöbesparingen blir ganska marginell. Det går tyvärr inte heller med enkla medel att bygga om till laddhybrider eftersom de är optimerade för att hålla batteriladdningen på en ganska hög nivå och startar bränselmotorn så fort laddningen går under denna nivå.
Mercedes tog fram en provserie av lastbilshybrider som var laddades via eluttag (3-fas) och ett par av dom kom till Stockholm och kördes (körs?) med korta transporter huvudsakligen inom tullarna. Jag pratade med en av chaufförerna som var lyrisk, han brukade bara slå på dieselmotorn en till två gånger per dag då han skulle upp för branta backar, annars körde han hela dagen på el. Enda nackdelen var att fotgängare och cyklister inte fattade att det kom en lastbil, den hörs ju inte...
De hybridbilar som finns på marknaden idag är bara larv eftersom de inte går att ladda via elnätet, så miljöbesparingen blir ganska marginell. Det går tyvärr inte heller med enkla medel att bygga om till laddhybrider eftersom de är optimerade för att hålla batteriladdningen på en ganska hög nivå och startar bränselmotorn så fort laddningen går under denna nivå.
Mercedes tog fram en provserie av lastbilshybrider som var laddades via eluttag (3-fas) och ett par av dom kom till Stockholm och kördes (körs?) med korta transporter huvudsakligen inom tullarna. Jag pratade med en av chaufförerna som var lyrisk, han brukade bara slå på dieselmotorn en till två gånger per dag då han skulle upp för branta backar, annars körde han hela dagen på el. Enda nackdelen var att fotgängare och cyklister inte fattade att det kom en lastbil, den hörs ju inte...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Bensin kan ju vara ett alternativ till diesel, men det bästa är ju givetvis en vätemotor (som bara släpper ut vattenånga), men än så länge finns det inga vettiga fungerande lösningar, så då är det bättre med en diesel (som kan drivas med mycket miljövänlig biodiesel, betydligt mycket bättre för miljön än etanol), och genom att bygga en motor som är optimerad för ett enda varvtal så blir den effektivare än motorer som ska prestera på flera olika varvtal.
De hybridbilar som finns på marknaden idag är bara larv eftersom de inte går att ladda via elnätet, så miljöbesparingen blir ganska marginell. Det går tyvärr inte heller med enkla medel att bygga om till laddhybrider eftersom de är optimerade för att hålla batteriladdningen på en ganska hög nivå och startar bränselmotorn så fort laddningen går under denna nivå.
Mercedes tog fram en provserie av lastbilshybrider som var laddades via eluttag (3-fas) och ett par av dom kom till Stockholm och kördes (körs?) med korta transporter huvudsakligen inom tullarna. Jag pratade med en av chaufförerna som var lyrisk, han brukade bara slå på dieselmotorn en till två gånger per dag då han skulle upp för branta backar, annars körde han hela dagen på el. Enda nackdelen var att fotgängare och cyklister inte fattade att det kom en lastbil, den hörs ju inte...
VOLVO och SAAB SUGER totalt..
http://www.aftonbladet.se/webbtv/livsst ... 5237398.ab
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Ja , det blir nog som det sägs i den där filmen, Kina är framtiden, det är dom som kommer att komma med innovationer och nya idéer. Tillverkarna i USA och EU är fast i gammalt tänkande och kan inte förnya sig.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:
Ja , det blir nog som det sägs i den där filmen, Kina är framtiden, det är dom som kommer att komma med innovationer och nya idéer. Tillverkarna i USA och EU är fast i gammalt tänkande och kan inte förnya sig.
Ja etanol och anat är bara bluff och båg..
Ren idioti av politikerna att satsa så mycket pengar på utveckligen av etanol när de i början kunnde ha satsat allt på el bilar ju..
stackars alla dära ute i landet som nyligen för bara 1 år sedan har köpt en dyr och lyxig onödig etanol trendig inne bil...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/etano ... 850651.svd
Etanol allvarligt hot mot miljön
Publicerad: 7 februari 2008, 22.16. Senast ändrad: 8 februari 2008, 09.02
Att tanka med etanol eller biodiesel kan vara värre för klimatet än att köra på fossila bränslen som bensin och diesel. Det kan ta flera hundra år innan det slutar läcka koldioxid från skogsmark och savanner som har gjorts om till odlingar för biobränsle, enligt en ny forskarrapport.
ETANOL...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
manne skrev:Att tanka med etanol eller biodiesel kan vara värre för klimatet än att köra på fossila bränslen som bensin och diesel.
Tanken med etanol var väl ganska bra, men de produktionsmetoder som används är under all kritik, så den etanol som säljs idag är inte alls så miljövänlig som var tänkt från början.
Biodiesel däremot är en helt annan femma då den görs från restprodukter som ändå skulle kasserats. Det finns faktiskt maskiner för privatbruk som konverterar gammal matolja mm till biodiesel vilket gör att man åker väldigt billigt och miljövänligt. Däremot att producera biodieseln (så som det mesta av etanolen) av något som odlas enbart för produktion är helt förkastligt.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:39, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:manne skrev:Att tanka med etanol eller biodiesel kan vara värre för klimatet än att köra på fossila bränslen som bensin och diesel.
Tanken med etanol var väl ganska bra, men de produktionsmetoder som används är under all kritik, så den etanol som säljs idag är inte alls så miljövänlig som var tänkt från början.
Biodiesel däremot är en helt annan femma då den görs från restprodukter som ändå skulle kasserats. Det finns faktiskt maskiner för privatbruk som konverterar gammal matolja mm till biodiesel vilket gör att man åker väldigt billigt och miljövänligt. Däremot att producera biodieseln (så som det mesta av etanolen) av något som odlas enbart för produktion är helt förkastligt.
skrev om det förrut hära..
alla-disel-bilar-i-dag-alternativa-branslen-t9442.html
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:39, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:manne skrev:Att tanka med etanol eller biodiesel kan vara värre för klimatet än att köra på fossila bränslen som bensin och diesel.
Tanken med etanol var väl ganska bra, men de produktionsmetoder som används är under all kritik, så den etanol som säljs idag är inte alls så miljövänlig som var tänkt från början.
Biodiesel däremot är en helt annan femma då den görs från restprodukter som ändå skulle kasserats. Det finns faktiskt maskiner för privatbruk som konverterar gammal matolja mm till biodiesel vilket gör att man åker väldigt billigt och miljövänligt. Däremot att producera biodieseln (så som det mesta av etanolen) av något som odlas enbart för produktion är helt förkastligt.
Exact..
Top Gear - Vegetable oil for your volvo diesel - BBC
http://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNe ... PL&index=8
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:39, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:manne skrev:Att tanka med etanol eller biodiesel kan vara värre för klimatet än att köra på fossila bränslen som bensin och diesel.
Tanken med etanol var väl ganska bra, men de produktionsmetoder som används är under all kritik, så den etanol som säljs idag är inte alls så miljövänlig som var tänkt från början.
Biodiesel däremot är en helt annan femma då den görs från restprodukter som ändå skulle kasserats. Det finns faktiskt maskiner för privatbruk som konverterar gammal matolja mm till biodiesel vilket gör att man åker väldigt billigt och miljövänligt. Däremot att producera biodieseln (så som det mesta av etanolen) av något som odlas enbart för produktion är helt förkastligt.
eller så gör man så hära.
http://img190.imageshack.us/img190/2653/81179728.jpg
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:40, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:den etanol som säljs idag är inte alls så miljövänlig som var tänkt från början.
Bara tillägga att etanol används för att minska oljeberoendet och har inget samband med miljö. Se Brasilien, som är ett land vars oljeberoende är förvånansvärt litet för ett så enormt land.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 19:55:40, redigerad totalt 1 gång.
Fick prova en CityEl, dansk trehjuling, runt kvarteret. Perfekt känsla av lådbil: liten, tvärsvängande ratt, motvilliga, gnisslande trådbromsar och solida gummidäck. Kanske får den plötsligt gokartegenskaper i marschfarten sextio. Annars kan jag inte förstå hur så många kilometer i timmen med mötande trafik ens är möjliga mer än en gång i livet.
Ägaren - en arbetskamrat som med lätt hjärta bär airen av bydåre tillbakalutad under dess plastskal - påstår att han tankar för drygt en krona om dagen hemma och på arbetsplatsen lika mycket för hemfärden. Tre mil skulle jag tro han har till jobbet - på en sjuttioväg.
Men han har trimmat den med ett extra bilbatteri för uppförsbackarnas skull. Och jag hörde planer på att till vintern kapsla in motorn och fläkta spillvärmen in i kupén.
Ägaren - en arbetskamrat som med lätt hjärta bär airen av bydåre tillbakalutad under dess plastskal - påstår att han tankar för drygt en krona om dagen hemma och på arbetsplatsen lika mycket för hemfärden. Tre mil skulle jag tro han har till jobbet - på en sjuttioväg.
Men han har trimmat den med ett extra bilbatteri för uppförsbackarnas skull. Och jag hörde planer på att till vintern kapsla in motorn och fläkta spillvärmen in i kupén.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 19:55:41, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Miche skrev:den etanol som säljs idag är inte alls så miljövänlig som var tänkt från början.
Bara tillägga att etanol används för att minska oljeberoendet och har inget samband med miljö. Se Brasilien, som är ett land vars oljeberoende är förvånansvärt litet för ett så enormt land.
Ja, Etanol får väl ses som en nödlösning som inte är mycket bättre än problemet det försöker lösa.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:55:41, redigerad totalt 1 gång.
Eldrivet är framtiden tror jag. Händer mycket på batterifronten. Dock så låter de inte så mycket.
Många skulle antagligen bli påkörda p.ga av det ifall vi bytte ut alla bilar med en gång.
Många skulle antagligen bli påkörda p.ga av det ifall vi bytte ut alla bilar med en gång.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:55:41, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Eldrivet är framtiden tror jag. Händer mycket på batterifronten. Dock så låter de inte så mycket.
Många skulle antagligen bli påkörda p.ga av det ifall vi bytte ut alla bilar med en gång.
läs detta är inget nytt..
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 227322.ece
Körförbud för elbilen EV1
Av: Håkan Abrahamson
Publicerad 11 november 2002 12:06
GM tar tillbaka alla 600 elbilar av modellen EV1 som rullar i Kalifornien. Bilarna har de senaste åren hyrts ut till entusiastiska kunder, som nu varken får fortsatt hyresavtal eller får köpa ut sina bilar.
När bilen kom ut på marknaden var den alldeles för dyr för att kunna säljas. Därför valde GM att hyra ut den för en månadsavgift på knappt 5000 kronor. 600 entusiaster har sedan 1996 lärt sig uppskatta bilen, som nu alltså försvinner från vägarna.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:41, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Eldrivet är framtiden tror jag. Händer mycket på batterifronten. Dock så låter de inte så mycket.
Många skulle antagligen bli påkörda p.ga av det ifall vi bytte ut alla bilar med en gång.
Man har börjat införa "motorljud" på elbilar så att de ska höras...
Enkel och inte speciellt dyr åtgärd!
El bilar..??
Bump!
När jag var i Oslo såg jag flera elbilar. Lätt att upptäcka; alla hade registreringsskyltar som började med "EL". Norge visar vägen!
Finast och dyrast var Teslabilarna.
Det gäller att se till att det lönar sig för folk att köpa elbilar:
Ja, låter perfekt om man kör i och nära Oslo. Men räcker elen om man vill köra längre? Hur många uppladdningsställen finns det?
När jag var i Oslo såg jag flera elbilar. Lätt att upptäcka; alla hade registreringsskyltar som började med "EL". Norge visar vägen!
Finast och dyrast var Teslabilarna.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/no ... 876712.svdSvD skrev:Norge har bestämt sig för att bli världsledande på supermiljöbilar och satsar därefter. Alla prognoser spricker, fast på rätt sätt. Enligt augustistatistiken släppte var sjunde ny personbil i Norge inte ut några avgaser alls, rapporterar norska TV2. Totalt har norrmännen skaffat sig 12 500 elbilar bara i år.
Det gäller att se till att det lönar sig för folk att köpa elbilar:
Ingen moms, ingen vägskatt, inga vägtullar eller bompengar och gratis elladdning på många parkeringsplatser, räknar Bertil Moldén upp.
- Och så får elbilar köra i bussfilerna. Det innebär inget ekonomiskt, men kan ge viktig kvalitetstid. Att till exempel kunna lämna barnen på dagis en halvtimme senare på morgonen betyder mycket.
Ja, låter perfekt om man kör i och nära Oslo. Men räcker elen om man vill köra längre? Hur många uppladdningsställen finns det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
El bilar..??
Se gärna kartan över laddstationer, nedan.
http://www.ladestasjoner.no/hurtigladin ... ladekartet
http://www.ladestasjoner.no/
http://www.ladestasjoner.no/hurtigladin ... ladekartet
http://www.ladestasjoner.no/
- Mountain_lion
- Inlägg: 1255
- Anslöt: 2013-07-18
- Ort: Halland
El bilar..??
Hurtigladestasjoner låter väldigt ... hurtigt? Jag kan inte förstå mig på kartan, men jag ser öht bilder väldigt dåligt på min skärm.
Men jag tycker det är synd att inga hybridbilar får några förmåner. Visst vore det bättre med hybridbilar än vanliga bilar som bara går på bensin?
Men jag tycker det är synd att inga hybridbilar får några förmåner. Visst vore det bättre med hybridbilar än vanliga bilar som bara går på bensin?
Återgå till Intressanta intressen